REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 98 poz. 639
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 28 maja 2008 r.
w sprawie programu „Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) tworzenie i wdrażanie uczelnianych systemów komercjalizacji nowoczesnych technologii;
2) przygotowanie i wdrożenie procedur zarządzania własnością intelektualną w uczelniach;
3) tworzenie i obsługa baz danych zawierających informacje o wynikach badań naukowych;
4) zakup usług doradczych i szkoleniowych – z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1 i 2, lub świadczenie usług doradczych i szkoleniowych – z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1 i 2, przez podmioty wymienione w § 2;
5) udział w wystawach i targach dotyczących współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami;
6) działalność informacyjno-promocyjna polegająca na prowadzeniu działań edukacyjnych dotyczących komercjalizacji wiedzy, transferu technologii i przedsiębiorczości wśród studentów i kadry naukowej;
7) zakup sprzętu i wyposażenia na potrzeby realizacji zadań określonych w pkt 1–6.
2. Finansowanie zadań ze środków finansowych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.
1) jednostkom naukowym,
2) uczelniom,
3) akademickim inkubatorom przedsiębiorczości,
4) centrom transferu technologii,
5) parkom technologicznym,
6) konsorcjom naukowo-przemysłowym,
7) podmiotom działającym na rzecz nauki
– zwanym dalej „uprawnionym podmiotem”.
2. Wnioski składa się w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach dwa razy w roku w terminie do dnia 30 czerwca lub do dnia 30 listopada.
3. Wniosek o przyznanie środków finansowych składa kierownik uprawnionego podmiotu lub osoba upoważniona do jego reprezentowania.
4. Wniosek może dotyczyć dofinansowania kilku zadań wymienionych w § 1 ust. 1.
5. Wniosek jest oceniany przez zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 1 lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwane dalej „zespołem”.
6. Do oceny są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. Wniosek niekompletny zwraca się wnioskodawcy wraz z zawiadomieniem o przyczynach zwrotu i o możliwościach uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jego otrzymania.
1) wpływ na rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej;
2) możliwość wykorzystania wyników realizacji projektu przez inne podmioty;
3) zasadność planowanych kosztów w stosunku do zakresu i rodzaju planowanych działań oraz oczekiwanych rezultatów;
4) zapewnienie zaplecza techniczno-organizacyjnego dla realizacji zadań;
5) cel i sposób realizacji zadań;
6) planowane efekty realizacji zadań;
7) plany dotyczące kontynuacji dofinansowanych zadań po zakończeniu projektu.
2. Zespół przedstawia ministrowi propozycje finansowania poszczególnych zadań.
2. Wysokość przyznanych środków finansowych może wynosić do 90 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.
3. Uprawniony podmiot zapewnia środki własne w wysokości minimum 10 % planowanych kosztów realizacji zadań w ramach programu.
4. W przypadku projektów realizowanych w konsorcjum naukowo-przemysłowym co najmniej 10 % planowanych kosztów realizacji zadań stanowią środki własne podmiotu wiodącego konsorcjum, wskazanego w umowie o jego utworzeniu.
2. W przypadku zadań, których realizacja w ramach programu jest planowana w okresie dłuższym niż rok, dofinansowanie jest przekazywane w ratach.
3. Wzór umowy jest opracowywany w urzędzie obsługującym ministra i przekazywany do uprawnionego podmiotu.
4. Uprawniony podmiot, w przypadku otrzymania środków finansowych na realizację zadań w ramach programu, dołącza do umowy:
1) zaświadczenie uzyskane z banku, w którym jest prowadzony rachunek bieżący, o posiadaniu na tym rachunku środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji zadań lub o jego zdolności kredytowej w zakresie wymaganych środków własnych;
2) zaświadczenia uzyskane z właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
3) zaświadczenia uzyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
4) w przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego – umowę o utworzeniu konsorcjum, która wskazuje podmioty tworzące konsorcjum oraz dokonuje opisu podziału zadań związanych z ich realizacją w ramach programu.
5. Umowę podpisaną przez kierownika i głównego księgowego uprawnionego podmiotu składa się w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu środków finansowych na zadania realizowane w ramach programu. Niezachowanie tego terminu uważa się za rezygnację uprawnionego podmiotu z przyznanych środków finansowych.
6. Zmiana warunków określonych w umowie może być dokonana na wniosek uprawnionego podmiotu złożony nie później niż 3 miesiące przed terminem zakończenia realizacji zadań, określonym w umowie.
2. Raport roczny z realizacji zadań w ramach programu podlega sprawdzeniu pod względem zgodności wykonywania zadań z kosztorysem i harmonogramem, dołączonymi do umowy.
3. W przypadku odstępstw od kosztorysu i harmonogramu wykonywanych zadań raport roczny jest kierowany do oceny przez zespół.
4. Ocena, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać propozycje dotyczące:
1) kontynuacji finansowania;
2) wstrzymania lub zmniejszenia dalszego finansowania;
3) odstąpienia od umowy oraz ewentualnego zastosowania kar umownych.
2. Raport końcowy podlega ocenie zespołu. W przypadku gdy dofinansowanie ze środków finansowych na naukę przekracza kwotę 1 mln złotych, raport podlega ocenie właściwej komisji Rady Nauki.
3. Minister na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu uznaje umowę za:
1) wykonaną;
2) wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo lub zapłacenia kar umownych;
3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i do zapłacenia kar umownych.
4. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji zadań w ramach programu minister dokonuje rozliczenia umowy.
5. Minister zawiadamia uprawniony podmiot o rozliczeniu umowy.
6. Środki finansowe przyznane na realizację zadań w ramach programu wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami, naliczonymi w odniesieniu do środków finansowych przekazanych na podstawie umów, zgodnie z warunkami określonymi w tych umowach.
2. Minister może dokonywać kontroli przebiegu realizacji zadań oraz prawidłowości wydatkowania środków finansowych przyznanych na zadania realizowane w ramach programu.
1) dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1) wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2) wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3) jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona uprawnionemu podmiotowi będącemu przedsiębiorcą, jeżeli wartość brutto tej pomocy łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej w okresie obejmującym rok kalendarzowy i poprzedzające go dwa lata kalendarzowe, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 000 euro, a w przypadku przedsiębiorców transportu drogowego 100 000 euro.
1) w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw3), lub
2) w trakcie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
3) Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C z 01.10.2004, str. 2–17)
Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 28 maja 2008 r. (poz. 639)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
- Data ogłoszenia: 2008-06-09
- Data wejścia w życie: 2008-06-24
- Data obowiązywania: 2008-06-24
- Dokument traci ważność: 2011-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA