REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 145 poz. 1184
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 września 2009 r.
w sprawie kontroli przewozu drogowego2)
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1) wzory dokumentów stosowane przez osoby uprawnione do kontroli;
2) sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących tej kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają;
3) rodzaj danych statystycznych gromadzonych w wyniku kontroli i rejestrowanych przez organy kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów do ich przekazywania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
1) kontrolującym – rozumie się przez to podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2) kontrolowanym – rozumie się przez to podmioty, o których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
1) w przypadku kontroli drogowej – według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) w przypadku kontroli w siedzibie przedsiębiorcy lub miejscu wykonywania działalności gospodarczej albo w siedzibie podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. W przypadku kontroli w czasie odprawy granicznej protokół sporządza się tylko w sytuacji stwierdzenia naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej.
2. W przypadku gdy decyzja dotyczy przedsiębiorcy niebędącego przedsiębiorcą krajowym, kopię decyzji wręcza się również kierowcy.
3. Decyzję sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
1) w przypadku kontroli drogowej – podstawowe elementy wymienione w części A załącznika nr 5 do rozporządzenia;
2) w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie – elementy, o których mowa w pkt 1, oraz podstawowe elementy wymienione w części B załącznika nr 5 do rozporządzenia.
1) co najmniej 2 %, a od dnia 1 stycznia 2010 r. co najmniej 3 % dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 227, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 3821/85”, i rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 15.03.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 561/2006”;
2) nie mniej niż 30 % z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych – w przypadku kontroli drogowych – i nie mniej niż 50 % z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych – w przypadku kontroli prowadzonej w przedsiębiorstwie.
1) pobieranie danych z tachografu cyfrowego zainstalowanego w pojeździe oraz z karty kierowcy;
2) odczyt pobranych danych i ich analizę lub przekazywanie wyników odczytu do siedziby kontrolującego celem ich analizy;
3) sprawdzanie wykresówek;
4) dokonywanie kontroli i szczegółowej analizy potwierdzenia podpisu cyfrowego dołączonego do danych;
5) analizę w celu określenia szczegółowego profilu prędkości przed inspekcją urządzenia rejestrującego.
2. Podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, kontrolujący może być wyposażony w urządzenia umożliwiające w szczególności sporządzanie:
1) kserokopii;
2) dokumentacji fotograficznej.
2. Dane zebrane podczas kontroli stanowią podstawę do opracowania zbiorczej informacji przekazywanej przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego. Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Służby Celnej, Głównego Inspektora Pracy, właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji oraz zarządcy dróg Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, jednorazowo, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku, w którym kontrole te były prowadzone.
3. Wzór formularza do przekazywania danych statystycznych zgromadzonych w wyniku kontroli, w toku których:
1) nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2) stwierdzono naruszenia uzasadniające nałożenie kary pieniężnej, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: w z. T. Jarmuziewicz
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
– dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, z późn. zm.),
– dyrektywy 2009/4/WE Komisji z dnia 23 stycznia 2009 r. w sprawie środków przeciwdziałania służących do zapobiegania manipulacjom zapisami tachografu i do wykrywania ich, zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie kontroli w zakresie przewozu drogowego (Dz. U. Nr 76, poz. 454), które zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 2 września 2009 r. (poz. 1184)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
CZĘŚĆ A
WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ DROGOWĄ
1. Dzienne i tygodniowe czasy prowadzenia pojazdu, przerwy i dzienne oraz tygodniowe okresy odpoczynku kierowcy.
2. Wykresówki z dni poprzednich, które powinny znajdować się w pojeździe zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia nr 3821/85, lub dane z tego samego okresu na karcie kierowcy lub w pamięci tachografu cyfrowego albo na wydruku z tego urządzenia albo dokumenty potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu.
3. Dokumentacja potwierdzająca fakt prowadzenia pojazdu lub nieprowadzenia pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 561/2006 lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR),
4. Przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdu.*
5. Prędkości chwilowe osiągnięte przez pojazd, zapisane przez tachograf cyfrowy przez czas nie dłuższy niż poprzednie 24 godziny użytkowania pojazdu.
6. Prawidłowość działania i użytkowania analogowego urządzenia rejestrującego i wykresówek albo cyfrowego urządzenia rejestrującego i karty kierowcy.
7. Zainstalowane w pojeździe urządzenie rejestrujące w celu wykrycia instalacji lub stosowania dowolnego urządzenia lub urządzeń służących do niszczenia lub ukrywania dowolnych danych, manipulowania nimi lub ich zmiany bądź służących do zakłócania dowolnego etapu elektronicznej wymiany danych między elementami urządzenia rejestrującego lub służących do zatrzymania przesyłu danych lub do zmiany danych przed ich zakodowaniem.
|
* Element/elementy, które mogą być objęte kontrolą w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów rozporządzenia nr 3821/85 i rozporządzenia nr 561/2006.
CZĘŚĆ B
WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEDSIĘBIORCY
1. Tygodniowe okresy odpoczynku kierowcy oraz czasy prowadzenia pojazdu między tymi okresami.
2. Przestrzeganie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni (norma 90 godzin).
3. Wykresówki, dane pobrane z tachografu cyfrowego i z karty kierowcy oraz wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydruki z tachografu cyfrowego oraz dokumentacja potwierdzająca fakt prowadzenia pojazdu lub nieprowadzenia pojazdu, w tym pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 561/2006 lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR).
4. Umowy na usługi transportowe pod kątem zawartych w nich postanowień uniemożliwiających przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 3821/85 i rozporządzenia nr 561/2006*.
|
* Element/elementy, które mogą być objęte kontrolą w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów rozporządzenia nr 3821/85 i rozporządzenia nr 561/2006.
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
- Data ogłoszenia: 2009-09-07
- Data wejścia w życie: 2009-09-07
- Data obowiązywania: 2009-09-07
- Dokument traci ważność: 2013-10-12
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA