REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 55 poz. 361

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 13 marca 2007 r.

w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Okresowa ocena kwalifikacyjna pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym oraz pracownika samorządowego mianowanego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze, zwana dalej „oceną”, jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.

2. Wykaz kryteriów oceny określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3. Bezpośredni przełożony, zwany dalej „oceniającym”, wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez pracownika samorządowego, zwanego dalej „ocenianym”. Niezależnie od wybranych kryteriów z wykazu kryteriów do wyboru oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte danym wykazem i dokonać opisu tego kryterium, jeżeli uzna to za niezbędne z uwagi na specyfikę stanowiska pracy.

4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, zwanej dalej „ustawą”.

§ 2.
1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.

2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego, zwanego dalej „arkuszem”. Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

3. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, oceniający niezwłocznie przekazuje arkusz kierownikowi jednostki wymienionej w art. 1 ustawy w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny.

4. Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.

§ 3.
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym albo mianowania pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze, a w razie przeprowadzania kolejnej oceny – nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
§ 4.
1. Oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.

2. Oceniający wyznacza nowy termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej.

3. W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 2 ust. 1.

4. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.

§ 5.
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§ 6.
Oceniający, nie wcześniej niż na 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego podczas realizacji zadań i spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
§ 7.
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:

1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie;

2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);

3) przyznaniu oceny pozytywnej w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego albo przyznaniu oceny negatywnej.

§ 8.
1. Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania do kierownika jednostki wymienionej w art. 1 ustawy, zatrudniającej ocenianego, w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.

2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy obowiązki bezpośredniego przełożonego realizuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa lub kierownik jednostki wymienionej w art. 1 ustawy.

§ 9.
Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie arkusz włącza się do akt osobowych ocenianego.
§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Kaczyński

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549, Nr 169, poz. 1201 i Nr 170, poz. 1218.

Załącznik 1. [WYKAZ KRYTERIÓW OCENY]

Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 13 marca 2007 r. (poz. 361)

Załącznik nr 1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIA OBOWIĄZKOWE

Kryterium

Opis kryterium

1

2

1. Sumienność

Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie

2. Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki

 

 

1

2

3. Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich

4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin

5. Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych

6. Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową

 

 

 

 

KRYTERIA DO WYBORU

Kryterium

Opis kryterium

1

2

1. Wiedza specjalistyczna

Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań

2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych

3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

– czytanie i rozumienie dokumentów,

– pisanie dokumentów,

– rozumienie innych,

– mówienie w języku obcym

4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę

5. Komunikacja werbalna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:

– wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

– dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,

– udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

– wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,

– posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy

6. Komunikacja pisemna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:

– stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

– przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

– dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,

– budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie

7. Komunikatywność

Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:

– okazywanie poszanowania drugiej stronie,

– próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

– okazanie zainteresowania jej opiniami,

– umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami

 

1

2

8. Pozytywne podejście do obywatela

Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:

– zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,

– okazywanie szacunku,

– tworzenie przyjaznej atmosfery,

– umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,

– służenie pomocą

9. Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole przez:

– pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

– zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,

– współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

– zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,

– aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania

10. Umiejętność negocjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:

– dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

– przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

– przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

– rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

– stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

– ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

– tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań

11. Zarządzanie informacją / dzielenie się informacjami

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:

– przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,

– uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie

12. Zarządzanie zasobami

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:

– określanie i pozyskiwanie zasobów,

– alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,

– kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania

13. Zarządzanie personelem

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:

– zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,

– komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

– rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

– określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

– traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

– ocenę osiągnięć pracowników,

– wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

– dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

– inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,

– stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji

14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:

– tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,

– sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

– modyfikowanie planów w razie konieczności,

– ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

– wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków

 

1

2

15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian

Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:

– podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

– uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

– określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

– wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

– podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,

– skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,

– przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,

– wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu

16. Zorientowanie na rezultaty pracy

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:

– ustalanie priorytetów działania,

– identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

– określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,

– przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

– zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań

17. Podejmowanie decyzji

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:

– rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,

– podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,

– rozważanie skutków podejmowanych decyzji,

– podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,

– podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat

18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:

– wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

– szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

– dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

– wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,

– informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,

– wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

– skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian

19. Samodzielność

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania

20. Inicjatywa

– umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,

– inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,

– mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania

21. Kreatywność

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:

– rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,

– wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,

– otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

– inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

– badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

– zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań

 

 

1

2

22. Myślenie strategiczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:

– ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

– zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

– identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,

– przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,

– przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,

– planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

– ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

– tworzenie strategii lub kierunków działania,

– analizowanie okoliczności i zagrożeń

23. Umiejętności analityczne

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:

– rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

– dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,

– interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

– stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,

– prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,

– stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania

 

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2007-03-30
  • Data wejścia w życie: 2007-04-07
  • Data obowiązywania: 2007-04-07
  • Dokument traci ważność: 2009-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA