REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 86 poz. 721
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 czerwca 2009 r.
w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych2)
Na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1) rodzaj oraz stawki opłaty uiszczanej za przejazd po drogach krajowych przez podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, zwanej dalej „opłatą"
2) tryb wnoszenia i sposób rozliczania opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z przyczyn niezależnych od podmiotu;
3) wzory dokumentów potwierdzających wniesienie opłaty.
2. Pracownik jednostki, dokonując sprzedaży karty opłaty drogowej, wpisuje na rewersie odcinka kontrolnego datę oraz składa podpis.
3. Karta opłaty składa się z dwóch części:
1) winiety samoprzylepnej, zwanej dalej „winietą", umieszczonej w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego, w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu;
2) odcinka kontrolnego przechowywanego w pojeździe samochodowym i okazywanego na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
4. Dowód uiszczenia opłaty stanowi łącznie przedziurkowany odcinek kontrolny i przedziurkowana winieta o tym samym numerze i serii umieszczona w sposób, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
5. Nie stanowią dowodu uiszczenia opłaty:
1) odcinek kontrolny nieprzedziurkowany lub winieta nieprzedziurkowana bądź winieta nieumieszczona trwale w sposób, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;
2) uszkodzona winieta lub odcinek kontrolny w sposób uniemożliwiający odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego lub daty ważności karty;
3) odcinek kontrolny noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej;
4) odcinek kontrolny zafoliowany (zalaminowany) lub w stanie uniemożliwiającym sprawdzenie umieszczonych na dokumencie zabezpieczeń.
6. Wzory kart opłat określają załączniki nr 2–26 do rozporządzenia.
7. Opis kart opłat wraz z opisem zabezpieczeń oraz sposób zaznaczania na karcie opłaty czasu przejazdu po drogach krajowych określa załącznik nr 27 do rozporządzenia.
2. Wypełnienie karty opłaty polega na wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego na jej odcinku kontrolnym.
3. Kartą nieprawidłowo wypełnioną jest karta:
1) wypełniona niezgodnie z ust. 2;
2) wskazująca na ingerencję w pola podlegające wypełnieniu.
1) utraty pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
2) zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
3) zaprzestania lub zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w zakresie której wykonywane były przewozy;
4) wymiany szyby w pojeździe, na której umieszczona była winieta;
5) utraty odcinka kontrolnego.
2. We wniosku podmiot wykonujący przewóz drogowy podaje przyczyny niewykorzystania opłaty oraz dołącza do niego:
1) dowód zakupu karty opłaty i odcinek kontrolny tej karty, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, dowód zakupu karty opłaty i winietę samoprzylepną;
2) dokumenty potwierdzające przyczynę niewykorzystania opłaty.
3. Wniosek składa się w terminie 30 dni od dnia powstania przyczyny niewykorzystania opłaty. Wniosek złożony po upływie terminu pozostaje nierozpatrzony. Przepis art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
2. Przy rozpatrywaniu wniosku każdy rozpoczęty miesiąc uważa się za miesiąc wykorzystany.
2. Kwota podlegająca zwrotowi z tytułu niewykorzystanej opłaty rocznej podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
3. Jednostka dokonuje zwrotu niewykorzystanej opłaty w terminie do dziesiątego dnia miesiąca następującego po dniu rozpatrzenia wniosku.
4. Zwrot niewykorzystanej opłaty dokonywany jest z uzyskanych przez jednostkę środków z tytułu opłat za przejazd po drogach krajowych.
1) złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
2) gdy niewykorzystanie karty opłaty rocznej nastąpiło z przyczyn zależnych od podmiotu wykonującego przewóz drogowy;
3) podejrzenia podrobienia albo przerobienia odcinka kontrolnego;
4) złożenia odcinka kontrolnego wypełnionego niewłaściwie;
5) złożenia odcinka kontrolnego, o którym mowa w § 3 ust. 5 pkt 2–4;
6) niezłożenia odcinka kontrolnego.
1) w przypadku opłaty rocznej – do dnia 9 czerwca 2010 r.;
2) w przypadku opłaty miesięcznej – do dnia 9 sierpnia 2009 r.;
3) w przypadku opłaty siedmiodniowej – do dnia 15 lipca 2009 r.;
4) w przypadku opłaty dobowej – do dnia 9 lipca 2009 r.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. UE L 157 z 09.06.2006, str. 8).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 31, poz. 206.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 8 sierpnia 2006 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 151, poz. 1089, z 2007 r. Nr 195, poz. 1412 oraz z 2008 r. Nr 235, poz. 1598), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 czerwca 2009 r. (poz. 721)
Załącznik nr 1
WYSOKOŚCI OPŁAT UISZCZANYCH ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH
Rodzaj pojazdu samochodowego | Stawka opłaty w zł | |||||||
dobowa | siedmiodniowa | miesięczna | roczna | |||||
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin* | ||||||||
max. EURO 3 | min. EURO 4 | max. EURO 3 | min. EURO 4 | max. EURO 3 | min. EURO 4 | max. EURO 3 | min. EURO 4 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t i max. 3 osiach | 38 | 38 | 169 | 143 | 520 | 468 | 2 962 | 2 652 |
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t i min. 4 osiach | 38 | 38 | 189 | 160 | 580 | 522 | 3 371 | 2 782 |
Autobusy o dmc** co najmniej 12 t bez względu na liczbę osi | 21 | 18 | 77 | 68 | 203 | 182 | 1 352 | 1 183 |
* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z późn. zm.).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
Załącznik nr 2
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 3
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 4
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 5
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 6
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 7
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 8
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 9
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MAX. 3 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 10
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 11
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 12
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 13
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 14
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 15
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 16
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 17
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON I LICZBIE OSI MIN. 4 SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 18
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 19
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 20
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 21
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 22
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 23
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 24
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MAX. EURO 3
Załącznik nr 25
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 TON SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY MIN. EURO 4
Załącznik nr 26
WZÓR REWERSU WINIETY I ODCINKA KONTROLNEGO KARTY OPŁATY
Załącznik nr 27
OPIS KART OPŁAT WRAZ Z OPISEM ICH ZABEZPIECZEŃ ORAZ SPOSOBU ZAZNACZANIA NA KARCIE POJAZDU CZASU PRZEJAZDU PO DROGACH KRAJOWYCH
1. Format: 54 x 85 mm (format rysunku), 91 x 60 mm (format użytku).
2. Odcinek kontrolny:
Podłoże:
1) papier ze znakiem wodnym;
2) włókna zabezpieczające, widoczne w świetle UV i VIS;
3) zabezpieczenie chemiczne.
Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farba specjalna zabezpieczająca;
4) element wykonany techniką stalorytniczą.
3. Winieta: Podłoże:
1) folia samoprzylepna. Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farby specjalne zabezpieczające.
4. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:
1) dobowa – niebieska;
2) siedmiodniowa – zielono-żółta;
3) miesięczna –fioletowa;
4) roczna – brązowo-żółta.
5. Napisy w kolorze granatowym – awers, a w kolorze czarnym – rewers.
6. Seria – dwie litery, numeracja – siedem cyfr.
7. Zaznaczenie czasu przejazdu po drogach krajowych następuje poprzez przedziurkowanie określonych pól w następujący sposób:
1) dobowa karta opłaty ważna jest wyłącznie w dniu określonym przez przedziurkowanie;
2) siedmiodniowa karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania oraz przez kolejne sześć dni po dniu przedziurkowania;
3) miesięczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym miesiącu, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca;
4) roczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym roku, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym roku nie było – w ostatnim dniu danego miesiąca.
8. Średnica otworu powstałego w wyniku przedziurkowania karty opłaty powinna wynosić nie więcej niż 5 mm i nie mniej niż 3 mm.
- Data ogłoszenia: 2009-06-08
- Data wejścia w życie: 2009-06-10
- Data obowiązywania: 2011-01-01
- Dokument traci ważność: 2011-06-30
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 5 listopada 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 23 grudnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 22 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA