REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 163 poz. 1160
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 31 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
1) prawidłowości i terminowości wykonywania zadań instytucji zarządzającej;
2) przestrzegania wytycznych i poleceń instytucji zarządzającej;
3) przestrzegania przyjętych przez podmioty wdrażające procedur wdrażania Programu;
4) zgodności procedur wdrażania Programu z przepisami prawa;
5) efektywności i skuteczności wdrażania działań Programu;
6) wykonania zaleceń pokontrolnych.
2. Kontrola polegająca na sprawdzeniu dokumentów lub informacji przekazanych przez podmiot wdrażający może być również przeprowadzana w urzędzie obsługującym Ministra.
2. W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez podmiot wdrażający zadań instytucji zarządzającej, kontrolę w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej można przeprowadzić bez wcześniejszego powiadomienia go o zakresie i terminie kontroli.
3. Czynności w ramach kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej są przeprowadzane, na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej „kontrolującymi".
4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) datę i miejsce wystawienia;
2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących, w tym ich kierownika;
4) nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
5) określenie zakresu kontroli;
6) podpis osoby udzielającej upoważnienia i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
7) termin ważności upoważnienia.
1) swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej;
2) wglądu do dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3) przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych jednostki kontrolowanej;
4) żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5) zabezpieczenia dowodów.
2. Kontrolujący o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra.
3. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
4. Jednostka kontrolowana zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Zebrane w toku kontroli dowody w razie potrzeby kontrolujący odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1) oddanie na przechowanie za pokwitowaniem kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2) przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej jednostki kontrolowanej odpowiedzialnej za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom lub osoby przez niego upoważnionej.
2. Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 1, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
3. O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, jest informowany na piśmie kierownik jednostki kontrolowanej.
4. Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a jeżeli jest nieobecny – osoba przez niego upoważniona.
5. Jednostka kontrolowana przesyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2. Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3. Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
4. Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący przekazują zgłaszającemu zastrzeżenia pisemną informację zawierającą wskazanie przyczyn nieuwzględnienia tych zastrzeżeń.
2. O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
2. Minister przekazuje na piśmie wyniki kontroli wskazujące na niewłaściwe wykonywanie zadań przez podmioty wdrażające tym podmiotom, a do wiadomości – agencji płatniczej.
3. Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, dołączając do nich wyniki kontroli.
4. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
2. Do zmiany procedur wdrażania Programu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2. Deklaracja jest przekazywana, jeżeli:
1) przyjęto procedury, o których mowa w § 15 ust. 1;
2) struktura organizacyjna podmiotu wdrażającego zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań instytucji zarządzającej;
3) powierzono wykonywanie zadań instytucji zarządzającej osobom posiadającym kwalifikacje lub doświadczenie, które zapewnią ich prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie;
4) zapewniono właściwe warunki techniczne wykonywania zadań instytucji zarządzającej;
5) funkcjonuje system rejestracji i przechowywania, w formie elektronicznej, pozyskanych, zgromadzonych i opracowanych informacji i danych dotyczących wdrażania Programu, w ramach systemu monitorowania i oceny Programu, albo został zaakceptowany przez instytucję zarządzającą harmonogram działań mających na celu uruchomienie tego systemu;
6) jednostki organizacyjne, którym powierzono wykonywanie czynności w ramach kontroli na miejscu lub w ramach wizytacji w miejscu, spełniają warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 32 pkt 2 ustawy wymienionej w § 14.
3. Podmiot wdrażający może zawierać umowy, na podstawie których jest przyznawana pomoc w ramach działań Programu, lub wydawać decyzje w sprawie przyznania tej pomocy nie wcześniej niż po potwierdzeniu przez agencję płatniczą na podstawie audytu, o którym mowa w ust. 1, gotowości podmiotów wdrażających do wykonywania zadań instytucji zarządzającej.
2. Minister w uzasadnionych przypadkach może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez podmiot wdrażający dodatkowego zadania audytowego.
3. Podmioty wdrażające przekazują Ministrowi, a agencji płatniczej – do wiadomości, następujące dokumenty dotyczące audytu wewnętrznego w zakresie wykonywania zadań instytucji zarządzającej:
1) sprawozdanie z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni – do dnia 31 marca każdego roku;
2) roczny plan audytu wewnętrznego na rok następny – do dnia 31 października każdego roku;
3) sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego – niezwłocznie po zakończeniu danego zadania audytowego.
2. Plan jest przekazywany Ministrowi do zatwierdzenia w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok realizacji tego planu.
3. Minister może zgłosić zastrzeżenia do planu.
4. Minister zatwierdza plan w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok realizacji tego planu, a jeżeli zgłosi zastrzeżenia do tego planu – po ich uwzględnieniu.
2. Plany, o których mowa w ust. 1, podmioty wdrażające przekazują Ministrowi do zatwierdzenia w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3. Minister zatwierdza plany, o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych planów, a jeżeli zgłosi zastrzeżenia do tych planów – po ich uwzględnieniu.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: W. Mojzesowicz
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).
- Data ogłoszenia: 2007-09-11
- Data wejścia w życie: 2007-09-11
- Data obowiązywania: 2011-04-01
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 10 października 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA