REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 142 poz. 959
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 lipca 2010 r.
w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego
Na podstawie art. 106g ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) szczegółowy tryb postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania;
2) wzory: wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania, zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania i aktu pełnomocnictwa do głosowania;
3) wzór i sposób prowadzenia oraz aktualizacji wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania.
Rozdział 2
Postępowanie w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa i jego wzór
§ 3.
2. Wniosek złożony przed dniem wejścia w życie postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o zarządzeniu wyborów pozostawia się bez rozpoznania.
2. Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
3. O ile we wniosku nie zostanie zastrzeżone inaczej, w postępowaniu w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborcę reprezentuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
4. Wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wniosku, który został uzupełniony po wezwaniu.
3. Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy sporządza w 3 egzemplarzach projekt aktu pełnomocnictwa, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.
4. W przypadku gdy w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa nie jest możliwe z powodu nieobecności wyborcy, wniosek pozostawia się bez nadania dalszego biegu w aktach sprawy.
5. Wyborca obowiązany jest przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy, wolę udzielenia pełnomocnictwa osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie.
6. Wniosek niepotwierdzony w sposób, o którym mowa w ust. 5, pozostawia się bez nadania dalszego biegu w aktach sprawy.
7. W przypadku pozostawienia wniosku bez dalszego biegu w aktach sprawy wpis w wykazie powstały w związku ze sporządzeniem projektu aktu pełnomocnictwa przekreśla się, czyniąc adnotację o przyczynach wykreślenia.
2. Wyborca, udzielając pełnomocnictwa, składa podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt poprzez złożenie własnego podpisu.
3. Wolę udzielenia pełnomocnictwa przez wyborcę niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu stwierdza poprzez złożenie własnego podpisu wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, o ile wola wyborcy została potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości.
4. Akt pełnomocnictwa przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, doręcza się tej osobie w miejscu jego sporządzenia albo, w zależności od wskazania w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa, pozostawia do odbioru w urzędzie gminy lub doręcza pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, przy sporządzaniu aktu pełnomocnictwa akt pełnomocnictwa pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy.
5. Wzór aktu pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Odmowę sporządzenia aktu pełnomocnictwa, o której mowa w art. 106d ust. 2 ustawy, sporządza się na piśmie.
Rozdział 3
Prowadzenie i aktualizacja wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa oraz jego wzór
§ 8.
2. Wzór wykazu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Wykaz jest prowadzony w formie księgi lub w postaci elektronicznej, o ile zawiera wszystkie dane przewidziane w tym wzorze, w której każdemu pełnomocnictwu nadaje się niepowtarzalny numer wynikający z kolejności wpisów.
4. Niezależnie od wykazu prowadzi się akta obejmujące dokumenty dotyczące postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
2. Podstawę do odnotowania w wykazie cofnięcia pełnomocnictwa stanowi pisemne oświadczenie o cofnięciu pełnomocnictwa, w którym wola wyborcy została potwierdzona podpisem złożonym w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy albo przed właściwą obwodową komisją wyborczą.
3. W przypadku wyborcy niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu podstawę do odnotowania w wykazie cofnięcia pełnomocnictwa stanowi protokół potwierdzający wolę cofnięcia przez wyborcę pełnomocnictwa, o ile została ona potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości, sporządzony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy albo przewodniczącego właściwej obwodowej komisji wyborczej.
4. Za datę cofnięcia pełnomocnictwa przyjmuje się dzień złożenia oświadczenia woli przez wyborcę.
2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje przewodniczącego właściwej obwodowej komisji wyborczej o zmianach w wykazie, które nastąpiły po przekazaniu listy, o której mowa w ust. 1, do zakończenia głosowania.
3. W celu aktualizacji wykazu przewodniczący właściwej obwodowej komisji wyborczej niezwłocznie przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa oraz informację o pełnomocnictwach, które wygasły, po zakończeniu głosowania, wraz z innymi dokumentami z wyborów.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 11.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: w z. T. Siemoniak
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 112, poz. 766 oraz z 2009 r. Nr 119, poz. 999 i Nr 202, poz. 1547.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 20 lipca 2010 r. (poz. 959)
Załącznik nr 1
WNIOSEK O SPORZĄDZENIE AKTU PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA
Załącznik nr 2
ZGODA NA PRZYJĘCIE PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA
Załącznik nr 3
AKT PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA
Załącznik nr 4
WYKAZ SPORZĄDZONYCH AKTÓW PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA
- Data ogłoszenia: 2010-08-09
- Data wejścia w życie: 2010-08-24
- Data obowiązywania: 2010-08-24
- Dokument traci ważność: 2011-08-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA