REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 103 poz. 659
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 23 maja 2008 r.
w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634) zarządza się, co następuje:
1) wszystkie gminy, których obszar jest objęty LSR, są:
a) jej członkami i nie są członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu, ani podmiotami, które zobowiązały się do współpracy w zakresie realizacji LSR, zwanymi dalej „partnerami”, z innymi LGD, albo
b) jej partnerami i nie są partnerami ani członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu – w przypadku LGD będących fundacjami, którym przyznano dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006” w zakresie działania „Pilotażowy Program Leader+” w ramach schematu II;
2) jej członkami albo partnerami są podmioty sektora:
a) publicznego, na który składają się w szczególności: gminy, powiaty, uczelnie publiczne, jednostki badawczo-rozwojowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe lub samorządowe instytucje kultury oraz państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców,
b) społecznego, na który składają się w szczególności: osoby fizyczne działające na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związki zawodowe, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, ruchy obywatelskie, inne dobrowolne zrzeszenia oraz fundacje z obszaru objętego LSR, oraz
c) gospodarczego, na który składają się przedsiębiorcy;
3) obszar objęty opracowaną przez nią LSR:
a) jest spójny przestrzennie,
b) obejmuje gminy wiejskie lub miejsko-wiejskie, z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., lub gminy miejskie liczące nie więcej niż 5 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.,
c) obejmuje co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców, którzy byli zameldowani na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.;
4) opracowana przez nią LSR jest zgodna z zakresem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
5) wysokość środków przewidzianych na:
a) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 116 zł, z tym że na każdy z rodzajów operacji wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy jest zaplanowane nie mniej niż 10 % tych środków,
b) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 3 zł,
c) działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 29 zł, z tym że na koszty bieżące (administracyjne) LGD, określone w przepisach dotyczących funkcjonowania lokalnej grupy działania, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, przeznacza się nie więcej niż 15 % sumy środków przewidzianych na działania, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21–23 ustawy;
6) uzyskała co najmniej:
a) 60 % maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LGD,
b) 50 % maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LSR
– dokonanej na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, chyba że LGD uzyskała mniej niż 50 % punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 6 lub 7 lub nie uzyskała żadnych punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 4 lit. b;
7) spełnia inne warunki niezbędne do ubiegania się o wybór do realizacji LSR, określone w Programie.
2. Liczbę mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. ustala się na podstawie wynikowych informacji statystycznych, ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych.
3. Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje się według liczby uzyskanych punktów w ramach ocen, o których mowa w ust. 1 pkt 6, do wyczerpania dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
2. Konkurs na wybór LGD do realizacji LSR ogłasza się nie częściej niż dwukrotnie w okresie wdrażania Programu.
3. Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR zawiera w szczególności wskazanie:
1) terminu składania wniosków – nie krótszego niż 14 dni i nie dłuższego niż 60 dni;
2) miejsca składania wniosków;
3) trybu składania wniosków;
4) wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
4. Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR umieszcza się na tablicy ogłoszeń w urzędzie marszałkowskim i zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz w prasie o zasięgu regionalnym lub ogólnokrajowym, na co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków.
5. Załatwianie spraw związanych z wyborem LGD do realizacji LSR, w tym czynności w ramach postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 9 ust. 1, § 12 ust. 3 oraz § 13 ust. 1, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.
6. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 5, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
2. Złożenie wniosku potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
1) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy, nadany LGD;
2) nazwę i adres LGD;
3) numer LGD w Krajowym Rejestrze Sądowym;
4) wskazanie obszaru objętego LSR;
5) wskazanie liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.;
6) oświadczenia i zobowiązania LGD związane z wyborem do realizacji LSR;
7) informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
2. Do wniosku dołącza się LSR w formie papierowej i jako dokument elektroniczny w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR.
3. LGD informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
2. Właściwy organ samorządu województwa udostępnia formularz wniosku nie później niż w dniu ogłoszenia o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR.
3. Formularz wniosku zawiera wykaz dokumentów niezbędnych do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR, które powinny być dołączone do wniosku.
1) listę LGD, które złożyły wnioski wraz z LSR, oraz
2) LSR, o których mowa w pkt 1
– w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków.
2. Jeżeli wniosek zawiera inne, niż określone w ust. 1, nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1–3 i 7.
3. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia nieprawidłowości lub braków:
1) nie usunęła w terminie żadnych nieprawidłowości lub braków, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia;
2) usunęła w terminie nie wszystkie nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1–3 i 7.
4. Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, nie usunęła ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
5. Właściwy organ samorządu województwa, pozostawiając wniosek bez rozpatrzenia, nie przeprowadza w stosunku do danej LGD dalszego postępowania mającego na celu ustalenie spełniania warunków, o których mowa w § 2 ust. 1.
6. Właściwy organ samorządu województwa, w trakcie rozpatrywania wniosku, może wezwać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku do czasu wykonania przez LGD tych czynności.
2. W przypadku LGD wybranych do realizacji LSR, właściwy organ samorządu województwa w informacji, o której mowa w ust. 1, wskazuje termin zawarcia umowy, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „umową”, nie dłuższy niż 14 dni od dnia doręczenia tej informacji, oraz dołącza projekt umowy.
2. W przypadku złożenia uzasadnionych zastrzeżeń przez LGD, właściwy organ samorządu województwa dokonuje ponownej oceny tej LGD i opracowanej przez nią LSR na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
3. Jeżeli w wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, LGD i opracowana przez nią LSR uzyskają co najmniej liczbę punktów określoną w § 2 ust. 1 pkt 6, właściwy organ samorządu województwa wybiera tę LGD do realizacji LSR do wyczerpania pozostałych, dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
4. Po dokonaniu ocen, o których mowa w ust. 2, właściwy organ samorządu województwa:
1) niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki zaktualizowaną listę, o której mowa w § 10;
2) informuje LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR.
5. Do informowania LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
2. Umowa, oprócz elementów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, określa w szczególności:
1) przedmiot i strony umowy;
2) warunki, termin i miejsce realizacji LSR;
3) warunki rozwiązania umowy;
4) zobowiązania LGD dotyczące:
a) rozpowszechniania założeń LSR,
b) rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym o warunkach i trybie jej przyznawania,
c) informowania o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym za pomocą Internetu,
d) sprawdzania zgodności operacji realizowanych w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, z LSR oraz wybierania operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1698/2005”,
e) aktualizacji LSR w zakresie określonym w umowie,
f) umożliwienia przeprowadzania kontroli LGD, w zakresie określonym w umowie, do końca 2020 r.,
g) przechowywania dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 3, do końca 2020 r.,
h) informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
3. LSR stanowi załącznik do umowy.
4. Umowa jest nieważna w przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym lub w przypadkach gdy sprzeciwia się przepisom rozporządzenia nr 1698/2005 lub przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tego rozporządzenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 23 maja 2008 r. (poz. 659)
Załącznik nr 1
ZAKRES LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1. Charakterystyka lokalnej grupy działania (LGD) jako jednostki odpowiedzialnej za realizację lokalnej strategii rozwoju (LSR):
1) nazwa i status prawny LGD oraz data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i numer w tym rejestrze;
2) opis procesu budowania partnerstwa;
3) charakterystyka członków LGD albo jej partnerów i sposób rozszerzania lub zmiany składu LGD;
4) struktura rady lub innego organu LGD, do którego wyłącznej właściwości należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej „organem decyzyjnym”;
5) zasady i procedury funkcjonowania LGD oraz organu decyzyjnego;
6) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego;
7) doświadczenie LGD i członków LGD albo jej partnerów w realizacji operacji.
2. Opis obszaru objętego LSR wraz z uzasadnieniem jego wewnętrznej spójności (maksymalnie 20 stron):
1) wykaz gmin wchodzących w skład LGD albo będących jej partnerami;
2) uwarunkowania przestrzenne (mapa), geograficzne, przyrodnicze, historyczne i kulturowe;
3) ocena społeczno-gospodarcza obszaru, w tym potencjału demograficznego i gospodarczego obszaru oraz poziomu aktywności społecznej;
4) specyfika obszaru.
3. Analiza SWOT dla obszaru objętego LSR; wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy.
4. Określenie celów ogólnych i szczegółowych LSR oraz wskazanie planowanych przedsięwzięć służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych, w ramach których będą realizowane operacje, zwanych dalej „przedsięwzięciami”.
5. Określenie misji LGD.
6. Wykazanie spójności specyfiki obszaru z celami LSR.
7. Uzasadnienie podejścia zintegrowanego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
8. Uzasadnienie podejścia innowacyjnego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
9. Określenie procedury oceny zgodności operacji z LSR, procedury wyboru operacji przez LGD, procedury odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, kryteriów, na podstawie których jest oceniana zgodność operacji z LSR, oraz kryteriów wyboru operacji, a także procedury zmiany tych kryteriów.
10. Określenie budżetu LSR dla każdego roku jej realizacji.
11. Opis procesu przygotowania i konsultowania LSR.
12. Opis procesu wdrażania i aktualizacji LSR.
13. Zasady i sposób dokonywania oceny (ewaluacji) własnej.
14. Określenie powiązań LSR z innymi dokumentami planistycznymi związanymi z obszarem objętym LSR.
15. Wskazanie planowanych działań, przedsięwzięć lub operacji realizowanych przez LGD w ramach innych programów wdrażanych na obszarze objętym LSR.
16. Przewidywany wpływ realizacji LSR na rozwój regionu i obszarów wiejskich.
17. Informacja o dołączanych do LSR załącznikach.
Załącznik nr 2
KRYTERIA OCENY LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA I LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1. Kryteria oceny lokalnej grupy działania (LGD):
1) struktura LGD (maksymalnie 22 pkt):
a) liczba członków LGD albo jej partnerów:
– poniżej 16 – 1 pkt,
– 16–30 – 2 pkt,
– 31–40 – 3 pkt,
– 41–50 – 4 pkt,
– powyżej 50 – 6 pkt,
b) reprezentatywność składu organu decyzyjnego w odniesieniu do składu LGD albo jej partnerów:
– przedstawiciele wszystkich gmin będących członkami albo partnerami LGD – 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora publicznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym: gmin, powiatów, uczelni publicznych, jednostek badawczo-rozwojowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców – 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora społecznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym osób fizycznych działających na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji z obszaru objętego LSR – 5 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele przedsiębiorców będących członkami albo partnerami LGD – 5 pkt;
2) określenie sposobu powołania i zmian w składzie organu decyzyjnego LGD – 2 pkt;
3) rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów (maksymalnie 3 pkt):
a) LGD zakłada rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów – 1 pkt,
b) określenie sposobu rozszerzania składu LGD albo jej partnerów – 3 pkt;
4) szczegółowe zasady i procedury funkcjonowania organu decyzyjnego LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) organ decyzyjny LGD posiada regulamin organizacyjny zapewniający:
– przejrzystość podejmowania decyzji – 1 pkt,
– demokratyczność podejmowania decyzji – 1 pkt,
– jawność podejmowania decyzji – 1 pkt,
b) żaden z członków organu decyzyjnego nie jest zatrudniony w biurze LGD i określona została procedura wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej „ustawą” – 5 pkt;
5) określenie procedury naboru pracowników oraz warunków funkcjonowania biura LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) określenie wymagań koniecznych i pożądanych w odniesieniu do kandydatów do pracy w LGD, pozwalających na zatrudnienie osób gwarantujących profesjonalną obsługę organów LGD i beneficjentów – 2 pkt,
b) określenie procedury naboru pracowników, w tym procedury postępowania w sytuacji wystąpienia trudności w zatrudnieniu pracowników spełniających wymagania konieczne – 2 pkt,
c) opisy stanowisk precyzujące podział obowiązków i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach, adekwatne do wymagań koniecznych i pożądanych – 2 pkt,
d) warunki techniczne i lokalowe biura LGD, pozwalające na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD (wydzielone biuro LGD) (maksymalnie 2 pkt):
– brak warunków technicznych i lokalowych biura LGD, pozwalających na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD – 0 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów – 1 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów oraz możliwość archiwizowania dokumentów i organizacji spotkań – 2 pkt;
6) procedury oceny zgodności operacji z lokalną strategią rozwoju (LSR) i wyboru operacji oraz odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji (maksymalnie 10 pkt):
a) przejrzystość procedur określających podział zadań i zakres odpowiedzialności na poszczególnych etapach, w formie:
– opisowej albo graficznej, albo tabelarycznej – 2 pkt.– opisowej i graficznej albo tabelarycznej – 3 pkt,
– opisowej, graficznej i tabelarycznej – 4 pkt,
b) zawarcie w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji (maksymalnie 6 pkt):
– brak w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji – 0 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR – 2 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR i instrukcje ich wypełniania – 4 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR, instrukcje ich wypełniania, wzory pism stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz wzory innych dokumentów – 6 pkt;
7) kryteria wyboru operacji przez LGD (maksymalnie 30 pkt):
a) adekwatne do analizy SWOT – 15 pkt,
b) mierzalne – 15 pkt;
8) dotychczasowa działalność LGD, jej członków albo partnerów w zakresie realizacji (maksymalnie 9 pkt):
a) projektów o zakresie podobnym do operacji, które mogą być realizowane w ramach działań osi 3 i 4 Programu, lub projektów, które były realizowane w ramach działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia:
– brak zrealizowanych projektów – 0 pkt,
– od 1 do 4 zrealizowanych projektów – 3 pkt,
– powyżej 4 zrealizowanych projektów – 5 pkt,
b) innych projektów realizowanych na obszarach wiejskich:
– brak zrealizowanych projektów – 0 pkt,
– od 1 do 6 zrealizowanych projektów – 2 pkt,
– powyżej 6 zrealizowanych projektów – 4 pkt;
9) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego (maksymalnie 8 pkt):
a) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowaną wiedzę z zakresu rozwoju obszarów wiejskich i podejścia Leader – 2 pkt,
b) co najmniej połowę składu organu decyzyjnego stanowią osoby zameldowane na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, przez okres co najmniej 3 lat – 1 pkt.
c) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie realizacji operacji lub projektów z zakresu rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – 3 pkt,
d) przynajmniej jedna osoba będąca członkiem organu decyzyjnego posiada udokumentowaną znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, francuski lub niemiecki) w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się – 2 pkt.
2. Kryteria oceny lokalnej strategii rozwoju (LSR):
1) związek i spójność przyjętych w LSR kierunków rozwoju z uwarunkowaniami lokalnymi (maksymalnie 10 pkt):
a) opisanie lokalnych zasobów (np. historycznych, kulturowych lub przyrodniczych) oraz wykazanie związku i spójności z uwarunkowaniami:
– przestrzennymi obszaru objętego LSR – 1 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi albo przestrzennymi i przyrodniczymi lub geograficznymi – 2 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi oraz przyrodniczymi lub geograficznymi – 3 pkt,
b) opisanie sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru objętego LSR – 3 pkt,
c) wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania (maksymalnie 4 pkt):
– brak wskazania specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienia sposobu jej wykorzystania – 0 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR – 2 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania – 4 pkt;
2) analiza SWOT (maksymalnie 5 pkt):
a) spójność analizy SWOT z opisem obszaru – 3 pkt,
b) spójność wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy SWOT – 2 pkt;
3) cele LSR oraz wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania (maksymalnie 15 pkt):
a) adekwatność celów LSR do analizy SWOT i specyfiki obszaru (maksymalnie 4 pkt):
– cele nie są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru – 0 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT – 2 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru – 4 pkt,
b) mierzalność celów LSR – 2 pkt,
c) konkretność celów LSR – 1 pkt,
d) określenie terminu osiągnięcia celów i możliwość ich zrealizowania w okresie wdrażania LSR – 2 pkt,
e) dla każdego przedsięwzięcia są określone, adekwatne do celów i stanowiące miernik ich osiągania, wskaźniki:
– produktu – 2 pkt,
– rezultatu – 2 pkt,
– oddziaływania – 2 pkt;
4) adekwatność przedstawionych przedsięwzięć w stosunku do celów LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) przyczynienie się przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do osiągnięcia celów LSR – 3 pkt,
b) nawiązywanie przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do specyfiki obszaru objętego LSR – 4 pkt;
5) zintegrowany charakter LSR (maksymalnie 8 pkt):
a) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono:
– podmioty z nie więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki – 1 pkt,
– podmioty z więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki – 3 pkt,
b) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono podmioty z sektorów publicznego, społecznego lub gospodarczego:
– podmioty z jednego sektora – 1 pkt,
– podmioty z 2 sektorów – 2 pkt,
– podmioty z 3 sektorów – 3 pkt,
c) opisanie przedsięwzięć opierających się na waloryzacji i wykorzystaniu różnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych – 2 pkt;
6) innowacyjny charakter proponowanych w LSR przedsięwzięć i operacji (maksymalnie 8 pkt):
a) powiązanie zaproponowanych innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem lokalnych zasobów – 2 pkt,
b) opisanie innowacyjnych, niestosowanych wcześniej na danym obszarze rozwiązań w ramach realizowanych operacji – 3 pkt,
c) możliwość stosowania zaprezentowanych innowacyjnych rozwiązań na innych obszarach – 3 pkt;
7) opisanie procesu przygotowania LSR, w tym procesu konsultacji LSR z przedstawicielami społeczności lokalnej (maksymalnie 10 pkt):
a) brak opisu procesu przygotowania LSR – 0 pkt,
b) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej – 2 pkt,
c) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej oraz opis przeprowadzonych sondaży lub wywiadów – 4 pkt,
d) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej, sondaży lub wywiadów oraz funkcjonowania punktu informacyjno-konsultacyjnego – 7 pkt,
e) opis innych sposobów przeprowadzania konsultacji – 10 pkt;
8) opisanie procesu informowania o wdrażaniu LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu informowania o wdrażaniu LSR – 0 pkt,
b) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie – 2 pkt,
c) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie i systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji – 5 pkt,
d) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie, systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji oraz ich aktualność – 7 pkt;
9) opisanie procesu aktualizacji LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu przeprowadzania konsultacji – 0 pkt,
b) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny udział w konsultacjach LSR – 2 pkt,
c) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR – 5 pkt,
d) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR oraz adekwatność konsultacji do zakresu aktualizacji LSR – 7 pkt;
10) metodologia ewaluacji własnej LGD i oceny realizacji LSR oraz aktualizacji LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) powiązanie zaproponowanej metodologii przeprowadzenia ewaluacji własnej LGD z oceną:
– realizacji celów określonych przez LGD do osiągnięcia przez realizację LSR – 3 pkt,
– planowanych przedsięwzięć mających doprowadzić do osiągnięcia celów określonych w LSR – 2 pkt.
b) opisanie sposobu wykorzystania informacji uzyskanych z ewaluacji własnej w celu usprawnienia działalności LGD – 2 pkt;
11) budżet LSR wraz z harmonogramem przedsięwzięć w ramach LSR (maksymalnie 12 pkt):
a) zapewnienie systematycznej i ciągłej realizacji LSR zgodnie z zaplanowanym budżetem LSR oraz harmonogramem przedsięwzięć – 6 pkt,
b) zapewnienie w budżecie LSR proporcjonalności między kosztami administracyjnymi i własnymi LGD a kosztami realizacji LSR – 3 pkt,
c) adekwatność budżetu LSR do podstawowych celów LSR – 3 pkt;
12) powiązania z innymi dokumentami planistycznymi i wpływ na rozwój obszaru objętego LSR (maksymalnie 4 pkt):
a) komplementarność LSR w stosunku do innych dokumentów planistycznych – 2 pkt,
b) przyczynienie się LSR do rozwoju obszaru objętego LSR oraz do rozwoju całego regionu zgodnie z kierunkami określonymi w LSR i innych dokumentach planistycznych – 2 pkt;
13) określenie zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy, w przypadku gdy LGD planuje realizację operacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (maksymalnie 2 pkt):
a) brak określenia zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy – 0 pkt,
b) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań – 1 pkt,
c) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań, a także prowadzenie odrębnych rachunków bankowych dla każdego z tych programów oraz wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację operacji z zakresu działania wymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy – 2 pkt.
- Data ogłoszenia: 2008-06-16
- Data wejścia w życie: 2008-06-16
- Data obowiązywania: 2012-04-10
- Dokument traci ważność: 2013-07-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA