REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 21 poz. 126

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 22 stycznia 2008 r.

w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczanych na finansowanie projektów badawczych własnych, w tym habilitacyjnych, oraz promotorskich, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.
1. Przy przyznawaniu środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych uwzględnia się kryteria określone w art. 4 ustawy oraz kryteria określone w rozporządzeniu.

2. Finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się w sposób określony w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.

§ 3.
Przy finansowaniu badań prowadzonych w ramach projektów badawczych podlegających przepisom o pomocy publicznej stosuje się przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy.
§ 4.
Wysokość środków na finansowanie projektów badawczych przyznanych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej „ministrem”, nie może być wyższa od określonej we wniosku.
§ 5.
1. Wniosek o finansowanie projektu badawczego składają wspólnie kierownik projektu i kierownik jednostki naukowej, w której ma być realizowany projekt.

2. Kierownik projektu badawczego, na który przyznano środki finansowe, dysponuje środkami finansowymi przekazanymi jednostce naukowej na realizację projektu zgodnie z umową. Wydatkowanie środków finansowych następuje po uzyskaniu zgody kierownika jednostki naukowej.

3. Kierownik jednostki naukowej, składając wniosek, zobowiązuje się, w przypadku przyznania środków finansowych, do:

1) włączenia projektu badawczego do planu zadaniowo-finansowego jednostki;

2) udostępnienia pomieszczeń, aparatury i obsługi administracyjnej;

3) zatrudnienia osób niezbędnych do realizacji projektu badawczego w formie uzgodnionej z kierownikiem projektu i właściwymi wykonawcami;

4) sprawowania nadzoru nad realizacją projektu badawczego i prawidłowym wydatkowaniem przyznanych środków finansowych;

5) składania wraz z kierownikiem projektu badawczego raportów z realizacji projektu;

6) niezwłocznego powiadamiania ministra o stwierdzonych nieprawidłowościach w realizacji projektu badawczego.

§ 6.
1. Kierownik jednostki naukowej nieotrzymującej dotacji na działalność statutową składa wraz z wnioskiem o finansowanie projektu badawczego informacje dotyczące:

1) badań naukowych zrealizowanych w jednostce naukowej w ostatnich 2 latach przed złożeniem wniosku wraz z wykazem publikacji pracowników jednostki oraz wykazem patentów, wdrożeń lub innych zastosowań wyników badań;

2) aparatury naukowo-badawczej i innego wyposażenia umożliwiającego prowadzenie badań naukowych.

2. Kierownik jednostki naukowej, o której mowa w art. 2 pkt 9 lit. g ustawy, poza informacjami wymienionymi w ust. 1, składa:

1) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego – wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;

2) statut lub inny akt określający organizację wewnętrzną i kompetencje poszczególnych organów, a w przypadku spółek handlowych – umowę lub statut spółki lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie;

3) kopię sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok złożenia wniosku;

4) oświadczenie jednostki o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;

5) oświadczenie jednostki o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

3. W przypadku projektów badawczych związanych z:

1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę człowieka,

2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,

3) dotyczących prowadzenia badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,

4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów

– do wniosku dołącza się kopię zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopię zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.

§ 7.
Projekt badawczy własny, zwany dalej „projektem własnym”, obejmuje badania podstawowe z określonej dyscypliny naukowej lub badania interdyscyplinarne. Projekt własny obejmujący badania podstawowe prowadzone w celu przygotowania rozprawy habilitacyjnej jest składany jako projekt badawczy własny habilitacyjny, zwany dalej „projektem habilitacyjnym”.
§ 8.
1. Projekty własne są kwalifikowane do finansowania na podstawie wyników przeprowadzonego konkursu wniosków.

2. Do postępowania konkursowego przyjmuje się wyłącznie projekty własne zawierające sposób rozwiązania przedstawionego problemu, które nie zawierają fazy studiów służących opracowaniu koncepcji przyszłych badań.

3. Wnioski o finansowanie projektów własnych składa się w urzędzie obsługującym ministra w terminach od dnia 2 listopada do dnia 31 stycznia i od dnia 2 maja do dnia 31 lipca.

§ 9.
1. Wniosek o finansowanie projektu własnego, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, składa się w urzędzie obsługującym ministra. Wnioski opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym mogą być przesyłane drogą elektroniczną.

2. Wniosek sporządza się także w języku angielskim, jeżeli wnioskodawca uważa za wskazane dokonanie oceny tego wniosku przez recenzenta zagranicznego lub gdy minister stwierdził potrzebę uzyskania opinii recenzenta zagranicznego w odniesieniu do wniosku lub wniosków składanych w obszarze danej dyscypliny.

3. Wniosek nie może obejmować tematów zadań badawczych aktualnie wykonywanych przez jednostkę naukową i finansowanych ze środków budżetowych lub innych źródeł albo o finansowanie których jednostka naukowa złożyła wniosek do ministra.

§ 10.
1. Kierownikiem projektu habilitacyjnego jest osoba ubiegająca się o uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego lub stopnia doktora habilitowanego sztuki.

2. Kierownik projektu habilitacyjnego, na realizację którego przyznano środki finansowe, nie może być ponownie kierownikiem takiego projektu.

3. Wykonawcami projektu habilitacyjnego mogą być wyłącznie kierownik projektu i pracownicy pomocniczy, jeżeli są niezbędni do wykonania badań naukowych.

4. Środki przyznane na finansowanie projektu habilitacyjnego mogą być wykorzystane wyłącznie na wykonanie badań podstawowych niezbędnych do przygotowania rozprawy habilitacyjnej.

5. Efektem projektu habilitacyjnego powinna być rozprawa habilitacyjna lub inna dokumentacja wymagana do wszczęcia przewodu i uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego lub stopnia doktora habilitowanego sztuki.

§ 11.
1. Do dnia złożenia kompletnego raportu końcowego z realizacji projektu własnego kierownik tego projektu nie może być kierownikiem innego projektu własnego.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kierownika projektu habilitacyjnego.

§ 12.
Wniosek o finansowanie projektu własnego ocenia się, uwzględniając następujące kryteria:

1) wartość naukową projektu;

2) zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu badań, w tym zakupów aparatury naukowo-badawczej;

3) możliwość wykonania projektu, w tym dorobek naukowy i kwalifikacje wykonawców oraz wyposażenie jednostki naukowej;

4) prawidłowość wykorzystania przez kierownika projektu i jednostkę naukową wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę;

5) w odniesieniu do projektu habilitacyjnego – dorobek naukowy kierownika projektu powstały w okresie od uzyskania stopnia naukowego doktora;

6) znaczenie zadań dla rozwoju danej dyscypliny nauki lub interdyscyplinarność badań.

§ 13.
1. Wniosek o finansowanie projektu własnego jest kierowany do opiniowania do 3 recenzentów. Jeżeli wniosek skierowano do recenzenta zagranicznego, opiniowaniu przez tego recenzenta podlega wyłącznie zawartość merytoryczna wniosku.

2. Wnioski są przesyłane do recenzentów z określonych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, z uwzględnieniem zgodności przedmiotu wniosku ze specjalnością naukową recenzenta. Recenzentów wyznacza członek Komisji Rady Nauki Badań na Rzecz Rozwoju Nauki, zwanej dalej „komisją Rady Nauki”, upoważniony przez przewodniczącego komisji Rady Nauki lub, w przypadku projektów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, członek zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.

3. Wniosek nie może być recenzowany przez osobę, która ma być wykonawcą projektu lub jest zatrudniona w jednostce naukowej, w której ma być realizowany projekt.

4. Recenzent ocenia przesłane do niego wnioski w skali od 0 do 10 punktów z dokładnością do 0,5 punktu.

5. Wniosek o finansowanie projektu własnego może być rozpatrzony po uzyskaniu opinii od co najmniej 2 recenzentów.

§ 14.
Minister ogłasza, w formie komunikatu, w dzienniku urzędowym ministra dyscypliny naukowe lub grupy dyscyplin naukowych, dla których jest tworzona wspólna lista rankingowa projektów własnych.
§ 15.
1. Sporządzenie listy rankingowej wniosków z określonej dyscypliny naukowej lub grupy dyscyplin naukowych następuje w wyniku uzgodnienia ocen poszczególnych projektów własnych dokonanego na posiedzeniu recenzentów, któremu przewodniczy recenzent wskazany przez właściwego członka komisji Rady Nauki. Listę uczestników posiedzenia recenzentów ustala przewodniczący, powiadamiając pisemnie o tym ustaleniu ministra.

2. Uzgodnienie ocen może nastąpić wyłącznie w przedziale pomiędzy przyznaną przez recenzentów najniższą i najwyższą liczbą punktów. Uzgodnienie może polegać na odrzuceniu oceny lub ocen, co wymaga uzasadnienia. Jeżeli nie dokonano uzgodnienia oceny określonego projektu własnego lub w przypadku, o którym mowa w ust. 4, wniosek uzyskuje ocenę będącą średnią ocen.

3. Uzgodnienie ocen, o którym mowa w ust. 2, może nastąpić w formie elektronicznej wymiany opinii recenzentów.

4. Nie wymagają uzgodnienia ocen wnioski, w których różnica w ocenach recenzentów jest mniejsza lub równa 2 punktom, oraz wnioski, których najwyższa ocena jest mniejsza lub równa 5 punktom.

§ 16.
1. Komisja Rady Nauki sporządza oceny projektów własnych na podstawie list rankingowych z określonych dziedzin nauki lub grup dyscyplin naukowych sporządzonych przez zespoły powołane na podstawie art. 30 ust. 1 lub ust. 2 ustawy, zwane dalej „zespołami”, i przedstawia ministrowi wnioski w sprawie zakwalifikowania do realizacji projektów własnych objętych tymi listami rankingowymi.

2. Zespół lub komisja Rady Nauki, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zmienić kolejność projektów własnych na liście rankingowej. Dokonanie takiej zmiany wymaga szczegółowego uzasadnienia.

§ 17.
W przypadku projektów własnych dotyczących obronności lub bezpieczeństwa państwa czynności komisji Rady Nauki, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16, wykonuje zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
§ 18.
1. Na podstawie list rankingowych minister podejmuje decyzje o przyznaniu lub o odmowie przyznania środków finansowych na realizację projektów własnych.

2. Decyzje ministra, o których mowa w ust. 1, doręcza się wnioskodawcom.

3. W terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia postępowania w sprawie przyznania środków finansowych wnioskodawcy przesyłają do urzędu obsługującego ministra projekt umowy o realizację projektu własnego, zawierającej harmonogram i kosztorys.

4. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z rezygnacją z zawarcia umowy o realizację projektu własnego.

§ 19.
1. Środki na finansowanie projektu własnego są przekazywane jednostce naukowej na podstawie zawartej umowy o realizację projektu własnego, określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania projektu.

2. Realizacja projektu habilitacyjnego nie może trwać dłużej niż 2 lata, a innych projektów własnych 3 lata. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony przez kierownika jednostki naukowej do 5 lat, a w przypadku projektu habilitacyjnego do 3 lat.

§ 20.
1. Zmiana warunków realizacji projektu własnego określonych w umowie może być dokonana przez kierownika jednostki naukowej na wniosek kierownika projektu.

2. Zmiana kierownika projektu własnego lub jednostki naukowej realizującej projekt własny wymaga uprzedniej zgody ministra.

3. Zmiana zakresu merytorycznego projektu własnego wymaga uprzedniej zgody ministra. Zakres merytoryczny projektu habilitacyjnego nie może zostać zmieniony.

4. Kierownik jednostki naukowej informuje urząd obsługujący ministra o zmianach warunków realizacji projektu własnego w najbliższym raporcie rocznym oraz w raporcie końcowym, o których mowa w § 21.

5. Kierownik jednostki naukowej wraz z kierownikiem projektu własnego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mogą złożyć wniosek dotyczący zwiększenia wysokości środków finansowych na realizację projektu własnego. Wniosek ten jest oceniany przez komisję Rady Nauki na podstawie oceny zespołu. W przypadku projektów własnych dotyczących obronności lub bezpieczeństwa państwa oceny dokonuje zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.

§ 21.
1. Kierownik jednostki naukowej, której zostały przekazane środki finansowe na realizację projektu własnego, wraz z kierownikiem tego projektu składają, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, raporty roczne i raport końcowy w urzędzie obsługującym ministra lub, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, przesyłają drogą elektroniczną.

2. Raport roczny składa się w terminie do dnia 31 marca następnego roku, nie wcześniej jednak niż po upływie 8 miesięcy od dnia rozpoczęcia realizacji projektu własnego określonego w umowie.

3. Raport końcowy składa się w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu własnego.

4. Niezłożenie raportu rocznego w terminie lub złożenie raportu niekompletnego stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania projektu własnego oraz do odstąpienia od umowy.

5. Niezłożenie raportu końcowego w terminie lub złożenie raportu niekompletnego stanowi podstawę do uznania umowy za niewykonaną.

6. Kierownik jednostki naukowej do raportu końcowego dołącza sprawozdanie merytoryczne zawierające omówienie wykonanych badań naukowych oraz osiągniętych wyników. Sprawozdanie merytoryczne może być przedstawione w formie kopii publikacji, jeżeli obejmują one wszystkie zadania badawcze objęte projektem własnym i uzyskane w trakcie ich realizacji wyniki.

§ 22.
Raport roczny z realizacji projektu własnego podlega sprawdzeniu przez urząd obsługujący ministra pod względem zgodności wykonania projektu własnego z dołączonym do umowy harmonogramem prac.
§ 23.
1. Raport końcowy z realizacji projektu własnego jest oceniany przez zespół na podstawie opinii jednego, a w przypadku projektów o wartości przekraczającej 200 000 zł – dwóch recenzentów, z których co najmniej jeden powinien być uprzednio recenzentem wniosku o finansowanie tego projektu. Recenzentów raportu końcowego wyznacza członek komisji Rady Nauki.

2. Recenzent ocenia wyniki uzyskane w trakcie realizacji projektu własnego i sposób jego realizacji w skali od 0 do 10 punktów. Treść recenzji raportu końcowego z oceną niższą niż 4 punkty udostępnia się wnioskodawcom, którzy mogą przedstawić swoje stanowisko w terminie 14 dni od dnia otrzymania treści recenzji.

3. Przy ocenie raportu końcowego z realizacji projektu własnego uwzględnia się następujące kryteria:

1) zgodność zakresu merytorycznego wykonanej pracy z umową;

2) sposób analizy wyników badań;

3) wartość naukową wyników projektu i ich znaczenie dla rozwoju nauki;

4) prawidłowość wydatkowania środków finansowych na realizację projektu i zasadność wydatków w stosunku do uzyskanych wyników;

5) sposób upowszechnienia wyników badań, w tym:

a) monografie, publikacje, referaty na konferencjach, prezentacje multimedialne,

b) rozprawy doktorskie lub habilitacyjne,

c) zgłoszenia wynalazków lub wzorów użytkowych.

4. Przy ocenie raportu końcowego z realizacji projektu habilitacyjnego uwzględnia się także znaczenie uzyskanych wyników dla uzyskania habilitacji.

5. Ocena raportu końcowego z realizacji projektu własnego powinna zawierać wnioski o uznanie umowy za:

1) wykonaną;

2) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo;

3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i z wezwaniem do zapłacenia kar umownych.

6. Po zakończeniu realizacji projektu własnego niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.

7. Wykonanie zadań badawczych określonych w opisie projektu własnego i uzyskanie rezultatów negatywnych nie stanowi okoliczności uzasadniającej uznanie umowy za niewykonaną.

8. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji projektu własnego dokonuje się rozliczenia umowy. Rozliczenie podlega zatwierdzeniu przez ministra.

§ 24.
1. Finansowanie projektu badawczego promotorskiego, zwanego dalej „projektem promotorskim”, obejmuje wyłącznie koszty badań naukowych niezbędnych do przygotowania rozprawy doktorskiej.

2. Kierownikiem projektu promotorskiego jest promotor lub doktorant.

3. Koszty, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować wynagrodzenie dla doktoranta.

4. W kosztach realizacji projektu promotorskiego nie może uczestniczyć promotor.

§ 25.
1. Wniosek o finansowanie projektu promotorskiego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia, składa się w urzędzie obsługującym ministra w terminach od dnia 2 listopada do dnia 31 stycznia i od dnia 2 maja do dnia 31 lipca. Wnioski opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym mogą być przesyłane drogą elektroniczną.

2. Warunkiem przyznania środków finansowych na realizację projektu promotorskiego jest uprzednie przedłożenie kopii zaświadczenia o otwarciu przewodu doktorskiego.

§ 26.
1. Projekty promotorskie są kwalifikowane do finansowania na podstawie wyników przeprowadzonego konkursu wniosków.

2. Wniosek o finansowanie projektu promotorskiego ocenia się, uwzględniając następujące kryteria:

1) poziom naukowy projektu;

2) dorobek naukowy doktoranta;

3) poziom infrastruktury naukowej udostępnianej przez jednostkę do realizacji projektu;

4) prawidłowość wykorzystania przez jednostkę naukową wcześniej przyznanych środków finansowych na realizację projektów promotorskich;

5) prawidłowość kalkulacji planowanych kosztów w porównaniu z zakresem prac.

§ 27.
1. Wniosek o finansowanie projektu promotorskiego kieruje się do zaopiniowania do 2 recenzentów. Recenzentem nie może być osoba zatrudniona w jednostce naukowej zatrudniającej promotora lub doktoranta.

2. Recenzentów wyznacza członek komisji Rady Nauki upoważniony przez przewodniczącego komisji lub, w przypadku projektów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, członek zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.

3. Recenzent ocenia przesłane do niego wnioski w skali od 0 do 10 punktów z dokładnością do 0,5 punktu.

§ 28.
Minister ogłasza, w formie komunikatu, w dzienniku urzędowym ministra dyscypliny naukowe lub grupy dyscyplin naukowych, dla których tworzona jest wspólna lista rankingowa projektów promotorskich.
§ 29.
1. Zespół, uwzględniając oceny recenzentów, ustala listę rankingową projektów promotorskich.

2. Jeżeli zespół uzna to za niezbędne, określenie kolejności na liście rankingowej projektów promotorskich w danej dyscyplinie lub grupie dyscyplin naukowych może nastąpić na posiedzeniu recenzentów, któremu przewodniczy recenzent wskazany przez członka komisji Rady Nauki. Listę uczestników posiedzenia recenzentów ustala przewodniczący, powiadamiając pisemnie o tym ustaleniu ministra.

3. Na podstawie oceny projektu promotorskiego zespół przedstawia komisji Rady Nauki swoją opinię odnośnie do celowości lub niecelowości finansowania oraz uzasadnionej wysokości nakładów na realizację projektu.

4. W przypadku projektów promotorskich dotyczących obronności lub bezpieczeństwa państwa czynności, o których mowa w ust. 1–3, wykonuje zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.

§ 30.
Komisja Rady Nauki lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy przedstawia ministrowi wykazy zaopiniowanych projektów promotorskich.
§ 31.
1. Minister na podstawie wykazów, o których mowa w § 30, podejmuje decyzje o przyznaniu lub o odmowie przyznania środków finansowych na realizację projektów promotorskich.

2. Decyzję ministra, o której mowa w ust. 1, doręcza się wnioskodawcom.

3. W terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia postępowania w sprawie przyznania środków finansowych wnioskodawca przesyła do urzędu obsługującego ministra projekt umowy o realizację projektu promotorskiego, zawierającej harmonogram i kosztorys.

4. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z rezygnacją z zawarcia umowy o realizację projektu promotorskiego.

§ 32.
1. Środki finansowe na finansowanie projektu promotorskiego są przekazywane jednostce naukowej na podstawie zawartej umowy o realizację projektu promotorskiego określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania projektu.

2. Realizacja projektu promotorskiego może trwać nie dłużej niż 30 miesięcy od dnia podjęcia przez ministra decyzji o przyznaniu środków finansowych.

3. Okres, o którym mowa w ust. 2, może zostać przedłużony przez kierownika jednostki naukowej do 48 miesięcy, wyłącznie w udokumentowanych przypadkach losowych oraz z tytułu urlopów macierzyńskich i wychowawczych.

§ 33.
1. Zmiana warunków realizacji projektu promotorskiego określonych w umowie może być dokonana przez kierownika jednostki naukowej na wniosek kierownika projektu.

2. Kierownik jednostki naukowej niezwłocznie informuje ministra o zmianie kierownika projektu promotorskiego. Nie dokonuje się zmiany kierownika projektu promotorskiego w przypadku, gdy jest nim doktorant.

3. Zakres merytoryczny projektu promotorskiego nie może zostać zmieniony.

4. Kierownik jednostki naukowej informuje urząd obsługujący ministra o zmianach warunków realizacji projektu promotorskiego w najbliższym raporcie rocznym oraz w raporcie końcowym, o których mowa w § 34.

§ 34.
1. Kierownik jednostki naukowej, której zostały przekazane środki finansowe na realizację projektu promotorskiego, wraz z kierownikiem projektu składają raporty roczne i raport końcowy.

2. Do raportów rocznych i końcowych stosuje się odpowiednio przepisy § 21 ust. 1–5 i § 22.

§ 35.
1. Rozliczenie przekazanych środków finansowych następuje na podstawie przedłożonego przez kierownika jednostki naukowej raportu końcowego oraz recenzji rozprawy doktorskiej lub informacji o uzyskaniu stopnia naukowego doktora.

2. Raport końcowy z realizacji projektu promotorskiego jest oceniany przez zespół.

3. Ocena raportu końcowego z realizacji projektu promotorskiego powinna zawierać wnioski o uznanie umowy za:

1) wykonaną;

2) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo;

3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i do zapłacenia kar umownych.

4. Po zakończeniu realizacji projektu promotorskiego niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.

5. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji projektu promotorskiego dokonuje się rozliczenia umowy. Rozliczenie podlega zatwierdzeniu przez ministra.

§ 36.
Kierownik jednostki naukowej jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania ministra o przerwaniu realizacji projektu promotorskiego. Od dnia przerwania realizacji projektu promotorskiego jednostka naukowa jest obowiązana do zwrotu przekazanych środków finansowych.
§ 37.
W przypadku nieprzedłożenia przez jednostkę naukową recenzji rozprawy doktorskiej lub informacji o uzyskaniu stopnia doktora w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu promotorskiego, jednostka naukowa jest obowiązana do zwrotu środków finansowych przekazanych na realizację projektu.
§ 38.
1. Należności finansowe wynikające z rozliczenia umów o realizację projektu badawczego umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł;

2) dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;

3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

4) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;

5) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.

2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należności finansowe wynikające z rozliczenia umów o realizację projektu badawczego w całości lub części, jeżeli nastąpi jedna z następujących przesłanek:

1) wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania dotacji, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;

2) wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;

3) jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.

3. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika, może odroczyć termin spłaty należności finansowej lub rozłożyć ją na raty. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.

§ 39.
1. W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli na podstawie odrębnych przepisów, że rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, minister może zarządzić ponowne przeprowadzenie postępowania dotyczącego oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania projektu.

2. Minister może dokonywać kontroli przebiegu realizacji zadań z zakresu projektów badawczych i prawidłowości wydatkowania przyznanych na ten cel środków finansowych na naukę.

§ 40.
1. Przy rozliczaniu środków finansowych przekazanych wnioskodawcom na podstawie decyzji ministra wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się kryteria określone w przepisach dotychczasowych.

2. Przy rozliczaniu środków finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się wzory odpowiednich raportów określone w przepisach dotychczasowych lub w załącznikach do rozporządzenia.

§ 41.
Przy rozpatrywaniu i kwalifikowaniu wniosków dotyczących przyznania środków finansowych na cele określone w art. 9 ust. 1 ustawy, złożonych według wzorów dotychczasowych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, minister wydaje decyzje na podstawie zgromadzonych dokumentów, w tym dokonanej procedury oceny, na podstawie przepisów rozporządzenia.
§ 42.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka

 

 

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego z dnia 22 stycznia 2008 r. (poz. 126)


Załącznik nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA