REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 150 poz. 1212
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 7 września 2009 r.
w sprawie pomocy na projekty w zakresie transportu intermodalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) zarządza się, co następuje:
1) zarządy portów morskich,
2) przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, a w szczególności operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych
– zwani dalej „beneficjentem pomocy”.
2. Pomoc nie może być udzielana lub wypłacana beneficjentom pomocy:
1) na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznających pomoc za niezgodną z przepisami prawa oraz wspólnym rynkiem;
2) znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9–11 komunikatu Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
1) cel i przedmiot realizacji projektu są zgodne z celami i przedmiotem projektu określonymi odpowiednio w § 2 i 5;
2) wydatki kwalifikowalne na realizację projektu ponoszone są w zakresie określonym w § 7;
3) intensywność pomocy nie przekracza wartości określonych w § 8;
4) zapewniony zostanie dostęp do terminali oraz centrów logistycznych, których dotyczy projekt, wszystkim zainteresowanym podmiotom na równych, niedyskryminujących zasadach;
5) zobowiąże się, że projekt nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), przez okres co najmniej 5 lat od dnia jego zakończenia;
6) zobowiąże się, że dofinansowane urządzenia (sprzęt, wyposażenie lub pojazdy) lub infrastruktura będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego.
1) zakup lub remont urządzeń wykorzystywanych wyłącznie w transporcie intermodalnym, w szczególności urządzeń dźwigowych, urządzeń do przeładunku oraz lokomotyw manewrowych;
2) zakup lub remont systemów teleinformatycznych oraz urządzeń i systemów związanych z transportem intermodalnym, a także wydatki na ich wdrożenie;
3) infrastrukturę wykorzystywaną wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego w zakresie:
a) budowy, przebudowy oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę:
– placów składowych i przeładunkowych, parkingów, zaplecza technicznego dla obsługi taboru, dróg wewnętrznych i dojazdowych, przejść podziemnych i magazynów, z wyłączeniem magazynów w portach morskich,
– torów dojazdowych, przeładunkowych i podsuwnicowych, przejazdów i rozjazdów kolejowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
b) budowy, przebudowy i remontu urządzeń telekomunikacyjnych, urządzeń zaopatrzenia w wodę, instalacji wodno-kanalizacyjnych, systemów odwodnienia i instalacji energetycznych oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę tych urządzeń, instalacji i systemów.
2. Pomoc może być także udzielona na zakup lub remont urządzeń specjalistycznych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego, w szczególności intermodalnych jednostek ładunkowych (nadwozia wymienne, naczepy siodłowe) oraz specjalistycznych wagonów dla transportu intermodalnego (wagony kieszeniowe, koszowe, niskopodwoziowe, kontenerowe, do przewozu naczep siodłowych), z wyłączeniem kontenerów.
3. Pomoc obejmuje również prace projektowe i dokumentację związaną z projektami, o których mowa w ust. 1 i 2.
2. Beneficjent pomocy składa wniosek o udzielenie pomocy do podmiotu udzielającego pomocy.
3. Wniosek zawiera w szczególności:
1) nazwę beneficjenta pomocy;
2) tytuł i miejsce realizacji projektu;
3) cel realizacji projektu;
4) opis projektu;
5) opis rezultatów realizacji projektu;
6) planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu;
7) wartość projektu;
8) wydatki kwalifikowalne;
9) wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10) źródła finansowania projektu.
4. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy beneficjentem pomocy a podmiotem udzielającym pomocy.
1) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a) niezbędną dokumentację,
b) opłaty związane z koniecznością uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania przedsięwzięcia;
2) zarządzanie projektem, w tym:
a) nadzór nad robotami budowlanymi,
b) wydatki związane z wdrażaniem projektu,
c) koszty ogólne (w czasie realizacji projektu),
d) wydatki osobowe,
e) zakup i instalację informatycznych systemów wspomagających zarządzanie i monitorowanie;
3) nabycie własności nieruchomości niezabudowanych lub zabudowanych lub innego prawa do tych nieruchomości;
4) budowę i montaż, w tym również:
a) odtworzenie nawierzchni drogi poza pasem prowadzenia robót,
b) wykonanie robót dodatkowych;
5) urządzenia, w tym:
a) środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych zainstalowane na stałe w ramach projektu,
b) przenośne środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych niezbędne do realizacji celu projektu lub do poprawnego funkcjonowania infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji projektu,
c) sprzęt będący środkiem trwałym zakupiony lub wytworzony na czas realizacji projektu,
d) wartości niematerialnie i prawne,
e) zakup używanego sprzętu,
f) zakup materiałów niestanowiących środków trwałych wykorzystywanych przez czas realizacji projektu;
6) działania informacyjno-promocyjne;
7) podatek od towarów i usług (VAT), o ile beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT-u;
8) niezbędne opłaty związane z realizacją projektów, w tym opłaty administracyjne, jeżeli stanowią one wydatki kwalifikowalne w ramach Programu;
9) wydatki związane z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności.
2. Wydatki poniesione na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie nie są wydatkami kwalifikowalnymi.
3. Z zastrzeżeniem przestrzegania zasad obowiązujących w systemie realizacji Programu, za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki, które zostały faktycznie poniesione pomiędzy dniem 7 grudnia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.
1) 30 % – na zakup urządzeń i systemów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2;
2) 50 % – na infrastrukturę, urządzenia, systemy, instalacje, prace projektowe i dokumentację, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3.
2. Skumulowana pomoc, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 8.
3. Beneficjent pomocy informuje organ udzielający pomocy o każdej innej pomocy otrzymanej na realizację tego samego projektu.
4. Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc ta jest udzielana.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej – gospodarka morska oraz transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
- Data ogłoszenia: 2009-09-15
- Data wejścia w życie: 2009-09-15
- Data obowiązywania: 2009-09-15
- Dokument traci ważność: 2015-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA