REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 76 poz. 454
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)2)
z dnia 30 kwietnia 2008 r.
w sprawie kontroli w zakresie przewozu drogowego
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 1–4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe warunki, tryb i sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przewozu drogowego;
2) wzory dokumentów stosowane przez osoby uprawnione do tej kontroli;
3) sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących tej kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają;
4) rodzaj danych statystycznych gromadzonych w wyniku kontroli i rejestrowanych przez organy kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów do ich przekazywania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
2. W ramach kontroli drogowych w zakresie przewozu drogowego dokonuje się sprawdzenia dokumentów, o których mowa w art. 87 ust. 1–4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz warunków w nich określonych.
1) kontrolującym – rozumie się przez to funkcjonariusza Policji, inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusza celnego, funkcjonariusza Straży Granicznej, upoważnionego pracownika zarządcy dróg publicznych, inspektora Państwowej Inspekcji Pracy, upoważnionego pracownika właściwego organu wydającego zezwolenia na przewozy regularne lub przewozy regularne specjalne, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, oraz uprawnionego pracownika Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, o którym mowa w art. 76a ustawy;
2) kontrolowanym – rozumie się przez to przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem albo kierowcę.
2. Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego i uprawniony pracownik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego dokonują kontroli w zakresie przewozu drogowego w trybie i na warunkach określonych w ustawie oraz w przepisach o kontroli ruchu drogowego, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
3. Funkcjonariusz Policji, Straży Granicznej i funkcjonariusz celny dokonują kontroli w sposób i na warunkach określonych w przepisach o kontroli ruchu drogowego, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia. Funkcjonariusze celni wykonują kontrole w zakresie przewozu drogowego, na terenie całego kraju, w zakresie posiadanych uprawnień.
4. Upoważniony pracownik zarządcy dróg publicznych dokonuje kontroli w sposób i na warunkach określonych w przepisach o kontroli ruchu drogowego, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
5. Upoważniony pracownik organu wydającego zezwolenia na przewozy regularne lub przewozy regularne specjalne dokonuje kontroli dokumentów w trybie i na warunkach określonych w przepisach niniejszego rozporządzenia.
2. Kontrolujący, o którym mowa w § 3 ust. 3–5, wykonuje czynności kontrolne w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wyznaczonej.
1) wstępu do pojazdu;
2) żądania od kontrolowanego pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli.
2. Kontrolujący, o którym mowa w § 3 ust. 2 i 3, w zakresie posiadanych uprawnień, ma prawo do:
1) kontroli zainstalowanych w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych lub rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku, w szczególności tachografów cyfrowych i karty kierowcy oraz kontroli karty przedsiębiorstwa;
2) zatrzymania karty kierowcy w przypadkach, o których mowa w art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85”.
1) legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby kontroli;
2) badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli;
3) dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody;
4) przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych;
5) przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli.
1) udziela wyjaśnień;
2) okazuje dokumenty lub inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli;
3) udostępnia dane mające związek z przedmiotem kontroli;
4) udostępnia pojazd w zakresie objętym kontrolą;
5) umożliwia sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego;
6) umożliwia sporządzenie dokumentacji filmowej lub fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
7) przekazuje kopie dokumentów oraz oryginały zapisów urządzenia samoczynnie rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju.
1) do dnia 30 kwietnia 2009 r. – według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) od dnia 1 maja 2009 r. – według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Przeprowadzając kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, kontrolujący zbiera dane zgodnie z wymaganiami określonymi w formularzu, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 561/2006”, oraz według kategorii określonych w art. 54b ust. 2 ustawy.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, zebrane w ciągu danego roku, stanowią podstawę do opracowania zbiorczej informacji przekazywanej Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego na zasadach określonych w art. 90a ust. 2 pkt 2 ustawy.
2. W przypadku kontroli w czasie odprawy granicznej protokół sporządza się tylko w sytuacji stwierdzenia naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej.
2. Odmowę podpisania protokołu przez kontrolowanego kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli i podaje jej przyczynę.
3. Do protokołu kontroli kontrolowany może wnieść zastrzeżenia.
4. Oryginał protokołu kontroli zatrzymuje kontrolujący, a jego kopię doręcza się kontrolowanemu.
2. Uprawniony pracownik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego przesyła sporządzony przez siebie protokół kontroli wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego właściwemu ze względu na miejsce przeprowadzonej kontroli, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przeprowadzenia kontroli, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i wydania decyzji.
3. Oryginał decyzji doręcza się kontrolowanemu przedsiębiorcy albo podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy. W przypadku ukaranego niebędącego przedsiębiorcą krajowym kopię decyzji wręcza się również kierowcy.
4. Decyzję sporządza się:
1) do dnia 30 kwietnia 2009 r. – według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2) od dnia 1 maja 2009 r. – według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
1) w przypadku kontroli drogowej – podstawowe elementy wymienione w wykazie określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2) w przypadku kontroli w siedzibie przedsiębiorcy – elementy, o których mowa w pkt 1, oraz podstawowe elementy wymienione w wykazie określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
1) co najmniej 2 %, a od dnia 1 stycznia 2010 r. co najmniej 3 %, dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i rozporządzenia (WE) nr 561/2006;
2) nie mniej niż 30 % całkowitej liczby skontrolowanych dni roboczych – w przypadku kontroli drogowych i nie mniej niż 50 % całkowitej liczby skontrolowanych dni roboczych – w przypadku kontroli przeprowadzanych w siedzibie przedsiębiorcy.
1) pobieranie danych z tachografu cyfrowego zainstalowanego w pojeździe oraz z karty kierowcy;
2) odczyt pobranych danych i ich analizę lub przekazywanie wyników odczytu do siedziby kontrolującego celem ich analizy;
3) sprawdzanie wykresówek.
1) nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia;
2) stwierdzono naruszenia uzasadniające nałożenie kary pieniężnej, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
2. Dane statystyczne, o których mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor transportu drogowego, Komendant Główny Straży Granicznej, Szef Służby Celnej, Główny Inspektor Pracy, właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji oraz zarządcy dróg przekazują Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, w formie pisemnej i elektronicznej, jednorazowo, nie później niż do dnia 31 lipca roku następującego po roku, w którym kontrole te były przeprowadzone.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, s. 35).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli w zakresie przewozu drogowego (Dz. U. Nr 19, poz. 153), które zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 192, poz. 1381) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 30 kwietnia 2008 r. (poz. 454)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ DROGOWĄ
1) Dzienne okresy prowadzenia pojazdu, okresy przerw w prowadzeniu oraz okresy odpoczynku kierowcy;
2) Tygodniowe okresy prowadzenia pojazdu, okresy przerw w prowadzeniu oraz okresy odpoczynku kierowcy;
3) Wykresówki z dni poprzednich, które powinny znajdować się w pojeździe zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85, lub dane z tego samego okresu na karcie kierowcy lub w pamięci tachografu cyfrowego albo na wydruku z tego urządzenia;
4) Przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdu*;
5) Prędkości chwilowe osiągnięte przez pojazd, zapisane przez tachograf cyfrowy przez czas nie dłuższy niż poprzednie 24 godziny użytkowania pojazdu;
6) Prawidłowość działania i użytkowania analogowego urządzenia rejestrującego i wykresówek albo cyfrowego urządzenia rejestrującego i karty kierowcy.
|
* Dla okresu, o którym mowa w art. 15 ust. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85, jako przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdu traktuje się wszystkie okresy trwające ponad jedną minutę, w których prędkość pojazdu przekracza 90 km/h dla pojazdów kategorii N3 lub 105 km/h dla pojazdów kategorii M3 (kategorie N3 i M3 zdefiniowane są w załączniku MA do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz. U. L 42 z 23.02.1970, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/28/WE (Dz. U. L 65, str. 27).
Załącznik nr 7
WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ W SIEDZIBIE PRZEDSIĘBIORCY
1) Tygodniowe okresy odpoczynku kierowcy oraz okresy prowadzenia pojazdu między tymi okresami;
2) Przestrzeganie maksymalnego okresu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni (norma 90 godzin);
3) Wykresówki, dane pobrane z tachografu cyfrowego i z karty kierowcy oraz wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydruki z tachografu cyfrowego;
4) Odpowiedzialność osób trzecich za inne czynności związane z przewozem drogowym, w szczególności spedytorów, nadawców, załadowców lub podwykonawców tych przewozów;
5) Umowy na usługi transportowe pod kątem zawartych w nich postanowień uniemożliwiających przestrzeganie przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i rozporządzenia (WE) nr 561/2006*.
|
* Element/elementy, które mogą być objęte kontrolą w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
- Data ogłoszenia: 2008-04-30
- Data wejścia w życie: 2008-05-04
- Data obowiązywania: 2008-05-04
- Dokument traci ważność: 2009-09-07
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA