REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 70 poz. 600
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 21 kwietnia 2009 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:
a) w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
b) w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,
c) w części obejmującej język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
4) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
5) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
6) egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
7) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w zasadniczych szkołach zawodowych i w szkołach policealnych kształcących w tych samych zawodach, w których kształcą zasadnicze szkoły zawodowe, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;
8) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w technikach, w technikach uzupełniających oraz w szkołach policealnych kształcących w zawodach innych niż zawody, w których kształcą zarówno zasadnicze szkoły zawodowe, jak i szkoły policealne, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, jeżeli został nadany;
4) adres zamieszkania;
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej;
8) nazwę i adres miejsca pracy;
9) nauczany przedmiot (przedmioty) – w przypadku sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum;
10) zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2. Do wniosku dołącza się:
1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;
3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.3)).
3. Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do wniosku dołącza:
1) dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;
3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
4. Do wniosku dołącza się także zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.4)).
5. Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.
2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.
1) imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, jeżeli został nadany;
4) adres zamieszkania;
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej;
8) nauczany przedmiot (przedmioty) – w przypadku sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum;
9) zakres, w którym jest egzaminatorem;
10) datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;
11) nadany przez komisję okręgową:
a) w przypadku egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego – indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
– jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
– trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
– jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
– pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
b) w przypadku egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:
– indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak „–” i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
– ośmioznakowy kod uprawnienia, zawierający kolejno pięć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, znak „/” i dwie ostatnie cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.
2. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4–7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.
2. Egzaminator wpisany do ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego może sprawdzać i oceniać prace egzaminacyjne z danego języka obcego nowożytnego objętego egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.
1) do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania – wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;
2) do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania – wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego – także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.
3. Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
Minister Edukacji Narodowej: K. Hall
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1. Nr 56, poz. 458 i Nr 67, poz. 572.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 kwietnia 2009 r. (poz. 600)
Załącznik nr 1
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę sprawdzianu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie, b) przygotowaniem do sprawdzianu, c) przekazywaniem wyników sprawdzianu. | 2 | – |
2 | Zadania na sprawdzianie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 15 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 2
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych: 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań, 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 15 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 3
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO–PRZYRODNICZE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno– przyrodnicze | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 15 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 4
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 2 |
3 | Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów; 2) wykazać spójność między standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami; 3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia. | 1 | 1 |
4 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 7 |
5 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) | 2 | |||
Razem godzin | 20 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 5
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografa oraz informatyka | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 10 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego: 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 25 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 6
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego. c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 14 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 30 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 7
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY – JĘZYK KASZUBSKI1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 11 |
4 | Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części ustnej egzaminu maturalnego; 2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
5 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów; 2) formułować pytania dotyczące prezentowanego tematu i wykorzystanej do jego opracowania bibliografii w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria. | 1 | 6 |
6 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 40 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 8
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu – język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 11 |
4 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów; 2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria. | 1 | 6 |
5 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 34 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 9
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH I W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
Część I3) | ||||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu; 7) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu. | 2 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania planu działania sporządzonego w formie pisemnej w zadaniu praktycznym według ustalonych kryteriów; 2) opisać i stosować zasady oceniania operacji i czynności związanych z wykonaniem zadania praktycznego według ustalonych kryteriów; 3) opisać i stosować zasady oceniania ustnych wypowiedzi zdających (prezentowanie) w etapie praktycznym egzaminu według ustalonych kryteriów; 4) wyjaśnić zasady ustalania wyniku egzaminu; 5) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 6 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów wykonania zadań. | 1 | 1 |
Część II4) | ||||
5 | Ocena wykonania zadań egzaminacyjnych w etapie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić umiejętności sprawdzane w etapie praktycznym egzaminu w danym zawodzie, ujęte w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu; 2) rozpoznawać i oceniać operacje i czynności wykonywane przez zdających ujęte 3) oceniać wypowiedzi pisemne i ustne zdających; 4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem, obserwacją i ocenianiem wykonywania zadania praktycznego; 5) współpracować z innymi egzaminatorami. | – | 20 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania wykonania zadań przez zdających | 6 | |||
Razem godzin | 40 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niestyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.
4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.
5) Należy zorganizować pełną obserwację wykonania zadania praktycznego na stanowisku egzaminacyjnym w grupach liczących nie więcej niż 12 osób.
Załącznik nr 10
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
Część I3) | ||||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu; 7) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu. c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu. | 2 | 1 |
3 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów prac egzaminacyjnych. | 1 | 1 |
Część II4) | ||||
4 | Sprawdzanie i ocenianie prac egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania prac egzaminacyjnych według ustalonych kryteriów z uwzględnieniem oceny elementów pracy w języku obcym w zawodach zgodnie ze standardem; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 13 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych | 4 | |||
Razem godzin | 25 |
|
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.
4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.
- Data ogłoszenia: 2009-05-08
- Data wejścia w życie: 2009-05-16
- Data obowiązywania: 2012-09-01
- Dokument traci ważność: 2014-04-08
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 września 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA