REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 72 poz. 462

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)

z dnia 15 kwietnia 2010 r.

w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.

2. System oceny ryzyka tworzą:

1) wykaz podmiotów dokonujących naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, zawarty w centralnej ewidencji naruszeń, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;

2) wykaz grup naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;

3) sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;

4) wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.

§ 2.
1. Ustalenie ryzyka występowania naruszeń z zakresu czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców następuje na podstawie wyników kontroli, które przeprowadzane są przez uprawnione do tego podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

2. Określenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:

wr =

(n1 × w1) + (n2 × w2) + (n3 × w3)

 

m

gdzie:

wr

– współczynnik ryzyka

n1

– łączna liczba NMW

n2

– łączna liczba PN

n3

– łączna liczba BPN

w1

– wartość punktowa dla NMW wynosi 1

w2

– wartość punktowa dla PN wynosi 3

w3

– wartość punktowa dla BPN wynosi 5

m

– liczba kontroli danego podmiotu w roku

NMW

– naruszenie mniejszej wagi

PN

– poważne naruszenie

BPN

– bardzo poważne naruszenie.

§ 3.
1. Na podstawie analizy stwierdzonych naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, do dnia 31 marca roku następnego, określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń.

2. Wykaz, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników kontroli podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.

3. Podmioty ujęte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, podlegają kontroli zgodnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.4)) w roku następującym po roku, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.

§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk

 

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35) zmienionej przez dyrektywę Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

Załącznik 1. [WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 kwietnia 2010 r. (poz. 462)

WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006

Nr

Podstawa
prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom
przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

A

Załoga

A1

Art. 5 ust. 1

Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów

 

x

 

B

Okresy prowadzenia pojazdu

B1

Art. 6 ust. 1

Przekroczenie
dziennego czasu
prowadzenia pojazdu
powyżej 9 godz.,
jeżeli jego wydłużenie
do 10 godz.
nie jest dozwolone

9h<...<10h

 

 

x

B2

10h<...<11h

 

x

 

B3

11h<...

x

 

 

B4

Przekroczenie
dziennego czasu
prowadzenia pojazdu
powyżej 10 godz.,
jeżeli jego wydłużenie
jest dozwolone

10h<...<11h

 

 

x

B5

11h<...<12h

 

x

 

B6

12h<...

x

 

 

 

B7

Art. 6 ust. 2

Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu

56h<...<60h

 

 

x

B8

60h<...<70h

 

x

 

B9

70h<...

x

 

 

B10

Art. 6 ust. 3

Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni

90h<...<100h

 

 

x

B11

100h<...<112h30

 

x

 

B12

112h30<...

x

 

 

C

Przerwy

C1

Art. 7

Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu

4h30<...<5h

 

 

x

C2

5h<...<6h

 

x

 

C3

6h<...

x

 

 

D

Okresy odpoczynku

D1

Art. 8 ust. 2

Niespełnienie wymogu
11 godz. dziennego
okresu odpoczynku,
jeżeli jego skrócenie
nie jest dozwolone

10h<...<11h

 

 

x

D2

8h30<...<10h

 

x

 

D3

...<8h30

x

 

 

D4

Niespełnienie wymogu
9 godz. skróconego
dziennego okresu
odpoczynku, jeżeli
skrócenie jest dozwolone

8h<...<9h

 

 

x

D5

7h<...<8h

 

x

 

D6

...<7h

x

 

 

D7

Niespełnienie wymogu
3 godz. + 9 godz.
dzielonego dziennego czasu odpoczynku

3h+(8h<...<9h)

 

 

x

D8

3h+(7h<...<8h)

 

x

 

D9

3h+(...<7h)

x

 

 

 

D10

Art. 8 ust. 5

Niespełnienie wymogu
9 godz. dziennego
okresu odpoczynku
w przypadku
załogi kilkuosobowej

8h<...<9h

 

 

x

D11

7h<...<8h

 

x

 

D12

...<7h

x

 

 

D13

Art. 8 ust. 6

Niespełnienie wymogu
24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku

22h<...<24h

 

 

x

D14

20h<...<22h

 

x

 

D15

...<20h

x

 

 

D16

Niespełnienie wymogu
45 godz. tygodniowego
okresu odpoczynku,
jeżeli jego skrócenie
nie jest dozwolone

42h<...<45h

 

 

x

D17

36h<...<42h

 

x

 

D18

...<36h

x

 

 

E

Rodzaj wynagrodzenia

E1

Art. 10 ust. 1

Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej
odległości lub ilości przewożonych rzeczy

x

 

 

 

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85

F

Instalacja urządzenia rejestrującego

F1

Art. 3 ust. 1

Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego

x

 

 

G

Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki

G1

Art. 13

Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego
(na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urządzenie rejestrujące)

x

 

 

G2

Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.)

x

 

 

G3

Art. 14 ust. 1

Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe

 

x

 

G4

Niezatwierdzony wzór wykresówki

 

x

 

G5

Niewystarczająca ilość papieru na wydruki
w pojeździe

 

 

x

G6

Art. 14 ust. 2

Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych

x

 

 

G7

Art. 14 ust. 4

Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy

x

 

 

G8

Art. 14 ust. 4

Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą

x

 

 

G9

Art. 14 ust. 4

Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął

x

 

 

G10

Art. 14 ust. 5

Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni

x

 

 

G11

Art. 15 ust. 1

Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi

 

 

x

G12

Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi

x

 

 

 

G13

 

Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych
o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradziona

 

x

 

G14

Art. 15 ust. 2

Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy

x

 

 

G15

Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych

x

 

 

G16

Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane

 

 

x

G17

Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych

 

 

x

G18

Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych

x

 

 

G19

Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach

x

 

 

G20

Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa)

x

 

 

G21

Art. 15 ust. 3

Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się
z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdu

 

x

 

G22

Niepoprawne stosowanie przełączników

x

 

 

H

Wprowadzanie informacji

H1

Art. 15 ust. 5

Brak nazwiska na wykresówce

x

 

 

H2

Brak imienia na wykresówce

x

 

 

H3

Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki

 

x

 

 

H4

 

Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki

 

 

x

H5

Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce

 

 

x

H6

Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu)

 

x

 

H7

Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu)

 

 

x

H8

Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu

 

 

x

H9

Art. 15
ust. 5a

Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym

 

 

x

I

Przedstawianie informacji

I1

Art. 15 ust. 7

Odmowa poddania się kontroli

x

 

 

I2

Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia

x

 

 

I3

Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni

x

 

 

I4

Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę

x

 

 

I5

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni

x

 

 

I6

Niemożność okazania karty kierowcy

x

 

 

I7

Niemożność okazania wydruków sporządzonych
w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni

x

 

 

J

Oszustwa

J1

Art. 15 ust. 8

Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego

x

 

 

J2

Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby

x

 

 

 

 

 

spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych

 

 

 

J3

Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.)

x

 

 

K

Awarie

K1

Art. 16 ust. 1

Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat

x

 

 

K2

Niewykonanie naprawy na trasie

 

x

 

L

Ręczne zapisy na wydrukach

L1

Art. 16 ust. 2

Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie

x

 

 

L2

Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska, lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce

x

 

 

L3

Brak podpisu na tymczasowej wykresówce

 

x

 

L4

Art. 16 ust. 3

Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego w którym dokonano kradzieży

x

 

 

(*)

BPN – bardzo poważne naruszenie.

PN – poważne naruszenie

NMW – naruszenie mniejszej wagi.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-04-29
  • Data wejścia w życie: 2010-05-14
  • Data obowiązywania: 2010-05-14
  • Dokument traci ważność: 2019-09-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA