REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 70 poz. 600

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 21 kwietnia 2009 r.

w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:

1) sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:

a) w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,

b) w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,

c) w części obejmującej język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;

6) egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;

7) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w zasadniczych szkołach zawodowych i w szkołach policealnych kształcących w tych samych zawodach, w których kształcą zasadnicze szkoły zawodowe, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;

8) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w technikach, w technikach uzupełniających oraz w szkołach policealnych kształcących w zawodach innych niż zawody, w których kształcą zarówno zasadnicze szkoły zawodowe, jak i szkoły policealne, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.

§ 2.
1. Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej „wnioskiem”, zawierający następujące dane:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres zamieszkania;

5) adres do korespondencji;

6) numer telefonu;

7) adres poczty elektronicznej;

8) nazwę i adres miejsca pracy;

9) nauczany przedmiot (przedmioty) – w przypadku sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum;

10) zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów.

2. Do wniosku dołącza się:

1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;

2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;

3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.3)).

3. Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do wniosku dołącza:

1) dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;

2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;

3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.

4. Do wniosku dołącza się także zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.4)).

5. Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.

§ 3.
1. Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.

2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.

§ 4.
Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego wcześniej szkolenia.
§ 5.
1. Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:

1) imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres zamieszkania;

5) adres do korespondencji;

6) numer telefonu;

7) adres poczty elektronicznej;

8) nauczany przedmiot (przedmioty) – w przypadku sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum;

9) zakres, w którym jest egzaminatorem;

10) datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;

11) nadany przez komisję okręgową:

a) w przypadku egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego – indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:

– jednocyfrowy kod komisji okręgowej,

– trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

– jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,

– pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,

b) w przypadku egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:

– indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak „–” i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,

– ośmioznakowy kod uprawnienia, zawierający kolejno pięć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, znak „/” i dwie ostatnie cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.

2. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4–7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.

§ 6.
1. Egzaminator wpisany do ewidencji egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub egzaminu maturalnego może sprawdzać i oceniać prace egzaminacyjne z przedmiotów objętych egzaminem eksternistycznym odpowiednio z zakresu szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych lub liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.

2. Egzaminator wpisany do ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego może sprawdzać i oceniać prace egzaminacyjne z danego języka obcego nowożytnego objętego egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.

§ 7.
Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§ 8.
Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2–4 ustawy.
§ 9.
1. W przypadku zmiany adresu zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej, egzaminator składa:

1) do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania – wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;

2) do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania – wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego – także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.

3. Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

§ 10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. Nr 47, poz. 452 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 382).
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: K. Hall

 

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1. Nr 56, poz. 458 i Nr 67, poz. 572.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238.

Załącznik 1. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 kwietnia 2009 r. (poz. 600)

Załącznik nr 1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,

b) przygotowaniem do sprawdzianu,

c) przekazywaniem wyników sprawdzianu.

2

2

Zadania na sprawdzianie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 2. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE]

Załącznik nr 2

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych:

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań,

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 3. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE]

Załącznik nr 3

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO–PRZYRODNICZE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno– przyrodnicze

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 4. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY]

Załącznik nr 4

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

2

3

Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;

2) wykazać spójność między standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;

3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia.

1

1

4

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

7

5

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

20

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 5. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA]

Załącznik nr 5

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografa oraz informatyka

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2

4

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

1

10

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego:

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

25

 

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 6. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA]

Załącznik nr 6

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego.

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2

4

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

14

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

30

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 7. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY - JĘZYK KASZUBSKI]

Załącznik nr 7

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY – JĘZYK KASZUBSKI1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2

4

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

11

4

Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnego

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części ustnej egzaminu maturalnego;

2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego.

2

4

5

Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania dotyczące prezentowanego tematu i wykorzystanej do jego opracowania bibliografii w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1

6

6

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

40

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 8. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY]

Załącznik nr 8

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu – język obcy nowożytny

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2

4

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

11

4

Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1

6

5

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

34

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik 9. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH I W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE]

Załącznik nr 9

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH I W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

Część I3)

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

2

1

3

Sprawdzanie i ocenianie zadań egzaminacyjnych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania planu działania sporządzonego w formie pisemnej w zadaniu praktycznym według ustalonych kryteriów;

2) opisać i stosować zasady oceniania operacji i czynności związanych z wykonaniem zadania praktycznego według ustalonych kryteriów;

3) opisać i stosować zasady oceniania ustnych wypowiedzi zdających (prezentowanie) w etapie praktycznym egzaminu według ustalonych kryteriów;

4) wyjaśnić zasady ustalania wyniku egzaminu;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

1

6

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów wykonania zadań.

1

1

Część II4)

5

Ocena wykonania zadań egzaminacyjnych w etapie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić umiejętności sprawdzane w etapie praktycznym egzaminu w danym zawodzie, ujęte w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu;

2) rozpoznawać i oceniać operacje i czynności wykonywane przez zdających ujęte

3) oceniać wypowiedzi pisemne i ustne zdających;

4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem, obserwacją i ocenianiem wykonywania zadania praktycznego;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

20

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania wykonania zadań przez zdających

6

Razem godzin

40

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niestyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

5) Należy zorganizować pełną obserwację wykonania zadania praktycznego na stanowisku egzaminacyjnym w grupach liczących nie więcej niż 12 osób.

Załącznik 10. [RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE]

Załącznik nr 10

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

Część I3)

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu.

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

2

1

3

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów prac egzaminacyjnych.

1

1

Część II4)

4

Sprawdzanie i ocenianie prac egzaminacyjnych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania prac egzaminacyjnych według ustalonych kryteriów z uwzględnieniem oceny elementów pracy w języku obcym w zawodach zgodnie ze standardem;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

1

13

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych

4

Razem godzin

25

 

 

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA