REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 38 poz. 216
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 18 lutego 2008 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych
Na podstawie art. 9a ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. Finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się w sposób określony w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.
2. W komunikacie, o którym mowa w ust. 1, określa się w szczególności:
1) rodzaj projektu, zgodnie z § 1;
2) zakres tematyczny projektów rozwojowych własnych lub temat projektów rozwojowych realizowanych z inicjatywy własnej ministra;
3) termin złożenia wniosku o finansowanie projektu rozwojowego.
2. W terminie wskazanym w komunikacie wnioskodawca składa, w 2 egzemplarzach i w formie elektronicznej, część A wniosku, sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Wnioski składa się w urzędzie obsługującym ministra.
2. Urząd obsługujący ministra pisemnie zawiadamia wnioskodawców, którzy złożyli części A wniosku, o spełnianiu przez nie wymagań formalnych i o możliwości uzupełnienia wniosku o część B. Część B wniosku sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, informuje się wnioskodawcę o nadanym numerze wniosku oraz o terminie złożenia części B wniosku.
4. Informacje o ocenach, o których mowa w ust. 1, są publikowane na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra.
1) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub inny dokument poświadczający prowadzenie działalności gospodarczej, wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
2) sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający rok złożenia wniosku lub jego poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię;
3) oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych na rachunek właściwego urzędu skarbowego;
4) oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
5) informację o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzoną na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej.
2. Wnioskodawca, który nie otrzymuje dotacji na działalność statutową, składa ponadto informacje dotyczące:
1) badań naukowych i prac rozwojowych zrealizowanych w ostatnich 2 latach przed dniem złożenia wniosku wraz z wykazem publikacji pracowników jednostki oraz wykazem patentów, wdrożeń lub innych zastosowań wyników badań;
2) aparatury naukowo-badawczej i innego wyposażenia umożliwiającego prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.
3. Jednostka reprezentująca konsorcjum naukowo-przemysłowe lub sieć naukową składa umowę konsorcjum lub umowę o utworzeniu sieci naukowej lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, w odniesieniu do wszystkich członków konsorcjum lub sieci naukowej, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. g ustawy.
1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,
2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,
3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,
4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów
– do części B wniosku dołącza się kopię zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopię zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
1) wartość merytoryczną;
2) możliwość zastosowania uzyskanych wyników w praktyce gospodarczej lub społecznej;
3) udział podmiotów gospodarczych w realizacji projektu;
4) kompleksowość rozwiązania problemów objętych projektem;
5) przydatność do wdrażania technologii, które mogą przyczynić się do wzrostu konkurencyjności wyspecjalizowanych gałęzi gospodarki krajowej lub których rozwój na świecie jest obecnie najszybszy i przynosi największe efekty ekonomiczne;
6) możliwość wykorzystania wyników projektu przez więcej niż jeden podmiot;
7) zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu projektu;
8) prawidłowość i ocenę wywiązywania się wnioskodawcy z realizowanych uprzednio zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę.
2. Recenzentów wyznacza członek właściwej komisji Rady Nauki upoważniony przez przewodniczącego komisji Rady Nauki.
3. Recenzentów, w przypadku projektów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, wyznacza członek zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
2. Wniosek o realizację projektu rozwojowego może być rozpatrzony po uzyskaniu opinii co najmniej 2 recenzentów, w tym recenzenta oceniającego projekt ze względu na przewidywane efekty gospodarcze i społeczne.
3. Recenzenci dokonują uzgodnienia ocen wniosku.
4. Jeżeli nie dokonano uzgodnienia oceny, wniosek wraz ze sporządzonymi już recenzjami kieruje się do czwartego recenzenta w celu uzyskania dodatkowej opinii, którą przedstawia się zespołowi, który sporządza projekt oceny.
5. Projekt ocen dla wniosków o przyznanie środków finansowych na badania przemysłowe (stosowane) i prace rozwojowe dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa przygotowuje zespół powoływany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
2. Listy rankingowe, z wyjątkiem list rankingowych wniosków dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, opiniuje właściwa komisja Rady Nauki na podstawie oceny dokonanej przez zespół powoływany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
2. Decyzja ministra o finansowaniu projektu rozwojowego stanowi podstawę do zawarcia umowy o realizację projektu rozwojowego, zwanej dalej „umową”.
1) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub inny dokument poświadczający prowadzenie działalności gospodarczej, wydany w okresie ostatnich 3 miesięcy;
2) statut lub inny akt określający organizację wewnętrzną i kompetencje poszczególnych organów, a w przypadku spółek handlowych – umowę lub statut spółki lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie;
3) sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający rok zawiadomienia lub jego poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię;
4) zaświadczenie uzyskane z właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5) zaświadczenie uzyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6) zaświadczenie uzyskane z banku, w którym jest prowadzony rachunek bieżący wnioskodawcy, o posiadaniu środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji projektu lub o zdolności kredytowej wnioskodawcy;
7) informację o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzoną na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej;
8) projekt umowy.
2. Jednostka reprezentująca konsorcjum naukowo-przemysłowe lub sieć naukową składa umowę konsorcjum lub umowę o utworzeniu sieci naukowej lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1–7, w odniesieniu do wszystkich członków konsorcjum lub sieci naukowej.
2. Wniosek o zmianę zakresu merytorycznego projektu rozwojowego ocenia zespół.
3. Wniosek dotyczący zwiększenia wysokości środków finansowych na realizację projektu rozwojowego ocenia właściwa komisja Rady Nauki na podstawie oceny zespołu, a w przypadku wniosków z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, zespół, o którym mowa w art. 30 ust. 2 ustawy.
4. Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 3, wymaga ponownego złożenia przez wnioskodawcę informacji o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzonej na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej.
5. Zmiana warunków realizacji projektu rozwojowego określonych w umowie następuje w drodze decyzji zmieniającej decyzję, o której mowa w § 14 ust. 2, oraz zmiany właściwej umowy.
1) przesunięcia kosztów, od których wylicza się dofinansowanie, w obrębie badań przemysłowych (stosowanych) i prac rozwojowych, do 15 % kwoty przypadającej na każdy rodzaj kosztów w danym roku;
2) zmiany terminów realizacji poszczególnych zadań harmonogramu przy zachowaniu ustaleń kosztorysu umowy dla poszczególnych lat budżetowych przy niezmienionym terminie zakończenia umowy.
2. Raporty roczne składa się w 2 egzemplarzach w terminie do dnia 31 marca roku następnego. Pierwszy raport roczny składa się nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od określonego w umowie terminu rozpoczęcia realizacji projektu rozwojowego.
3. Niezłożenie w terminie raportów, o których mowa w ust. 1, stanowi podstawę do wstrzymania przez ministra dalszego finansowania projektu rozwojowego, a także może spowodować odstąpienie od umowy z żądaniem zwrotu przekazanych środków finansowych.
2. Do raportu końcowego dołącza się 1 egzemplarz sprawozdania merytorycznego z prowadzonych prac.
3. Wnioskodawca projektu rozwojowego jest obowiązany do przedłożenia, po upływie roku od dnia uznania umowy za wykonaną, informacji o wykorzystaniu wyników projektu rozwojowego sporządzonej na formularzu stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. W przypadku wystąpienia znacznych odstępstw od kosztorysu i harmonogramu prac raport roczny kieruje się do oceny przez zespół.
3. Ocena, o której mowa w ust. 2, powinna zawierać wnioski dotyczące:
1) kontynuacji finansowania;
2) wstrzymania lub zmniejszenia dalszego finansowania;
3) odstąpienia od umowy oraz ewentualnego zastosowania kar umownych.
2. Przy ocenie raportu końcowego z realizacji projektu rozwojowego uwzględnia się, odpowiednio do rodzaju projektu, następujące kryteria:
1) zgodność zakresu merytorycznego wykonanej pracy z umową;
2) prawidłowość analizy wyników badań;
3) wartość naukową i gospodarczą wyników projektu i ich znaczenie dla rozwoju gospodarki;
4) społeczną lub gospodarczą użyteczność wyników projektu;
5) prawidłowość wydatkowania środków finansowych na realizację projektu i zasadność wydatków w stosunku do uzyskanych wyników.
3. Ocena raportu końcowego z realizacji projektu rozwojowego zawiera wniosek o uznanie umowy za:
1) wykonaną;
2) wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych;
3) niewykonaną w całości z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych;
4) niewykonaną w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
4. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji projektu rozwojowego dokonuje się rozliczenia umowy. Rozliczenie podlega zatwierdzeniu przez ministra. Minister zawiadamia wnioskodawcę o rozliczeniu umowy.
2. W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli, że przekazany raport lub sprawozdanie nie zostały sporządzone prawidłowo lub są nierzetelne, minister może zarządzić ponowne postępowanie dotyczące oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
3. Środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z umownymi odsetkami.
4. Po zakończeniu realizacji projektu rozwojowego niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
5. Prawidłowe wykonanie zadań badawczych i uzyskanie rezultatów negatywnych nie stanowi okoliczności uzasadniającej uznanie umowy za niewykonaną.
1) dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należności finansowe wynikające z rozliczenia umowy o realizację projektu rozwojowego w całości lub części, jeżeli nastąpi jedna z następujących przesłanek:
1) nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania dotacji i z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2) ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3) uzasadnione ryzyko naukowe wynikające z charakteru wykonywanych badań.
3. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
2. Przy rozliczaniu środków finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się wzory odpowiednich raportów określone w przepisach dotychczasowych lub załącznikach do rozporządzenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
18 lutego 2008 r. (poz. 216)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
- Data ogłoszenia: 2008-03-06
- Data wejścia w życie: 2008-03-21
- Data obowiązywania: 2008-03-21
- Dokument traci ważność: 2010-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA