REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 221 poz. 1640
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 14 listopada 2007 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów celowych
Na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. Finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.
2. Finansowanie ze środków finansowych na naukę badań przemysłowych (stosowanych) i prac rozwojowych, objętych projektem celowym z dziedzin, które nie podlegają przepisom o pomocy publicznej, może stanowić nie więcej niż 70 % łącznych nakładów na te badania.
3. Prace wdrożeniowe i inwestycyjne związane z realizacją projektu celowego są finansowane w całości ze środków finansowych wnioskodawcy.
2. Minister może przedłużyć termin składania wniosków o finansowanie projektów celowych, określony w komunikacie.
1) przedsiębiorca,
2) przedsiębiorca występujący w imieniu grupy przedsiębiorców, wskazany w porozumieniu o jej utworzeniu,
3) podmiot występujący w imieniu konsorcjum naukowo-przemysłowego, wskazany w umowie o utworzeniu konsorcjum,
4) jednostka naukowa
– jeżeli posiada zdolność do bezpośredniego zastosowania w praktyce wyników projektu i ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wnioski składa się w urzędzie obsługującym ministra.
1) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub inny dokument poświadczający prowadzenie działalności gospodarczej – wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
2) statut lub inny akt określający organizację wewnętrzną i kompetencje poszczególnych organów, a w przypadku spółek handlowych – umowę lub statut spółki lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie;
3) sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający rok złożenia wniosku lub jego poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię;
4) oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5) oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6) oświadczenie o posiadaniu środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji projektu lub o zdolności kredytowej wnioskodawcy;
7) informację o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzoną na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej.
2. Integralną część wniosku stanowi harmonogram wykonania projektu celowego.
3. Wnioskodawca nieotrzymujący dotacji na działalność statutową składa ponadto informacje dotyczące:
1) badań naukowych i prac rozwojowych zrealizowanych w ostatnich dwóch latach przed złożeniem wniosku, wraz z wykazem publikacji pracowników jednostki oraz wykazem patentów, wdrożeń lub innych zastosowań wyników badań;
2) aparatury naukowo-badawczej i innego wyposażenia umożliwiającego prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.
4. Jednostka reprezentująca konsorcjum naukowo-przemysłowe składa umowę o utworzeniu konsorcjum lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3, w odniesieniu do wszystkich członków konsorcjum.
5. Przedsiębiorca reprezentujący grupę przedsiębiorców składa umowę o utworzeniu grupy lub jej poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3, w odniesieniu do wszystkich członków grupy.
1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,
2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,
3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,
4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów
– do wniosku dołącza się kopię zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopię zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
1) innowacyjność przedsięwzięcia;
2) zapotrzebowanie na wynik projektu celowego;
3) konkurencyjność wyniku projektu celowego, zwłaszcza w skali międzynarodowej;
4) wpływ na rynek pracy;
5) znaczenie dla rozwoju regionalnego;
6) zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu przedsięwzięcia;
7) możliwość wykonywania badań i wdrożenia wyników projektu celowego;
8) efektywność ekonomiczną przedsięwzięcia;
9) prawidłowość i ocenę wywiązywania się wnioskodawcy projektu z realizowanych uprzednio zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę.
2. Recenzentów wyznacza członek właściwej komisji Rady Nauki upoważniony przez przewodniczącego komisji.
3. Recenzentów, w przypadku projektów z zakresu obronności i bezpieczeństwa, wyznacza członek zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
2. W przypadku wniosków o przyznanie środków finansowych z zakresu badań dotyczących obronności i bezpieczeństwa właściwy do przygotowania oceny projektów jest zespół powoływany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
3. Właściwy organ Rady Nauki na podstawie oceny zespołu lub zespół, o którym mowa w ust. 2, przedstawia ministrowi propozycje dotyczące przyznania środków finansowych oraz ich wysokości na finansowanie projektów celowych lub odmowy ich przyznania wraz z uzasadnieniem tych propozycji.
1) odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego dokumentu poświadczającego prowadzenie działalności gospodarczej – wydanego w okresie ostatnich 3 miesięcy;
2) statutu lub innego aktu określającego organizację wewnętrzną i kompetencje poszczególnych organów, a w przypadku spółek handlowych – umowy lub statutu spółki lub ich poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii;
3) sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok doręczenia zawiadomienia lub jego poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii;
4) zaświadczenia uzyskanego z właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5) zaświadczenia uzyskanego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6) zaświadczenia uzyskanego z banku, w którym jest prowadzony rachunek bieżący wnioskodawcy, o posiadaniu środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji projektu lub o zdolności kredytowej wnioskodawcy;
7) informacji o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzonej na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej;
8) projektu umowy o realizację projektu celowego.
2. Jednostka reprezentująca konsorcjum naukowo-przemysłowe składa umowę o utworzeniu konsorcjum lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do wszystkich członków konsorcjum.
3. Przedsiębiorca reprezentujący grupę przedsiębiorców składa umowę o utworzeniu grupy lub jej poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do wszystkich członków grupy.
2. Wniosek o zmianę zakresu merytorycznego jest oceniany przez zespół, o którym mowa w § 13.
3. Wniosek dotyczący zmian wysokości środków przyznanych na realizację prac objętych projektem celowym jest oceniany przez właściwy organ Rady Nauki na podstawie oceny zespołu lub przez zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy.
4. Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 3, wymaga ponownego złożenia przez wnioskodawcę informacji o wysokości uzyskanej pomocy publicznej, sporządzonej na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej.
5. Właściwy organ Rady Nauki na podstawie oceny zespołu lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy przedstawia ministrowi propozycje dotyczące zmian wysokości środków przyznanych na realizację prac objętych projektem celowym.
6. Minister wydaje decyzję o zmianie wysokości środków finansowych przyznanych na realizację danego projektu celowego.
1) przesunięcia kosztów w obrębie badań przemysłowych (stosowanych) i prac rozwojowych, od których wylicza się dofinansowanie, do 15% kwoty przypadającej na każdą kategorię kosztów w danym roku;
2) zmiany terminów realizacji poszczególnych zadań wymienionych w harmonogramie o nie więcej niż 60 dni przy zachowaniu ustaleń planu zadaniowo-finansowego umowy dla poszczególnych lat budżetowych oraz przy niezmienionym terminie zakończenia umowy.
1) przedsiębiorcą – na podstawie złożonych not obciążeniowych;
2) jednostką naukową – w ratach kwartalnych;
3) konsorcjum naukowo-przemysłowym reprezentowanym przez przedsiębiorcę – na podstawie złożonych not obciążeniowych;
4) konsorcjum naukowo-przemysłowym reprezentowanym przez jednostkę naukową – w ratach kwartalnych.
2. Warunkiem przekazania kolejnej raty przyznanych środków finansowych jest przyjęcie rozliczenia nie mniej niż 80 % poprzednich rat, na podstawie złożonych not obciążeniowych potwierdzonych przez urząd obsługujący ministra.
3. Noty obciążeniowe przeznaczone do realizacji w danym roku budżetowym powinny być złożone w urzędzie obsługującym ministra do dnia 15 listopada.
4. Środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi wraz z odsetkami, naliczonymi zgodnie z warunkami określonymi w umowie.
2. Raport roczny z realizacji projektu celowego podlega sprawdzeniu pod względem zgodności wykonania projektu z dołączonym do umowy kosztorysem i harmonogramem prac.
3. W przypadku wystąpienia znacznych odstępstw od kosztorysu i harmonogramu prac raport roczny jest kierowany do oceny przez zespół.
4. Ocena, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać wnioski dotyczące:
1) kontynuacji finansowania;
2) wstrzymania lub zmniejszenia dalszego finansowania;
3) odstąpienia od umowy oraz ewentualnie zastosowania kar umownych.
2. W przypadku stwierdzenia przez organy kontroli, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy, że przekazany raport został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister może zarządzić ponowne dokonanie oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
2. Raport końcowy z realizacji projektu celowego jest oceniany z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1) zakresu wykonania badań przemysłowych (stosowanych), prac rozwojowych i wdrożenia przedmiotu projektu celowego;
2) efektów gospodarczych i korzyści społecznych osiągniętych w wyniku wykonania projektu celowego lub przewidywanych do osiągnięcia w ciągu roku od dnia zakończenia projektu, w stosunku do przedstawionych we wniosku o finansowanie projektu;
3) uzyskanych zamówień polskich lub kontraktów eksportowych.
3. Raport końcowy z realizacji projektu celowego jest oceniany przez właściwy zespół po zasięgnięciu opinii recenzenta.
4. Właściwy organ Rady Nauki na podstawie oceny zespołu lub zespół powołany na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy przedstawia ministrowi propozycje dotyczące rozliczenia umowy o realizację projektu celowego.
5. Ocena raportu końcowego z realizacji projektu celowego powinna zawierać wnioski o uznanie umowy za:
1) wykonaną;
2) wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo lub zapłacenia kar umownych;
3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo;
4) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo i do zapłacenia kar umownych.
6. Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji projektu celowego dokonuje się rozliczenia umowy. Rozliczenie podlega zatwierdzeniu przez ministra.
7. Minister zawiadamia wnioskodawcę o rozliczeniu umowy.
8. Po zakończeniu realizacji projektu celowego niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
1) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł;
2) dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
5) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należności finansowe wynikające z rozliczenia umów o realizację projektu celowego w całości lub części, jeżeli nastąpi jedna z następujących przesłanek:
1) wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania dotacji, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2) wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3) jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
2. Przyznanie środków finansowych na finansowanie projektów celowych współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych następuje na podstawie wniosku złożonego w siedzibie instytucji pośredniczącej w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984). Wysokość przyznanych środków nie może być wyższa od określonej we wniosku.
3. Finansowanie projektów celowych współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych następuje na podstawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów celowych współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych określonych w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2. Przy rozliczaniu środków finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się wzory odpowiednich raportów określone w przepisach dotychczasowych lub załącznikach do rozporządzenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Seweryński
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego z dnia 14 listopada 2007 r. (poz. 1640)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
- Data ogłoszenia: 2007-11-27
- Data wejścia w życie: 2007-12-12
- Data obowiązywania: 2007-12-12
- Dokument traci ważność: 2010-03-11
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA