REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 55 poz. 334
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 24 marca 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy2)
Na podstawie art. 19 ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1) w rozdziale II „Kwalifikacje oficerskie. Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej”:
a) tabela 2.2.10 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Zastosowanie przepisów międzynarodowych: | 2 |
|
|
| a) Konwencji LL, |
|
|
|
| b) Konwencji CSC, |
|
|
|
| c) zatwierdzonego poradnika mocowania ładunku, |
|
|
|
| d) dokumentów wymaganych przez PSC. |
|
|
|
2. | Wykresy statecznościowe i przegłębień oraz urządzenia obliczające naprężenia kadłuba: | 1 |
| 5 |
| a) obliczanie stateczności, przegłębienia, momentów gnących i skręcających oraz sił tnących, |
|
|
|
| b) określanie minimalnej wartości wolnej burty, |
|
|
|
| c) użycie wykresów do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych. |
|
|
|
3. | Załadunek i mocowanie ładunku, urządzenia i sprzęt przeładunkowy i mocujący, zalecenia: | 16 |
| 1 |
| a) pokładowy ładunek drewna, |
|
|
|
| b) przeładunek i mocowanie sztuk ciężkich, |
|
|
|
| c) procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja ładunkowa, |
|
|
|
| d) opieka nad ładunkiem, |
|
|
|
| e) wymagania dotyczące urządzeń i sprzętu przeładunkowego oraz ich obsługi, |
|
|
|
| f) utrzymanie i kontrola urządzeń i sprzętu przeładunkowego, |
|
|
|
| g) utrzymanie i kontrola pokryw lukowych, |
|
|
|
| h) środki ostrożności przy fumigacji ładowni, |
|
|
|
| i) szacunkowy raport defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów do ładowni, pokryw i wejść do ładowni i zbiorników balastowych oraz podjęcie właściwej akcji. |
|
|
|
4. | Eksploatacja chemikaliowców, gazowców i zbiornikowców: | 9 |
|
|
| a) definicje, |
|
|
|
| b) zawartość i zastosowanie ISGOTT, |
|
|
|
| c) eksploatacja zbiornikowców, przepisy o ochronie środowiska, |
|
|
|
| d) eksploatacja chemikaliowców, |
|
|
|
| e) czyszczenie zbiorników i zapobieganie zanieczyszczeniom na chemikaliowcach, |
|
|
|
| f) eksploatacja gazowców, |
|
|
|
| g) operacje ładunkowe na gazowcach. |
|
|
|
5. | Przewóz ładunków niebezpiecznych: | 7 |
|
|
| a) Kodeksy IMDG i BC, |
|
|
|
| b) ładunki niebezpieczne w opakowaniach, |
|
|
|
| c) ładunki masowe suche, |
|
|
|
| d) przewóz ziarna według wymagań IMO. |
|
|
|
6. | Kontenerowy system transportowy. Plan ładunkowy kontenerowca. | 2 |
| 4 |
7. | Statek ro-ro, system poziomego ładowania, plan ładunkowy statku ro-ro. | 2 |
| 4 |
8. | Plan ładunkowy drobnicowca. | 1 |
| 4 |
| RAZEM: 58 | 40 |
| 18 |
b) tabela 2.3.6 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I | II. | III. | IV. | V. |
1. | Mocowanie ładunku na statku. | 2 |
|
|
2. | Zasady przewozu i mocowania ładunków pokładowych (w tym drewna). | 2 |
|
|
3. | Kontenery: | 2 |
|
|
| a) rodzaje, |
|
|
|
| b) planowanie przeładunku, |
|
|
|
| c) mocowanie. |
|
|
|
4. | Ładunki masowe suche: | 3 |
|
|
| a) Kodeks BC, |
|
|
|
| b) przygotowanie ładowni do załadunku, |
|
|
|
| c) zagrożenia dla życia, zasady wchodzenia do ładowni, |
|
|
|
| d) przeładunek i przewóz węgla. |
|
|
|
5. | Zasady załadunku i przewozu ziarna luzem. | 1 |
|
|
6. | Opieka nad ładunkiem: | 6 |
|
|
| a) przygotowanie ładowni do operacji przeładunkowych i kontrola po ich zakończeniu, |
|
|
|
| b) separacja ładunkowa, |
|
|
|
| c) zasady wentylacji ładowni, mikroklimat ładowni, |
|
|
|
| d) ładunki chłodzone. |
|
|
|
7. | Ładunki niebezpieczne: | 6 |
| 2 |
| a) Kodeks IMDG: |
|
|
|
| – budowa i zasady korzystania, |
|
|
|
| – podział ładunków niebezpiecznych na klasy, |
|
|
|
| – opakowania i oznakowanie ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas, |
|
|
|
| – zasady separacji, |
|
|
|
| b) środki ostrożności przy przeładunku i przewozie, |
|
|
|
| c) Ems, MFAG. |
|
|
|
8. | Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy: | 6 |
| 2 |
| a) rodzaje i przeznaczenie, |
|
|
|
| b) obsługa, utrzymanie, kontrola, instrukcje, BHP przy przeładunkach, |
|
|
|
| c) operacje przeładunkowe pod kątem wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom. |
|
|
|
9. | Dokumentacja ładunkowa, elementy Konwencji FAL. | 2 |
|
|
10. | Zbiornikowce i chemikaliowce: | 3 |
|
|
| a) rodzaje zbiorników, koferdamy, przepompownia, |
|
|
|
| b) rurociągi ładunkowe, |
|
|
|
| c) pompy ładunkowe. |
|
|
|
11. | Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych. | 1 |
|
|
12. | Wpływ ładunku i operacji przeładunkowych na zanurzenie, przegłębienie i stateczność statku, obliczanie ilości ładunku na podstawie zanurzenia. |
|
| 4 |
13. | Planowanie załadunku i sporządzanie planu ładunkowego. |
|
| 8 |
14. | Szkody ładunkowe. Inspekcje i raportowanie defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów i zejściówek do ładowni, pokryw ładowni i zbiorników balastowych. | 1 |
|
|
| RAZEM: 51 | 35 |
| 16 |
2) w rozdziale V „Kwalifikacje oficerskie. Dział maszynowy – specjalność mechaniczna i elektryczna”:
a) tabela 5.2.5 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Współczesne siłownie okrętowe – tendencje rozwojowe. | 1 |
|
|
2. | Energetyka siłowni okrętowej: | 3 |
|
|
| a) sprawności układów energetycznych, |
|
|
|
| b) energia zapotrzebowana do napędu statku, |
|
|
|
| c) zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną – bilanse, |
|
|
|
| d) ogólna sprawność energetyczna siłowni i sposoby jej podwyższania. |
|
|
|
3. | Nowoczesne rozwiązania układów napędowo-energetycznych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji. | 4 |
|
|
4. | Utylizacja ciepła odpadowego, przegląd współczesnych rozwiązań układów oraz zasady ich eksploatacji. | 4 |
|
|
5. | Układy napędowe statku i ich eksploatacja: | 9 |
|
|
| a) przegląd współczesnych układów napędowych oraz pędników, |
|
|
|
| b) charakterystyki obrotowe śruby, |
|
|
|
| c) charakterystyki hydrodynamiczne, |
|
|
|
| d) charakterystyki napędowe statku, |
|
|
|
| e) pole pracy silnika, |
|
|
|
| f) współpraca silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych, w różnych warunkach pływania, |
|
|
|
| g) śruba nastawna – jej zalety i możliwości. |
|
|
|
6. | Praca układu napędowego przy manewrowaniu – krzywe Robinsona. | 3 |
|
|
7. | Nowe rozwiązania systemów siłownianych. | 2 |
|
|
8. | Zasady ekonomicznej eksploatacji siłowni okrętowych. | 2 |
|
|
9. | Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych. | 2 |
|
|
10. | Konstrukcja obiektów morskich i statków pod kątem systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń: | 4 |
|
|
| a) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń napędu głównego: |
|
|
|
| – ocena stanu technicznego przed startem, |
|
|
|
| – kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego, |
|
|
|
| – podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji, |
|
|
|
| b) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń pomocniczych: |
|
|
|
| – ocena stanu technicznego przed startem, |
|
|
|
| – kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego, |
|
|
|
| – podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji, |
|
|
|
| c) wpływ wyłączenia urządzeń z ruchu na eksploatację statku oraz zagrożenie bezpieczeństwa statku, |
|
|
|
| d) ogólna budowa i podstawowe funkcje systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń. |
|
|
|
| RAZEM: 34 | 34 |
|
|
b) tabela 5.2.8 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Pompy: | 8 |
|
|
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie poszczególnych rodzajów pomp, |
|
|
| |
b) wielkości charakterystyczne pomp i układów pompowych, |
|
|
| |
c) charakterystyki pomp, |
|
|
| |
d) współpraca pomp. |
|
|
| |
2. | Sprężarki: | 6 |
|
|
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie sprężarek, |
|
|
| |
b) charakterystyki sprężarek – współpraca z siecią, |
|
|
| |
c) wentylatory i instalacje wentylacyjne. |
|
|
| |
3. | Układy okrętowej hydrauliki siłowej: | 14 |
|
|
a) przegląd elementów układów hydrauliki siłowej: |
|
|
| |
– pompy, |
|
|
| |
– silniki, |
|
|
| |
– zawory, |
|
|
| |
– rozdzielacze, |
|
|
| |
– przewody, |
|
|
| |
b) przykładowe instalacje: |
|
|
| |
– pokryw lukowych, |
|
|
| |
– wind ładunkowych, |
|
|
| |
– urządzeń transportu pionowego, |
|
|
| |
– drzwi wodoszczelnych, |
|
|
| |
c) urządzenia sterowe: |
|
|
| |
– podstawowe wiadomości z teorii sterowania, |
|
|
| |
– rodzaje sterów, budowa, działanie, |
|
|
| |
– rodzaje maszyn sterowych, budowa i działanie, |
|
|
| |
– stery strumieniowe i aktywne, |
|
|
| |
d) urządzenia śrub nastawnych: |
|
|
| |
– rodzaje i budowa śrub nastawnych, |
|
|
| |
– elementy mechanizmów śrub nastawnych: zmiany skoku śruby, siłowniki, elementy rozrządu, |
|
|
| |
– blokada płatów śruby w stanach awaryjnych, |
|
|
| |
– instalacje hydrauliczne. |
|
|
| |
4. | Oczyszczanie paliw i olejów smarowych, urządzenia oczyszczające. | 10 |
|
|
5. | Linie wałów: | 5 |
|
|
a) sprzęgła napędu głównego, blokada sprzęgieł w stanach awaryjnych, |
|
|
| |
b) przekładnie napędów okrętowych, kontrola posadowienia przekładni, wypracowania łożysk i luzu międzyrębnego, |
|
|
| |
c) łożyska w napędach okrętowych: |
|
|
| |
– wzdłużne, |
|
|
| |
– poprzeczne, |
|
|
| |
– rufowe, |
|
|
| |
d) wały okrętowe: |
|
|
| |
– śrubowe, |
|
|
| |
– pośrednie, |
|
|
| |
– oporowe. |
|
|
| |
6. | Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów sterowych: | 4 |
|
|
a) budowa i działanie, |
|
|
| |
b) bezpieczna eksploatacja, |
|
|
| |
c) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny. |
|
|
| |
7. | Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów rozładunkowych oraz urządzeń pokładowych: | 4 |
|
|
a) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji żurawi, bomów, suwnic i innych urządzeń rozładunkowych, |
|
|
| |
b) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny urządzeń rozładunkowych, |
|
|
| |
c) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń pokładowych – wind cumowniczych i kotwicznych oraz innych urządzeń pokładowych, |
|
|
| |
d) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny wymienionych urządzeń pokładowych. |
|
|
| |
| RAZEM: 51 | 51 |
|
|
c) tabela 5.2.16 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Pojęcia podstawowe, zakres regulacji i źródła prawa morskiego. | 1 |
|
|
2. | Pojęcie statku morskiego: | 1 |
|
|
a) przynależność państwowa, |
|
|
| |
b) rejestr okrętowy, |
|
|
| |
c) właściciel statku, |
|
|
| |
d) armator, |
|
|
| |
e) umowy o korzystanie ze statku. |
|
|
| |
3. | Administracja morska: kompetencje, inspekcje, dokumenty: | 1 |
|
|
a) kontrola zdolności statku do żeglugi, |
|
|
| |
b) odpowiedzialność za naruszenie prawa. |
|
|
| |
4. | Odprawa statku: sanitarna, celna i paszportowa. | 1 |
|
|
5. | Sytuacja prawna statku na wodach morskich: | 1 |
|
|
a) podział wód morskich, |
|
|
| |
b) skutki naruszania przepisów dla statku i odpowiedzialność załogi. |
|
|
|
6. | Certyfikaty i dokumenty statku i załogi wymagane konwencjami międzynarodowymi wymienionymi w lp. 7–9. | 2 |
|
|
7. | Międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa żeglugi: | 6 |
|
|
a) regulacje prawne dotyczące stanu załadowania statku, |
|
|
| |
b) odpowiedzialność wynikająca z Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych, |
|
|
| |
c) regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu (Konwencja SOLAS), |
|
|
| |
d) regulacje prawne dotyczące standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia służby na statku (Konwencja STCW), |
|
|
| |
e) odpowiedzialność wynikająca z przepisów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa statku, załogi, pasażerów i ładunku, |
|
|
| |
f) międzynarodowe wymagania zdrowotne, morska deklaracja zdrowia. |
|
|
| |
8. | Międzynarodowe konwencje i regulacje dotyczące ochrony środowiska (Konwencja MARPOL). | 2 |
|
|
9. | Regulacje prawne w zakresie prawa pracy – krajowe i zagraniczne. | 1 |
|
|
10. | Ubezpieczenia morskie: | 1 |
|
|
a) przedmiot ubezpieczenia morskiego, |
|
|
| |
b) ryzyko ubezpieczeniowe, |
|
|
| |
c) wyłączenia, |
|
|
| |
d) sporządzanie dokumentacji powypadkowej. |
|
|
| |
| RAZEM: 17 | 17 |
|
|
d) tabela 5.3.2 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Wiadomości ogólne: | 2 |
|
|
a) pojęcie siłowni okrętowej, układu napędowego, elektrowni okrętowej, |
|
|
| |
b) podział siłowni okrętowych. |
|
|
| |
2. | Podstawowe instalacje siłowni okrętowych i ich obsługa: | 6 |
|
|
a) zęzowa, |
|
|
| |
b) balastowa, |
|
|
| |
c) transportu i oczyszczania paliwa, |
|
|
| |
d) wody sanitarnej pitnej, |
|
|
| |
e) wody morskiej, |
|
|
| |
f) oleju smarowego, |
|
|
| |
g) parowo-wodna, |
|
|
| |
h) sprężonego powietrza. |
|
|
| |
3. | Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki spalinowe pomocnicze: | 2 |
|
|
a) smarowania, |
|
|
| |
b) chłodzenia, |
|
|
| |
c) zasilania, |
|
|
| |
d) rozruchu. |
|
|
|
4. | Wymagania stawiane siłowniom i wpływ tych wymagań na rozwiązania zastosowane w siłowniach okrętowych. | 1 |
|
|
5. | Bilans energetyczny siłowni okrętowej: | 2 |
|
|
a) sprawność urządzenia energetycznego, |
|
|
| |
b) sprawność ogólna napędu i jej części składowe, |
|
|
| |
c) sprawność energetyczna siłowni i możliwości jej zwiększenia, |
|
|
| |
d) układy energetyczne siłowni spalinowych. |
|
|
| |
6. | Instalacje siłowni spalinowych: | 14 |
|
|
a) instalacje chłodzenia: |
|
|
| |
– chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych, dobór pomp obiegowych i chłodnic, rola zbiornika wyrównawczego, jego dobór i włączenie w system, grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika próżniowego na eksploatację systemu oraz jego dobór i włączenie w system, parametry ruchowe systemu i ich regulowanie, instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym, kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji, |
|
|
| |
– chłodzenie tłoków wodą słodką, zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki, schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i eksploatacyjne, |
|
|
| |
– chłodzenie wtryskiwaczy, instalacje podstawowe na wodę słodką, olej smarowy i olej napędowy, zasady eksploatacji poszczególnych instalacji, |
|
|
| |
– instalacje wody morskiej, ogólna charakterystyka, połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych, parametry obliczeniowe i eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji i osadom, |
|
|
| |
– centralne instalacje chłodzenia, zalety i wady instalacji centralnych, układy podstawowe instalacji centralnych, metody optymalizowania, dobór pomp wody morskiej, chłodnic centralnych i szybkości przepływu w obiegu niskotemperaturowym, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji, |
|
|
| |
b) instalacje paliwowe: |
|
|
| |
– wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację systemu, |
|
|
| |
– instalacja pobierania, przechowywania i transportu paliwa, zabezpieczenia przed przelaniem paliwa, przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych, |
|
|
| |
– instalacja oczyszczania, metody oczyszczania paliw okrętowych, czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i ich wpływ na |
|
|
|
| budowę i eksploatację systemu oczyszczania, dobór i eksploatacja zbiorników osadowych, dobór wirówek, zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa (dekantery, homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw), współczesny układ oczyszczania, |
|
|
|
– instalacja zasilająca, układ atmosferyczny(konwencjonalny) i ciśnieniowy na olej opałowy, stosowanie systemu ciśnienia, dobór elementów układu, rola zbiornika zwrotnego (odpowietrzającego), podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem, filtrowanie paliwa w układzie zasilającym, regulacja ciśnienia paliwa, instalacje zasilające na paliwo zmieszane, instalacje jednopaliwowe siłowni, instalacja zasilająca kotła pomocniczego, |
|
|
| |
c) instalacje smarowe: |
|
|
| |
– instalacja poboru i transportu oleju, |
|
|
| |
– instalacje obiegowe smarowania silników spalinowych, elementy składowe instalacji, ich dobór i eksploatacja (zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice, filtry), |
|
|
| |
– instalacje smarowania cylindrów, |
|
|
| |
– instalacje obiegowe smarowania: przekładni, turbosprężarek i wałów śrubowych, |
|
|
| |
– instalacje oczyszczania olejów silnikowych, dobór wirówek oraz dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu ciągłym, filtrowanie niepełnoprzepływowe, współczesny system oczyszczania oleju obiegowego, |
|
|
| |
d) instalacja sprężonego powietrza: |
|
|
| |
– odbiory okrętowe sprężonego powietrza, |
|
|
| |
– zapotrzebowanie powietrza na rozruch silnika, |
|
|
| |
– dobór zbiorników głównych i pomocniczych powietrza, dobór sprężarek głównych, awaryjnych i pomocniczych, |
|
|
| |
– sterowania systemów, ich rozwiązywanie i eksploatacja, |
|
|
| |
e) instalacje parowo-wodne: |
|
|
| |
– konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej, bilans parowy statku, dobór kotłów pomocniczych, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja jego wydajności, połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym, schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa, schemat podstawowy instalacji skroplinowej, elementy instalacji (zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy), |
|
|
|
| – schemat podstawowy instalacji zasilającej, elementy instalacji (skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające, kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania kotłów), |
|
|
|
– zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej (rozruch instalacji, kontrola w trakcie ruchu, odstawianie instalacji, konserwacja i czyszczenie), |
|
|
| |
– instalacje głębokiej utylizacji energii strat, czynniki wpływające na celowość zastosowania głębokiej utylizacji strat, źródła energii strat i możliwości ich wykorzystania, wpływ rozwiązania systemu na pokrycie potrzeb energetycznych siłowni, schematy podstawowe systemów jedno- i dwuciśnieniowych, systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie pary, |
|
|
| |
f) instalacje zęzowo-balastowe: |
|
|
| |
– instalacje zęzowe, dobór pomp zęzowych, schematy ideowe systemu zęzowego, zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń osuszanych, dobór i rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia z magistralą zęzową i pompami zęzowymi, awaryjne ssanie zęz siłowni, gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi, odolejanie wód zęzowych, gromadzenie i usuwanie popłuczyn z siłowni, resztkowanie zęz, |
|
|
| |
– instalacje balastowe, dobór pomp balastowych, schemat podstawowy systemu, pompowanie i resztkowanie zbiorników balastowych, |
|
|
| |
g) instalacje sanitarne wody dopływowej: |
|
|
| |
– wymagania stawiane wodzie do picia oraz wodzie do higieny osobistej, |
|
|
| |
– zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej, do celów gospodarczych oraz spłukiwania ustępów, |
|
|
| |
– pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody, |
|
|
| |
– wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach próżniowych do celów sanitarnych, |
|
|
| |
– schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja. |
|
|
| |
7. | Systemy siłowni parowych: | 3 |
|
|
a) podział i zadania instalacji siłowni parowych, |
|
|
| |
b) schematy podstawowe obiegów parowo-wodnych, główny system parowy, pomocniczy system pary dolotowej, pomocniczy system pary odlotowej, systemy skroplinowe, systemy zasilające, |
|
|
| |
c) instalacje paliwowe, |
|
|
| |
d) instalacje smarowe, |
|
|
| |
e) instalacje destylacyjne. |
|
|
|
8. | Charakterystyka oporowa okrętu: | 1 |
|
|
a) opór konstrukcyjny, czynniki wpływające na opory eksploatacyjne statku, zależność oporu okrętu od prędkości statku, |
|
|
| |
b) moc holowania, prędkość kontraktowa, wpływ prędkości statku i warunków pływania na: |
|
|
| |
– zużycie paliwa, |
|
|
| |
– napęd główny, obciążenie mocą. |
|
|
| |
9. | Pola pracy silników głównych: | 3 |
|
|
a) pojęcie obciążenia znamionowego silnika, pola doboru silników wolnoobrotowych, deklarowane przez wytwórców pola obciążeń silników głównych, |
|
|
| |
b) ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych. |
|
|
| |
10. | Współpraca układu silnik – śruba okrętowa: | 4 |
|
|
a) dopasowanie układu silnik spalinowy tłokowy – śruba stała, rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim napędu śruby, dobór obciążenia znamionowego silnika, ocena doboru układu silnik – śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej, wpływ doboru tego układu na jego eksploatację, możliwości poprawy współpracy układu silnik – śruba, |
|
|
| |
b) układy przekładniowe, dobór przełożenia przekładni mechanicznej wielobiegowej, układy ze śrubą nastawną, |
|
|
| |
c) pole współpracy układu silnik spalinowy tłokowy – śruba nastawna, |
|
|
| |
d) charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ warunków pływania na przebieg tej charakterystyki, zalety i wady śrub nastawnych. |
|
|
| |
11. | Bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych: | 4 |
|
|
a) typy napędu: głównego, pomocniczego, awaryjnego i ogólna budowa zespołów prądotwórczych, |
|
|
| |
b) rodzaje napędów prądnic i alternatorów, |
|
|
| |
c) ogólne zasady współpracy zespołów prądotwórczych, |
|
|
| |
d) rozruch, wpięcie na szyny, wypięcie z szyn, odstawianie z ruchu, |
|
|
| |
e) systemy monitoringu i kontroli zespołów prądotwórczych, |
|
|
| |
f) bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych (codzienna obsługa i działania remontowe), |
|
|
| |
g) działania prewencyjne, ograniczające występowanie uszkodzeń oraz działania po stwierdzeniu uszkodzeń lub nieprawidłowości w pracy zespołu prądotwórczego. |
|
|
|
12. | Zachowanie środków bezpieczeństwa podczas pełnienia wachty oraz procedury postępowania w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń, w szczególności w systemie paliwowym: | 2 |
|
|
a) obchód siłowni: |
|
|
| |
– sprawdzanie parametrów pracy urządzeń i systemów oraz poziomów mediów w zbiornikach (przez obserwację czujników oraz organoleptycznie), |
|
|
| |
– sprawdzanie szczelności urządzeń i rurociągów, |
|
|
| |
b) postępowanie w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń: |
|
|
| |
– przyczyny występowania i definiowania zagrożenia, w tym pożarowego, oraz uszkodzeń i systemów, umiejętność oceny poziomu zagrożenia (pod kątem szybkości podejmowania działań), |
|
|
| |
– procedury awaryjne, |
|
|
| |
– działania niestandardowe, |
|
|
| |
– zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wachtowego za cały statek z załogą (wszczęcie alarmu przed przystąpieniem do akcji). |
|
|
| |
| RAZEM: 44 | 44 |
|
|
e) tabela 5.3.3 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | lI. | lll. | IV. | V. |
1. | Mechanizmy siłowni okrętowych: | 7 |
|
|
a) rodzaje pomp oraz ich przeznaczenie, niesprawność, obsługa: |
|
|
| |
– pompy wirowe krętne, |
|
|
| |
– pompy wirowe krążeniowe, |
|
|
| |
– pompy wyporowe tłokowe, |
|
|
| |
– pompy wyporowe zębate, |
|
|
| |
– pompy wyporowe śrubowe, |
|
|
| |
– pompy wyporowe membranowe, |
|
|
| |
b) sprężarki wyporowe i wirowe, podział i zastosowanie, niesprawność, obsługa, |
|
|
| |
c) urządzenia do oczyszczania paliw i olejów smarowych, cel stosowania, rodzaje wirówek i filtrów, metody oczyszczania, niesprawność, obsługa. |
|
|
| |
2. | Mechanizmy pokładowe: | 2 |
|
|
a) windy kotwiczne, |
|
|
| |
b) windy cumownicze. |
|
|
| |
3. | Urządzenia pokładowe: | 3 |
|
|
a) rodzaje i przeznaczenie urządzeń pokładowych, |
|
|
| |
b) urządzenia sterowe: klasyczne, stery strumieniowe, dysze Corta, |
|
|
| |
c) urządzenia kotwiczne i cumownicze: rodzaje, rozmieszczenie, przeznaczenie, |
|
|
| |
d) urządzenia przeładunkowe bomowe, dźwigowe, bramowe, suwnice. |
|
|
|
4. | Pompy i układy pompowe: | 3 |
|
|
| a) podział i klasyfikacja, |
|
|
|
| b) bilans energetyczny pompy i układu pompowego, |
|
|
|
| c) wydajność, moc i sprawność pompy, |
|
|
|
| d) pompy: wyporowe, tłokowe, zębate, śrubowe, z wirującymi cylindrami, łopatkowe – budowa i zastosowanie, |
|
|
|
| e) pompy wirowe kręte, przepływ cieczy przez wirnik, wysokość podnoszenia wirnika, |
|
|
|
| f) charakterystyki przepływu, mocy i sprawności pomp wirowych i wyporowych, |
|
|
|
| g) wyróżniki szybkobieżności pomp wirowych, |
|
|
|
| h) szeregowa i równoległa współpraca pomp z instalacjami, |
|
|
|
| i) kawitacja pomp i siły poosiowe, |
|
|
|
| j) pompy wirowe, krążeniowe: zasada pracy, budowa, |
|
|
|
| k) elementy konstrukcyjne pomp i eksploatacja pomp, |
|
|
|
| l) pompy strumieniowe: zasada pracy, budowa i eksploatacja, |
|
|
|
| m) działania prowadzone za pomocą systemów pompowych: |
|
|
|
| – bezpieczna eksploatacja ogólnostatkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń, jak i ważności w pracy siłowni, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności), |
|
|
|
| – bezpieczna eksploatacja ładunkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń pożarowego i chemicznego, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności), |
|
|
|
| – systemy monitoringu i kontroli systemów pompowych oraz ich ogólna budowa i działanie. |
|
|
|
5. | Sprężarki: | 3 |
|
|
| a) wiadomości teoretyczne na temat procesu sprężania, sprawność wolumetryczna, |
|
|
|
| b) budowa sprężarek tłokowych, śrubowych i łopatkowych, |
|
|
|
| c) rozrząd sprężarek, |
|
|
|
| d) eksploatacja sprężarek wyporowych, |
|
|
|
| e) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące sprężarek, |
|
|
|
| f) sprężarki wirowe: podział i zastosowanie, |
|
|
|
| g) podstawy teoretyczne pracy sprężarek wirowych i wentylatorów, |
|
|
|
| h) charakterystyki dławienia, mocy i sprawności, |
|
|
|
| i) współpraca sprężarki z przewodem i zbiornikiem, |
|
|
|
| j) pompowanie turbosprężarek, przyczyny, skutki i zapobieganie uszkodzeniom. |
|
|
|
6. | Urządzenia do oczyszczania paliw i olejów: | 4 |
| 8 |
| a) zanieczyszczenia paliw i olejów oraz ich wpływ na eksploatację silnika, |
|
|
|
| b) metody oczyszczania paliw i olejów, |
|
|
|
| c) sedymentacja grawitacyjna, wirowanie, filtrowanie paliw i olejów, |
|
|
|
| d) podstawy teoretyczne procesu wirowania, |
|
|
|
| e) budowa wirówek, |
|
|
|
| f) dobór parametrów wirowania, |
|
|
|
| g) eksploatacja wirówek paliwowych, |
|
|
|
| h) wirowanie olejów smarowych. |
|
|
|
7. | Filtry, filtracja i oczyszczanie: | 2 |
|
|
| a) podstawy teoretyczne filtracji, |
|
|
|
| b) przegrody filtracyjne, |
|
|
|
| c) budowa i eksploatacja filtrów paliwowych i olejowych, |
|
|
|
| d) odolejanie wód zęzowych, odolejacze – budowa i eksploatacja, |
|
|
|
| e) spalarki – budowa i eksploatacja, |
|
|
|
| f) urządzenia do obróbki ścieków sanitarnych – budowa i eksploatacja. |
|
|
|
8. | Wymienniki ciepła: | 3 |
|
|
| a) podział, budowa, charakter wymiany ciepła, dane charakterystyczne wymienników i ich eksploatacja, |
|
|
|
| b) wyparowniki: rodzaje, budowa, obsługa i eksploatacja, |
|
|
|
| c) rodzaje korozji w wymiennikach ciepła, sposoby jej zapobiegania, |
|
|
|
| d) wpływ czynników eksploatacyjnych na sprawność wymiennika ciepła. |
|
|
|
9. | Systemy hydrauliki okrętowej: hydraulika siłowa, wiadomości teoretyczne, podstawowe schematy, przykładowe rozwiązania instalacji, symbole stosowane w hydraulice. | 6 |
|
|
10. | Urządzenia sterowe: | 6 |
|
|
| a) urządzenia sterowe, podział, |
|
|
|
| b) zwrotność i stateczność kursowa statku, |
|
|
|
| c) teoria płata i obciążenia układu sterowego, |
|
|
|
| d) rodzaje uszkodzeń urządzeń sterowych, |
|
|
|
| e) budowa i obsługa elektrohydraulicznej maszyny sterowej: tłokowej, łopatkowej, toroidalnej, |
|
|
|
| f) regulacja maszyny sterowej, |
|
|
|
| g) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące urządzeń sterowych, |
|
|
|
| h) eksploatacja maszyny sterowej. |
|
|
|
11. | Śruby nastawne: | 4 |
|
|
| a) śruby nastawne, budowa mechanizmów śrub nastawnych, systemy sterowania śrubami, |
|
|
|
| b) eksploatacja śrub nastawnych. |
|
|
|
12. | Urządzenia pokładowe sterowane hydraulicznie: | 8 |
|
|
| a) windy kotwiczne i kabestany elektryczne, budowa i eksploatacja, |
|
|
|
| b) windy kotwiczne i kabestany hydrauliczne, budowa i eksploatacja, |
|
|
|
| c) budowa instalacji pokryw lukowych, |
|
|
|
| d) eksploatacja instalacji, |
|
|
|
| e) windy ładunkowe topenantowe, gajowe, budowa, obsługa i eksploatacja, |
|
|
|
| f) dźwigi hydrauliczne, budowa i obsługa, |
|
|
|
| g) rodzaje stabilizatorów, |
|
|
|
| h) zasada pracy stabilizatorów, |
|
|
|
| i) eksploatacja stabilizatorów przechyłów, |
|
|
|
| j) budowa i obsługa mechanizmów wind łodziowych. |
|
|
|
| RAZEM: 59 | 51 |
| 8 |
f) tabela 5.3.17 otrzymuje brzmienie:
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Geometria kadłuba statku: | 4 |
|
|
| a) linie teoretyczne, |
|
|
|
| b) wymiary główne, |
|
|
|
| c) stosunki wymiarów głównych, |
|
|
|
| d) współczynniki pełnotliwości, |
|
|
|
| e) składowe masy, |
|
|
|
| f) wolna burta. |
|
|
|
2. | Typy wiązań i elementy konstrukcji statku. | 4 |
|
|
3. | Typy statków, rozplanowanie przestrzenne: | 2 |
|
|
| a) masowce, |
|
|
|
| b) drobnicowce, |
|
|
|
| c) promy, |
|
|
|
| d) zbiornikowce, |
|
|
|
| e) produktowce, |
|
|
|
| f) gazowce. |
|
|
|
4. | Rodzaje pędników. | 2 |
|
|
5. | Sposoby sterowania statkiem. | 1 |
|
|
6. | Zbiorniki, zasady sondowania zbiorników. | 1 |
|
|
7. | Obciążenia konstrukcji kadłuba: | 3 |
|
|
| a) wytrzymałość lokalna i ogólna kadłuba, |
|
|
|
| b) krzywe ciężarów wyporu i obciążeń, |
|
|
|
| c) zginanie kadłuba, wykres sił tnących i momentów gnących, skręcanie kadłuba. |
|
|
|
8. | Pływalność, stateczność, niezatapialność: | 4 |
|
|
| a) stateczność początkowa, |
|
|
|
| b) moment wychylający, |
|
|
|
| c) moment prostujący. |
|
|
|
9. | Stateczność dynamiczna: | 4 |
|
|
| a) kąt przechyłu dynamicznego, |
|
|
|
| b) kryteria stateczności, |
|
|
|
| c) wpływ swobodnych powierzchni cieczy na zachowanie się statku. |
|
|
|
10. | Materiały konstrukcyjne: | 2 |
|
|
| a) połączenia elementów, |
|
|
|
| b) ochrona przeciwkorozyjna. |
|
|
|
11. | Układy wiązań wewnętrznych kadłuba. | 2 |
|
|
12. | Konstrukcja dna, pokładów, burt, poszycia kadłuba: | 2 |
|
|
| a) grodzie, konstrukcja rufy i dziobu, |
|
|
|
| b) ładownie, zbiorniki. |
|
|
|
13. | Pędniki i stery, rodzaje. | 1 |
|
|
14. | Wyposażenie pokładowe. | 1 |
|
|
15. | Wyposażenie ratownicze. | 1 |
|
|
16. | Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych: | 1 |
|
|
| a) typy siłowni, |
|
|
|
| b) budowa siłowni, |
|
|
|
| c) podstawowe systemy. |
|
|
|
17. | Przeglądy na statkach, ich zakresy, dokowanie. | 2 |
|
|
18. | Korzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej i statecznościowej statku. | 2 |
|
|
19. | Działalność IMO i instytucji klasyfikacyjnych. | 1 |
|
|
20. | Znajomość podstawowych działań podejmowanych w przypadkach występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności: | 4 |
|
|
| a) analiza zagrożeń związanych z sytuacjami awaryjnymi zaistniałymi na skutek zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności, |
|
|
|
| b) znajomość procedur i działań ograniczających skutki zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności, |
|
|
|
| c) analiza możliwości użycia urządzeń i systemów awaryjnych oraz urządzeń i systemów głównych i pomocniczych w trybie awaryjnym, |
|
|
|
| d) prewencyjna rola bezpiecznej eksploatacji statku w ograniczeniu występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności. |
|
|
|
| RAZEM: 44 | 44 |
|
|
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 519, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.
- Data ogłoszenia: 2010-04-07
- Data wejścia w życie: 2010-04-22
- Data obowiązywania: 2010-04-22
- Dokument traci ważność: 2013-07-26
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA