REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 76 poz. 494
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 15 kwietnia 2010 r.
w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy celnych
Na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) zarządza się, co następuje:
1) kryteria, na podstawie których są sporządzane oceny okresowe, zwane dalej „ocenami”, i opinie służbowe, zwane dalej „opiniami”;
2) skalę ocen i przesłanki, które uwzględnia się w procesie oceniania i opiniowania;
3) wzór kwestionariusza oceny i opinii;
4) tryb przeprowadzenia oceny oraz tryb rozpatrywania wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących oceny;
5) tryb wydawania opinii oraz rozpatrywania odwołań od opinii.
1) wiedzę specjalistyczną i umiejętność jej wykorzystania;
2) realizację zadań i czynności;
3) rozwój własny i doskonalenie kwalifikacji;
4) planowanie i organizowanie służby;
5) pracę w zespole;
6) komunikację;
7) zdolności analityczne;
8) samodzielność;
9) kreatywność;
10) dyspozycyjność;
11) radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.
2. W przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę na stanowisku kierowniczym w jednostce organizacyjnej Służby Celnej ocenę i opinię sporządza się, uwzględniając kryteria określone w ust. 1 oraz następujące kryteria:
1) zdolność zarządzania;
2) umiejętność negocjowania;
3) myślenie strategiczne;
4) zarządzanie zmianą.
3. Przy ocenianiu i opiniowaniu spełniania przez funkcjonariusza odpowiednich kryteriów uwzględnia się przesłanki określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
1) przyznanie ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez funkcjonariusza kryteriów, odrębnie za każde kryterium wymienione w § 2 ust. 1 i 2, według skali ocen:
a) 1 punkt – niezadowalająca,
b) 2 punkty – przeciętna,
c) 3 punkty – dobra,
d) 4 punkty – bardzo dobra;
2) ustalenie ogólnego poziomu spełniania przez funkcjonariusza kryteriów – przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych – według skali ocen:
a) od 1 punktu do 1,5 punktu – niezadowalająca,
b) powyżej 1,5 punktu do 2,5 punktów – przeciętna,
c) powyżej 2,5 punktów do 3,5 punktów – dobra,
d) powyżej 3,5 punktów do 4 punktów – bardzo dobra;
3) przyznanie oceny końcowej:
a) pozytywnej albo
b) negatywnej.
2. Ocena niezadowalająca, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a, oznacza, że funkcjonariusz przejawia brak wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i nie wykonuje samodzielnie zadań służbowych.
3. Ocena przeciętna, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b, oznacza, że realizacja przez funkcjonariusza zadań i czynności służbowych wymaga nadzoru i kontroli.
4. Ocena dobra, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. c, oznacza, że funkcjonariusz spełnia kryteria na poziomie umożliwiającym sprawne i samodzielne wykonywanie zadań i czynności służbowych.
5. Ocena bardzo dobra, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d i pkt 2 lit. d, oznacza, że funkcjonariusz wzorowo realizuje zadania i czynności służbowe oraz wykonuje zadania dodatkowe.
6. Przyznanie końcowej oceny:
1) pozytywnej – oznacza, że funkcjonariusz wywiązuje się z obowiązków służbowych – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie „bardzo dobra”, „dobra” albo „przeciętna”, pod warunkiem uzyskania przez funkcjonariusza nie więcej niż dwóch ocen cząstkowych na poziomie „niezadowalająca”;
2) negatywnej – oznacza, że funkcjonariusz nie wywiązuje się z obowiązków służbowych – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie „niezadowalająca”, a także w przypadku uzyskania przez funkcjonariusza co najmniej trzech ocen cząstkowych na poziomie „niezadowalająca”.
2. Samooceny, o której mowa w ust. 1, funkcjonariusz dokonuje przez wypełnienie kwestionariusza oceny okresowej, o którym mowa w § 4.
3. Stanowisko, o którym mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony sporządza po przeprowadzeniu rozmowy z funkcjonariuszem, wypełniając kwestionariusz oceny okresowej, o którym mowa w § 4.
4. Na wniosek funkcjonariusza w rozmowie, o której mowa w ust. 3, może brać udział przedstawiciel wskazanego przez funkcjonariusza związku zawodowego funkcjonariuszy.
2. Fakt zapoznania się z oceną funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
3. W przypadku odmowy złożenia podpisu bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację na kwestionariuszu oceny okresowej.
2. Na prośbę funkcjonariusza, zawartą we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny, kierownik urzędu zawiadamia o złożeniu tego wniosku wskazany przez funkcjonariusza związek zawodowy funkcjonariuszy.
1) utrzymuje w mocy ocenę albo
2) uchyla ocenę i wydaje nową.
2. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, kierownik urzędu jest obowiązany wydać w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej oceny.
3. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 1, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.
2. Opinię funkcjonariusza sporządza się na kwestionariuszu opinii służbowej, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Przy wydawaniu opinii bezpośredni przełożony bierze pod uwagę samoocenę funkcjonariusza. Samooceny funkcjonariusz dokonuje przez wypełnienie kwestionariusza opinii służbowej, o którym mowa w ust. 2.
4. Na wniosek funkcjonariusza opinia, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana, w celu zajęcia stanowiska, wskazanemu przez funkcjonariusza związkowi zawodowemu funkcjonariuszy.
5. Przy wydawaniu opinii przepisy § 3 i 6 stosuje się odpowiednio.
2. Na wniosek funkcjonariusza, zawarty w odwołaniu od opinii, kierownik urzędu zawiadamia o złożeniu tego odwołania wskazany przez funkcjonariusza związek zawodowy funkcjonariuszy.
3. Po zapoznaniu się z całością sprawy kierownik urzędu:
1) utrzymuje w mocy zaskarżoną opinię albo
2) uchyla zaskarżoną opinię i poleca wydanie nowej opinii, wskazując, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy jej wydawaniu, albo
3) uchyla zaskarżoną opinię i wydaje nową.
4. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu jest obowiązany wydać w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.
5. Z rozstrzygnięciem, o którym mowa w ust. 3, bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje funkcjonariusza.
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 kwietnia 2000 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy dokonywaniu ocen funkcjonariuszy celnych (Dz. U. Nr 27, poz. 322), które na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 15 kwietnia 2010 r. (poz. 494)
Załącznik nr 1
KRYTERIA I PRZESŁANKI SŁUŻĄCE DO SPORZĄDZENIA OCENY OKRESOWEJ LUB OPINII SŁUŻBOWEJ FUNKCJONARIUSZA CELNEGO
Kryterium | Przesłanki |
1. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań; |
2. Realizacja zadań i czynności | wykonanie zadań i czynności służbowych w celu uzyskania wyników pożądanych z punktu widzenia ustawowych zadań Służby Celnej; |
3. Rozwój własny i doskonalenie kwalifikacji | zdolność i gotowość do uczenia się oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych |
4. Planowanie i organizowanie służby | zdolność planowania działań w celu wykonania zadania; |
5. Praca w zespole | rozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań; |
6. Komunikacja | umiejętność odbierania informacji w mowie i piśmie; |
7. Zdolności analityczne | umiejętność rozróżniania informacji istotnych i nieistotnych; |
8. Samodzielność | zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji; |
9. Kreatywność | wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań oraz doskonalenie już istniejących; |
10. Dyspozycyjność | możliwość i gotowość podejmowania oraz realizacji zadań i czynności służbowych w czasie i poza czasem pełnienia służby |
11. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | umiejętność stanowczego działania w sytuacjach nietypowych, gdy nie wystarczają obowiązujące (standardowe) procedury postępowania; |
12. Zdolność zarządzania* | umiejętność odpowiedniego rozmieszczenia i wykorzystania potencjału ludzkiego oraz zasobów rzeczowych, finansowych i informacyjnych w celu realizacji zadań i czynności służbowych; |
13. Umiejętność negocjowania* | umiejętność wypracowania stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, jego przygotowania oraz zaprezentowania argumentów wspierających to stanowisko; |
14. Myślenie strategiczne* | umiejętność postrzegania kierowanej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Służby Celnej jako elementu systemu; |
15. Zarządzanie zmianą* | umiejętność reagowania na potrzeby komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Służby Celnej, środowiska, w którym ona działa; |
Uwaga:
* Dotyczy funkcjonariuszy celnych pełniących służbę na stanowiskach kierowniczych w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.
Załącznik nr 2
KWESTIONARIUSZ OCENY OKRESOWEJ
Załącznik nr 3
KWESTIONARIUSZ OPINII SŁUŻBOWEJ
- Data ogłoszenia: 2010-05-07
- Data wejścia w życie: 2010-05-22
- Data obowiązywania: 2010-05-22
- Dokument traci ważność: 2014-06-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA