REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 54 poz. 446
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 25 marca 2009 r.
w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości zmniejszenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów
Na podstawie art. 37c ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214, poz. 1349 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105) zarządza się, co następuje:
1) liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności w ramach oceny wagi, o której mowa w art. 48 ust. 1 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu (WE) nr 479/2008 (Dz. Urz. UE L 141 z 30.04.2004, str. 18, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 44, str. 243, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 796/2004”, w zależności od rodzaju stwierdzonego naruszenia;
2) przypadki, które uznaje się za drobną niezgodność, oraz liczbę punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej drobnej niezgodności w ramach oceny wagi, o której mowa w art. 48 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 796/2004, jeżeli rolnik nie zrealizował działań określonych w decyzji, o której mowa w art. 37b ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
3) wyrażoną w procentach wielkość zmniejszenia płatności obszarowych, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom.
1) dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, o której mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16)2), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2009”, jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) środowiska, określonym w ust. 1–5 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009, jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) zdrowie publiczne i zdrowie zwierząt w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt, określonym w ust. 6–8 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009, jest określona w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Jeżeli co najmniej jedno z naruszeń w przypadku, o którym mowa w ust. 1, zostało stwierdzone jako celowe, niezgodności przypisuje się liczbę punktów przypisaną naruszeniu celowemu, które uzyskało najwyższą liczbę punktów, a w przypadku równej liczby punktów – liczbę punktów przypisaną jednemu z tych naruszeń.
1) jest określona w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2) uznanej za niezgodność celową w rozumieniu art. 67 rozporządzenia 796/2004, jest określona w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2. Ostateczną wielkość zmniejszenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów z tytułu stwierdzonych niezgodności ustala się zgodnie z art. 66 i 67 rozporządzenia nr 796/2004.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16) zastąpiło, z dniem 1 lutego 2009 r., rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn. zm.).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi z dnia 25 marca 2009 r. (poz. 446)
Załącznik nr 1
LICZBA PUNKTÓW, JAKĄ PRZYPISUJE SIĘ STWIERDZONEJ NIEZGODNOŚCI W OBSZARZE DOBREJ KULTURY ROLNEJ ZGODNEJ Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA
NIEZGODNOŚĆ z normami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 46, poz. 306, z późn. zm.) oraz w art. 28 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
Grunt orny nie jest wykorzystywany do uprawy roślin lub nie jest ugorowany. | 1. Stwierdzono, że grunt orny nie jest uprawiany lub nie jest ugorowany. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
3pkt | 3 pkt | 3 pkt | ||
5 pkt | 5 pkt |
| ||
Pszenica, owies, żyto lub jęczmień są uprawiane na tej samej powierzchni w ramach działki ewidencyjnej dłużej niż 3 lata. | 2. Stwierdzono, że rolnik uprawiał na tej samej powierzchni w ramach działki ewidencyjnej pszenicę, owies, żyto lub jęczmień dłużej niż 3 lata. |
|
|
|
1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | ||
3 pkt | 3 pkt | 3 pkt | ||
| 5 pkt |
| ||
|
|
| ||
Na gruntach ugorowanych nie przeprowadzono koszenia lub zabiegów uprawowych zapobiegających występowaniu i rozprzestrzenianiu chwastów, co najmniej raz w roku w terminie do dnia 31 lipca. | 3. Stwierdzono, że rolnik nie przeprowadził na gruntach ugorowanych koszenia lub innych zabiegów uprawowych w terminie. |
|
|
|
1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | ||
3 pkt | 3 pkt | 3 pkt | ||
| 5 pkt |
| ||
|
|
| ||
Na łąkach lub pastwiskach okrywa roślinna nie była koszona i usuwana, co najmniej raz w roku w terminie do dnia 31 lipca, lub nie były na nich wypasane zwierzęta. | 4. Stwierdzono, że rolnik nie przeprowadził na łąkach lub pastwiskach wymaganego koszenia i usuwania okrywy roślinnej w terminie lub nie były na nich wypasane zwierzęta. |
|
|
|
|
|
| ||
|
|
| ||
1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | ||
3 pkt | 3 pkt | 3 pkt | ||
1) płatności dla obszarów NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej, |
| 5 pkt |
|
2) program rolnośrodowiskowy |
|
|
|
|
Na obszarach zagrożonych erozją wodną nie jest przestrzegany wymóg utrzymania okrywy roślinnej w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 15 lutego na 40 % powierzchni gruntów ornych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. | 5. Stwierdzono, że rolnik nie utrzymuje okrywy roślinnej w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 15 lutego na 40 % powierzchni gruntów ornych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. |
|
|
|
1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | ||
3 pkt | 3 pkt | 3 pkt | ||
| 5 pkt |
| ||
Na gruntach rolnych stwierdzono ślady wypalania. | 6. Stwierdzono ślady wypalania na gruntach rolnych, z wyjątkiem punktowych śladów po wypalaniu resztek pożniwnych. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Grunty rolne, na których nie jest prowadzona plantacja wierzby (Salix sp.), wykorzystywanej do wyplatania, albo plantacja zagajników o krótkiej rotacji, wykorzystywanych na cele energetyczne, są porośnięte drzewami lub krzewami lub łąki i pastwiska albo grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20° są porośnięte drzewami i krzewami, których liczba przekracza 50 szt./ha. | 7.1 Stwierdzono, że grunty rolne są porośnięte drzewami lub krzewami, a nie jest na nich prowadzona plantacja wierzby (Salix sp.) wykorzystywanej do wyplatania albo plantacja zagajników o krótkiej rotacji wykorzystywanych na cele energetyczne. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| 7.2 Stwierdzono, że łąki i pastwiska albo grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20° są porośnięte drzewami i krzewami, których liczba przekracza 50 szt./ha. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Na gruntach rolnych wykonywano zabiegi uprawowe ciężkim sprzętem w okresie wysycenia profilu glebowego wodą. | 8. Stwierdzono, że na gruntach rolnych wykonywano zabiegi uprawowe ciężkim sprzętem w okresie wysycenia profilu glebowego wodą. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Plantacje zagajników o krótkiej rotacji oraz wieloletnie plantacje trwałe, wykorzystywane na cele energetyczne (z wyjątkiem gruntów, na których są prowadzone plantacje wierzby (Salix sp.) wykorzystywanej do wyplatania), są zachwaszczone, a ich zbiór nie następuje w określonym cyklu, lub stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu od granicy sąsiedniej działki gruntu, na której została założona taka sama plantacja, lub użytkowanej jako grunt leśny, lub stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu pomiędzy zagajnikami, czy też wieloletnimi plantacjami, a sąsiednimi działkami, które są użytkowane jako grunt rolny. | 9.1 Stwierdzono, że plantacje zagajników o krótkiej rotacji oraz wieloletnie plantacje trwałe, wykorzystywane na cele energetyczne (z wyjątkiem gruntów, na których są prowadzone plantacje wierzby (Salix sp.) wykorzystywanej do wyplatania), są zachwaszczone. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
9.2 Stwierdzono, że zbiór z plantacji zagajników o krótkiej rotacji oraz wieloletnich plantacji trwałych, wykorzystywanych na cele energetyczne (z wyjątkiem gruntów, na których są prowadzone plantacje wierzby (Salix sp.) wykorzystywanej do wyplatania), nie następuje w określonym cyklu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| 9.3 Stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu od granicy sąsiedniej działki gruntu, na której została założona taka sama plantacja, lub użytkowanej jako grunt leśny. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| 9.4 Stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu pomiędzy zagajnikami, czy też wieloletnimi plantacjami, a sąsiednimi działkami, które są użytkowane jako grunt rolny. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20° są wykorzystywane do uprawy roślin wymagających utrzymywania redlin wzdłuż stoku lub są utrzymywane jako ugór czarny. | 10.1 Stwierdzono, że grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20° są wykorzystywane do uprawy roślin wymagających utrzymywania redlin wzdłuż stoku. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| 10.2 Stwierdzono, że grunty orne położone na stokach o nachyleniu powyżej 20° są utrzymywane jako ugór czarny. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Na gruntach ornych położonych na stokach o nachyleniu powyżej 20° i wykorzystywanych pod uprawy roślin wieloletnich nie jest utrzymywana okrywa roślinna lub ściółka w międzyrzędziach i uprawa nie jest prowadzona metodą tarasową. | 11. Stwierdzono nieutrzymywanie okrywy roślinnej lub ściółki w międzyrzędziach lub nieprowadzenie uprawy metodą tarasową. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik przekształcił trwałe użytki zielone lub ich część bez zgody, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. | 12. Stwierdzono, że trwałe użytki zielone lub ich część zostały przekształcone bez wymaganej zgody. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie przekształcił gruntów ornych w trwałe użytki zielone, zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. | 13. Stwierdzono, że grunty orne lub ich część nie zostały przekształcone w trwałe użytki zielone. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu, w zależności od procentowej wielkości powierzchni gospodarstwa objętego normą, której dotyczy nieprawidłowość, w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1:
a) 1 pkt – niezgodność stwierdzona na powierzchni nie większej niż 15 % powierzchni gospodarstwa,
b) 3 pkt – niezgodność stwierdzona na powierzchni większej niż 15 %, lecz nie większej niż 40 % powierzchni gospodarstwa,
c) 5 pkt – niezgodność stwierdzona na powierzchni większej niż 40 % powierzchni gospodarstwa;
2) 2–4 i 7.1–11:
a) 1 pkt – niezgodność stwierdzona na powierzchni nie większej niż 20 % powierzchni gospodarstwa,
b) 3 pkt – niezgodność stwierdzona na powierzchni większej niż 20 % powierzchni gospodarstwa;
3) 5:
a) 1 pkt – stwierdzono, że stosunek powierzchni utrzymywanego do wymaganego poziomu okrywy roślinnej stanowi więcej niż 0,75,
b) 3 pkt – stwierdzono, że stosunek powierzchni utrzymywanego do wymaganego poziomu okrywy roślinnej stanowi mniej niż 0,75;
4) 6–5 pkt – w każdym stwierdzonym przypadku wypalania;
5) 12 i 13:
a) 1 pkt – niezgodność stwierdzona w odniesieniu do powierzchni nie większej niż 5 % powierzchni gospodarstwa,
b) 3 pkt – niezgodność stwierdzona w odniesieniu do powierzchni większej niż 5 %, lecz nie większej niż 10 % powierzchni gospodarstwa,
c) 5 pkt – niezgodność stwierdzona w odniesieniu do powierzchni większej niż 10 % powierzchni gospodarstwa.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości, w zależności od reakcji środowiska na naruszenie, w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1:
a) 1 pkt – stwierdzono brak uprawy lub ugorowania (ugór czarny) na gruncie ornym w danym roku,
b) 3 pkt – stwierdzono brak uprawy lub ugorowania (ugór czarny) na gruncie ornym w drugim lub trzecim roku,
c) 5 pkt – stwierdzono wieloletnie (powyżej trzech lat) wyłączenie gruntu ornego z uprawy lub ugorowania;
2) 2:
a) 1 pkt – stwierdzono brak zmianowania w czwartym roku,
b) 3 pkt – stwierdzono brak zmianowania w piątym lub szóstym roku,
c) 5 pkt – stwierdzono brak zmianowania w kolejnych latach po szóstym roku;
3) 3 i 4:
a) 1 pkt – stwierdzono jednoroczne zaniedbania w zakresie przeprowadzania zabiegów uprawowych lub koszenia,
b) 3 pkt – stwierdzono dwu- lub trzyletnie zaniedbania w zakresie przeprowadzania zabiegów uprawowych lub koszenia,
c) 5 pkt – stwierdzono wieloletnie zaniedbania w zakresie przeprowadzania zabiegów uprawowych lub koszenia;
4) 5:
a) 1 pkt – stwierdzono brak okrywy roślinnej na gruntach ornych o nachyleniu do 10 %,
b) 3 pkt – stwierdzono brak okrywy roślinnej na gruntach ornych o nachyleniu powyżej 10 %, lecz nie większym niż 27 %,
c) 5 pkt – stwierdzono brak okrywy roślinnej na gruntach ornych o nachyleniu powyżej 27 %;
5) 6–5 pkt – w każdym stwierdzonym przypadku wypalania;
6) 7.1 i 7.2:
a) 1 pkt – stwierdzono występowanie dwu- i trzyletnich drzew lub krzewów,
b) 3 pkt – stwierdzono występowanie starszych niż trzyletnie drzew lub krzewów;
7) 8:
a) 1 pkt – stwierdzono występowanie kolein o charakterze ciągłym na glebach lekkich,
b) 3 pkt – stwierdzono występowanie kolein o charakterze ciągłym na glebach średnich,
c) 5 pkt – stwierdzono występowanie kolein o charakterze ciągłym na glebach ciężkich;
8) 9.1 i 9.2:
a) 1 pkt – stwierdzono jednoroczne zachwaszczenie lub brak jednego cyklu zbioru plantacji,
b) 3 pkt – stwierdzono dwuletnie zachwaszczenie lub brak więcej niż jednego cyklu zbioru plantacji,
c) 5 pkt – stwierdzono pozostawienie plantacji bez zabiegów powyżej dwóch lat;
9) 9.3 i 9.4:
a) 1 pkt – stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu – stosunek stwierdzonego do minimalnego odstępu wynosi więcej niż 70 %,
b) 3 pkt – stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu – stosunek stwierdzonego do minimalnego odstępu wynosi więcej niż 35 %, lecz nie więcej niż 70 %,
c) 5 pkt – stwierdzono niezachowanie minimalnego odstępu – stosunek stwierdzonego do minimalnego odstępu wynosi nie więcej niż 35 %;
10) 10.1, 10.2 i 11:
a) 1 pkt – stwierdzono obecność bruzd erozyjnych o szerokości nie większej niż 0,3 m,
b) 3 pkt – stwierdzono obecność bruzd erozyjnych o szerokości większej niż 0,3 m, lecz nie większej niż 1 m,
c) 5 pkt – stwierdzono obecność bruzd erozyjnych o szerokości większej niż 1 m;
11) 12:
a) 1 pkt – stwierdzono zmianę sposobu użytkowania trwałych użytków zielonych na powierzchni większej niż powierzchnia, na którą wydał zgodę kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
b) 3 pkt – stwierdzono zmianę sposobu użytkowania trwałych użytków zielonych bez wymaganej zgody kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
12) 13:
a) 1 pkt – rolnik dokonał przekształcenia gruntów ornych w trwałe użytki zielone po wymaganym terminie,
b) 3 pkt – rolnik nie dokonał wymaganego przekształcenia gruntów ornych w trwałe użytki zielone.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1–5 i 7.1–13:
a) 1 pkt – skutki zaniedbania mają charakter odwracalny bez konieczności podejmowania działań naprawczych lub podejmowane działania naprawcze nie wymagają dużych nakładów pracy,
b) 3 pkt – skutki zaniedbania mają charakter odwracalny, a wymagane działania naprawcze wiążą się ze znacznymi nakładami pracy;
2) 6–5 pkt – w każdym stwierdzonym przypadku wypalania.
Załącznik nr 2
LICZBA PUNKTÓW, JAKĄ PRZYPISUJE SIĘ STWIERDZONEJ NIEZGODNOŚCI W OBSZARZE ŚRODOWISKO
Tabela I
NIEZGODNOŚĆ z wymogami | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
Nie przestrzega się wymagań wynikających z planów zadań ochronnych sporządzonych na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.) albo planów ochrony sporządzonych na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody na terenie gospodarstwa położonego na obszarach Natura 2000 w zakresie dotyczącym gatunków ptaków wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 229, poz. 2313, z późn. zm.). | Stwierdzono nieprzestrzeganie wymagań wynikających z planów zadań ochronnych sporządzonych na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody albo planów ochrony sporządzonych na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody na terenie gospodarstwa położonego na obszarach Natura 2000 w zakresie dotyczącym gatunków ptaków wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Nie przestrzega się zakazuumyślnego chwytania oraz zabijania ptaków objętych ochroną na podstawie przepisów § 2, § 3 i § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. Nr 220, poz. 2237) i wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 5 do tego rozporządzenia, a rolnik nie posiada wydanego na podstawie art. 52 ust. 2 lub art. 56 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody pozwolenia na odstępstwo od zakazu umyślnego chwytania oraz zabijania ptaków objętych ochroną. | Stwierdzono nieprzestrzeganie zakazu umyślnego chwytania ptaków objętych ochroną. | 1 pkt | 3 pkt | 1 pkt |
Stwierdzono nieprzestrzeganie zakazu umyślnego zabijania ptaków objętych ochroną. | 1 pkt | 3 pkt | 5 pkt | |
Nie przestrzega się zakazu umyślnego niszczenia gniazd i jaj lub umyślnego płoszenia ptaków objętych ochroną na podstawie przepisów § 2, § 3 i § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną i wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 5 do tego rozporządzenia, a rolnik nie posiada wydanego na podstawie art. 52 ust. 2 lub art. 56 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody pozwolenia na odstępstwo od zakazu umyślnego niszczenia gniazd i jaj lub umyślnego płoszenia ptaków objętych ochroną. | Stwierdzono nieprzestrzeganie zakazu umyślnego niszczenia gniazd oraz jaj ptaków objętych ochroną. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Stwierdzono nieprzestrzeganie zakazu umyślnego płoszenia ptaków objętych ochroną. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu:
1) 1 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego;
2) 3 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego, jednakże mogący mieć skutki dla obszaru sąsiadującego z gospodarstwem;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo rolne.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w zależności od rodzaju ptaków dotkniętych niezgodnością:
1) 1 pkt – naruszenie w stosunku do ptaków określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną;
2) 3 pkt – naruszenie w stosunku do ptaków określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną, jeżeli naruszenie wystąpiło poza strefą ochrony ostoi, miejsc rozrodu lub regularnego przebywania;
3) 5 pkt – naruszenie w stosunku do ptaków określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną, jeżeli naruszenie wystąpiło w strefie ochrony ostoi, miejsc rozrodu lub regularnego przebywania.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości:
1) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała (przywrócenie właściwego stanu nastąpi siłami natury);
2) 3 pkt – odwracalna długotrwała (szkoda możliwa do naprawienia, lecz wymaga specjalistycznych zabiegów);
3) 5 pkt – nieodwracalna (szkoda niemożliwa do naprawienia).
Tabela II
NIEZGODNOŚĆ z wymogami | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
|
Nie przestrzega się zakazu wprowadzania bezpośrednio i pośrednio do wód podziemnych substancji niebezpiecznych określonych w załączniku nr 11 w wykazie I do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. Nr 137, poz. 984), zawartych w: | Stwierdzono bezpośrednie lub pośrednie wprowadzenie do wód podziemnych substancji niebezpiecznych określonych w załączniku nr 11 w wykazie I do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
|
1) ściekach, w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.), z wyłączeniem ścieków bytowych i komunalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 15 i 16 tej ustawy; |
| ||||
2) odpadach, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, z późn. zm.), określonych w załączniku nr 1 do tej ustawy ujętych w kategoriach Q4, Q5, Q7, Q9, Q14. |
| ||||
Nie przestrzega się zakazu wprowadzania do gleby substancji niebezpiecznych określonych w załączniku nr 11 w wykazie lI do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, zawartych w: | Stwierdzono pośrednie, przez glebę, wprowadzenie do wód podziemnych substancji niebezpiecznych określonych w załączniku nr 11 w wykazie 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
1) ściekach, w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, z wyłączeniem ścieków bytowych i komunalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 15 i 16 tej ustawy, | |||||
2) odpadach, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, określonych w załączniku nr 1 do tej ustawy ujętych w kategoriach Q4, Q5, Q7, Q9, Q14 | |||||
– i rolnik nie posiada w tym zakresie pozwolenia wydanego na podstawie art. 140 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne lub nie przestrzega warunków w nim zawartych. |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu:
1) 1 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego, bez odnotowania elementów, które wskazują rozprzestrzenianie się w glebie substancji niebezpiecznych;
2) 3 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego, jednakże mogący mieć skutki dla obszaru sąsiadującego z gospodarstwem, ze względu na odnotowanie elementów, które wskazują ograniczone rozprzestrzenianie się w glebie substancji niebezpiecznych;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo rolne.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w zależności od ilości, rodzaju i miejsca wprowadzenia substancji niebezpiecznych:
1) 1 pkt – pośrednie wprowadzenie substancji, ograniczone rozprzestrzenianie się w glebie substancji niebezpiecznych, np. niewielkie plamy powierzchniowe (do 10 cm głębokości);
2) 3 pkt – pośrednie wprowadzenie substancji, rozprzestrzenianie się w glebie substancji niebezpiecznych, np. plamy powierzchniowe (powyżej 10 cm głębokości);
3) 5 pkt – bezpośrednie wprowadzanie substancji niebezpiecznych.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości:
1) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała, bez konieczności podejmowania działań naprawczych lub podejmowane działania naprawcze nie wymagają dużych nakładów pracy;
2) 3 pkt – odwracalna długotrwała, a wymagane działania naprawcze wiążą się ze znacznymi nakładami pracy;
3) 5 pkt – nieodwracalna.
Tabela III
NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 3 pkt A załącznika II do | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
Nie przestrzega się zakazu stosowania komunalnych osadów ściekowych na gruntach, na których rosną rośliny sadownicze i warzywa (z wyjątkiem drzew owocowych). | 1. Zastosowano komunalny osad ściekowy na gruntach, na których rosną rośliny sadownicze i warzywa (z wyjątkiem drzew owocowych). | 3 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
Nie przestrzega się zakazu stosowania komunalnych osadów ściekowych na gruntach przeznaczonych do uprawy roślin jagodowych i warzyw, które pozostają w bezpośrednim kontakcie z glebą i są spożywane w stanie surowym, w okresie 10 miesięcy poprzedzających zbiór tych roślin i podczas samego zbioru. | 2. Zastosowano komunalny osad ściekowy na gruntach przeznaczonych do uprawy roślin jagodowych i warzyw, które pozostają w bezpośrednim kontakcie z glebą i są spożywane w stanie surowym, w okresie 10 miesięcy poprzedzających zbiór tych roślin i podczas samego zbioru. | 3 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
Nie przestrzega się zakazu stosowania komunalnych osadów ściekowych na łąkach i pastwiskach. | 3. Zastosowano komunalny osad ściekowy na łąkach i pastwiskach. | 3 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
Nie przestrzega się zakazu stosowania komunalnych osadów ściekowych: | 4.1 Zastosowano komunalny osad ściekowy na terenach zalewowych, czasowo podtopionych i bagiennych. | 1 pkt | 3 pkt | 1 pkt |
1) na terenach zalewowych, czasowo podtopionych i bagiennych; |
2) na terenach czasowo zamarzniętych i pokrytych śniegiem; | 4.2 Zastosowano komunalny osad ściekowy na terenach czasowo zamarzniętych i pokrytych śniegiem. | 1 pkt | 3 pkt | 1 pkt |
3) na gruntach o dużej przepuszczalności, stanowiących w szczególności piaski luźne i słabogliniaste oraz piaski gliniaste lekkie, jeżeli poziom wód gruntowych znajduje się na głębokości mniejszej niż 1,5 m poniżej powierzchni gruntu; | ||||
4) na obszarach ochronnych zbiorników wód podziemnych; | 4.3 Zastosowano komunalny osad ściekowy, na gruntach o dużej przepuszczalności, stanowiących w szczególności piaski luźne i słabo gliniaste oraz piaski gliniaste lekkie, jeżeli poziom wód gruntowych znajduje się na głębokości mniejszej niż 1,5 m poniżej powierzchni gruntu. | 1 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
5) w pasie gruntu o szerokości 50 m bezpośrednio przylegającego do brzegów jezior i cieków; | ||||
6) na terenach położonych w odległości mniejszej niż 100 m od ujęcia wody, domu mieszkalnego lub zakładu produkcji żywności; | 4.4 Zastosowano komunalny osad ściekowy na obszarach ochronnych zbiorników wód podziemnych. | 5 pkt | 3 pkt | 5 pkt |
7) na wewnętrznych terenach ochrony pośredniej stref ochronnych ujęć wody. | 4.5 Zastosowano komunalny osad ściekowy w pasie gruntu o szerokości 50 m bezpośrednio przylegającego do brzegów jezior i cieków. | 5 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
| 4.6 Zastosowano komunalny osad ściekowy na terenach położonych w odległości mniejszej niż 100 m od ujęcia wody, domu mieszkalnego lub zakładu produkcji żywności. | 5 pkt | 3 pkt | 3 pkt |
| 4.7 Zastosowano komunalny osad ściekowy na wewnętrznych terenach ochrony pośredniej stref ochronnych ujęć wody. | 5 pkt | 3 pkt | 5 pkt |
Nie przestrzega się zakazu stosowania komunalnych osadów ściekowych na gruntach rolnych o spadku przekraczającym 10 %. | 5. Zastosowano komunalny osad ściekowy na gruntach rolnych o spadku przekraczającym 10 %. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Nie przestrzega się wymogu stosowania komunalnych osadów ściekowych na terenach użytkowanych rolniczo o pH gleby nie mniejszym niż 5,6. | 6. Zastosowano komunalny osad ściekowy na glebach kwaśnych o pH mniejszym niż 5,6. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Nie przestrzega się zalecanych dawek komunalnych osadów ściekowych określonych w dokumencie przekazanym przez wytwórcę komunalnych osadów ściekowych. | 7. Zastosowano komunalny osad ściekowy w stopniu przekraczającym zalecane dawki komunalnych osadów ściekowych. | 1 pkt | 1 pkt | 3 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1–3:
a) 3 pkt – niezgodność stwierdzono w gospodarstwie, w którym nie prowadzi się produkcji rolnej lub prowadzi się produkcję rolną wyłącznie na własne potrzeby,
b) 5 pkt – niezgodność stwierdzono w gospodarstwie, w którym prowadzi się produkcję rolną z przeznaczeniem wprowadzenia do obrotu produktów tej produkcji;
2) 4.1–4.3 i 5–7:
a) 1 pkt – niezgodność stwierdzono na powierzchni nie większej niż 10 % powierzchni gospodarstwa i nie większej niż 2 ha powierzchni gospodarstwa,
b) 3 pkt – niezgodność stwierdzono na powierzchni większej niż 10 %, lecz nie większej niż 20 % powierzchni gospodarstwa i większej niż 2 ha, lecz nie większej niż 10 ha powierzchni gospodarstwa,
c) 5 pkt– niezgodność stwierdzono na powierzchni większej niż 20 % powierzchni gospodarstwa i większej niż 10 ha powierzchni gospodarstwa;
3) 4.4–4.7 – 5 pkt – w każdym stwierdzonym przypadku naruszenia.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości, w zależności od reakcji środowiska na naruszenie, w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1–6:
a) 1 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz potencjalnie możliwy w nieokreślonym czasie,
b) 3 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz bardzo prawdopodobny w kolejnym roku kalendarzowym, lub potencjalnie możliwe zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt,
c) 5 pkt – negatywny efekt dla środowiska widoczny w tym samym roku kalendarzowym lub prawdopodobne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt;
2) 7:
a) 1 pkt – zalecane przez producenta dawki, w odniesieniu do jednostki powierzchni gruntu, zostały przekroczone nie więcej niż o 15 %,
b) 3 pkt – zalecane przez producenta dawki, w odniesieniu do jednostki powierzchni gruntu, zostały przekroczone więcej niż o 15 %, lecz nie więcej niż o 30 %,
c) 5 pkt – zalecane przez producenta dawki, w odniesieniu do jednostki powierzchni gruntu, zostały przekroczone więcej niż o 30 %.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr 1–7:
1) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała, bez konieczności podejmowania działań naprawczych lub podejmowane działania naprawcze nie wymagają dużych nakładów pracy;
2) 3 pkt – odwracalna długotrwała, a wymagane działania naprawcze wiążą się ze znacznymi nakładami pracy;
3) 5 pkt – nieodwracalna.
Tabela IV
NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 4 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009 (dotyczy obszarów OSN) | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
Nie przestrzega się wymagań z programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych dla wyznaczonych obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotanami pochodzenia rolniczego (OSN), na terenie których jest położone gospodarstwo rolne lub jego część. | 1. Stwierdzono brak urządzeń do przechowywania nawozów naturalnych, tj. obornika, gnojówki i gnojowicy. | 1 pkt | 3 pkt | 1 pkt |
2. Stwierdzono, że pojemność płyty obornikowej nie zapewnia możliwości gromadzenia i przechowywania obornika w okresach, | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| kiedy nie jest on wykorzystywany rolniczo (co najmniej 6 miesięcy) lub pojemność zbiorników na gnojowicę i na gnojówkę nie wystarcza, aby były przechowywane przez okres, kiedy nie są wykorzystywane rolniczo (co najmniej 6 miesięcy). |
|
|
|
3. Stwierdzono, że kiszonki nie są zabezpieczone przed wyciekiem soków do gruntu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
4. Stwierdzono, że rolnik nie posiada planu nawożenia dla upraw albo plan ten jest niekompletny, a program działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych dla OSN wymaga posiadania planu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
5. Stwierdzono, że dopuszczalna dawka nawozu naturalnego (170 kg N w czystym składniku) w danym roku na 1 hektar użytków rolnych została przekroczona. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
6. Stwierdzono, że nawozy naturalne oraz organiczne zastosowane na gruntach ornych nie zostały przykryte lub wymieszane z glebą najpóźniej następnego dnia po ich zastosowaniu, z wyjątkiem nawozów stosowanych na użytkach zielonych. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| 7. Zastosowano nawozy na glebach zalanych wodą lub przykrytych śniegiem lub zamarzniętych. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
8. Zastosowano nawozy (bez względu na pogodę i stan gleby) w okresie od początku grudnia do końca lutego, z wyjątkiem upraw pod osłonami. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
9. Zastosowano nawozy naturalne w postaci płynnej w całym okresie wegetacji roślin przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez ludzi (np. warzywa lub owoce jagodowe). | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
10. Zastosowano nawozy naturalne w postaci płynnej oraz mineralne azotowe na glebach bez okrywy roślinnej, położonych na polach o nachyleniu większym niż 10 %. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
11. Zastosowano nawozy z naruszeniem wymaganej minimalnej odległości od strefy wód, w tym od strefy ochronnej źródeł, ujęć wody, brzegu zbiorników oraz cieków wodnych lub kąpielisk. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
12. Zastosowano nawóz naturalny w postaci stałej podczas wegetacji roślin (nie dotyczy wieloletnich upraw polowych i trwałych użytków zielonych). | 1 pkt | 3 pkt | 1 pkt |
| 13. Stwierdzono nieprzestrzeganie pozostałych wymagań z programu działań obowiązującego na terenie OSN. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu w odniesieniu do naruszenia nr 1–13:
1) 1 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego;
2) 3 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego, jednakże mogący mieć skutki dla obszaru sąsiadującego z gospodarstwem;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo rolne.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości, w zależności od reakcji środowiska na naruszenie, w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1:
a) 3 pkt – urządzenia są w trakcie realizacji (dotyczy tylko gospodarstw na obszarze włączonym do OSN w 2008 r.),
b) 5 pkt – stwierdzono brak urządzeń;
2) 2:
a) 1 pkt – stwierdzono niedobór pojemności urządzeń nie większy niż 20 %,
b) 3 pkt – stwierdzono niedobór pojemności urządzeń większy niż 20 %, lecz nie większy niż 40 %,
c) 5 pkt – stwierdzono niedobór pojemności urządzeń większy niż 40 %;
3) 3:
a) 1 pkt – stwierdzono punktowe ślady przecieków,
b) 3 pkt – stwierdzono odpływ lub rozlewiska soków kiszonkowych;
4) 4:
a) 1 pkt – plan nawożenia jest niekompletny,
b) 3 pkt – brak planu nawożenia;
5) 5:
a) 1 pkt – dopuszczalna dawka nawozu naturalnego została przekroczona nie więcej niż o 30 kg azotu całkowitego w danym roku na 1 ha użytków rolnych,
b) 3 pkt – dopuszczalna dawka nawozu naturalnego została przekroczona więcej niż o 30 kg, lecz nie więcej niż o 60 kg azotu całkowitego w danym roku na 1 ha użytków rolnych,
c) 5 pkt– dopuszczalna dawka nawozu naturalnego została przekroczona więcej niż o 60 kg azotu całkowitego w danym roku na 1 ha użytków rolnych;
6) 6–13:
a) 1 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz potencjalnie możliwy w nieokreślonym czasie,
b) 3 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz bardzo prawdopodobny w kolejnym roku kalendarzowym, lub potencjalnie możliwe zagrożenie dla życia ludzi lub zwierząt,
c) 5 pkt – negatywny efekt dla środowiska widoczny w tym samym roku kalendarzowym lub prawdopodobne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr 1–13:
1) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała, bez konieczności podejmowania działań naprawczych lub podejmowane działania naprawcze nie wymagają dużych nakładów pracy;
2) 3 pkt – odwracalna długotrwała, a wymagane działania naprawcze wiążą się ze znacznymi nakładami pracy.
Tabela V
NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 5 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009 | RODZAJ NARUSZENIA | ZASIĘG1) | DOTKLIWOŚĆ2) | TRWAŁOŚĆ3) |
Nie przestrzega się wymagań wynikających z planów zadań ochronnych sporządzonych na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody albo planów ochrony sporządzonych na podstawie art. 29 ust. 3 tej ustawy na terenie gospodarstwa położonego na obszarach Natura 2000 w zakresie dotyczącym gatunków roślin wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000 (Dz. U. Nr 94, poz. 795). | Stwierdzono nieprzestrzeganie wymagań wynikających z planów zadań ochronnych sporządzonych na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody albo planów ochrony sporządzonych na podstawie art. 29 ust. 3 tej ustawy na terenie gospodarstwa położonego na obszarach Natura 2000 w zakresie dotyczącym gatunków roślin wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Nie przestrzega się zakazu umyślnego zrywania, niszczenia i uszkadzania oraz zbioru roślin objętych ochroną na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną (Dz. U. Nr 168, poz. 1764) i wymienionych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia w zakresie, w jakim gatunki roślin wymienione w tym załączniku pokrywają się z załącznikiem nr 4 lit. b do dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz. Urz. WE L 206 z 22.07.1992, str. 7, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 102, z późn. zm.). | Stwierdzono umyślne zrywanie, niszczenie i uszkadzanie oraz zbiór roślin objętych ochroną | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu:
1) 1 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego;
2) 3 pkt – ograniczony do gospodarstwa rolnego, jednakże mogący mieć skutki dla obszaru sąsiadującego z gospodarstwem;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo rolne.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w zależności od liczby gatunków roślin oraz ich stopnia zagrożenia wyginięciem:
1) 1 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz potencjalnie możliwy w nieokreślonym czasie;
2) 3 pkt – negatywny efekt dla środowiska niewidoczny, lecz bardzo prawdopodobny w kolejnym roku kalendarzowym;
3) 5 pkt – negatywny efekt dla środowiska widoczny w tym samym roku kalendarzowym.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości:
1) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała;
2) 3 pkt – odwracalna długotrwała;
3) 5 pkt – nieodwracalna.
Załącznik nr 3
LICZBA PUNKTÓW, JAKĄ PRZYPISUJE SIĘ STWIERDZONEJ NIEZGODNOŚCI W OBSZARZE ZDROWIE PUBLICZNE I ZDROWIE ZWIERZĄT W ZAKRESIE IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT
Tabela I
NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 6 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009 (ŚWINIE) | NARUSZENIE | ZASIĘG 1) | DOTKLIWOŚĆ 2) | TRWAŁOŚĆ 3) |
Brak numeru siedziby stada. Nie dotyczy posiadacza zwierzęcia, utrzymującego nie więcej niż jedną świnię, z przeznaczeniem na własne potrzeby. | 1. Brak numeru siedziby stada. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji świń, dokonując wpisów do tej księgi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. Księga rejestracji świń w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. Nr 151, poz. 1268, z późn. zm.). | 2.1 Stwierdzono brak księgi rejestracji świń lub księga rejestracji w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
2.2 Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji świń nie zostały dokonane w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Dane zawarte w księdze rejestracji świń przechowywane są krócej niż przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. | 3. Stwierdzono, że dane zawarte w księdze rejestracji świń są przechowywane krócej niż przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie udostępnia osobie upoważnionej do dokonywania czynności kontrolnych: pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli, dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz nie okazuje i nie udostępnia danych informatycznych. | 4. Stwierdzono, że rolnik nie udostępnia osobie upoważnionej do dokonywania czynności kontrolnych pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli, dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz nie okazuje i nie udostępnia danych informatycznych. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie świnie zostały oznakowane bezzwłocznie, a w każdym przypadku przed opuszczeniem przez świnie siedziby stada, za pomocą kolczyka założonego na lewą małżowinę uszną lub tatuażu umieszczonego w sposób czytelny i trwały w obu małżowinach usznych świni albo na jej grzbiecie, zawierających numer identyfikacyjny zwierzęcia gospodarskiego. | 5.1 Zwierzę nie jest oznakowane - brak kolczyka lub tatuażu (z wyjątkiem zwierząt, które urodziły się w kontrolowanej siedzibie stada). | 3 pkt | 1 pkt | 3 pkt |
5.2 Tatuaż (w małżowinach usznych lub na grzbiecie) nie jest czytelny lub zwierzę zgubiło kolczyk (widoczny ślad na małżowinie usznej po kolczyku) i rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu w odniesieniu do naruszenia nr 1–5.2:
1) 1 pkt – ograniczony do siedziby stada w gospodarstwie;
2) 3 pkt – wykraczający poza siedzibę stada w gospodarstwie;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1 i 4 – 5 pkt – niezależnie od wielkości stada, podstawowy obowiązek rolnika;
2) 2.1:
a) 1 pkt – dla stada liczącego do 20 zwierząt,
b) 3 pkt – dla stada liczącego od 21 do 50 zwierząt,
c) 5 pkt – dla stada liczącego powyżej 50 zwierząt;
3) 3 i 5.1:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy:
– 1 zwierzęcia w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– do 2 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– nie więcej niż 10 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy:
– 2 albo 3 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– nie więcej niż 30 % zwierząt, lecz nie mniej niż 3 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– więcej niż 10 % zwierząt, lecz nie więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt.
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy:
– od 4 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt;
4) 2.2 i 5.2:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy do 30 % zwierząt w stadzie,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 30 % i nie więcej niż 50 % zwierząt w stadzie,
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 50 % zwierząt w stadzie.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1 i 4 – 5 pkt – naruszenie niezależne od długości okresu, w którym występują skutki niezgodności lub od możliwości wyeliminowania tych skutków;
2) 2.1–3, 5.1 i 5.2:
a) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała lub możliwa jest identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
b) 3 pkt – odwracalna długotrwała oraz możliwa jest identyfikacja zwierzęcia lub rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
c) 5 pkt – nieodwracalna lub nie jest możliwa identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik nie posiada stosownych dokumentów dotyczących zwierzęcia.
Tabela II
NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 7 pkt A załącznika II do rozporządzenia nr 73/2009 (BYDŁO) | NARUSZENIE | ZASIĘG 1) | DOTKLIWOŚĆ 2) | TRWAŁOŚĆ 3) |
Brak numeru siedziby stada. | 1. Brak numeru siedziby stada. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji bydła w formie papierowej lub elektronicznej lub nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji bydła, przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. | 2.1 Stwierdzono brak księgi rejestracji bydła lub księga rejestracji bydła w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz lub nie jest prowadzona w formie elektronicznej. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
2.2 Rolnik nie udostępnia księgi rejestracji bydła na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt | |
2.3 Stwierdzono, że rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji bydła, przez okres 3 lat od dnia utraty zwierzęcia. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji bydła, dokonując wpisów do księgi rejestracji w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. | 3. Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji bydła nie zostały dokonane w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie sztuki bydła zostały oznakowane poprzez umieszczenie na obu uszach kolczyków w terminie 7 dni od dnia urodzenia zwierzęcia lub dnia kontroli granicznej, w przypadku zwierzęcia przywożonego z państwa trzeciego (z wyłączeniem przypadku, gdy miejscem przeznaczenia zwierzęcia jest rzeźnia, a uboju dokona się w terminie 20 dni od dnia przeprowadzenia takiej kontroli) nie później niż do dnia opuszczenia siedziby stada, w której się urodziły, albo zwierzę pochodzące z innego państwa członkowskiego nie posiada swoich oryginalnych kolczyków. | 4.1 Zwierzę nie jest oznakowane w terminie 7 dni od dnia urodzenia zwierzęcia lub dnia kontroli granicznej - brak dwóch kolczyków. | 3 pkt | 1 pkt | 3 pkt |
4.2 Zwierzę nie jest oznakowane w terminie 7 dni – od dnia urodzenia lub od dnia kontroli granicznej – brak dwóch kolczyków i są widoczne ślady na małżowinach usznych po kolczykach, a rolnik nie złożył wniosku o duplikaty kolczyków. | 3 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
4.3 Brak jednego kolczyka i brak śladu po tym kolczyku na małżowinie usznej. | 3 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
4.4 Brak jednego kolczyka i jest ślad po kolczyku na małżowinie usznej, a rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
4.5 Stwierdzono, że zwierzę pochodzące z innego państwa członkowskiego nie posiada swojego oryginalnego oznakowania. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Posiadacze bydła nie zgłaszają faktu urodzenia, śmierci oraz przewozu bydła do i z siedziby stada wraz z datami tych zdarzeń kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie do 7 dni od dnia nastąpienia tego zdarzenia. | 5. Stwierdzono, że posiadacze bydła nie zgłaszają faktu urodzenia, śmierci oraz przewozu bydła do i z siedziby stada wraz z datami tych zdarzeń kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie do 7 dni od dnia nastąpienia tego zdarzenia. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie sztuki bydła posiadają paszporty zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru paszportu bydła (Dz. U. Nr 112, poz. 772). Paszport nie zawiera wymaganych danych, które powinny być zamieszczane natychmiast po przywiezieniu zwierzęcia do siedziby stada i bezpośrednio przed jego wywiezieniem. | 6. Stwierdzono, że w siedzibie stada nie wszystkie sztuki bydła posiadają paszporty zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru paszportu bydła lub paszport nie zawiera wymaganych danych, które powinny być zamieszczane natychmiast po przywiezieniu zwierzęcia do siedziby stada i bezpośrednio przed jego wywiezieniem. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik będący posiadaczem bydła nie przedstawia na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz organów Inspekcji Weterynaryjnej informacji dotyczących pochodzenia, identyfikacji lub przeznaczenia bydła. | 7. Stwierdzono, że rolnik będący posiadaczem bydła nie przedstawia na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz organów Inspekcji Weterynaryjnej informacji dotyczących pochodzenia, identyfikacji lub przeznaczenia bydła. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1–4.5, 6 i 7:
a) 1 pkt – ograniczony do siedziby stada w gospodarstwie,
b) 3 pkt – wykraczający poza siedzibę stada w gospodarstwie,
c) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo;
2) 5:
a) 1 pkt – zdarzenia ograniczone do gospodarstwa,
b) 3 pkt – zdarzenia wykraczające poza gospodarstwo.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1 – 5 pkt – niezależnie od wielkości stada (podstawowy obowiązek rolnika);
2) 2.1:
a) 1 pkt – dla stada liczącego do 15 zwierząt,
b) 3 pkt – dla stada liczącego od 16 do 40 zwierząt,
c) 5 pkt – dla stada liczącego powyżej 40 zwierząt;
3) 2.2 – 5 pkt – naruszenie utrudniające przeprowadzenie kontroli niezależnie od wielkości stada;
4) 2.3, 4.1–4.3, 5 i 6:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy:
– 1 zwierzęcia w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– do 2 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– nie więcej niż 10 % zwierząt w stadzie liczącym od 21 do 69 zwierząt,
– do 7 zwierząt w stadzie liczącym powyżej 69 zwierząt,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy:
– 2 albo 3 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– nie więcej niż 30 % zwierząt, lecz nie mniej niż 3 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– więcej niż 10 % zwierząt, lecz nie więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym od 21 do 69 zwierząt,
– od 8 do 21 zwierząt w stadzie liczącym powyżej 69 zwierząt,
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy:
– od 4 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 69 zwierząt,
– powyżej 21 zwierząt w stadzie liczącym powyżej 69 zwierząt;
5) 3 i 4.4:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy do 30 % zwierząt w stadzie,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 30 % i nie więcej niż 50 % zwierząt w stadzie,
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 50 % zwierząt w stadzie;
6) 4.5 – 5 pkt – naruszenie uniemożliwiające zidentyfikowanie zwierzęcia niezależnie od wielkości stada;
7) 7 – 5 pkt – naruszenie utrudniające przeprowadzenie kontroli niezależnie od wielkości stada.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1, 2.2, 4.5 i 7 – 5 pkt – naruszenie niezależne od długości okresu, w którym występują skutki niezgodności, lub od możliwości wyeliminowania tych skutków;
2) 2.1,2.3–4.4, 5 i 6:
a) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała lub możliwa jest identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
b) 3 pkt – odwracalna długotrwała oraz możliwa jest identyfikacja zwierzęcia lub rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
c) 5 pkt – nieodwracalna lub nie jest możliwa identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik nie posiada stosownych dokumentów dotyczących zwierzęcia.
Tabela III
NIEZGODNOŚĆ z wymogami | NARUSZENIE | ZASIĘG 1) | DOTKLIWOŚĆ 2) | TRWAŁOŚĆ 3) |
Brak numeru siedziby stada. | 1. Brak numeru siedziby stada. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Rolnik nie prowadzi księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz, w formie papierowej lub w formie elektronicznej lub nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji owiec lub księdze rejestracji kóz przez okres 3 lat od dnia utraty posiadania zwierzęcia. | 2.1 Stwierdzono brak księgi rejestracji owiec lub księgi rejestracji kóz lub księga rejestracji owiec lub księga rejestracji kóz, w formie papierowej, nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz lub nie jest prowadzona w formie elektronicznej. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
2.2 Rolnik nie udostępnia księgi rejestracji na żądanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt | |
2.3 Stwierdzono, że rolnik nie przechowuje danych zawartych w księdze rejestracji owiec lub w księdze rejestracji kóz przez okres 3 lat od dnia utraty zwierzęcia. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji stada owiec lub księgi rejestracji kóz, dokonując wpisów do tej księgi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. | 3. Stwierdzono, że wpisy w księdze rejestracji owiec lub w księdze rejestracji kóz nie zostały dokonane w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie sztuki owiec lub kóz są właściwie oznakowane za pomocą kolczyków, w terminie 180 dni od urodzenia lub 14 dni od dnia przeprowadzenia kontroli granicznej, w przypadku owiec lub kóz przywożonych z państwa trzeciego (z wyłączeniem przypadku, gdy miejscem przeznaczenia jest rzeźnia, a uboju dokona się w terminie 5 dni roboczych od dnia kontroli granicznej), jednak nie później niż do dnia opuszczenia siedziby stada, w której się urodziły. Zwierzę pochodzące z innego państwa członkowskiego nie posiada swojego oryginalnego oznakowania. | 4.1 Stwierdzono, że zwierzę pochodzące z innego państwa członkowskiego nie posiada swojego oryginalnego oznakowania. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
Owce i kozy urodzone przed dniem 9 lipca 2005 r., z tym że owce oznakowane do dnia 1 maja 2004 r. przez Polski Związek Owczarski (PZO) nie podlegają powtórnemu znakowaniu. | ||||
4.2 Zwierzę nie jest oznakowane – brak kolczyka lub tatuażu (z wyjątkiem owiec lub kóz, które urodziły się w kontrolowanej siedzibie stada). | 3 pkt | 1 pkt | 3 pkt | |
4.3 Tatuaż nie jest czytelny lub zwierzę zgubiło kolczyk (widoczny ślad na małżowinie usznej po kolczyku) i rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |
Owce i kozy urodzone po dniu 9 lipca 2005 r. | ||||
4.4 Zwierzę nie jest oznakowane – brak obu znaków identyfikacyjnych. | 3 pkt | 1 pkt | 3 pkt | |
4.5 Brak jednego znaku identyfikacyjnego: 1) jest jeden kolczyk i brak drugiego albo tatuażu (owce nieprzeznaczone do handlu) albo opaski na pęcinie (kozy), | | 1 pkt | 1 pkt |
| 2) jest tatuaż i brak kolczyka 3) jest opaska na pęcinie i brak kolczyka (kozy) – przy czym brak śladu po kolczyku na małżowinie usznej lub tatuaż będący jednym z dwóch znaków (obok kolczyka) znakiem identyfikacyjnym jest nieczytelny. |
|
|
|
| 4.6 Brak jednego znaku identyfikacyjnego: 1) jest jeden kolczyk i brak drugiego albo tatuażu (owce nieprzeznaczone do handlu) albo opaski na pęcinę (kozy), 2) jest tatuaż i brak kolczyka 3) jest opaska na pęcinie i brak kolczyka (kozy) – przy czym jest ślad po kolczyku na małżowinie usznej, ale rolnik nie złożył do dnia kontroli wniosku o duplikat kolczyka lub opaski na pęcinie. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
| Owce i kozy urodzone po dniu 7 kwietnia 2007 r. | |||
| 4.7 Zwierzę nie jest oznakowane – brak dwóch kolczyków (z wyjątkiem owiec lub kóz do 6. miesiąca życia, które urodziły się w kontrolowanej siedzibie stada). | | 1 pkt | |
| 4.8 Brak dwóch kolczyków i są widoczne ślady na małżowinach usznych po kolczykach, a rolnik nie złożył wniosku o duplikaty kolczyków. | | 1 pkt | 1 pkt |
| 4.9 Brak jednego kolczyka i brak śladu po kolczyku na małżowinie. | | 1 pkt | 1 pkt |
| 4.10 Brak jednego kolczyka i jest ślad po kolczyku na małżowinie, a rolnik nie złożył wniosku o duplikat kolczyka. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie dostarcza, na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa lub organów Inspekcji Weterynaryjnej, wszystkich informacji na temat pochodzenia, identyfikacji i ewentualnego miejsca przeznaczenia owiec lub kóz, które hodowca posiadał, przechowywał, transportował, sprzedawał lub poddawał ubojowi w okresie trzech ostatnich lat. | 5. Stwierdzono, że rolnik nie dostarcza, na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa lub organów Inspekcji Weterynaryjnej, wszystkich informacji na temat pochodzenia, identyfikacji i ewentualnego miejsca przeznaczenia owiec lub kóz, które hodowca posiadał, przechowywał, transportował, sprzedawał lub poddawał ubojowi w okresie trzech ostatnich lat. | 5 pkt | 5 pkt | 5 pkt |
W przypadku przewozu owiec i kóz w obrębie terytorium państwa zwierzętom tym nie towarzyszą dokumenty przewozowe zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie wzoru dokumentu przewozowego dla owiec i kóz (Dz. U. Nr 142, poz. 1195). | 6. Stwierdzono, w przypadku przewozu owiec i kóz w obrębie terytorium państwa, że zwierzętom tym nie towarzyszą dokumenty przewozowe zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie wzoru dokumentu przewozowego dla owiec i kóz lub dokumenty przewozowe są przechowywane przez okres krótszy niż 3 lata od dnia przewozu zwierząt do miejsca przeznaczenia lub kopie dokumentów przewozowych dla owiec lub kóz nie są dostarczane przez rolnika na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa lub organów Inspekcji Weterynaryjnej. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Spisu owiec lub kóz nie dokonano w stadzie co najmniej raz na 12 miesięcy, nie później niż w dniu jesiennego przeglądu stada. | 7. Stwierdzono, że spisu owiec lub kóz nie dokonano w stadzie co najmniej raz na 12 miesięcy, nie później niż w dniu jesiennego przeglądu stada. | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu w odniesieniu do naruszenia nr 1–7:
1) 1 pkt – ograniczony do siedziby stada w gospodarstwie;
2) 3 pkt – wykraczający poza siedzibę stada w gospodarstwie;
3) 5 pkt – wykraczający poza gospodarstwo.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium dotkliwości w odniesieniu do naruszenia nr;
1) 1 – 5 pkt – niezależnie od wielkości stada (podstawowy obowiązek rolnika);
2) 2.1:
a) 1 pkt – dla stada liczącego do 10 zwierząt,
b) 3 pkt – dla stada liczącego od 11 do 40 zwierząt,
c) 5 pkt – dla stada liczącego powyżej 40 zwierząt;
3) 2.2 – 5 pkt – naruszenie utrudniające przeprowadzenie kontroli niezależnie od wielkości stada;
4) 2.3, 4.2, 4.4, 4.5, 4.7–4.9. 6 i 7:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy:
– 1 zwierzęcia w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– do 2 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– nie więcej niż 10 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy:
– 2 albo 3 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– nie więcej niż 30 % zwierząt, lecz nie mniej niż 3 zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– więcej niż 10 % zwierząt, lecz nie więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt,
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy:
– od 4 zwierząt w stadzie liczącym od 1 do 10 zwierząt,
– więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym od 11 do 20 zwierząt,
– więcej niż 30 % zwierząt w stadzie liczącym powyżej 20 zwierząt;
5) 3, 4.3, 4.6 i 4.10:
a) 1 pkt – niezgodność dotyczy do 30 % zwierząt w stadzie,
b) 3 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 30 % i nie więcej niż 50 % zwierząt w stadzie,
c) 5 pkt – niezgodność dotyczy powyżej 50 % zwierząt w stadzie;
6) 4.1 – 5 pkt – naruszenie uniemożliwiające zidentyfikowanie zwierzęcia niezależnie od wielkości stada;
7) 5 – 5 pkt – naruszenie utrudniające przeprowadzenie kontroli niezależnie od wielkości stada.
3) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium trwałości w odniesieniu do naruszenia nr:
1) 1, 2.2, 4.1 i 5 – 5 pkt – naruszenie niezależne od długości okresu, w którym występują skutki niezgodności, lub od możliwości wyeliminowania tych skutków;
2) 2.1, 2.3–3, 4.2–4.10, 6 i 7:
a) 1 pkt – odwracalna krótkotrwała lub możliwa jest identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
b) 3 pkt – odwracalna długotrwała oraz możliwa jest identyfikacja zwierzęcia lub rolnik posiada stosowne dokumenty dotyczące zwierzęcia,
c) 5 pkt – nieodwracalne lub nie jest możliwa identyfikacja zwierzęcia oraz rolnik nie posiada stosownych dokumentów dotyczących zwierzęcia.
Załącznik nr 4
DROBNE NIEZGODNOŚCI W OBSZARACH ŚRODOWISKA ORAZ ZDROWIE PUBLICZNE I ZDROWIE ZWIERZĄT W ZAKRESIE IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT
DROBNA NIEZGODNOŚĆ z wymogami wynikającymi z ust. 1–8 pkt A załącznika II | ZASIĘG | DOTKLIWOŚĆ | TRWAŁOŚĆ |
Nie przestrzega się wymagań z programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych dla wyznaczonych obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotanami pochodzenia rolniczego (OSN), na terenie których jest położone gospodarstwo rolne lub jego część – wyłącznie w zakresie naruszenia dotyczącego nieposiadania planu nawożenia dla upraw albo gdy plan ten jest niekompletny.1) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji świń, dokonując wpisów do tej księgi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu. Księga rejestracji świń w formie papierowej nie jest prowadzona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz – wyłącznie w zakresie naruszenia dotyczącego niedokonania wpisów w księdze rejestracji w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu.2) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji bydła, dokonując wpisów do księgi rejestracji w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu.2) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
Rolnik nie prowadzi aktualnej księgi rejestracji stada owiec lub księgi rejestracji kóz, dokonując wpisów do tej księgi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu.2) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie świnie zostały oznakowane bezzwłocznie, a w każdym przypadku przed opuszczeniem przez nie siedziby stada, za pomocą kolczyka założonego na lewą małżowinę uszną lub tatuażu umieszczonego w sposób czytelny i trwały w obu małżowinach usznych świni albo na jej grzbiecie, zawierających numer identyfikacyjny – wyłącznie w zakresie naruszenia: tatuaż w małżowinach usznych lub na grzbiecie nie jest czytelny lub zwierzę zgubiło kolczyk – widoczny ślad na małżowinie usznej po kolczyku i rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka.2) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie sztuki bydła zostały oznakowane poprzez umieszczenie na obu uszach kolczyków w terminie 7 dni – od dnia urodzenia zwierzęcia lub dnia kontroli granicznej, w przypadku zwierzęcia przywożonego z państwa trzeciego (z wyłączeniem przypadku, gdy miejscem przeznaczenia zwierzęcia jest rzeźnia, a uboju dokona się w terminie 20 dni od dnia przeprowadzenia takiej kontroli) nie później niż do dnia opuszczenia siedziby stada, w którym się urodziły, albo zwierzę pochodzące z innego państwa członkowskiego nie posiada swoich oryginalnych kolczyków – wyłącznie w zakresie naruszenia: brak jednego kolczyka i jest ślad po kolczyku, a rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka.2) | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
W siedzibie stada nie wszystkie sztuki owiec lub kóz są właściwie oznakowane za pomocą kolczyków, w terminie 180 dni od urodzenia lub 14 dni od dnia przeprowadzenia kontroli granicznej, w przypadku zwierzęcia przywożonego z państwa trzeciego (z wyłączeniem przypadku, gdy miejscem przeznaczenia zwierzęcia jest rzeźnia, a uboju dokona się w terminie 5 dni roboczych od dnia kontroli granicznej), nie później niż do dnia opuszczenia siedziby stada, w której się urodziły, albo zwierzę pochodzące z innego państwa | 1 pkt | 1 pkt | 1 pkt |
członkowskiego nie posiada swojego oryginalnego oznakowania – wyłącznie w zakresie naruszenia: 1) tatuaż nie jest czytelny lub zwierzę zgubiło kolczyk (widoczny ślad na małżowinie usznej po kolczyku) i rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka lub 2) brak jednego znaku identyfikacyjnego: a) jest jeden kolczyk i brak drugiego albo tatuażu (owce nieprzeznaczone do handlu) albo opaski na pęcinę (kozy), b) jest tatuaż i brak kolczyka (owce nieprzeznaczone do handlu), c) jest opaska na pęcinie i brak kolczyka (kozy) – przy czym jest ślad po kolczyku na małżowinie usznej, ale rolnik nie złożył do dnia kontroli wniosku o duplikat kolczyka lub opaski na pęcinie, lub 3) brak jednego kolczyka i jest ślad po kolczyku, a rolnik do dnia kontroli nie złożył wniosku o duplikat kolczyka.2) |
|
|
|
1) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu, dotkliwości, trwałości znajduje się w tabeli IV w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2) Ocena wagi stwierdzonej niezgodności według kryterium zasięgu, dotkliwości i trwałości znajduje się w tabelach I–III w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Załącznik nr 5
WYRAŻONA W PROCENTACH WIELKOŚĆ ZMNIEJSZENIA PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNIEJ, PŁATNOŚCI CUKROWEJ LUB PŁATNOŚCI DO POMIDORÓW W ZALEŻNOŚCI OD LICZBY PUNKTÓW PRZYPISANYCH STWIERDZONYM NIEZGODNOŚCIOM1)
SUMA PUNKTÓW | % ZMNIEJSZENIA |
3 | 1% |
5 | 1% |
7 | 3% |
9 | 3% |
11 | 3% |
13 | 5% |
15 | 5% |
1) W zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonej niezgodności dokonuje się zmniejszenia lub wykluczenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów.
Załącznik nr 6
WYRAŻONA W PROCENTACH WIELKOŚĆ ZMNIEJSZENIA PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNIEJ, PŁATNOŚCI CUKROWEJ LUB PŁATNOŚCI DO POMIDORÓW W ZALEŻNOŚCI OD LICZBY PUNKTÓW PRZYPISANYCH STWIERDZONYM NIEZGODNOŚCIOM CELOWYM1)
SUMA PUNKTÓW | % ZMNIEJSZENIA |
3 | 15% |
5 | 15% |
7 | 20% |
9 | 20% |
11 | 20% |
13 | 25% |
15 | 25-100 %1) |
1) W zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonej niezgodności dokonuje się zmniejszenia lub wykluczenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów.
2) Na podstawie oceny przedłożonej przez kontrolującego w raporcie z czynności kontrolnych, wyrażoną w procentach wielkość zmniejszenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów można zwiększyć do 100 %, zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 rozporządzenia nr 796/2004.
- Data ogłoszenia: 2009-04-02
- Data wejścia w życie: 2009-04-02
- Data obowiązywania: 2009-05-04
- Dokument traci ważność: 2010-05-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA