REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 98 poz. 639

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 28 maja 2008 r.

w sprawie programu „Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. W ramach programu „Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”, zwanego dalej „programem”, mogą być finansowane następujące zadania:

1) tworzenie i wdrażanie uczelnianych systemów komercjalizacji nowoczesnych technologii;

2) przygotowanie i wdrożenie procedur zarządzania własnością intelektualną w uczelniach;

3) tworzenie i obsługa baz danych zawierających informacje o wynikach badań naukowych;

4) zakup usług doradczych i szkoleniowych – z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1 i 2, lub świadczenie usług doradczych i szkoleniowych – z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1 i 2, przez podmioty wymienione w § 2;

5) udział w wystawach i targach dotyczących współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami;

6) działalność informacyjno-promocyjna polegająca na prowadzeniu działań edukacyjnych dotyczących komercjalizacji wiedzy, transferu technologii i przedsiębiorczości wśród studentów i kadry naukowej;

7) zakup sprzętu i wyposażenia na potrzeby realizacji zadań określonych w pkt 1–6.

2. Finansowanie zadań ze środków finansowych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.

§ 2.
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”, przyznaje w ramach programu środki finansowe:

1) jednostkom naukowym,

2) uczelniom,

3) akademickim inkubatorom przedsiębiorczości,

4) centrom transferu technologii,

5) parkom technologicznym,

6) konsorcjom naukowo-przemysłowym,

7) podmiotom działającym na rzecz nauki

– zwanym dalej „uprawnionym podmiotem”.

§ 3.
1. Środki finansowe przyznaje się na podstawie wniosku, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Wnioski składa się w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach dwa razy w roku w terminie do dnia 30 czerwca lub do dnia 30 listopada.

3. Wniosek o przyznanie środków finansowych składa kierownik uprawnionego podmiotu lub osoba upoważniona do jego reprezentowania.

4. Wniosek może dotyczyć dofinansowania kilku zadań wymienionych w § 1 ust. 1.

5. Wniosek jest oceniany przez zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 1 lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwane dalej „zespołem”.

6. Do oceny są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. Wniosek niekompletny zwraca się wnioskodawcy wraz z zawiadomieniem o przyczynach zwrotu i o możliwościach uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jego otrzymania.

§ 4.
Przy ocenie wniosku uwzględnia się następujące kryteria:

1) wpływ na rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej;

2) możliwość wykorzystania wyników realizacji projektu przez inne podmioty;

3) zasadność planowanych kosztów w stosunku do zakresu i rodzaju planowanych działań oraz oczekiwanych rezultatów;

4) zapewnienie zaplecza techniczno-organizacyjnego dla realizacji zadań;

5) cel i sposób realizacji zadań;

6) planowane efekty realizacji zadań;

7) plany dotyczące kontynuacji dofinansowanych zadań po zakończeniu projektu.

§ 5.
1. Ocena wniosku zawiera propozycję przyznania środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu i ich wysokości lub propozycję odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji.

2. Zespół przedstawia ministrowi propozycje finansowania poszczególnych zadań.

§ 6.
1. Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.

2. Wysokość przyznanych środków finansowych może wynosić do 90 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.

3. Uprawniony podmiot zapewnia środki własne w wysokości minimum 10 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.

4. W przypadku projektów realizowanych w konsorcjum naukowo-przemysłowym co najmniej 10 % planowanych kosztów realizacji zadań stanowią środki własne podmiotu wiodącego konsorcjum, wskazanego w umowie o jego utworzeniu.

§ 7.
Wnioski pozytywnie zaopiniowane przez zespół, w których proponowana wysokość dofinansowania ze środków finansowych na naukę przekracza kwotę 1 mln złotych, są kierowane do oceny właściwej komisji Rady Nauki.
§ 8.
Minister na podstawie oceny wniosków wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu.
§ 9.
1. Środki finansowe przyznane na zadania realizowane w ramach programu są przekazywane uprawnionemu podmiotowi, na podstawie umowy określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczenia wykonania zadań, zwanej dalej „umową”.

2. W przypadku zadań, których realizacja w ramach programu jest planowana w okresie dłuższym niż rok, dofinansowanie jest przekazywane w ratach.

3. Wzór umowy jest opracowywany w urzędzie obsługującym ministra i przekazywany do uprawnionego podmiotu.

4. Uprawniony podmiot, w przypadku otrzymania środków finansowych na realizację zadań w ramach programu, dołącza do umowy:

1) zaświadczenie uzyskane z banku, w którym jest prowadzony rachunek bieżący, o posiadaniu na tym rachunku środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji zadań lub o jego zdolności kredytowej w zakresie wymaganych środków własnych;

2) zaświadczenia uzyskane z właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;

3) zaświadczenia uzyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

4) w przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego – umowę o utworzeniu konsorcjum, która wskazuje podmioty tworzące konsorcjum oraz dokonuje opisu podziału zadań związanych z ich realizacją w ramach programu.

5. Umowę podpisaną przez kierownika i głównego księgowego uprawnionego podmiotu składa się w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu. Niezachowanie tego terminu uważa się za rezygnację uprawnionego podmiotu z przyznanych środków finansowych.

6. Zmiana warunków określonych w umowie może być dokonana na wniosek uprawnionego podmiotu złożony nie później niż 3 miesiące przed terminem zakończenia realizacji zadań, określonym w umowie.

§ 10.
Rozliczenie środków finansowych przekazywanych uprawnionemu podmiotowi na zadania realizowane w ramach programu jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i raportu końcowego.
§ 11.
1. Uprawniony podmiot składa z realizacji zadań w ramach programu raport roczny, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia, w dwóch egzemplarzach w terminie do dnia 31 marca następnego roku, nie wcześniej jednak niż po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

2. Raport roczny z realizacji zadań w ramach programu podlega sprawdzeniu pod względem zgodności wykonywania zadań z kosztorysem i harmonogramem, dołączonymi do umowy.

3. W przypadku odstępstw od kosztorysu i harmonogramu wykonywanych zadań raport roczny jest kierowany do oceny przez zespół.

4. Ocena, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać propozycje dotyczące:

1) kontynuacji finansowania;

2) wstrzymania lub zmniejszenia dalszego finansowania;

3) odstąpienia od umowy oraz ewentualnego zastosowania kar umownych.

§ 12.
Niezłożenie w terminie raportu rocznego lub zamieszczenie w raporcie nieprawdziwych informacji stanowi podstawę do wstrzymania przez ministra dalszego finansowania oraz może spowodować odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu wypłaconych środków finansowych.
§ 13.
1. Uprawniony podmiot składa z realizacji zadań w ramach programu raport końcowy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w dwóch egzemplarzach w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu.

2. Raport końcowy podlega ocenie zespołu. W przypadku gdy dofinansowanie ze środków finansowych na naukę przekracza kwotę 1 mln złotych, raport podlega ocenie właściwej komisji Rady Nauki.

3. Minister na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu uznaje umowę za:

1) wykonaną;

2) wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo lub zapłacenia kar umownych;

3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i do zapłacenia kar umownych.

4. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu minister dokonuje rozliczenia umowy.

5. Minister zawiadamia uprawniony podmiot o rozliczeniu umowy.

6. Środki finansowe przyznane na realizację zadań w ramach programu wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami, naliczonymi w odniesieniu do środków finansowych przekazanych na podstawie umów, zgodnie z warunkami określonymi w tych umowach.

§ 14.
1. Uprawniony podmiot ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków finansowych na realizację zadań w ramach programu, zgodnie z umową.

2. Minister może dokonywać kontroli przebiegu realizacji zadań oraz prawidłowości wydatkowania środków finansowych przyznanych na zadania realizowane w ramach programu.

§ 15.
1. Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na realizację zadań w ramach programu umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;

2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

3) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;

4) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.

2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;

2) wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;

3) jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.

3. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.

§ 16.
1. Środki finansowe przyznane w ramach programu uprawnionemu podmiotowi, będącemu przedsiębiorcą, stanowią pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379/5 WE z 28.12.2006).

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona uprawnionemu podmiotowi będącemu przedsiębiorcą, jeżeli wartość brutto tej pomocy łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej w okresie obejmującym rok kalendarzowy i poprzedzające go dwa lata kalendarzowe, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 000 euro, a w przypadku przedsiębiorców transportu drogowego 100 000 euro.

§ 17.
Na podstawie rozporządzenia nie może być udzielona pomoc de minimis uprawnionemu podmiotowi będącemu przedsiębiorcą, który jest:

1) w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw3), lub

2) w trakcie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.

§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka

 

 

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.

3) Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C z 01.10.2004, str. 2–17)

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 28 maja 2008 r. (poz. 639)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-06-09
  • Data wejścia w życie: 2008-06-24
  • Data obowiązywania: 2008-06-24
  • Dokument traci ważność: 2011-10-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA