REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 250 poz. 1870
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 grudnia 2007 r.
w sprawie trybu i form współdziałania niektórych organów z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589) zarządza się, co następuje:
1) Państwowej Inspekcji Sanitarnej – w sprawach zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy oraz ich zwalczania, a także w sprawach kontroli warunków pracy i ochrony zdrowia pracowników przed zagrożeniami środowiska pracy;
2) organów nadzoru górniczego – w sprawach kontroli i nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładach górniczych;
3) Urzędu Dozoru Technicznego i specjalistycznych organów dozoru technicznego – w sprawach przestrzegania przepisów o dozorze technicznym;
4) Państwowej Agencji Atomistyki – w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w zakładach pracy stosujących źródła promieniowania jonizującego;
5) Inspekcji Ochrony Środowiska – w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z ochroną środowiska;
6) Inspekcji Transportu Drogowego – w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie przewozu drogowego;
7) organów nadzoru budowlanego – w sprawach bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w procesie budowlanym;
8) Państwowej Straży Pożarnej – w sprawach ochrony życia i zdrowia ludzkiego przed zagrożeniem pożarowym;
9) organów administracji morskiej – w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy w portach morskich, przystaniach i na jednostkach pływających oraz przy wykonywaniu prac podwodnych;
10) organów administracji żeglugi śródlądowej – w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy w portach żeglugi śródlądowej, przystaniach i na jednostkach pływających.
2. Rozporządzenie określa tryb i formy współdziałania w zakresie legalności zatrudnienia z Państwową Inspekcją Pracy:
1) wojewodów – w sprawach legalności zatrudnienia, w tym cudzoziemców;
2) Straży Granicznej i Służby Celnej – w sprawach legalności zatrudnienia cudzoziemców;
3) Policji – w sprawach legalności zatrudnienia, w tym cudzoziemców;
4) starostów oraz prezydentów miast na prawach powiatu, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i organów administracji skarbowej – w sprawach legalności zatrudnienia, w tym cudzoziemców;
5) marszałków województw – w sprawach przestrzegania przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczących agencji zatrudnienia.
1) zawiadamiają się, stosownie do zakresu właściwości, o stwierdzonym w toku nadzoru i kontroli rażącym naruszeniu przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, a także o podjętych w tym zakresie decyzjach i działaniach;
2) w czasie kontroli zapoznają się z wydanymi wcześniej decyzjami innych organów, dotyczącymi spraw należących do zakresu działania organu kontrolującego, i w razie stwierdzenia, że decyzje te nie zostały wykonane, w uzasadnionych wypadkach informują o tym oraz o podjętych decyzjach zainteresowane organy;
3) przeprowadzają w razie potrzeby wspólne kontrole, w wyniku których każdy organ zgodnie ze swoimi uprawnieniami wydaje decyzje.
2. Organy nadzoru i kontroli szczebla centralnego przekazują Głównemu Inspektorowi Pracy, na jego wniosek, sporządzane przez nie sprawozdania i oceny, mające związek z bezpieczeństwem i higieną pracy.
3. Na wniosek organów Państwowej Inspekcji Pracy organy nadzoru i kontroli, z wyłączeniem Inspekcji Ochrony Środowiska, udostępniają organom tej inspekcji posiadane wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
1) zawiadamiają się stosownie do zakresu właściwości o stwierdzonym w toku kontroli naruszeniu przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, a także o podjętych w tym zakresie decyzjach oraz o działaniach i rozstrzygnięciach w postępowaniach sądowych prowadzonych na wniosek tych organów;
2) organizują w razie potrzeby wspólne szkolenia;
3) prowadzą kontrole na wniosek organu współdziałającego;
4) udostępniają dokumentację z kontroli;
5) wymieniają doświadczenia, w szczególności w zakresie doskonalenia metod kontroli;
6) udzielają informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem;
7) podejmują inicjatywy dotyczące poprawy stanu przestrzegania prawa w zakresie spraw należących do właściwości organów;
8) inicjują zmiany w przepisach prawa;
9) wymieniają informacje podczas opiniowania projektów aktów normatywnych oraz informacje dotyczące stosowania przepisów związanych z zakresem współdziałania.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 1983 r. w sprawie zasad współdziałania organów nadzoru i kontroli warunków pracy z Państwową Inspekcją Pracy (Dz. U. Nr 19, poz. 83), które traci moc z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 114 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589).
- Data ogłoszenia: 2007-12-31
- Data wejścia w życie: 2008-01-01
- Data obowiązywania: 2008-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA