REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 105 poz. 872
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1), 2)
z dnia 19 czerwca 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych
Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych, w tym krajowego rejestru pojazdów kolejowych, oraz sposób oznakowania pojazdów kolejowych, w tym pojazdów metra.”;
2) w § 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) w decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE;”;
3) w § 3:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) posiadacz pojazdu kolejowego – eksploatującą pojazd kolejowy osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, która jest właścicielem pojazdu lub ma prawo do jego użytkowania i jest wpisana do krajowego rejestru pojazdów kolejowych; posiadaczem może być: przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej, zarządca infrastruktury, eksploatujący pojazdy metra lub eksploatujący kolejowe pojazdy specjalne;”,
b) uchyla się pkt 11;
4) w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiadacz pojazdu kolejowego prowadzi rejestr pojazdów kolejowych (RRS) w formie księgi, kartoteki lub w systemie teleinformatycznym.”;
5) po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:
„§ 5a. 1. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej „Prezesem UTK”, prowadzi krajowy rejestr pojazdów kolejowych, zwany dalej „NVR”. NVR powinien obejmować wszystkie pojazdy kolejowe dopuszczone do eksploatacji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Wagony towarowe i pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane do eksploatacji.
3. Rejestr pojazdów kolejowych będących własnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej prowadzony jest w sposób uzgodniony z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.
4. Do celów rejestracji i oznakowania w NVR stosuje się zasady numeracji pojazdów kolejowych, które są określone w załączniku P do decyzji Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych4).
5. NVR powinien być prowadzony w określonym przez Prezesa UTK systemie komputerowym z możliwością podłączenia do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych, zwanego dalej „VVR”, zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową, zwaną dalej „ERA”.
6. W celu wpisania pojazdu kolejowego do NVR, zmiany danych rejestrowych oraz wykreślenia pojazdu kolejowego z rejestru stosuje się standardowy formularz wniosku o rejestrację, którego wzór jest określony w części IV załącznika nr 1a do rozporządzenia.
7. Wspólne specyfikacje dla NVR uwzględniające określenie: treści, architektury funkcjonalnej i technicznej, formatu danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad wprowadzania danych i dostępu, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.
8. Pojazdy kolejowe, o których mowa w ust. 1, powinny zostać zarejestrowane zgodnie z przepisami ust. 4 załącznika nr 1a do rozporządzenia.”;
6) w § 8:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Posiadacz pojazdu kolejowego określa:
1) dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego – 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
2) dla wagonów towarowych – 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
3) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych – 11 pierwszych znaków (7 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
4) dla kolejowych pojazdów specjalnych – 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Prezes UTK uzgadnia numery określone przez posiadacza, o których mowa w ust. 3, i nadaje kolejny numer pojazdu w danym typie (serii) pojazdów kolejowych.”;
7) § 11 otrzymuje brzmienie:
„§ 11. Na każdy pojazd kolejowy oraz na wózki stosowane w komunikacji przestawczej należy nanieść datę wykonania ostatnich prac utrzymaniowych poziomu 4 lub 5 (dzień, miesiąc, rok), o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 212, poz. 1771 oraz z 2007 r. Nr 212, poz. 1567).”;
8) w § 18 w ust. 1 w pkt 1 po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:
„aa) liczba jednocyfrowa lub dwucyfrowa w postaci indeksu górnego znajdującego się bezpośrednio po ostatniej literze literowego oznaczenia rodzaju lub przeznaczenia wagonu, o którym mowa w lit. a, określająca ilość przedziałów w wagonie pasażerskim,”;
9) w § 30 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tabliczka znamionowa producenta lub tabliczka znamionowa zastępcza powinny zawierać co najmniej następujące dane:
1) znak firmowy producenta, zakładu wykonującego modernizację lub posiadacza pojazdu kolejowego;
2) typ (podtyp) pojazdu kolejowego lub wózka;
3) numer fabryczny nadany przez producenta, zakład wykonujący modernizację albo posiadacza pojazdu kolejowego;
4) rok produkcji lub modernizacji pojazdu kolejowego lub rok ustalenia danych, o których mowa w pkt 2 i 3.”;
10) po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
11) w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a) w pkt 3 ppkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) grupa 4, cyfra 6 – ważniejsze cechy eksploatacyjne podane w tablicy 5 niniejszego załącznika, a cyfra 7 wg tablicy 6 (0–7 lub 8 albo 9 dla rozwiązań nieprzewidywalnych);”,
b) w pkt 4 ppkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) grupa 4, cyfry 6, 7 i 8 – ważniejsze cechy techniczne i eksploatacyjne podane:
a) dla cyfry 6 w tablicy 7,
b) dla cyfr 7 i 8 w tablicy 8;”,
c) w tablicy 1 w wierszu „Pojazdy specjalne” w kolumnie 4 wyrazy w nawiasie otrzymują brzmienie „(Tablice 4, 7 i 8)”,
d) tablica 2 otrzymuje brzmienie:
„Tablica 2
WYKAZ IDENTYFIKATORÓW LITEROWYCH I CYFROWYCH PAŃSTW REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
Państwo | Identyfikator literowy państwa | Identyfikator cyfrowy państwa |
| Państwo | Identyfikator literowy państwa | Identyfikator cyfrowy państwa |
|
A | B | C |
| A | B | C |
|
Albania | AL | 41 |
| Liban | RL | 98 |
|
Algeria | DZ | 92 |
| Litwa | LT | 24 |
|
Armenia | AM | 58 |
| Luksemburg | L | 82 |
|
Austria | A | 81 |
| Łotwa | LV | 25 |
|
Azerbejdżan | AZ | 57 |
| Maroko | MA | 93 |
|
Belgia | B | 88 | Mołdowa | MD | 23 |
| |
Białoruś | BY | 21 | Mongolia | MGL | 31 |
| |
Bośnia i Hercegowina | BIH | 44; 50 | Niderlandy | NL | 84 |
| |
Bułgaria | BG | 52 | Niemcy | D | 80 |
| |
Chiny | RC | 33 | Norwegia | N | 76 |
| |
Chorwacja | HR | 78 | Polska | PL | 51 |
| |
Republika Czeska | CZ | 54 | Portugalia | P | 94 |
| |
Dania | DK | 86 | Rosja | RUS | 20 |
| |
Egipt | ET | 90 | Rumunia | RO | 53 |
| |
Estonia | EST | 26 | Serbia i Czarnogóra | SCG | 72 |
| |
Finlandia | FIN | 10 | Słowacja | SK | 56 |
| |
Francja | F | 87 | Słowenia | SLO | 79 |
| |
Gruzja | GE | 28 | Syria | SYR | 97 |
| |
Grecja | GR | 73 | Szwajcaria | CH | 85 |
| |
Hiszpania | E | 71 | Szwecja | SE | 74 |
| |
Irak | IRQ | 99 | Tadżykistan | TJ | 66 |
| |
Iran | IR | 96 | Tunezja | TN | 91 |
| |
Irlandia | IRL | 60 | Turcja | TR | 75 |
| |
Izrael | IL | 95 | Turkmenistan | TM | 67 |
| |
Japonia | J | 42 | Ukraina | UA | 22 |
| |
Kazachstan | KZ | 27 | Uzbekistan | UZ | 29 |
| |
Kirgistan | KS | 59 | Węgry | H | 55 |
| |
Korea Południowa | ROK | 61 | Wielka Brytania | GB | 70 |
| |
Korea Północna | PRK | 30 | Wietnam | VN | 32 |
| |
Kuba | CU | 40 | Włochy | I | 83 | ” |
12) w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a) rys. 1 otrzymuje brzmienie:
„a)
b)
c)
Rys. 1. Wzory identyfikatora pojazdu kolejowego dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego (1. Identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego wraz z identyfikatorem literowym eksploatującego pojazd kolejowy; 2. Numer inwentarzowy; 3. Identyfikator literowy cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu; 4. Identyfikator cyfrowy eksploatującego pojazd kolejowy) nanoszonego:
a) na pudło wagonu,
b) na ramę ostojnicy wagonu,
c) na ramę wózka wagonu.”,
b) rys. 4 otrzymuje brzmienie:
a) nr 1 na rysunku
b) nr 2 na rysunku
c) nr 2 na rysunku
d) numer 3 na rysunku
e) numer 2 na rysunku
Rys. 4. Wzór rozmieszczenia oznakowania na kolejowym pojeździe trakcyjnym. 1. Miejsce na ścianie bocznej (pudle) kolejowego pojazdu trakcyjnego lub specjalnego na umieszczenie identyfikatora pojazdu kolejowego. 2. Miejsce na umieszczenie tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu. 3. Miejsce na ścianie czołowej kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego na umieszczenie skróconego numeru inwentarzowego i identyfikatora eksploatującego pojazd kolejowy.
a) przykład wykonania identyfikatora kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego umieszczonego na ścianie bocznej; cyfry grup 3, 4 i 5 są dwukrotnie większe od pozostałych;
b) przykład wykonania na kolejowym pojeździe trakcyjnym tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających;
c) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej, napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających, gdy kolejowy pojazd trakcyjny spełnia wymagania przepisów RIC;
d) przykład wykonania tabliczki ze skróconym numerem inwentarzowym i identyfikatorem eksploatującego pojazd kolejowy, umieszczanej na ścianie czołowej pojazdu trakcyjnego i specjalnego;
e) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej umieszczanej na kolejowych pojazdach trakcyjnych i specjalnych, innych niż wymienione na rysunkach b oraz c.”;
13) użyte, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy „eksploatujący pojazd kolejowy” zastępuje się użytymi, w odpowiedniej liczbie i przypadku, wyrazami „posiadacz pojazdu kolejowego”.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz. Urz. UE L 305 z 23.11.2007, str. 30).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100 i Nr 98, poz. 817.
4) Decyzja Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 359 z 18.12.2006, str. 1).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 czerwca 2009 r. (poz. 872)
WSPÓLNE SPECYFIKACJE DLA KRAJOWEGO REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH
Wspólne specyfikacje dla celów rejestracji pojazdów kolejowych powinny w szczególności uwzględniać:
1. Dane:
– tablica nr 1 przedstawia format danych dla NVR;
– numery poszczególnych pozycji są zgodne ze standardowym formularzem wniosku o rejestrację, zawartym w części IV;
– dopuszcza się również uwzględnienie dodatkowego pola lub pól komentarza, np. dotyczącego identyfikacji pojazdów będących przedmiotem dochodzenia (patrz: pkt 3.4).
Tablica 1
1. | Europejski numer pojazdu (EVN) | Obowiązkowe |
Treść | Numeryczny kod identyfikacyjny określony w załączniku P do decyzji Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (zwanej dalej „OPE TSI”)1) |
|
Format | 1.1. Numer | 12 cyfr*) |
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku, gdy pojazd otrzymuje kolejny numer) | 12 cyfr*) | |
2. | Państwo członkowskie i krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA) | Obowiązkowe |
Treść | Określenie państwa członkowskiego i NSA, gdzie pojazd został dopuszczony do eksploatacji. Dla pojazdów pochodzących z krajów trzecich – państwo członkowskie, gdzie pojazd został dopuszczony do eksploatacji |
|
Format | 2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego, określony w załączniku P do OPE TSI | Kod 2-cyfrowy |
2.2. Nazwa NSA | Tekst | |
3. | Rok produkcji | Obowiązkowe |
Treść | Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny |
|
Format | 3. Rok produkcji | RRRR |
4. | Deklaracja weryfikacji WE | Obowiązkowe |
Treść | Identyfikacja deklaracji weryfikacji WE i jednostki wydającej deklarację (strony zawierającej umowę) |
|
Format | 4.1. Data wydania deklaracji | Data |
4.2. Identyfikacja WE | Tekst | |
4.3. Nazwa jednostki wydającej deklarację (strony zawierającej) | Tekst | |
4.4. Numer w odpowiednim rejestrze | Tekst | |
4.5. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
4.6. Miejscowość | Tekst | |
4.7. Kod kraju | ISO | |
4.8. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny |
5. | Identyfikacja rejestru taboru kolejowego | Obowiązkowe |
Treść | Identyfikacja jednostki odpowiedzialnej za rejestr taboru kolejowego2) |
|
Format | 5.1. Jednostka odpowiedzialna za rejestr | Tekst |
5.2. Adres jednostki, ulica i numer | Tekst | |
5.3. Miejscowość | Tekst | |
5.4. Kod kraju | ISO | |
5.5. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
5.6. Adres e-mail | | |
5.7. Kod umożliwiający uzyskanie odpowiednich danych technicznych rejestru taboru kolejowego | Kod alfanumeryczny | |
6. | Ograniczenia | Obowiązkowe |
Treść | Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu |
|
Format | 6.1. Ograniczenia kodowane, zgodnie z częścią I | Kod |
6.2. Ograniczenia niekodowane | Tekst | |
7. | Właściciel | Nieobowiązkowe |
Treść | Określenie właściciela pojazdu |
|
Format | 7.1. Nazwa organizacji | Tekst |
7.2. Numer w odpowiednim rejestrze | Tekst | |
7.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
7.4. Miejscowość | Tekst | |
7.5. Kod kraju | ISO | |
7.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8. | Posiadacz | Obowiązkowe |
Treść | Określenie posiadacza pojazdu |
|
Format | 8.1. Nazwa organizacji | Tekst |
8.2. Numer w odpowiednim rejestrze | Tekst | |
8.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
8.4. Miejscowość | Tekst | |
8.5. Kod kraju | ISO | |
8.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8.7. VKM – nieobowiązkowe | Kod alfanumeryczny | |
9. | Jednostka odpowiedzialna za utrzymanie | Obowiązkowe |
Treść | Określenie jednostki odpowiedzialnej za utrzymanie3) |
|
Format | 9.1. Jednostka odpowiedzialna za utrzymanie | Tekst |
9.2. Adres jednostki, ulica i numer | Tekst | |
9.3. Miejscowość | Tekst | |
9.4. Kod kraju | ISO | |
9.5. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
9.6. Adres e-mail | | |
10. | Wycofanie z eksploatacji | Obowiązkowe, jeżeli ma zastosowanie |
Treść | Data oficjalnego złomowania i/lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji |
|
Format | 10.1. Tryb wycofania z eksploatacji (patrz: część III) | Kod 2-cyfrowy |
10.2. Data wycofania z eksploatacji | Data | |
11. | Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Wykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji |
|
Format | 11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w załączniku P.4 do OPE TSI | Wykaz |
12. | Numer świadectwa dopuszczenia do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Ujednolicony numer świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, nadawany przez NSA |
|
Format | 12. Numer świadectwa dopuszczenia do eksploatacji | Kod alfanumeryczny oparty na EIN (patrz: część II) |
13. | Dopuszczenie do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Data wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji4) pojazdu i okres ważności świadectwa |
|
Format | 13.1. Data wydania świadectwa | Data (RRRRMMDD) |
13.2. Okres ważności świadectwa do dnia | Data (włącznie) | |
13.3. Zawieszenie dopuszczenia do eksploatacji | Tak/Nie |
|
*) Ośmiocyfrowy system numeracji Rady Transportu Kolejowego Wspólnoty Niepodległych Państw może być również stosowany.
2. Architekturę.
2.1. Powiązania z innymi rejestrami.
W wyniku nowych regulacji UE powstaje kilka różnych rejestrów. W tabeli poniżej zestawiono rejestry i bazy danych, które mogą być powiązane z NVR po ich utworzeniu.
Tablica 2
Rejestr lub baza danych | Jednostka odpowiedzialna | Inne jednostki z prawem dostępu |
NVR (dyrektywy w sprawie interoperacyjności) | RE5)/Prezes UTK | Inne NSA/RE/RU/IM/IB/RB/Posiadacz/ Właściciel/ERA/OTIF |
RRS (dyrektywy w sprawie interoperacyjności) | Posiadacz | RU/IM/NSA/ERA/OTIF/Posiadacz/ |
RSRD (TAF TSI & SEDP) | Posiadacz | RU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/ |
WIMO (TAF TSI & SEDP) | Decyzja nie została jeszcze podjęta | RU/lM/NSA/ERA/Posiadacz/ |
Rejestr taboru kolejowego6) (konwencja kapsztadzka) | Rejestrator | Ogólnie dostępny |
Rejestr OTIF (COTIF 99-ATMF) | OTIF | Właściwe organy/RU/lM/lB/RB/Posiadacz/ |
Ponieważ nie jest możliwe wstrzymanie wdrożenia NVR do czasu utworzenia wszystkich rejestrów, specyfikacja NVR musi umożliwić późniejszą współpracę z pozostałymi rejestrami.
W tym celu:
– RRS (rejestr taboru kolejowego): NVR zawiera odnośnik do tego rejestru poprzez identyfikację jednostki odpowiedzialnej za RRS. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pkt 5.7 tablicy 1,
– RSRD: w skład tego rejestru wchodzą niektóre „administracyjne” dane z NVR. Specyfikacja w ramach TAF TSI SEDP. Plan SEDP będzie uwzględniać specyfikację NVR,
– WIMO: w skład tego rejestru wchodzą dane z RSRD oraz dane dotyczące utrzymania. Nie przewiduje się powiązania z NVR,
– VKMR: rejestr oznaczeń posiadaczy powinien być prowadzony we współpracy z ERA i OTIF (ERA dla UE i OTIF dla wszystkich państw członkowskich OTIF spoza UE). Posiadacz jest zarejestrowany w NVR. W TSI OPE określone są inne globalne rejestry centralne (np. kody typów pojazdu, kody interoperacyjności, kody krajów itp.), które powinny być zarządzane przez „organ centralny” powstały w wyniku współpracy pomiędzy ERA i OTIF,
– rejestr taboru kolejowego (konwencja kapsztadzka): rejestr informacji finansowych związanych ze sprzętem ruchomym. Rejestr ten może powstać w wyniku prac konferencji dyplomatycznej, która odbyła się w lutym 2007 r. Istnieje możliwość powiązania, ponieważ rejestr UNIDROIT wymaga informacji dotyczących numeru i właściciela pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów będzie numer EVN,
– rejestr OTIF: rejestr OTIF będzie określony z uwzględnieniem decyzji Komisji oraz innych rejestrów UE.
Architektura całego systemu oraz powiązania pomiędzy NVR i pozostałymi rejestrami zostaną określone w taki sposób, aby w razie potrzeby umożliwić uzyskanie żądanych danych.
2.2. Globalna europejska architektura NVR.
Rejestry NVR będą wdrożone za pomocą rozwiązania zdecentralizowanego. Celem jest stworzenie wyszukiwarki udostępnionych danych, wykorzystującej wspólny program komputerowy, która umożliwi użytkownikom uzyskanie dostępu do danych ze wszystkich rejestrów lokalnych (LR) w państwach członkowskich.
Dane z NVR będą przechowywane na szczeblu krajowym i będą dostępne za pośrednictwem witryny internetowej (z własnym adresem internetowym).
Europejski centralny wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (EC VVR) składa się z dwóch podsystemów:
– wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (VVR), czyli centralnej wyszukiwarki w ERA,
– krajowego(-ych) rejestr(-ów) pojazdów kolejowych (NVR), czyli rejestrów LR w państwach członkowskich.
Powyższa architektura oparta jest na dwóch uzupełniających się podsystemach, umożliwiających wyszukiwanie danych przechowywanych lokalnie we wszystkich państwach członkowskich, i składa się z następujących elementów:
– tworzenie skomputeryzowanych rejestrów na szczeblu krajowym i udostępnianie ich do celów wzajemnej konsultacji,
– zastępowanie rejestrów w formie papierowej zapisami w systemie teleinformatycznym. Umożliwi to państwu członkowskiemu zarządzanie i dzielenie się informacjami z innymi państwami członkowskimi,
– umożliwianie połączeń pomiędzy rejestrami NVR i VVR, z wykorzystaniem wspólnych standardów i terminologii.
Główne zasady rządzące architekturą są następujące:
– wszystkie NVR staną się częścią komputerowego systemu sieciowego,
– wszystkie państwa członkowskie będą miały dostęp do wspólnych danych w systemie,
– podwójna rejestracja danych i możliwe błędy z tym związane zostaną wyeliminowane wraz z uruchomieniem VVR,
– dane są aktualne.
Architektura zostanie wdrożona etapowo w następujący sposób:
– przyjęcie decyzji Komisji,
– wdrożenie projektu pilotażowego przez Agencję, obejmującego stworzenie VVR z podłączeniem do co najmniej trzech NVR różnych państw członkowskich, w tym sprawne podłączenie do już istniejącego NVR za pomocą silnika translacyjnego,
– ocena projektu pilotażowego i, w razie konieczności, zmiana decyzji Komisji,
– wydanie przez Agencję specyfikacji do stosowania przez państwa członkowskie przy podłączaniu swoich NVR do centralnego VVR,
– w ramach etapu końcowego, po ocenie projektu pilotażowego, oddzielną decyzją, podłączenie wszystkich krajowych NVR do centralnego VVR.
3. Funkcjonowanie.
3.1. Korzystanie z NVR
NVR będzie wykorzystywany do następujących celów:
– rejestracja dopuszczenia do eksploatacji,
– rejestracja numerów EVN przydzielanych pojazdom,
– wyszukiwanie skróconej informacji o danym pojeździe na skalę europejską,
– sprawdzanie kwestii prawnych, takich jak zobowiązania i informacje prawne,
– informacje do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,
– umożliwienie kontaktu pomiędzy właścicielem a posiadaczem,
– weryfikacja niektórych wymagań dotyczących bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatu bezpieczeństwa,
– sprawdzenie konkretnego pojazdu.
3. 2. Formularze wniosków.
3.2.1. Wniosek o rejestrację.
Formularz wniosku o rejestrację określony jest w części IV.
Jednostka ubiegająca się o rejestrację pojazdu powinna zaznaczyć okienko odpowiadające „Nowej rejestracji”, wypełnić pierwszą część formularza, podając wszystkie niezbędne dane, o których mowa w pkt 2–9 i 11, a następnie skierować formularz do:
– jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany,
– jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd będzie eksploatowany – dla pojazdów z krajów trzecich.
3.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie numeru EVN (europejskiego numeru pojazdu).
W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi numer EVN.
Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć tylko jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów.
Jednostka rejestrująca dołoży wszelkich starań, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych do NVR.
W tym celu jednostka rejestrująca RE może zasięgnąć informacji u innych RE, w szczególności w przypadku kiedy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.
3. 2.3.Zmiana danych rejestracyjnych.
Jednostka składająca wniosek o zmianę jednej lub więcej danych rejestracyjnych pojazdu powinna:
– zaznaczyć okienko odpowiadające „Zmianie danych”,
– wpisać aktualny nr pojazdu (pkt 0),
– zaznaczyć okienka przy tych danych, których dotyczy zmiana,
– wskazać nowe brzmienie zmienionych danych i skierować formularz do RE każdego państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany.
W niektórych przypadkach standardowy formularz może okazać się niewystarczający. Z tego względu, w razie konieczności, jednostka rejestrująca może zastosować dodatkowe dokumenty, w formie papierowej lub elektronicznej.
W przypadku zmiany posiadacza aktualnie zarejestrowany posiadacz ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego posiadacza o zmianie rejestracji.
Poprzedni posiadacz zostanie usunięty z NVR i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy posiadacz zaakceptuje status posiadacza.
W przypadku zmiany właściciela aktualnie zarejestrowany właściciel ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą o tym fakcie. Poprzedni właściciel zostanie wtedy usunięty z NVR. Nowy właściciel może zażądać udostępnienia swoich danych w NVR.
Po zarejestrowaniu zmian krajowy organ ds. bezpieczeństwa może nadać nowy numer świadectwa dopuszczenia do eksploatacji oraz, w niektórych przypadkach, nowy numer EVN.
3.2.4. Wycofanie z rejestru.
Jednostka składająca wniosek o wycofanie z rejestru powinna zaznaczyć okienko odpowiadające „Wycofaniu z eksploatacji”, wypełnić pkt 10 formularza i następnie skierować formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.
Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania i powiadomienie jednostki wnioskującej o wycofaniu z eksploatacji.
3.2.5. Pojazd dopuszczony do eksploatacji w kilku państwach członkowskich.
W przypadku kiedy pojazd dopuszczony do eksploatacji i zarejestrowany w jednym państwie członkowskim zostaje dopuszczony do eksploatacji w innym państwie członkowskim, pojazd ten podlega rejestracji w NVR tego drugiego państwa członkowskiego. Jednakże w tym przypadku wymagana jest tylko rejestracja danych w pkt 1, 2, 6, 11, 12 i 13 formularza, ponieważ dane te dotyczą wyłącznie tego ostatniego państwa członkowskiego.
Do czasu pełnego uruchomienia VVR i jego powiązań ze wszystkimi NVR zainteresowane jednostki rejestrujące zobowiązane są do wymiany informacji w celu zapewnienia spójności danych dotyczących danego pojazdu.
Wagony towarowe i pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane do eksploatacji.
3.3. Prawa dostępu.
W tablicy poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w NVR danego państwa członkowskiego „XX”.
Kody dostępu są następujące:
Tablica 3
Kod dostępu | Typ dostępu |
0 | Brak dostępu |
1 | Ograniczony dostęp (ograniczenia w kolumnie „Prawo dostępu”) |
2 | Nieograniczony dostęp |
3 | Ograniczony dostęp i aktualizacja |
4 | Nieograniczony dostęp i aktualizacja |
Każda jednostka rejestrująca posiada pełne uprawnienia do dostępu i aktualizacji danych tylko w zakresie swojej własnej bazy danych. Z tej przyczyny jednostkom rejestrującym przypisano kod dostępu 3.
Tablica 4
Jednostka | Definicja | Prawo dostępu | Prawo do aktualizacji | Punkt 7 | Wszystkie pozostałe punkty |
RE/NSA „XX” | Prezes UTK | Wszystkie dane | Wszystkie dane | 4 | 4 |
Inne NSA/RE | Inne organy NSA i/lub inne jednostki rejestrujące | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
ERA | Europejska Agencja Kolejowa | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
Posiadacze | Posiadacz pojazdu | Wszystkie dane pojazdów, których jest posiadaczem | Brak | 1 | 1 |
Zarządzający flotą pojazdów | Zarządzający pojazdami z ramienia posiadacza | Pojazdy, którymi zarządza z ramienia posiadacza | Brak | 1 | 1 |
Właściciele | Właściciel pojazdu | Wszystkie dane pojazdów, których jest właścicielem | Brak | 1 | 1 |
RU | Przedsiębiorstwo kolejowe | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
IM | Zarządzający infrastrukturą | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
Organy IB i RB | Organy kontrolne i dokonujące audytu notyfikowane przez państwa członkowskie | Wszystkie dane pojazdów podlegających sprawdzeniu lub audytowi | Brak | 2 | 2 |
Inni uprawnieni użytkownicy | Wszyscy doraźni użytkownicy uznani przez NSA lub ERA | Należy określić, czas dostępu może być ograniczony | Brak | 0 | 1 |
3.4. Archiwa.
Wszystkie dane muszą być przechowywane w NVR przez okres 10 lat od daty wycofania pojazdu z eksploatacji i wyrejestrowania. Co najmniej przez pierwsze 3 lata dane muszą być dostępne w trybie on-line. Po upływie 3 lat dane mogą być przechowywane w formie elektronicznej, papierowej lub archiwizowane w inny sposób. Jeżeli w ciągu 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące jednego lub więcej pojazdów, dane dotyczące takich pojazdów muszą być w razie konieczności przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat.
Wszystkie zmiany w NVR podlegają rejestracji. Zarządzanie archiwalnymi zmianami może być realizowane za pomocą funkcji technicznych systemu informatycznego (IT).
4. Istniejące pojazdy.
4.1. Dane mające znaczenie.
Uwzględniono każdy z 13 punktów w celu stwierdzenia, które z punktów są obowiązujące.
4.1.1. Punkt 1 – Numer EVN (Dane obowiązkowe).
a) Pojazdy już oznakowane 12-cyfrowym kodem identyfikacyjnym.
Kraje posiadające indywidualny kod kraju: dotychczasowe numery pojazdów pozostają niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian.
Kraje posiadające główny kod kraju i przyznany wcześniej kod szczegółowy:
– Niemcy, główny kod kraju 80 i kod szczegółowy 68 dla AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn),
– Szwajcaria, główny kod kraju 85 i kod szczegółowy 63 dla BLS (Bern-Lätschberg-Simplon Eisenbahn),
– Włochy, główny kod kraju 83 i kod szczegółowy 64 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio),
– Węgry, główny kod kraju 55 i kod szczegółowy 43 dla GySEV/ROeEE (Györ-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn).
Pojazdy powinny zachować swoje dotychczasowe numery. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian7). System teleinformatyczny (IT) musi rozpoznawać oba kody (kod główny kraju i kod szczegółowy) jako odnoszące się do tego samego kraju.
b) Pojazdy użytkowane w ruchu międzynarodowym nieposiadające 12-cyfrowego kodu identyfikacyjnego.
Zastosowanie ma dwuetapowa procedura:
– przyznanie w NVR 12-cyfrowego numeru (zgodnie z OPE TSI), określonego zgodnie z charakterystyką pojazdu. System teleinformatyczny (IT) powinien powiązać numer z rejestru z aktualnym numerem pojazdu,
– faktyczne naniesienie 12-cyfrowego numeru na powierzchnię pojazdu bezpośrednio po otrzymaniu od Prezesa UTK decyzji o nadanym numerze.
c) Pojazdy użytkowane w ruchu krajowym nieposiadające 12-cyfrowego kodu identyfikacyjnego.
Powyższą procedurę można dobrowolnie zastosować do pojazdów użytkowanych wyłącznie w ruchu krajowym.
4.1.2. Punkt 2 – Państwo członkowskie i NSA (Dane obowiązkowe).
Określenie „państwo członkowskie” musi zawsze odnosić się do tego państwa członkowskiego, w którym pojazd jest rejestrowany w jego NVR. Określenie „NSA” odnosi się do jednostki, która wydała świadectwo dopuszczenia pojazdu do eksploatacji.
4.1.3. Punkt 3 – Rok produkcji.
Jeżeli dokładny rok produkcji nie jest znany, należy podać przybliżony rok produkcji.
4.1.4. Punkt 4 – Deklaracja weryfikacji WE.
Z reguły odniesienie do deklaracji weryfikacji WE nie istnieje, z wyjątkiem niewielkiej liczby pojazdów taboru kolei dużych prędkości. Odnotować tylko, jeżeli dostępne są odpowiednie dane.
4.1.5. Punkt 5 – Identyfikacja RRS.
Należy odnotować, jeżeli dostępne są odpowiednie dane.
4.1.6. Punkt 6 – Ograniczenia w użytkowaniu.
Odnotować tylko, jeżeli dostępne są odpowiednie dane.
4.1.7. Punkt 7 – Właściciel.
Dane obowiązkowe.
4.1.8. Punkt 8 – Posiadacz (Dane obowiązkowe).
Dane zazwyczaj dostępne i obowiązkowe.
4.1.9. Punkt 9 – Jednostka odpowiedzialna za utrzymanie.
Dane obowiązkowe.
4.1.10. Punkt 10 – Wycofanie z eksploatacji.
Ma zastosowanie przy wycofaniu z eksploatacji.
4.1.11. Punkt 11 – Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji.
Z reguły wagony towarowe RIV, wagony osobowe RIC oraz pojazdy na mocy umów dwustronnych i wielostronnych są rejestrowane jako dopuszczone do eksploatacji. Należy odnotować, jeżeli dostępne są odpowiednie dane.
4.1.12. Punkt 12 – Numer świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.
Dane obowiązkowe.
4.1.13. Punkt 13 – Dopuszczenie do eksploatacji (Dane obowiązkowe).
4.2. Procedura.
Jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów powinna udostępnić i przekazać wszelkie informacje w określonym przez Prezesa UTK formacie.
Istniejące wagony towarowe i wagony pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, w którym znajdowała się poprzednia jednostka rejestrująca.
Jeżeli istniejący pojazd został dopuszczony do eksploatacji w kilku państwach członkowskich, jednostka RE dokonująca rejestracji ma obowiązek przesłać odpowiednie dane do RE zainteresowanych państw członkowskich.
NSA lub RE przejmuje dane w swoim NVR.
NSA lub RE ma obowiązek poinformować wszystkie zainteresowane strony o zakończeniu procesu transferu danych. Należy poinformować co najmniej następujące jednostki:
– jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów,
– posiadacz,
– ERA.
4.3. Okres przejściowy.
4.3.1. Udostępnienie danych rejestrowych na rzecz NSA.
Jednostka rejestrująca poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów (posiadacze pojazdów kolejowych) powinna udostępnić wszelkie niezbędne dane na mocy umowy zawartej pomiędzy tą jednostką a RE. Transfer danych powinien nastąpić najpóźniej w terminie 12 miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Komisji. Należy korzystać z elektronicznego formatu danych, określonego przez Prezesa UTK.
4.3.2. Pojazdy użytkowane w ruchu międzynarodowym.
RE każdego państwa członkowskiego powinna zarejestrować takie pojazdy w swoim NVR najpóźniej w terminie 2 lat od daty wejścia w życie decyzji Komisji, z uwzględnieniem ust. 4.1.1 lit. b.
4.3.3. Pojazdy użytkowane w ruchu krajowym.
RE każdego państwa członkowskiego powinna zarejestrować takie pojazdy w swoim NVR najpóźniej w terminie 3 lat od daty wejścia w życie decyzji Komisji.
Część I
KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU
1. Zasady.
W NVR nie należy powtarzać tych ograniczeń (parametrów technicznych), które są już uwzględnione w innych rejestrach dostępnych dla NSA.
Akceptacja w ruchu transgranicznym opiera się na następujących parametrach:
– informacje zakodowane w numerze pojazdu,
– kod alfabetyczny,
– oznaczenie pojazdu.
Z tego względu informacji tych nie należy powtarzać w NVR.
2. Struktura.
Struktura kodu jest trzypoziomowa:
– poziom 1: kategoria ograniczenia,
– poziom 2: typ ograniczenia,
– poziom 3: wartość lub specyfikacja.
Kody ograniczeń w użytkowaniu
Tablica 5
Kat. | Typ | Wartość | Nazwa |
1 |
|
| Ograniczenia techniczne związane z budową pojazdu |
| 1 | Numeryczna (3) | Najmniejszy promień łuku toru w metrach |
| 2 | – | Ograniczenia dotyczące obwodu torowego |
| 3 | Numeryczna (3) | Ograniczenie prędkości w km/h (oznaczone na wagonach towarowych i pasażerskich, nieoznaczone na lokomotywach) |
2 |
|
| Ograniczenia geograficzne |
| 1 | Alfanumeryczna (3) | Skrajnia kinematyczna (kody TSI WAG (TSI „Wagony towarowe” – załącznik C)) |
| 2 | Lista kodowana | Szerokość toru |
|
| 1 | Zmienny rozstaw kół 1435/1520 |
|
| 2 | Zmienny rozstaw kół 1435/1668 |
| 3 | – | Brak CCS na pokładzie |
| 4 | – | ERTMS A na pokładzie |
| 5 | Numeryczna (3) | System B na pokładzie*) |
3 |
|
| Ograniczenia dotyczące środowiska naturalnego |
| 1 | Lista kodowana | Strefa klimatyczna EN50125/1999 |
|
| 1 | T1 |
|
| 2 | T2 |
|
| 3 | T3 |
|
|
|
|
4 |
|
| Ograniczenia w użytkowaniu wymienione w świadectwie dopuszczenia do eksploatacji |
| 1 | – | Czasowe |
| 2 | – | Eksploatacyjne (przebieg, zużycie itd.) |
|
*) Jeżeli pojazd wyposażony jest w więcej niż jeden system B, należy wskazać oddzielny kod dla każdego systemu.
Kod numeryczny składa się z trzech znaków, przy czym:
– 1xx oznacza pojazd wyposażony w system sygnalizacyjny,
– 2xx oznacza pojazd wyposażony w radio,
– Xx odpowiada kodowaniu numerycznemu z załącznika B do TSI CCS (TSI „Sterowanie”).
Część II
STRUKTURA I TREŚĆ NUMERU EIN
Kod ujednoliconego systemu numeracji, zwany europejskim numerem identyfikacyjnym (EIN), dla certyfikatów bezpieczeństwa i innych dokumentów
Przykład:
Tablica 6
POLE 1 – KOD KRAJU (2 LITERY)
Stosuje się kody krajów oficjalnie publikowane i aktualizowane na europejskich stronach internetowych we Wspólnym przewodniku praktycznym Interinstitutional style guide
(http://publications.eu.int/code/en/en5000600.htm)
Tablica 7
Państwo | Kod | Państwo | Kod | Państwo | Kod |
Austria | AT | Węgry | HU | Polska | PL |
Belgia | BE | Islandia | IS | Portugalia | PT |
Bułgaria | BG | Irlandia | IE | Rumunia | RO |
Cypr | CY | Włochy | IT | Słowacja | SK |
Republika Czeska | CZ | Łotwa | LV | Słowenia | SI |
Dania | DK | Liechtenstein | LI | Hiszpania | ES |
Estonia | EE | Litwa | LT | Szwecja | SE |
Finlandia | FI | Luksemburg | LU | Szwajcaria | CH |
Francja | FR | Norwegia | NO | Wielka Brytania | GB |
Niemcy | DE | Malta | MT |
|
|
Grecja | EL | Niderlandy | NL |
|
|
Kod dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa należy utworzyć w ten sam sposób. Obecnie jedynym istniejącym organem tego typu jest Organ ds. Bezpieczeństwa Tunelu pod Kanałem La Manche (Channel Tunnel Safety Authority), któremu przypisano następujący proponowany kod:
Tablica 8
Międzynarodowy organ ds. bezpieczeństwa | Kod |
Channel Tunnel Safety Authority | CT |
POLE 2 – RODZAJ DOKUMENTU (LICZBA DWUCYFROWA)
Dwie cyfry pozwalają na określenie rodzaju dokumentu:
– pierwsza cyfra określa ogólną klasyfikację dokumentu,
– druga cyfra określa podtyp dokumentu.
W razie konieczności zastosowania innych kodów system numeracji może zostać rozszerzony. Poniżej przedstawiono proponowany wykaz znanych, możliwych kombinacji dwucyfrowych liczb, rozszerzony o propozycję dopuszczenia do eksploatacji pojazdów:
Tablica 9
Kombinacja w polu 2 | Rodzaj dokumentu | Podtyp dokumentu |
[0 1] | Licencje | Licencje dla RU |
[0 x] | Licencje | Inne |
[1 1] | Certyfikat bezpieczeństwa | Część A |
[1 2] | Certyfikat bezpieczeństwa | Część B |
[1 x] | Certyfikat bezpieczeństwa | Inne |
[2 1] | Autoryzacja bezpieczeństwa | Część A |
[2 2] | Autoryzacja bezpieczeństwa | Część B |
[2 x] | Autoryzacja bezpieczeństwa | Inne |
[3 x] | Rezerwa, np. dla utrzymania taboru kolejowego, infrastruktury lub innych |
|
[4 x] | Rezerwa dla jednostek notyfikowanych | Np. różne rodzaje jednostek notyfikowanych |
[5 1] i [5 5]*) | Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji | Tabor trakcyjny |
[5 2] i [5 6]*) | Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji | Ciągnione (holowane) pojazdy pasażerskie |
[5 3] i [5 7]*) | Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji | Wagony towarowe |
[5 4] i [5 8]*) | Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji | Pojazdy specjalne |
[6 x]... [9 x] | Rezerwa (4 rodzaje dokumentów) | Rezerwa (10 podtypów dla każdego rodzaju) |
|
*) Jeżeli cztery cyfry przewidziane dla pola 4 „Numer kolejny” zostaną w pełni wykorzystane w ciągu jednego roku, pierwsze dwie cyfry pola 2 zostaną odpowiednio zmienione z:
– [5 1] na [5 5] dla taboru trakcyjnego,
– [5 2] na [5 6] dla ciągnionych pojazdów pasażerskich,
– [5 3] na [5 7] dla wagonów towarowych,
– [5 4] na [5 8] dla pojazdów specjalnych.
POLE 3 – ROK WYDANIA (LICZBA CZTEROCYFROWA)
Pole to wskazuje rok wydania świadectwa (w formacie rrrr, czyli czterocyfrowym).
POLE 4 – NUMER KOLEJNY (NUMERACJA)
Numer kolejny zmienia się o jeden z wydaniem każdego dokumentu, niezależnie od tego, czy jest to nowe świadectwo, przedłużenie, aktualizacja czy zmiana świadectwa. Nawet w przypadku unieważnienia dokumentu lub zawieszenia świadectwa dopuszczenia do eksploatacji przypisany mu numer nie może zostać ponownie użyty. Każdego roku numeracja rozpoczyna się od zera.
Część III
KODY WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI
Tablica 10
Kod | Tryb wycofania z eksploatacji | Opis |
00 | Brak | Pojazd posiada ważną rejestrację. |
10 | Zawieszenie rejestracji Bez uzasadnienia | Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek właściciela lub posiadacza lub decyzją NSA lub RE. |
11 | Zawieszenie rejestracji | Pojazd przeznaczony do magazynowania w stanie gotowości do pracy jako rezerwa nieaktywna lub strategiczna. |
20 | Przeniesienie rejestracji | Pojazd zostanie zarejestrowany ponownie pod nowym numerem lub przez inny NVR, do celów dalszego użytkowania w ramach (całości lub części) europejskiej sieci kolejowej. |
30 | Wyrejestrowanie Bez uzasadnienia | Rejestracja pojazdu na użytkowanie w ramach europejskiej sieci kolejowej wygasła, brak danych o ponownej rejestracji. |
31 | Wyrejestrowanie | Pojazd przeznaczony do dalszego użytkowania jako pojazd kolejowy poza europejską siecią kolejową. |
32 | Wyrejestrowanie | Pojazd przeznaczony do odzysku istotnych składników/modułów/ części zapasowych dotyczących interoperacyjności lub do gruntownej przebudowy. |
33 | Wyrejestrowanie | Pojazd przeznaczony do złomowania i przekazania materiałów (w tym głównych części zapasowych) do recyklingu. |
34 | Wyrejestrowanie | Pojazd przeznaczony do użytkowania jako „zabytkowy tabor kolejowy” na wydzielonej sieci lub jako nieruchomy eksponat wystawowy, poza europejską siecią kolejową. |
Stosowanie kodów:
– Jeżeli nie podano uzasadnienia wycofania z eksploatacji, należy zastosować kody 10, 20 i 30 do określenia zmiany statusu rejestracji.
– Jeżeli znane jest uzasadnienie wycofania z eksploatacji, w bazie danych NVR dostępne są kody 11, 31, 32, 33 i 34. Kody te oparte są wyłącznie na informacjach otrzymanych przez RE od posiadacza lub właściciela pojazdu.
Kwestie rejestracyjne:
– Pojazd z zawieszoną rejestracją lub pojazd wyrejestrowany nie może być użytkowany w ramach europejskiej sieci kolejowej na podstawie pierwotnej rejestracji.
– Reaktywacja rejestracji wymaga ponownego dopuszczenia do eksploatacji przez NSA, na warunkach związanych z przyczyną lub powodem zawieszenia rejestracji lub wyrejestrowania.
– Przeniesienie rejestracji następuje w ramach określonych przez dyrektywy UE dotyczące homologacji i dopuszczania pojazdów do eksploatacji.
Część V
SŁOWNIK POJĘĆ
Skrót | Objaśnienie |
CCS | System bezpiecznej kontroli jazdy pociągu |
WNP | Wspólnota Niepodległych Państw |
COTIF | Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami |
C R | System kolei konwencjonalnych |
DB | Baza danych |
EC | Komisja Europejska |
EC WR | Europejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych |
EIN | Europejski numer identyfikacyjny (European Identification Number) |
EN | Norma europejska |
EVN | Europejski numer pojazdu (European Vehicle Number) |
ERA | Europejska Agencja Kolejowa, zwana również „Agencją” |
ERTMS | Europejski system zarządzania ruchem kolejowym |
HS | System kolei dużych prędkości |
IB | Organ dochodzeniowy |
ISO | Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna |
IM | Zarządzający infrastrukturą |
INF | Infrastruktura |
IT | Technologia informacyjna |
LR | Rejestr lokalny |
MS | Państwo członkowskie Unii Europejskiej |
NoBo | Jednostka notyfikowana |
NSA | Krajowy organ ds. bezpieczeństwa |
NVR | Krajowy rejestr pojazdów kolejowych |
OPE (TSI) | Specyfikacja techniczna dla interoperacyjności (TSI) w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” |
OTIF | Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami |
RE | Jednostka rejestrująca, tj. organ odpowiedzialny za prowadzenie i aktualizację NVR |
RB | Organ regulacyjny |
RIC | Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i bagażowych w ruchu międzynarodowym |
RIV | Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w komunikacji międzynarodowej |
RS lub RST | Tabor kolejowy |
RSRD (TAF) | Informacyjna baza danych taboru kolejowego (TAF) |
RU | Przedsiębiorstwo kolejowe |
SEDP (TAF) | Strategiczny europejski plan wdrożenia (TAF) |
TAF (TSI) | Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych (TSI) |
TSI | Specyfikacja techniczna dla interoperacyjności |
UE | Unia Europejska |
VKM | Oznaczenie posiadacza pojazdu |
VKMR | Rejestr oznaczeń posiadaczy |
WR | Wirtualny rejestr pojazdów kolejowych |
WAG (TSI) | Specyfikacja techniczna dla interoperacyjności: tabor wagony towarowe |
WIMO (TAF) | Operacyjna baza danych transportu towarowego kolejowego i intermodalnego (TAF) |
|
1) Decyzja Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 359 z 18.12.2006, str. 1) (notyfikowana dnia 14 sierpnia 2006 r.).
2) Rejestry określone w art. 22a dyrektywy 96/48/WE i art. 24 dyrektywy 2001/16/WE.
3) Funkcję tej jednostki może pełnić przedsiębiorstwo kolejowe eksploatujące pojazd, jego podwykonawca lub posiadacz.
4) Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane zgodnie z art. 14 dyrektywy 96/48/WE lub dyrektywy 2001/16/WE.
5) Jednostka rejestrująca (zwana dalej „RE”) to jednostka wyznaczona przez każcie państwo członkowskie, zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. b dyrektywy 96/48/WE i art. 14 ust. 4 lit. b dyrektywy 2001/16/WE, odpowiedzialna za prowadzenie i aktualizację NVR.
6) Określony w projekcie protokołu kolejowego do konwencji o międzynarodowych interesach w zakresie sprzętu ruchomego, dotyczącego kwestii specyficznych dla taboru kolejowego.
7) Wszelkie nowe pojazdy oddane do eksploatacji dla AAE, BLS, FNME oraz GySEV/ROeEE powinny otrzymać standardowy kod kraju.
8) Formularz można wygenerować elektronicznie.
9) Należy również zaznaczyć okienko przy tych danych, których dotyczy zmiana.
10) Nie dotyczy pierwszej rejestracji.
11) Można załączyć wykaz kilku pojazdów należących do tej samej serii lub zamówienia.
- Data ogłoszenia: 2009-07-02
- Data wejścia w życie: 2009-07-17
- Data obowiązywania: 2009-07-17
- Dokument traci ważność: 2013-03-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA