REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 35 poz. 273
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 lutego 2009 r.
w sprawie pomocy na projekty infrastrukturalne w zakresie portów lotniczych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 216, poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) zarządza się, co następuje:
2. Pomoc nie może być udzielana lub wypłacana beneficjentom pomocy:
1) na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznających pomoc za niezgodną z przepisami prawa oraz wspólnym rynkiem;
2) znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9–11 komunikatu Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
1) cel i przedmiot realizacji projektu są zgodne z celami określonymi odpowiednio w § 3 i 5;
2) wydatki kwalifikowalne na realizację projektu ponoszone są w zakresie określonym w § 7;
3) intensywność pomocy nie przekracza wartości określonych w § 8;
4) zapewni dostęp do portu lotniczego, którego projekt dotyczy, wszystkim zainteresowanym podmiotom na równych, niedyskryminujących zasadach;
5) zobowiąże się, że projekt nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), przez okres co najmniej 5 lat od dnia jego zakończenia;
6) zobowiąże się, że dofinansowany sprzęt lub infrastruktura będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby transportu lotniczego.
1) budowę, przebudowę lub remont infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem urządzeń, pojazdów i systemów dla infrastruktury lotniskowej, w tym: dróg startowych, dróg kołowania, dróg technicznych, płyt postojowych dla samolotów, dróg szybkiego zejścia;
2) zakup lub remont infrastruktury systemów portu wraz z zakupem lub remontem niezbędnych urządzeń: oświetlenia nawigacyjnego, energetycznego, telekomunikacyjnego, teleinformatycznego, wodnokanalizacyjnego, monitoringu technicznego, utrzymania lotniska;
3) budowę, przebudowę i remont infrastruktury portowej, w tym terminali pasażerskich;
4) budowę, przebudowę i remont zaplecza technicznego i operacyjnego dla obsługi infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem niezbędnych urządzeń i systemów;
5) realizację przedsięwzięć niezbędnych w zakresie ochrony środowiska, w tym: systemów monitoringu hałasu, powietrza i wód podziemnych;
6) prace projektowe i dokumentację związaną z inwestycjami oraz prace związane z realizacją i zarządzaniem projektami.
2. Pomoc nie może być udzielona na wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę i remont powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura i magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi.
2. Beneficjent pomocy składa wniosek o udzielenie pomocy do podmiotu udzielającego pomocy.
3. Wniosek zawiera w szczególności:
1) nazwę beneficjenta pomocy;
2) tytuł i miejsce realizacji projektu;
3) cel realizacji projektu;
4) opis projektu;
5) opis rezultatów realizacji projektu;
6) planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu;
7) wartość projektu;
8) wydatki kwalifikowalne;
9) wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10) źródła finansowania projektu.
4. Pomoc udzielana jest w formie bezzwrotnego dofinansowania, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy beneficjentem pomocy a podmiotem udzielającym pomocy.
1) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a) niezbędną dokumentację,
b) opłaty związane z koniecznością uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania przedsięwzięcia;
2) zarządzanie projektem, w tym:
a) nadzór nad robotami budowlanymi,
b) wydatki związane z wdrażaniem projektu,
c) koszty ogólne (w czasie realizacji projektu),
d) wydatki osobowe,
e) zakup i instalację informatycznych systemów wspomagających zarządzanie i monitorowanie;
3) nabycie własności nieruchomości niezabudowanych lub zabudowanych lub innego prawa do tych nieruchomości;
4) budowę i montaż, w tym również:
a) odtworzenie nawierzchni drogi poza pasem prowadzenia robót,
b) wykonanie robót dodatkowych;
5) sprzęt i wyposażenie, w tym:
a) środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych zainstalowane na stałe w ramach projektu,
b) przenośne środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych niezbędne dla realizacji celu projektu lub dla poprawnego funkcjonowania infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji projektu,
c) sprzęt będący środkiem trwałym zakupiony lub wytworzony na czas realizacji projektu,
d) wartości niematerialne i prawne,
e) zakup używanego sprzętu,
f) wydatki związane z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności,
g) zakup materiałów niestanowiących środków trwałych wykorzystywanych przez czas realizacji projektu;
6) działania informacyjno-promocyjne;
7) podatek od towarów i usług (VAT), o ile beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT;
8) niezbędne opłaty związane z realizacją projektów, w tym opłaty administracyjne, jeżeli stanowią one wydatki kwalifikowalne w ramach Programu.
2. Wydatki poniesione na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie nie są wydatkami kwalifikowanymi.
3. Środki transportu, o których mowa w § 5, kwalifikują się do wparcia wyłączenie w przypadku, gdy ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu, o których mowa w § 3 i 5, oraz są wyłącznie wykorzystywane dla obsługi naziemnej3).
4. Z zastrzeżeniem przestrzegania zasad obowiązujących w systemie realizacji Programu, za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki, które zostały faktycznie poniesione pomiędzy dniem 7 grudnia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.
1) 30 % wydatków kwalifikowalnych dla portu lotniczego Warszawa-Okęcie;
2) 50 % wydatków kwalifikowalnych dla pozostałych portów lotniczych.
2. Z zastrzeżeniem odmiennego rozstrzygnięcia w indywidualnej decyzji Komisji Europejskiej, skumulowana pomoc, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć:
1) 30 % wydatków kwalifikowalnych dla portu lotniczego Warszawa-Okęcie;
2) 75 % wydatków kwalifikowalnych w pozostałych przypadkach.
3. Beneficjent pomocy informuje organ udzielający pomocy o każdej innej pomocy otrzymanej na realizację tego samego projektu.
4. Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc ta jest udzielana.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Sieć ta została określona w decyzji nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz. Urz. WE L 228 z 09.09.1996, str. 1, z późn. zm.).
3) Zgodnie z dyrektywą Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36–45).
- Data ogłoszenia: 2009-03-05
- Data wejścia w życie: 2009-03-05
- Data obowiązywania: 2013-11-13
- Dokument traci ważność: 2015-07-05
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA