REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 34 poz. 265
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lutego 2009 r.
w sprawie analizy przedsiębiorstwa państwowego dokonywanej przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej
Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
2. Ustalenie stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa państwowego powinno określać w szczególności:
1) sposób utworzenia przedsiębiorstwa państwowego podlegającego prywatyzacji bezpośredniej, ze wskazaniem podstawy prawnej objęcia przez przedsiębiorstwo państwowe majątku Skarbu Państwa albo majątku innych osób prawnych lub fizycznych;
2) prawa własności składników majątkowych;
3) ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na rzecz przedsiębiorstwa państwowego na majątku osób trzecich;
4) ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na majątku przedsiębiorstwa państwowego na rzecz osób trzecich;
5) prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym;
6) wierzytelności i zobowiązania;
7) inne prawa majątkowe i niemajątkowe;
8) stan prawny w zakresie praw i obowiązków o charakterze majątkowym wynikających z przepisów:
a) prawa pracy,
b) o ochronie i kształtowaniu środowiska,
c) o ochronie konkurencji i konsumentów;
9) stan roszczeń oraz podjęte czynności windykacyjne i egzekucyjne;
10) posiadane koncesje i zezwolenia, a w przypadku prowadzenia działalności wydobywczej – raport z analizy złóż i zgodności ich eksploatacji z prawem.
3. Jeżeli przedsiębiorstwo państwowe jest zobowiązane do wypełniania obowiązków z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, ustalenie stanu prawnego powinno zawierać również opis obowiązków wynikających z ochrony interesów obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności przygotowania i możliwości realizacji zadań programu mobilizacji gospodarki.
4. Prezentacja każdego z zagadnień wymienionych w ust. 2 powinna zawierać wnioski wskazujące ewentualne zagrożenia dla przedsiębiorstwa państwowego oraz podstawowe problemy wymagające rozwiązania.
1) zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych;
2) wartości odtworzeniowej;
3) wartości skorygowanej aktywów netto;
4) rynkowej wartości likwidacyjnej;
5) przy zastosowaniu mnożnika zysku.
2. Wyboru metody wyceny dokonuje się w zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa państwowego. Wybór metody wyceny wymaga uzasadnienia.
3. Porównanie wyników oszacowania wartości stanowi podstawę do określenia wartości przedsiębiorstwa.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) mapę nieruchomości przedsiębiorstwa państwowego i krótką charakterystykę sąsiednich nieruchomości, z uwzględnieniem rodzaju prowadzonej na nich działalności wraz z podstawowymi danymi geofizycznymi i hydrogeologicznymi dotyczącymi tych nieruchomości;
2) opis istniejących zanieczyszczeń gruntów i wód oraz opis stopni emisji zanieczyszczeń do powietrza;
3) analizę procesów produkcyjnych i technologicznych, zastosowanych metod ochrony gruntu, powietrza i wody oraz ochrony przed hałasem, a także gospodarki surowcowej i odpadowej;
4) ocenę stopnia realizacji zobowiązań dotyczących stwierdzonego stanu środowiska, wynikających z decyzji organów administracji, bądź z przepisów prawa;
5) wskazanie szczególnie istotnych zagadnień wynikających z analizy stanu środowiska, wymagających dalszych szczegółowych badań;
6) opis najważniejszych niezbędnych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, z określeniem przewidywanego okresu realizacji i kosztów;
7) szacunkowe skutki finansowe związane z ewentualną odpowiedzialnością za naruszenie środowiska;
8) ocenę zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń świadczeń.
3. Ocena ochrony dóbr kultury wchodzących w skład majątku przedsiębiorstwa państwowego powinna określać w szczególności:
1) wykaz zabytków i oszacowanie ich klasy;
2) sposób zabezpieczenia.
4. Oceny ochrony dóbr kultury wchodzących w skład majątku przedsiębiorstwa państwowego dokonuje się w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków lub ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w zależności od charakteru i rodzaju dóbr kultury.
2. Analiza powinna uwzględniać stan faktyczny i prawny na dzień jej sporządzenia oraz zawierać wynikające z niej wnioski.
3. Do analizy należy dołączyć, w formie załączników, kopie lub odpisy dokumentów stanowiących podstawę jej dokonania.
2. Zlecanie wykonania analizy następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.2)). W przypadku gdy zlecenia dokonuje podmiot niezobowiązany do stosowania powołanej ustawy lub finansowanie odbywa się bez udziału środków publicznych, zlecanie wykonania analizy następuje według procedury przewidzianej w rozporządzeniu.
2. Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać w szczególności:
1) nazwę i adres organizującego przetarg;
2) wskazanie podmiotu, którego dotyczy przetarg;
3) określenie:
a) wymagań stawianych oferentom, w tym wymogu niepozostawania z przedsiębiorstwem państwowym w stosunku prawnym lub faktycznym mogącym budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności oferenta,
b) warunków, jakim powinna odpowiadać analiza i sposób jej opracowania,
c) kryteriów oceny ofert;
4) wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat wymagań, warunków i kryteriów, o których mowa w pkt 3;
5) wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat przedsiębiorstwa państwowego;
6) określenie miejsca, sposobu i terminu składania ofert, przy czym termin ich składania nie może być krótszy niż 15 dni od dnia publikacji ogłoszenia;
7) wskazanie terminu związania ofertą;
8) określenie sposobu powiadamiania oferentów o wynikach przetargu.
2. Ocena ofert jest przeprowadzana w dwóch etapach:
1) w pierwszym etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami formalnymi oraz postanawia o dopuszczeniu ofert do drugiego etapu przetargu;
2) w drugim etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami merytorycznymi oraz wyłania ofertę zawierającą najkorzystniejsze warunki wykonania analizy.
3. Wyboru oferty dokonuje ogłaszający przetarg.
1) z budżetu państwa, w części przeznaczonej na koszty prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego;
2) przez przedsiębiorstwo państwowe, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90. poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39. Nr 116. poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400. Nr 169. poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r Nr 180, poz. 1109 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 70.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r Nr 171, poz. 1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101.
3) Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad jej odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełniania których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408, z 1999 r. Nr 77, poz. 866, z 2003 r. Nr 147, poz. 1430, z 2004 r. Nr 261, poz. 2599 oraz z 2008 r. Nr 82, poz. 487).
- Data ogłoszenia: 2009-03-04
- Data wejścia w życie: 2009-03-12
- Data obowiązywania: 2016-03-24
- Dokument traci ważność: 2017-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA