REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 164 poz. 1166
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 12 lipca 2007 r.
w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki
Na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) administracja;
2) aktorstwo;
3) analityka medyczna;
4) archeologia;
5) architektura i urbanistyka;
6) architektura krajobrazu;
7) architektura wnętrz;
8) astronomia;
9) automatyka i robotyka;
10) bezpieczeństwo narodowe;
11) bezpieczeństwo wewnętrzne;
12) biologia;
13) biotechnologia;
14) budownictwo;
15) chemia;
16) dietetyka;
17) dyrygentura;
18) dziennikarstwo i komunikacja społeczna;
19) edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych;
20) edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej;
21) edukacja techniczno-informatyczna;
22) ekonomia;
23) elektronika i telekomunikacja;
24) elektrotechnika;
25) energetyka;
26) etnologia;
27) europeistyka;
28) farmacja;
29) filologia;
30) filologia polska;
31) filozofia;
32) finanse i rachunkowość;
33) fizjoterapia;
34) fizyka;
35) fizyka techniczna;
36) geodezja i kartografia;
37) geografia;
38) geologia;
39) gospodarka przestrzenna;
40) górnictwo i geologia;
41) grafika;
42) historia;
43) historia sztuki;
44) informacja naukowa i bibliotekoznawstwo;
45) informatyka;
46) informatyka i ekonometria;
47) instrumentalistyka;
48) inżynieria bezpieczeństwa;
49) inżynieria biomedyczna;
50) inżynieria chemiczna i procesowa;
51) inżynieria materiałowa;
52) inżynieria środowiska;
53) jazz i muzyka estradowa;
54) kierunek lekarski;
55) kierunek lekarsko-dentystyczny;
56) kompozycja i teoria muzyki;
57) konserwacja i restauracja dzieł sztuki;
58) kosmetologia;
59) kulturoznawstwo;
60) leśnictwo;
61) logistyka;
62) lotnictwo i kosmonautyka;
63) malarstwo;
64) matematyka;
65) mechanika i budowa maszyn;
66) mechatronika;
67) metalurgia;
68) muzykologia;
69) nauki o rodzinie;
70) nawigacja;
71) oceanografia;
72) oceanotechnika;
73) ochrona dóbr kultury;
74) ochrona środowiska;
75) ogrodnictwo;
76) organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej;
77) papiernictwo i poligrafia;
78) pedagogika;
79) pedagogika specjalna;
80) pielęgniarstwo;
81) politologia;
82) polityka społeczna;
83) położnictwo;
84) praca socjalna;
85) prawo;
86) prawo kanoniczne;
87) psychologia;
88) ratownictwo medyczne;
89) realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia;
90) reżyseria;
91) reżyseria dźwięku;
92) rolnictwo;
93) rybactwo;
94) rzeźba;
95) scenografia;
96) socjologia;
97) sport;
98) stosunki międzynarodowe;
99) taniec;
100) technika rolnicza i leśna;
101) techniki dentystyczne;
102) technologia chemiczna;
103) technologia drewna;
104) technologia żywności i żywienie człowieka;
105) teologia;
106) towaroznawstwo;
107) transport;
108) turystyka i rekreacja;
109) weterynaria;
110) wiedza o teatrze;
111) włókiennictwo;
112) wokalistyka;
113) wychowanie fizyczne;
114) wzornictwo;
115) zarządzanie i inżynieria produkcji;
116) zarządzanie;
117) zdrowie publiczne;
118) zootechnika.
2. Standardy kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia są określone w załącznikach nr 1–118 do rozporządzenia.
2. Liczba godzin zajęć na studiach stacjonarnych nie może być mniejsza niż określona w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia.
3. Liczba godzin zajęć na studiach niestacjonarnych nie może być mniejsza niż 60 % ogólnej liczby godzin zajęć określonych w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia, przy pełnej realizacji minimalnej liczby godzin zajęć zorganizowanych określonych w standardach kształcenia.
4. Zakres treści kształcenia realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych nie może być mniejszy niż określony w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów i poziomów kształcenia.
2. Plan studiów i program nauczania powinien uwzględniać wymagania wynikające z implementacji do przepisów prawa polskiego dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L.05. 255.22, z późn. zm.).
3. Plan studiów i program nauczania, przy zagwarantowaniu pełnej realizacji treści kształcenia określonych w standardzie dla danego kierunku studiów i poziomu kształcenia, powinien umożliwiać studentowi wybór treści kształcenia w wymiarze nie mniejszym niż 30 % godzin zajęć, z zakresów i na zasadach ustalonych przez jednostkę prowadzącą kształcenie. Przepis ten nie dotyczy kierunków studiów, po ukończeniu których uznawalność kwalifikacji zawodowych uzależniona jest od wymiaru godzin kształcenia zawodowego.
4. Liczba semestrów oraz liczba punktów ECTS dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych nie może być mniejsza niż określona w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia.
5. Nie więcej niż 10 % ogólnej liczby godzin zajęć określonych w planie studiów i programie nauczania może być realizowane bez bezpośredniego uczestnictwa nauczycieli akademickich.
2. Przynajmniej jedna z jednostek, o których mowa w ust.1, powinna mieć uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie odpowiadającej obszarowi kształcenia makrokierunku studiów.
3. Program nauczania dla makrokierunku studiów powinien uwzględniać standardy kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów według następujących zasad:
1) liczba godzin zajęć powinna być największa z określonych w standardach kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
2) okres trwania studiów powinien zawierać najwyższą liczbę semestrów z określonych w standardach kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
3) liczba punktów ECTS powinna być największa z określonych w standardach kształcenia kierunków wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
4) kwalifikacje absolwenta powinny uwzględniać kwalifikacje absolwenta określone w standardach kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
5) treści kształcenia powinny uwzględniać ramowe treści kształcenia określone w standardach kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
6) wymiar praktyk powinien być największy z określonych w standardach kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów;
7) uwzględniać inne wymagania i zalecenia wynikające ze standardów kształcenia kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów.
2. Minimum kadrowe makrokierunku studiów stanowią nauczyciele akademiccy niewliczani do minimum kadrowego kierunków studiów wchodzących w obszar makrokierunku studiów.
2. Program nauczania studiów międzykierunkowych powinien umożliwić studentowi zrealizowanie standardu kształcenia wybranego kierunku studiów, wchodzącego w zakres studiów międzykierunkowych, oraz co najmniej 30 % minimalnej liczby godzin zajęć zorganizowanych określonych w standardach dla poszczególnych kierunków studiów wchodzących w zakres tych studiów.
3. Minimum kadrowe studiów międzykierunkowych tworzą łącznie nauczyciele akademiccy stanowiący minimum kadrowe kierunków studiów wchodzących w zakres studiów międzykierunkowych.
2. Makrokierunek studiów lub studia międzykierunkowe prowadzone są jako jednolite studia magisterskie, jeżeli kierunki studiów wchodzące w obszar makrokierunku studiów lub studiów międzykierunkowych realizowane są wyłącznie jako jednolite studia magisterskie.
2. Programy nauczania na studiach inżynierskich powinny zawierać przedmioty techniczne, rolnicze lub leśne, stanowiące nie mniej niż 50 % ogólnej liczby godzin zajęć.
3. Przynajmniej 50 % zajęć na studiach inżynierskich powinny stanowić ćwiczenia audytoryjne, laboratoryjne, projektowe lub terenowe.
2. Praktyki, w wymiarze określonym w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia, mogą być odbywane w jednostkach gospodarczych, instytucjach publicznych, instytucjach naukowo-badawczych, instytucjach oświatowych, placówkach kultury lub w ramach zorganizowanej przez uczelnie działalności pozwalającej osiągnąć cele praktyki.
3. Praktyki zrealizowane w okresie nie krótszym niż czas praktyki określony w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia można uznać za zaliczone, jeżeli student udokumentuje doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności, która odpowiada programowi praktyki.
2. Student posiadający Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych, zwany dawniej Europejskim Komputerowym Prawem Jazdy (European Computer Driving Licence), może być zwolniony z obowiązku udziału w zajęciach z zakresu technologii informacyjnej.
2. Rada podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni prowadzącej dany kierunek studiów może dostosować plany studiów i programy nauczania realizowane na wyższych latach studiów, do standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Seweryński
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 542 i Nr 120, poz. 818.
(Załączniki do niniejszego rozporządzenia stanowią oddzielny załącznik do niniejszego numeru)
- Data ogłoszenia: 2007-09-13
- Data wejścia w życie: 2007-10-01
- Data obowiązywania: 2009-10-29
- Dokument traci ważność: 2018-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA