REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 222 poz. 1757
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 14 grudnia 2009 r.
w sprawie urzędowego sprawdzenia
Na podstawie art. 64 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) zarządza się, co następuje:
1) wykaz rodzajów podmiotów zwolnionych z obowiązku przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia;
2) tryb dokonywania oraz zakres zgłoszeń, o których mowa w art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanych dalej „zgłoszeniami”;
3) zakres i sposób przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, w tym sporządzenia akt weryfikacyjnych.
1) zakładzie – należy przez to rozumieć zakład wzajemny oraz w grach liczbowych typowanie liczb, znaków lub innych wyróżników;
2) automacie – należy przez to rozumieć automat do gier oraz automat do gier o niskich wygranych.
1) produkcji, magazynowania, przyjmowania lub wydawania, w tym także dokonywania przeładunku, wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy określonych w poz. 13–23 i 27 tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 98, poz. 819, Nr 168, poz. 1323 i Nr 215, poz. 1667), zwanej dalej „ustawą”;
2) magazynowania lub zużywania wyrobów akcyzowych określonych w poz. 13–18 tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
3) produkowania lub magazynowania olejów smarowych otrzymywanych z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowanych, o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
4) prowadzenia działalności, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, w przypadku przyjmowania i magazynowania olejów smarowych lub wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
5) prowadzenia produkcji poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy;
6) prowadzenia działalności w zakresie gier liczbowych, wideoloterii, gry telebingo, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, określonych w przepisach, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
7) prowadzenia składu celnego, korzystania z gospodarczej procedury celnej lub korzystania z procedury uproszczonej, o których mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).
2. Zgłoszenie powinno zawierać:
1) dane identyfikacyjne podmiotu, w tym pełną nazwę podmiotu, a w przypadku osoby fizycznej – imię i nazwisko;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) numer krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
4) adres siedziby podmiotu;
5) określenie rodzaju działalności podlegającej kontroli;
6) określenie miejsca prowadzenia działalności podlegającej kontroli.
3. Do zgłoszenia przesyłanego przed rozpoczęciem działalności dołącza się:
1) szkic sytuacyjny miejsca prowadzenia działalności, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń – ich pojemność;
2) wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania;
3) opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, również dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów, a w przypadku kasyn gry, salonów gier na automatach i punktów gier na automatach o niskich wygranych – instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych i regulaminy gier, a w przypadku zakładów wzajemnych oraz gier liczbowych – instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji gotówkowych przyjmowania zakładów, w tym ewidencji elektronicznej, oraz regulaminy przyjmowania zakładów;
4) wykaz upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
5) dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesję, zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej, zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej, aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
4. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 6, do zgłoszenia należy dodatkowo dołączyć:
1) opinie techniczne z badań poprzedzających rejestrację automatów lub urządzeń do gier wydane przez jednostki badające, o których mowa w odrębnych przepisach, dla tych automatów lub urządzeń do gier, które będą eksploatowane w ośrodku gier, punkcie gry na automatach o niskich wygranych lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli;
2) poświadczenia rejestracji automatów lub urządzeń do gier, wydane przez właściwy organ, dla tych automatów lub urządzeń, które będą eksploatowane w danym ośrodku gier, w punkcie gry na automatach o niskich wygranych lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli;
3) zgłoszenia przemieszczenia, zawieszenia eksploatacji, wycofania z eksploatacji automatów lub urządzeń do gier, dotyczące automatów lub urządzeń, które będą eksploatowane w danym ośrodku gier, w punkcie gry na automatach o niskich wygranych lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli.
1) zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2) prawidłowości oznaczenia, w sposób trwały i w widocznym miejscu:
a) pomieszczeń – odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
b) urządzeń, aparatów oraz przyrządów pomiarowych – numerami, a w przypadku gdy służą one do pomiaru ilości wyrobów – również napisami określającymi ich zakres użytkowania;
3) wymaganych dowodów legalizacji – w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji.
1) jednostek naukowych, doświadczalnych, szkół, samodzielnych laboratoriów, szpitali, jednostek opieki zdrowotnej lub aptek zużywających w ciągu roku alkohol etylowy w ilości do 3000 dm3 alkoholu etylowego 100 % obj. w stanie nieskażonym oraz do 20000 dm3 alkoholu etylowego 100 % obj. w stanie skażonym,
2) podmiotów, które zużywają alkohol etylowy w ilościach nieprzekraczających w ciągu roku 1000 dm3 alkoholu etylowego 100 % obj. w stanie nieskażonym oraz 3000 dm3 alkoholu etylowego 100 % obj. w stanie skażonym
– urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w zakresie określonym w § 6 pkt 3.
2. Przekroczenie przez podmiot wielkości rocznego zużycia alkoholu etylowego, określonej w ust. 1, wymaga zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 7 dni od dnia wystąpienia przekroczenia.
3. W przypadku przekroczenia przez podmiot wielkości rocznego zużycia alkoholu etylowego, określonej w ust. 1, dokonuje się urzędowego sprawdzenia w zakresie określonym w § 6 pkt 1 i 2.
1) zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2) zgodności lokalizacji miejsca prowadzenia działalności oraz jego oznakowania z warunkami określonymi w przepisach odrębnych;
3) prawidłowości oznaczenia w sposób trwały i w widocznym miejscu automatów i urządzeń do gier – numerami, a centralnych maszyn rejestrujących zawarcie zakładów – odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie;
4) prawidłowości nałożenia i stanu plomb zabezpieczających;
5) poświadczeń rejestracji automatów i urządzeń do gier.
2. W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry liczbowe, wideoloterie, gry telebingo i zakłady wzajemne urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w siedzibie podmiotu lub w miejscu, w którym znajdują się centralne maszyny służące do urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych.
3. W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, gry bingo pieniężne, gry na automatach i gry na automatach o niskich wygranych urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w miejscu wykonywania działalności.
1) zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2) prawidłowości prowadzenia dokumentacji handlowej;
3) stanu pomieszczeń lub terenu, w zakresie umożliwienia sprawowania dozoru celnego oraz kontroli składu celnego.
2. Akta weryfikacyjne należy zabezpieczyć urzędowo pieczęciami właściwego naczelnika urzędu celnego i kolejno ponumerować karty.
3. W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych akta weryfikacyjne, o których mowa w ust. 1, składają się z akt weryfikacyjnych podstawowych sporządzanych odrębnie dla każdego podmiotu prowadzącego działalność na terenie właściwości miejscowej naczelnika urzędu celnego oraz akt weryfikacyjnych pomocniczych sporządzanych odrębnie dla każdego punktu gier na automatach o niskich wygranych prowadzonych przez ten podmiot.
4. Akta weryfikacyjne podstawowe, o których mowa w ust. 3, obejmują dokumentację dotyczącą podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie właściwości miejscowej naczelnika urzędu celnego.
5. Akta weryfikacyjne pomocnicze, o których mowa w ust. 3, obejmują dokumentację dotyczącą punktów gier na automatach o niskich wygranych, w których podmiot prowadzi działalność.
6. Jeden egzemplarz akt weryfikacyjnych, o których mowa w ust. 3, pozostaje u właściwego naczelnika urzędu celnego, a drugi egzemplarz przechowuje podmiot podlegający urzędowemu sprawdzeniu.
1) w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym dokonaniem zmian lub
2) nie później niż w terminie 7 dni od dnia uzyskania dokumentu podlegającego zgłoszeniu
– zgłoszenie wraz z załączonymi dokumentami, o których mowa w § 4 ust. 2–4, w części, w której dane dotyczące zgłoszenia lub dołączonych do niego dokumentów uległy zmianie.
2. Na podstawie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu celnego dokonuje zatwierdzenia zmian akt weryfikacyjnych.
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zakres spraw regulowany niniejszym rozporządzeniem był regulowany rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z 2005 r. Nr 96, poz. 811 i Nr 254, poz. 2136, z 2006 r. Nr 72, poz. 498 i Nr 238, poz. 1727, z 2007 r. Nr 196, poz. 1415 oraz z 2009 r. Nr 32, poz. 225 i Nr 167, poz. 1320), które na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) traci moc w tym zakresie z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
- Data ogłoszenia: 2009-12-28
- Data wejścia w życie: 2009-12-28
- Data obowiązywania: 2012-04-18
- Dokument traci ważność: 2013-04-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA