REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 60 poz. 407

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)

z dnia 19 marca 2007 r.

w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 18e ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) podstawowe wymagania i elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem;

2) dokumenty wymagane do uzyskania sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa.

§ 2.
Elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem powinny być udokumentowane, z określeniem odpowiedzialności w strukturach organizacyjnych zarządcy infrastruktury kolejowej lub przewoźnika kolejowego. Dokumentacja ta powinna wskazywać, jak kierownictwo zarządcy infrastruktury kolejowej lub przewoźnika kolejowego nadzoruje realizację systemu na każdym poziomie zarządzania, jaki jest w tym udział pracowników i poszczególnych przedstawicieli kierownictwa na wszystkich poziomach oraz jak jest zapewnione ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem.
§ 3.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem powinny być tworzone w oparciu o zaakceptowane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, regulacje wewnętrzne:

1) zarządcy infrastruktury dotyczące w szczególności:

a) prowadzenia ruchu pociągów i techniki pracy manewrowej oraz sygnalizacji,

b) radiołączności pociągowej,

c) obsługi ruchowych posterunków technicznych,

d) regulaminów technicznych,

e) obsługi przejazdów kolejowych,

f) obsługi, eksploatacji i utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym i detekcji stanów awaryjnych taboru,

g) warunków technicznych budowy i utrzymania nawierzchni kolejowej, rozjazdów i obiektów inżynieryjnych,

h) organizacji i trybu postępowania przy przewozie przesyłek nadzwyczajnych,

i) postępowania w sprawach wypadków, poważnych wypadków i incydentów kolejowych;

2) przewoźników kolejowych dotyczące w szczególności:

a) warunków technicznych eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych,

b) prowadzenia pojazdów trakcyjnych,

c) właściwego zestawiania pociągów, właściwego rozmieszczania taboru i ładunku, z zachowaniem dopuszczalnego obciążenia wagonu, nacisku na oś i skrajni ładunkowej,

d) organizacji pracy manewrowej,

e) przewozu przesyłek nadzwyczajnych oraz towarów niebezpiecznych,

f) postępowania w sprawach wypadków, poważnych wypadków i incydentów kolejowych.

§ 4.
Podstawowymi elementami systemu zarządzania bezpieczeństwem są:

1) programy poprawy bezpieczeństwa zarządcy infrastruktury i przewoźnika kolejowego określające ich cele w tym zakresie, ilościowe i jakościowe parametry osiągnięcia określonego poziomu bezpieczeństwa, sposób przekazania informacji zawartych w programie pracownikom przedsiębiorstwa;

2) opisy procedur, jakie wdrożono lub należy wdrożyć w przedsiębiorstwie dla osiągnięcia celów przyjętych w programach poprawy bezpieczeństwa zapewniających zgodność uzyskanych efektów z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, przepisami krajowymi dotyczącymi bezpieczeństwa i decyzjami Prezesa UTK dotyczącymi bezpieczeństwa;

3) opisy procedur, jakie wdrożono lub należy wdrożyć dla zapewnienia utrzymania infrastruktury kolejowej, urządzeń służących do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, na poziomie zgodnym ze standardami obowiązującymi w zakresie bieżącego utrzymania oraz w okresie całego wieloletniego cyklu użytkowania;

4) szczegółowe opisy procedur i metod dokonywania w przedsiębiorstwie oceny ryzyka powstałego w związku z prowadzeniem działalności eksploatacyjnej infrastruktury kolejowej, urządzeń służących do prowadzenia ruchu kolejowego i pojazdów kolejowych;

5) sposób sprawowania nadzoru nad oceną ryzyka przy prowadzeniu działalności na dotychczasowych warunkach, jak również w przypadku wprowadzenia zmian w dotychczasowej działalności lub gdy zastosowano nowy rodzaj urządzeń lub materiału powodującego powstanie nowego ryzyka, które dotychczas nie występowało;

6) systemy i programy szkolenia pracowników bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, z przewozem towarów niebezpiecznych, przesyłek nadzwyczajnych, obsługą i utrzymaniem urządzeń biorących udział w prowadzeniu ruchu i pojazdów oraz zapewniające kwalifikacje pracowników na poziomie gwarantującym właściwe i bezpieczne prowadzenie działalności;

7) rozwiązania stosowane w przedsiębiorstwie zapewniające prawidłowy dostęp do informacji związanych z bezpieczeństwem w ramach przedsiębiorstwa oraz wymianę informacji pomiędzy uczestnikami procesu przewozowego na określonej infrastrukturze, a także sposób dokumentowania informacji oraz tryb sprawowania nadzoru nad ważnymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa;

8) procedury zgłaszania i dokumentowania wszystkich zaistniałych wypadków i incydentów zapewniające, aby wszystkie były zgłaszane i badane w celu określenia i realizacji działań zapobiegawczych;

9) obowiązujące w przedsiębiorstwie postanowienia o częstotliwości i trybie wewnętrznych audytów oraz kontroli systemu bezpieczeństwa na różnych poziomach zarządzania w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem;

10) inne postanowienia wynikające z planów działania przedsiębiorstwa, systemu alarmowania i informowania o niebezpieczeństwach, w tym wszelkie uzgodnienia z odpowiednimi władzami publicznymi.

§ 5.
Programy poprawy bezpieczeństwa, o których mowa w § 4 pkt 1, powinny być przedkładane Prezesowi UTK przez zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych corocznie wraz z raportami w sprawie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17a ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”.
§ 6.
Do wniosku przewoźnika kolejowego, o którym mowa w art. 18b ust. 1 ustawy, o wydanie sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa zawierającego nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres dołącza się:

1) odpis z rejestru przedsiębiorców albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

2) kopię zaświadczenia o statystycznym numerze identyfikacyjnym REGON;

3) kopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;

4) kopię licencji, o której mowa w art. 43 ustawy;

5) certyfikat bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 18b ust. 1 pkt 1 ustawy;

6) kopię umowy z zarządcą infrastruktury na dostęp do sieci kolejowej, z określeniem linii kolejowych, na których będzie prowadzona działalność gospodarcza, a w przypadku przewozu rzeczy – ze wskazaniem ich rodzaju;

7) wykaz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego wydanych przez Prezesa UTK – na przewidziane do eksploatacji pojazdy kolejowe, w tym lokomotywy i wagony;

8) oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej – na pojazdy kolejowe, o których mowa w pkt 7;

9) oświadczenie potwierdzające, że osoby bezpośrednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzący pojazdy kolejowe spełniają warunki określone w przepisach Unii Europejskiej i przepisach krajowych;

10) wykaz wewnętrznych regulacji określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z eksploatacją i utrzymaniem pojazdów kolejowych;

11) polisę ubezpieczeniową lub certyfikat ubezpieczeniowy stwierdzający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z eksploatacją pojazdów kolejowych, przewozem osób i rzeczy oraz w stosunku do osób trzecich.

§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu: J. Polaczek

 

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/49/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei Wspólnoty oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA