REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 74 poz. 633
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 maja 2009 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej
Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) zarządza się, co następuje:
2. Ocenę sporządza się na arkuszu oceny okresowej, zwanym dalej „arkuszem", odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru, służących do dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Oceniający wybiera spośród kryteriów do wyboru nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, oczekiwań co do sposobu spełniania kryteriów oceny, a także celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, oraz sposobu realizacji tych celów.
5. Wybrane kryteria oceny oceniający wpisuje do arkusza A.
6. Wzór arkusza A jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów, które mogą być wybrane, służących do dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Oceniający może wybrać nie więcej niż 2 kryteria oceny, najistotniejsze dla prawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, oczekiwań co do sposobu spełniania kryteriów oceny, a także celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, oraz sposobu realizacji tych celów.
5. Wybrane kryteria oceny oceniający wpisuje do arkusza B.
6. Wzór arkusza B jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Oceniany potwierdza podpisem zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
3. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię części I–III arkusza oceniający przekazuje ocenianemu.
2. W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;
2) trudności napotykane przez ocenianego w trakcie realizacji zadań;
3) kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
2. Oceniający, przed przeprowadzeniem rozmowy z ocenianym zatrudnionym na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii, zwraca się do Głównego Lekarza Weterynarii o przekazanie opinii dotyczącej pracy ocenianego, określając co najmniej 14-dniowy termin na przekazanie opinii.
3. Opinię dotyczącą pracy ocenianego, o której mowa w ust. 1 i 2, sporządza się na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez oceniającego, jeżeli zostały one wybrane.
4. Po otrzymaniu opinii dotyczącej pracy ocenianego albo po bezskutecznym upływie terminu na jej przekazanie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, o której mowa w § 9, omawiając w niej także treść opinii, w przypadku jej otrzymania.
5. Opinię dotyczącą pracy ocenianego, o której mowa w ust. 1 i 2, dołącza się do arkusza B.
1) przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez oceniającego, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:
a) 1 punkt – znacznie poniżej oczekiwań,
b) 2 punkty – poniżej oczekiwań,
c) 3 punkty – na poziomie oczekiwań,
d) 4 punkty – powyżej oczekiwań,
e) 5 punktów – znacznie powyżej oczekiwań;
2) sporządzeniu uzasadnienia ocen cząstkowych w razie przyznania ocen, o których mowa w pkt 1 lit. a, b i e;
3) ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny – przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych – według skali ocen:
a) od 1 punktu do 1,5 punktu – znacznie poniżej oczekiwań,
b) powyżej 1,5 punktu do 2,5 punktu – poniżej oczekiwań,
c) powyżej 2,5 punktu do 3,5 punktu – na poziomie oczekiwań,
d) powyżej 3,5 punktu do 4,5 punktu – powyżej oczekiwań,
e) powyżej 4,5 punktu do 5 punktów – znacznie powyżej oczekiwań;
4) przyznaniu oceny pozytywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
5) przyznaniu oceny negatywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
6) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego.
2. Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy, o której mowa w § 9.
3. Oceniający może sporządzić podsumowanie oceny zawierające dodatkowe informacje na temat ocenianego oraz sposobu wykonywania przez niego obowiązków.
4. W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej, oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
2. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 453), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505).
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 8 maja 2009 r. (poz. 633)
Załącznik nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY NIEBĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ANI STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Kryteria obowiązkowe
Kryterium | Opis kryterium |
1. Rzetelność i terminowość | Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji, po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie określonych przepisami terminów dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki. |
2. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi lub technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów odpowiednich do rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
3. Zorientowanie na osiąganie celów | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie planów na odpowiednim poziomie szczegółowości i możliwych do realizacji. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. |
4. Doskonalenie zawodowe | Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności przez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów. |
Kryteria do wyboru
Kryterium | Opis kryterium |
1 | 2 |
1. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych lub narzędzi informatycznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych, innego sprzętu specjalistycznego oraz odpowiednich narzędzi (aplikacji) informatycznych. |
2. Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
| – czytanie i rozumienie dokumentów, |
| – pisanie dokumentów, |
| – rozumienie ze słuchu, |
| – mówienie w języku obcym. |
3. Skuteczna komunikacja | Komunikacja werbalna: |
| – wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, |
| – dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, |
| – udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, |
| – wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, |
– posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy, | |
– umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. | |
| Komunikacja pisemna: |
| – stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, |
| – przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, |
| – dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie. Umiejętność argumentacji i przekonywania: |
| – przekazywanie poleceń, informacji, opinii i argumentów w sposób precyzyjny i rzetelny, |
| – przedstawianie konkretnych argumentów i rozwiązań na poparcie własnego punktu widzenia. |
| – zachęcanie do dyskusji w kwestiach spornych i sprzyjanie wypracowywaniu rozwiązań konfliktów, |
| – bycie przekonującym w rozmowie i dążenie do zapewnienia obopólnie korzystnych rezultatów, |
| – przekazywanie krytycznych uwag w sposób konstruktywny. |
4. Umiejętność współpracy | Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. |
| Realizacja zadań w zespole przez: |
| – pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby, |
| – dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych, |
| – przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, |
| – zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, |
| – współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, |
| – zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, |
| – aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania, |
| – uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
5. Pozytywne podejście do klienta | Zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, okazywanie szacunku, służenie pomocą, właściwa i sprawna obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego, przejrzyste działanie, tworzenie przyjaznej atmosfery. |
1 | 2 |
6. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: |
| – dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, |
| – przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, |
| – przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, |
| – rozpoznawaniu najlepszych propozycji, |
| – stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, |
| – ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, – tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
7. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów przez: |
| – określanie i pozyskiwanie zasobów, |
| – alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości, |
| – kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
| Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez: |
| – tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, |
| – modyfikowanie planów w razie konieczności. |
| Umiejętne zarządzanie zmianą przez: |
| – określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, |
| – wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, |
| – skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, |
| – wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty. |
| – monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian. |
8. Zarządzanie personelem | Umiejętność kierowania grupą pracowników w celu osiągania pożądanych rezultatów przez rozdzielanie zadań i uprawnień oraz nadzorowanie realizacji zadań, a także umiejętność motywowania pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: |
| – zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, |
| – komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, |
| – dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, |
| – szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw, |
| – zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami, |
| – traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, |
| – traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo, |
| – rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, |
| – stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, |
| – bezstronną ocenę osiągnięć pracowników, |
| – wykorzystywanie możliwości wynikających m.in. z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, |
| – inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów. |
1 | 2 |
9. Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności przez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn. |
| Podejmowanie decyzji: |
| – na podstawie i w granicach przepisów prawa, |
| – na podstawie sprawdzonych informacji, |
| – po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków, |
| – w odpowiednim czasie. |
| Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu. |
10. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: |
| – wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, |
| – szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, |
| – dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, |
| – wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, |
| – informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa, |
| – wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, |
| – skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
11. Samodzielność i inicjatywa | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich. Inicjowanie działań i podejmowanie odpowiedzialności za nie. Mówienie o występujących problemach, badanie źródeł ich powstania. |
12. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: |
| – rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, |
| – wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, |
| – otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, |
| – inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, |
| – badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, |
| – zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
13. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym: |
| – rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych, |
| – dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, |
| – interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, |
| – samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji, |
| – dostrzeganie, na jakim etapie jest wymagane wsparcie, |
| – przyjęcie logicznego podejścia do analizy przez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać, |
| – zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, |
| – stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, |
| – prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, |
| – dobieranie odpowiednich narzędzi i technolog (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW, KTÓRE MOGĄ BYĆ WYBRANE, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY BĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ALBO STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM PRACY W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Kryteria obowiązkowe
Kryterium | Opis kryterium |
1 | 2 |
1. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów przez: |
| – określanie i pozyskiwanie zasobów, |
| – alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości, |
| – kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
| Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez: |
| – tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, |
| – modyfikowanie planów w razie konieczności. |
| Umiejętne zarządzanie zmianą przez: |
| – określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, |
| – wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, |
| – skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, |
| – wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty, |
| – monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian. |
2. Zarządzanie personelem | Umiejętność kierowania grupą pracowników w celu osiągania pożądanych rezultatów przez rozdzielanie zadań i uprawnień oraz nadzorowanie realizacji zadań, a także umiejętność motywowania pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: |
| – zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, |
| – komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, |
| – dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, |
| – szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw, |
| – zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami, |
| – traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, |
| – traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo, |
| – rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, |
| – stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, |
| – bezstronną ocenę osiągnięć pracowników, |
| – wykorzystywanie możliwości wynikających m.in. z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, |
| – inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów. |
1 | 2 |
3. Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności przez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn. |
| Podejmowanie decyzji: |
| – na podstawie i w granicach przepisów prawa, |
| – na podstawie sprawdzonych informacji, |
| – po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków, |
| – w odpowiednim czasie. |
| Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu. |
4. Skuteczna komunikacja | Komunikacja werbalna: |
| Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: |
| – wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, |
| – dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, |
| – udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, |
| – wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, |
| – posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy, |
| – umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
| Komunikacja pisemna: |
| Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: |
| – stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, |
| – przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, |
| – dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie. |
| Umiejętność argumentacji i przekonywania: |
| – przekazywanie poleceń, informacji, opinii i argumentów w sposób precyzyjny i rzetelny, |
| – przedstawianie konkretnych argumentów i rozwiązań na poparcie własnego punktu widzenia, |
| – zachęcanie do dyskusji w kwestiach spornych i sprzyjanie wypracowywaniu rozwiązań konfliktów, |
| – bycie przekonującym w rozmowie i dążenie do zapewnienia obopólnie korzystnych rezultatów, |
| – przekazywanie krytycznych uwag w sposób konstruktywny. |
5. Zorientowanie na osiąganie celów | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie planów na odpowiednim poziomie szczegółowości i możliwych do realizacji. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. |
Kryteria, które mogą być wybrane
Kryterium | Opis kryterium |
1 | 2 |
1. Rzetelność i terminowość | Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji, po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie określonych przepisami terminów dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki. |
2. Planowanie i myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: |
| – umiejętność identyfikacji priorytetów, |
| – zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, |
| – identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i kierunków działania, |
| – przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, |
| – planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, |
| – ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, |
| – analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
3. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: |
| – wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, |
| – szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, |
| – dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, |
| – wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, |
| – informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa, |
| – wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, |
| – skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
4. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: |
| – dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, |
| – przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, |
| – przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, |
| – rozpoznawaniu najlepszych propozycji, |
| – stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, |
| – ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, |
| – tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
5. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych lub narzędzi informatycznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych, innego sprzętu specjalistycznego oraz odpowiednich narzędzi (aplikacji) informatycznych. |
6. Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
| – czytanie i rozumienie dokumentów, |
| – pisanie dokumentów, |
| – rozumienie ze słuchu, |
| – mówienie w języku obcym. |
7. Umiejętność współpracy | Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. |
| Realizacja zadań w zespole przez: |
| – pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby, |
| – dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych, |
| – przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, |
| – zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, |
| – współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, |
| – zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, |
| – aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania, |
| – uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
1 | 2 |
8. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: |
| – rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, |
| – wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, |
| – otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, |
| – inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, |
| – badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, |
| – zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
9. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym: |
| – rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych, |
| – dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, |
| – interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, |
| – samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji, |
| – dostrzeganie, na jakim etapie jest wymagane wsparcie, |
| – przyjęcie logicznego podejścia do analizy przez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać, |
| – zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, |
| – stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, |
| – prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, |
| – dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
10. Doskonalenie zawodowe | Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności przez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów. |
11. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi lub technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów odpowiednich do rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
Załącznik nr 4
- Data ogłoszenia: 2009-05-19
- Data wejścia w życie: 2009-06-03
- Data obowiązywania: 2009-06-03
- Dokument traci ważność: 2015-08-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA