REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 174 poz. 1356
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 8 października 2009 r.
w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
2. Pomoc może być udzielana jako:
1) bezzwrotne dofinansowanie;
2) dokapitalizowanie poprzez wniesienie:
a) wkładów pieniężnych,
b) wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości lub innych środków trwałych.
3. Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 2, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w ust. 2 pkt 1.
4. Pomoc jest udzielana na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5.
5. Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 1, jest udzielana ze środków regionalnego programu operacyjnego.
1) podmiocie udzielającym pomocy – należy przez to rozumieć odpowiednio:
a) podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w przypadku określonym w § 1 ust. 2 pkt 1,
b) organ jednostki samorządu terytorialnego lub przedsiębiorcę publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775) – w przypadkach określonych w § 1 ust. 2 pkt 2;
2) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
3) dużym regionalnym porcie lotniczym2) – należy przez to rozumieć porty lotnicze: Kraków-Balice oraz Poznań-Ławica;
4) małym regionalnym porcie lotniczym2) – należy przez to rozumieć porty lotnicze: Bydgoszcz, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Modlin, Olsztyn-Szymany, Rzeszów-Jasionka, Zegrze Pomorskie oraz port lotniczy w województwie podlaskim;
5) regionalnym porcie lotniczym – należy przez to rozumieć porty lotnicze, o których mowa w pkt 3 i 4.
2. Pomoc nie może być udzielana ani wypłacana beneficjentom pomocy:
1) na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
2) znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej, spełniającym kryteria określone w pkt 9–11 komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
2. Pomoc może być udzielana na realizację projektów związanych z pasażerskim transportem lotniczym na terenie województwa objętego danym regionalnym programem operacyjnym polegających w szczególności na:
1) budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem urządzeń lub pojazdów;
2) budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury technicznej, operacyjnej lub towarzyszącej, służącej do obsługi infrastruktury lotniskowej;
3) budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury portowej, w tym terminali pasażerskich.
3. Pomoc nie może być udzielona na:
1) wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę, remont lub modernizację powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura, magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi3);
2) pokrywanie strat finansowych lub kosztów operacyjnych beneficjentów pomocy.
1) nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;
2) nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej;
3) nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym:
a) budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu,
b) maszyn i urządzeń,
c) narzędzi, przyrządów i aparatury,
d) wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e) infrastruktury operacyjnej, technicznej lub towarzyszącej, związanej z inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
4) nabycie środków transportu;
5) nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a) będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości.
c) będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować kontroli nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym, w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d) będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat;
6) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a) nadzór techniczny,
b) przygotowanie dokumentacji technicznej,
c) przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych.
2. Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3. W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na beneficjenta pomocy po zakończeniu obowiązywania umowy.
4. W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji.
5. Wydatki poniesione na środki transportu, o których mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku, gdy pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu, o którym mowa w § 4 ust. 2, i są wykorzystywane dla obsługi naziemnej4).
6. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316).
7. Wydatki, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
8. Wydatki, o których mowa w ust. 1, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie wtedy, gdy zostały poniesione po dniu zatwierdzenia danego regionalnego programu operacyjnego przez Komisję Europejską.
2. Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5) oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
3. Skumulowana wartość pomocy, o której mowa w ust. 2, nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy, to jest odpowiednio:
1) 76 % dla dużych regionalnych portów lotniczych;
2) 100 % dla małych regionalnych portów lotniczych – w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
1) celu i przedmiotu realizacji projektu, o których mowa w § 4;
2) wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5;
3) intensywności pomocy, o której mowa w § 6;
4) zapewnienia wszystkim zainteresowanym podmiotom równego dostępu do portu lotniczego;
5) zapewnienia trwałości realizacji projektu.
2. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uznaje się za spełniony w przypadku, gdy inwestycja zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia, zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm).
3. Wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny staną się przestarzałe w okresie, o którym mowa w ust. 2, nie będzie uznana za nieutrzymanie inwestycji, o ile działalność gospodarcza związana z inwestycją będzie prowadzona przez beneficjenta pomocy przez minimalny wymagany okres.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę beneficjenta pomocy;
2) tytuł i miejsce realizacji projektu;
3) cel realizacji projektu;
4) opis projektu;
5) opis rezultatów realizacji projektu;
6) harmonogram realizacji projektu;
7) wartość projektu;
8) wydatki kwalifikowalne;
9) wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10) źródła finansowania projektu, w tym:
a) wskazanie środków pochodzących ze źródeł własnych lub źródeł innych niż pomoc publiczna lub wsparcie ze środków publicznych,
b) wskazanie wkładów pieniężnych lub niepieniężnych stanowiących dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, podmiotu dokonującego dokapitalizowania, wysokości oraz podstawy prawnej dokapitalizowania – w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2,
c) wskazanie innych środków publicznych podlegających zasadom kumulacji, o których mowa w § 6 ust. 2.
3. Podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a, przeprowadza ocenę wniosku w oparciu o:
1) kryteria, o których mowa w § 7;
2) kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie WE nr 1260/1999.
4. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 3, beneficjentowi pomocy przyznawana jest pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5, na podstawie umowy o dofinansowanie.
5. W przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, umowa o dofinansowanie zawiera informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10 lit. b. W takim przypadku podstawę udzielenia pomocy w części, w jakiej stanowi ona dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, stanowi umowa lub inny akt wydany na podstawie odrębnych przepisów dotyczących funkcjonowania i zakresu właściwości podmiotów udzielających pomocy, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b.
6. Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc jest udzielana.
Minister Rozwoju Regionalnego: E. Bieńkowska
|
1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).
2) Zgodnie z pkt 15 komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).
3) Zgodnie z pkt 53 ppkt (iv) komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).
4) Zgodnie z dyrektywą Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36).
- Data ogłoszenia: 2009-10-19
- Data wejścia w życie: 2009-11-03
- Data obowiązywania: 2009-11-03
- Dokument traci ważność: 2015-06-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA