REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 116 poz. 783
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 czerwca 2006 r.
w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1.
1) sposób i tryb sporządzania planów finansowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, sposób i tryb dokonywania zmian w tych planach;
2) tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych;
3) sposób ustalania nadwyżki dochodów własnych jednostek budżetowych i nadwyżki środków obrotowych w zakładach budżetowych;
4) szczegółowy sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu oraz szczegółowy sposób i terminy ustalania zaliczkowych wpłat do budżetu nadwyżki środków obrotowych zakładów budżetowych oraz połowy zysku gospodarstw pomocniczych.
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
2) państwowej jednostce budżetowej – rozumie się przez to jednostkę budżetową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy;
3) samorządowej jednostce budżetowej – rozumie się przez to jednostkę budżetową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy.
DZIAŁ II
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych
Rozdział 1
Sposób i tryb sporządzania planów finansowych
§ 3.
1) dochody – dział, rozdział, paragraf;
2) wydatki – dział, rozdział oraz kategorie (grupy) wydatków określone w art. 106 ust. 1 ustawy.
2. Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych swoich jednostek oraz jednostek im podległych i niezwłocznie przekazują jednostkom podległym projekty tych planów.
3. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych są sporządzane w szczegółowości część, dział, rozdział i paragraf.
4. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 1, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane dysponentowi części budżetowej w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szefowi Agencji Wywiadu, jednostek więziennictwa podległych Ministrowi Sprawiedliwości mogą być ustalone przez tych ministrów w szczegółowości większej niż określona w ust. 3.
1) dochody – dział, rozdział, paragraf;
2) wydatki – nie mniejszej niż dział, rozdział, kategorie (grupy) wydatków określone w art. 106 ust. 1 ustawy.
2. Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych jednostek budżetowych opracowują projekty planów finansowych tych jednostek.
3. Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4. Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
3. Projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych przekazywane są zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie umożliwiającym ujęcie ich w projekcie uchwały budżetowej.
4. Projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych samorządowych jednostek budżetowych:
1) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej,
2) zweryfikowane przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego w trybie i terminie określonych w § 6 ust. 3
– stanowią podstawę gospodarki finansowej samorządowych jednostek budżetowych w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej.
5. Plany finansowe dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych ujęte w uchwale budżetowej stanowią prognozę gromadzonych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych oraz stanowią podstawę gospodarki finansowej.
6. Plany finansowe dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych utworzonych w ciągu roku budżetowego ujmowane są w uchwale budżetowej na najbliższej sesji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od dnia ich utworzenia.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, informują, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, kierowników jednostek im podległych o wprowadzonych przez dysponenta części budżetowej zmianach.
3. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego weryfikują otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierowników samorządowych jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do dnia 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
1) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone przez kierownika państwowej jednostki budżetowej, o której mowa w § 3 ust. 1,
2) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej,
3) zweryfikowane, odpowiednio przez dysponentów części budżetowych albo zarządy jednostek samorządu terytorialnego, w trybie i w terminie określonym w § 6
– stanowią podstawę gospodarki finansowej odpowiednio państwowej i samorządowej jednostki budżetowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających odpowiednio z ustawy lub uchwały budżetowej.
2. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych, przyjętych w uchwale budżetowej, sporządzają plany finansowe swoich jednostek.
2. Plany finansowe, o których mowa w ust. 1, sporządza się w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
3. Plany finansowe, o których mowa w ust. 1, stanowią prognozę gromadzonych dochodów własnych i plan wydatków z nich finansowanych oraz stanowią podstawę gospodarki finansowej.
4. Z dochodów własnych jednostki budżetowej mogą być dokonywane wydatki do wysokości posiadanych środków.
Rozdział 2
Sposób i tryb dokonywania zmian w planach finansowych
§ 10.
2. Dysponenci części budżetowych zawiadamiają w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania decyzji, o której mowa w ust. 1, oraz w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia dokonania zmian w planach finansowych, kierowników państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, o zmianach w ich planach finansowych, wynikających z decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz o zmianach dokonanych przez dysponenta.
3. Zawiadomienia o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują wydatki w szczegółowości układu wykonawczego i stanowią podstawę do wprowadzenia zmian w planach finansowych państwowych jednostek budżetowych.
4. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, wprowadzają zmiany w planach finansowych swoich jednostek oraz jednostek im podległych i w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, informują o wprowadzonych zmianach podległe jednostki.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, mogą upoważnić kierowników jednostek im podległych do dokonywania przeniesień wydatków w granicach upoważnień udzielonych im przez dysponentów części budżetowych.
3. Kierownicy jednostek podległych kierownikom państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, informują niezwłocznie tych kierowników o dokonanych przeniesieniach.
4. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, uwzględniają w planach jednostek im podległych przeniesienia wydatków, o których mowa w ust. 3.
5. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, zawiadamiają, w terminach ustalonych przez dysponentów części budżetowych, o zmianach dokonanych w planach finansowych swoich jednostek i jednostek podległych.
2. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 1, stanowią podstawę dokonania zmian w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych.
3. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych oraz w planach dochodów własnych tych jednostek, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
4. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany, zawiadamiają zarząd o dokonanych zmianach.
Rozdział 3
Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych
§ 13.
1) prawidłowo i terminowo ustalać należności z tytułu dochodów budżetu państwa oraz gromadzonych dochodów własnych;
2) pobierać wpłaty i terminowo dokonywać zwrotów nadpłat;
3) prowadzić ewidencję dochodów budżetowych oraz dochodów własnych według części, działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz według paragrafów klasyfikacji;
4) terminowo wysyłać do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury z tytułu świadczonych usług;
5) terminowo wysyłać do zobowiązanych upomnienia oraz podejmować w stosunku do nich czynności zmierzające do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji;
6) w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach umarzać należności nieściągalne bądź podejmować działania określone w odrębnych przepisach.
2. Czynności egzekucyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 5, nie podejmuje się, jeżeli należność nie przewyższa kosztów wysłania upomnienia.
3. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych będący organami podatkowymi obowiązani są do ustalania i pobierania dochodów z tytułu podatków, opłat oraz innych niepodatkowych należności budżetowych, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4. Dochody budżetu państwa powinny być zaliczane na rachunek bieżący dochodów państwowej jednostki budżetowej, która prowadzi wymiar lub pobór i ewidencję danej należności.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych realizujący wydatki pochodzące z funduszy strukturalnych prowadzą dodatkową ewidencję tych wydatków – uwzględniając klasyfikację wydatków strukturalnych, określoną w przepisach w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych – umożliwiającą ustalenie wielkości zaangażowanych środków i wysokości poniesionych wydatków.
2. Wydatki państwowych jednostek budżetowych dokonywane są w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z poczynionych nakładów.
2. Środki finansowe przeznaczone na finansowanie inwestycji, otrzymane przez państwowe jednostki budżetowe od innych jednostek organizacyjnych są przechowywane zgodnie z przepisami regulującymi dokonywanie operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy stałego zapasu gotówki na bieżące wydatki.
3. Wpłaty należne państwowej jednostce budżetowej, dokonane na jej niewłaściwy rachunek bankowy, państwowa jednostka budżetowa przekazuje na właściwy rachunek we własnym zakresie.
2. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, państwowa jednostka budżetowa zalicza nadpłaty na inne wymagalne należności przypadające od tego samego dłużnika, a w razie braku takich należności – zwraca je uprawnionej osobie.
3. Zwroty nadpłat w dochodach budżetowych, powstałych zarówno w bieżącym roku budżetowym, jak i w ubiegłych latach budżetowych, ujmuje się w tej podziałce klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju.
4. Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez kierownika i głównego księgowego państwowej jednostki budżetowej, z zastrzeżeniem § 36.
5. Polecenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wypłacenia zwracanej kwoty. Jeżeli w jednostce dokonującej zwrotu nadpłaty jest dowód przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, na dowodzie tym należy zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie, ze wskazaniem daty i pozycji zaksięgowania zwrotu.
6. Oprocentowanie nadpłat należności budżetowych pomniejsza dochody budżetowe z tytułu odsetek za zwłokę, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. Oprocentowanie nadpłat podatków zaliczanych na zaległość podatkową powiększa dochody budżetowe z tytułu odsetek od tych zaległości.
8. Opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłaty.
2. Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych odrębnymi przepisami.
3. Zwroty wydatków uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, poniesionych na programy i projekty realizowane z udziałem tych środków, są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa.
2. Depozyty państwowych jednostek budżetowych w postaci środków pieniężnych, składane w związku z postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia w wypadku konieczności zachowania konkretnych egzemplarzy środków pieniężnych jednostki te przekazują do przechowania bankom w postaci depozytu zamkniętego.
3. Postanowienia ust. 1 dotyczą środków finansowych przekazanych państwowym jednostkom budżetowym przez Agencję Mienia Wojskowego na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz na inwestycje i modernizację uzbrojenia i wyposażenia organów i jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych.
2. Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w wypadku, gdy umowy te uzasadnione są odpowiednimi programami prac i są zawierane zgodnie z terminami wprowadzonymi przepisami o zamówieniach publicznych. Mogą być również zaciągane zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
3. Jednostki budżetowe, których zobowiązania zostały potrącone w trybie art. 64 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)), przekazują kwoty objęte potrąceniem na rachunek bankowy urzędu skarbowego, który tego potrącenia dokonał, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia w sprawie potrącenia.
4. Wpłacie, o której mowa w ust. 3, podlega kwota, która została potrącona w wyniku realizacji postanowień ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Rozdział 4
Sposób ustalania nadwyżki dochodów własnych jednostek budżetowych
§ 24.
2. Wysokość wpłaty, o której mowa w ust. 1, ustala się odrębnie dla każdego ze źródeł wymienionych w art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1–3, 8 i 10 ustawy.
3. Przy ustalaniu wysokości wpłaty, o której mowa w ust. 1, w ramach planowanych na dany rok budżetowy wydatków finansowanych z dochodów własnych, uwzględnia się plan wydatków po zmianach na dzień 31 grudnia.
1) ze szkoleń, które na mocy odrębnych ustaw są prowadzone i rozliczane w semestrach niepokrywających się z rokiem budżetowym,
2) z wpisów i wpłat związanych z prowadzeniem postępowań odwoławczych,
3) z opłat za egzaminy, których terminy przeprowadzenia nie pokrywają się z rokiem budżetowym
– ustalając nadwyżkę dochodów własnych, pomniejszają stan środków pieniężnych na dzień 31 grudnia odpowiednio o otrzymane wpłaty uczestników szkoleń lub uczestników egzaminów, a także o wpisy i wpłaty z tytułu postępowań odwoławczych.
2. Otrzymane wpłaty uczestników szkoleń, wpłaty osób przystępujących do egzaminów lub wpłaty z tytułu postępowań odwoławczych przeznaczone są odpowiednio na finansowanie wydatków dotyczących szkoleń, finansowanie wydatków dotyczących egzaminów lub zwrot wniesionych opłat egzaminacyjnych w przypadkach określonych w odrębnych przepisach, a także postępowań odwoławczych, ponoszonych w roku następnym.
DZIAŁ III
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
§ 28.
2. Dysponent główny opracowuje dla podległych placówek:
1) projekty planów finansowych na następny rok budżetowy, zgodnie z projektem ustawy budżetowej i do dnia 30 grudnia przekazuje kierownikom placówek;
2) plany finansowe placówek, na podstawie kwot wynikających z układu wykonawczego jego budżetu i w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej przekazuje kierownikom placówek.
3. Dysponent główny, uwzględniając specyfikę działania i wielkość niektórych placówek, może opracować dla nich harmonogram realizacji dochodów i wydatków. Harmonogram realizacji dochodów i wydatków placówki dysponent główny przekazuje kierownikowi placówki w terminie 30 dni od dnia otrzymania uzgodnionego z Ministrem Finansów harmonogramu realizacji dochodów i wydatków dysponenta.
4. Szczegółowość planów, o których mowa w ust. 2, określają załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia.
5. Plan finansowy środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji placówek, opracowany przez kierownika placówki w szczegółowości określonej w załączniku nr 3 do rozporządzenia, zatwierdza dysponent główny, któremu podlega placówka, z zastrzeżeniem ust. 8.
6. Plan, o którym mowa w ust. 5, stanowi podstawę gospodarowania środkami przeznaczonymi na finansowanie inwestycji placówki.
7. Dysponent główny opracowuje łączny plan finansowy środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji wszystkich placówek, o których mowa w ust. 5.
8. Projekty planów finansowych oraz plany finansowe placówek podległych Ministrowi Obrony Narodowej mogą być opracowywane przez dysponenta wskazanego na podstawie odrębnych przepisów.
2. Kierownik placówki może dokonać zmian w planie finansowym wydatków placówki w zakresie określonym w upoważnieniu otrzymanym od dysponenta głównego.
2. Dysponent główny może pozostawić w placówce środki budżetowe pochodzące z wykonanych dochodów budżetowych i sfinansować z tych środków pieniężnych wydatki budżetowe placówki lub przekazać te środki do innej podległej temu dysponentowi placówki na sfinansowanie wydatków budżetowych.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2:
1) dysponent główny równowartość środków pieniężnych wykorzystanych na finansowanie wydatków budżetowych przekazuje z rachunku bieżącego wydatków, ze środków zaplanowanych w swoim budżecie na finansowanie wydatków budżetowych placówek, na rachunek bieżący dochodów, w ramach realizacji dochodów budżetu państwa;
2) kierownik placówki wykazuje wykonane dochody budżetowe i wykonane wydatki budżetowe, o których mowa w ust. 2, oraz rozlicza środki pieniężne z wykonanych dochodów budżetowych pozostawionych w placówce na pokrycie wykonywanych wydatków budżetowych w sprawozdaniach budżetowych, o których mowa w przepisach odrębnych.
4. Dysponent główny może pozostawić w placówce środki pieniężne pozostałe w wyniku niewykonania planowanych w roku budżetowym wydatków na sfinansowanie planowanych wydatków budżetowych następnego roku.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4:
1) dysponent główny równowartość niewykorzystanych środków pieniężnych przekazuje na rachunek bieżący budżetu państwa z rachunku bieżącego wydatków;
2) kierownik placówki wykazuje niewykorzystane środki pieniężne w sprawozdaniach budżetowych placówki na koniec roku.
1) dysponent główny przekazuje środki odpowiednio do kwot przyjętych w projekcie planu placówki;
2) wydatki placówki są ponoszone w granicach kwot określonych przez dysponenta głównego.
2. Stała zaliczka tworzona jest w wysokości określonej przez dysponenta głównego.
3. Dysponent główny może zmienić wysokość stałej zaliczki poprzez jej zwiększenie lub poprzez jej przeznaczenie na:
1) pokrycie bieżących wydatków placówki;
2) przekazanie na stałą zaliczkę innej placówki;
3) pokrycie zwiększonych kosztów wynikających z różnicy kursowej;
4) finansowanie inwestycji placówki.
2. W zależności od miejscowych warunków politycznych i gospodarczych kierownik placówki, za zgodą dysponenta głównego, może w odmienny sposób przechowywać środki finansowe oraz prowadzić gospodarkę finansową bez wykorzystania rachunków bankowych lub z wykorzystaniem rachunków bankowych w ograniczonym zakresie albo z wykorzystaniem rachunków terminowych dla przyjmowania dochodów i dokonywania wydatków.
2. W zależności od potrzeb wskazanych przez dysponenta głównego środki pieniężne dochodów własnych gromadzone ze źródeł, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 2 ustawy, mogą być przekazywane na rachunek dochodów własnych do innej placówki podległej temu dysponentowi.
DZIAŁ IV
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej zakładów budżetowych
Rozdział 1
Sposób i tryb sporządzania planów finansowych
§ 38.
2. Dysponenci części budżetowych, po uchwaleniu projektu ustawy budżetowej przez Radę Ministrów, w terminie do dnia 25 października, przekazują kierownikom podległych państwowych zakładów budżetowych, informacje o kwotach przychodów i wydatków ujętych w zestawieniu zawartym w projekcie ustawy budżetowej.
3. Kierownik państwowego zakładu budżetowego, po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 2, opracowuje i przekazuje właściwemu dysponentowi części budżetowej projekt planu finansowego na następny rok budżetowy, w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. W przypadku gdy do dnia 1 stycznia roku budżetowego nie zostanie uchwalona ustawa budżetowa, podstawą gospodarki finansowej państwowego zakładu budżetowego jest projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 3.
2. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego weryfikuje otrzymane projekty w trybie i terminie określonym w § 6 ust. 3.
3. Projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi podstawę gospodarki finansowej od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej.
2. Zakłady budżetowe prowadzą ewidencję kosztów realizacji inwestycji umożliwiającą ustalenie źródeł finansowania inwestycji, wielkości zaangażowania środków, w tym otrzymanych z budżetu dotacji.
Rozdział 2
Sposób i tryb dokonywania zmian planów finansowych
§ 45.
2. Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian odpowiednio w budżecie państwa lub budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
3. W przypadku realizowania przez zakład budżetowy niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych wydatków następuje bez konieczności dokonywania zmian planu finansowego.
4. Nie wymaga dokonywania zmian planu finansowego zakładu budżetowego realizacja planu wydatków, polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem.
5. Zasady kształtowania wynagrodzeń zakładu budżetowego regulują odrębne przepisy.
2. Przychodami zakładu budżetowego mogą być wpływy związane ze świadczonymi przez zakład budżetowy usługami związanymi z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze.
3. Wpływy z tytułu świadczonych usług, o których mowa w ust. 2, pomniejszone o koszty ich uzyskania stanowią odpowiednio dochody budżetu państwa lub dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do działalności polegającej na administrowaniu składnikami majątkowymi Skarbu Państwa, realizowanej jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 3
Sposób i terminy ustalania nadwyżki, zaliczkowych wpłat i rocznych rozliczeń
§ 47.
2. Faktyczny stan środków obrotowych zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym zakładu budżetowego, z zastrzeżeniem § 41.
3. W celu ustalenia wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych zakładu budżetowego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne.
2. Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych są przekazywane do budżetu co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał – zaliczkowo, w terminie do dnia 20 grudnia roku budżetowego.
3. Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w takim stosunku procentowym do faktycznie osiągniętych przychodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych przychodów. Wpłatę zaliczkową za IV kwartał ustala się w wysokości wpłaty za III kwartał, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W terminie 15 dni od złożenia rocznego sprawozdania finansowego (bilansu) zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku.
5. W przypadku gdy zaliczkowe wpłaty, o których mowa w ust. 2, zostaną przekazane w kwotach wyższych niż należne, nadpłacone wpłaty zaliczkowe podlegają zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w przypadku złożenia wniosku o ich zwrot.
6. Przepis ust. 4 ma zastosowanie również do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.
2. Kierownik państwowego zakładu budżetowego przekazuje właściwemu dysponentowi części budżetowej, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, rozliczenie wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez tego dysponenta.
3. Dysponent części budżetowej, w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję o zwrocie dotacji do budżetu państwa wraz z odsetkami, w wysokości i terminie określonych w art. 145 ust. 1 ustawy.
4. Państwowe zakłady budżetowe otrzymujące dotacje przedmiotowe na zadania realizowane na rzecz rolnictwa dokonują rozliczenia z budżetem w trybie przepisów wydanych na podstawie art. 109 ust. 4 ustawy.
2. Kierownik samorządowego zakładu budżetowego przekazuje zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, rozliczenie wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez ten zarząd.
3. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję o zwrocie dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z odsetkami, w wysokości i terminie określonych w art. 145 ust. 1 ustawy.
2. Z rachunku zakładu budżetowego można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
3. Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 1, stanowią przychody zakładu budżetowego.
4. Decyzja o likwidacji zakładu budżetowego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, na dochody budżetu odpowiednio państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
DZIAŁ V
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych
Rozdział 1
Sposób i tryb opracowywania planów finansowych i dokonywania zmian w tych planach
§ 55.
1) art. 125 ustawy – dla gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej,
2) art. 185 ust. 1 ustawy – dla gospodarstwa pomocniczego samorządowej jednostki budżetowej
– opracowuje i przekazuje projekt planu finansowego jednostce budżetowej.
2. Projekty planów finansowych oraz plany finansowe gospodarstw pomocniczych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych sporządzane są w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
3. Kierownik gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej, przy której gospodarstwo zostało utworzone, opracowuje plan finansowy gospodarstwa, w terminie 10 dni od dnia otrzymania od jednostki budżetowej, przy której gospodarstwo zostało utworzone, informacji, o której mowa w art. 128 ust. 3 ustawy, i niezwłocznie przekazuje do zatwierdzenia kierownikowi tej jednostki budżetowej.
4. Kierownik gospodarstwa pomocniczego samorządowej jednostki budżetowej, przy której gospodarstwo zostało utworzone, opracowuje plan finansowy gospodarstwa, w terminie 10 dni od dnia otrzymania od jednostki budżetowej, przy której gospodarstwo zostało utworzone, informacji, o której mowa w art. 186 ust. 1 pkt 2 ustawy, i niezwłocznie przekazuje do zatwierdzenia kierownikowi tej jednostki budżetowej.
2. Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane przez kierownika jednostki budżetowej, tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian w budżecie państwa lub budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
3. W przypadku realizowania przez gospodarstwo pomocnicze niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych wydatków, stanowiących koszty działalności gospodarstwa pomocniczego, następuje bez konieczności dokonywania zmian planu finansowego.
4. Nie wymaga dokonywania zmian planu finansowego gospodarstwa pomocniczego realizacja planu wydatków, polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem.
5. Zasady kształtowania wynagrodzeń gospodarstwa pomocniczego regulują odrębne przepisy.
2. Kierownik gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej przekazuje kierownikowi jednostki budżetowej, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, rozliczenie z wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez tego kierownika, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Kierownik państwowej jednostki budżetowej, w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję o zwrocie dotacji wraz z odsetkami do budżetu państwa, w wysokości i terminie określonym w art. 145 ust. 1 ustawy.
4. Gospodarstwu pomocniczemu samorządowej jednostki budżetowej dotacje, o których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy, przekazuje zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
5. Gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych, otrzymujące dotacje przedmiotowe na zadania realizowane na rzecz rolnictwa, dokonują rozliczenia z budżetem w trybie przepisów wydanych na podstawie art. 109 ust. 4 ustawy.
2. Przychodami gospodarstwa pomocniczego mogą być wpływy związane ze świadczonymi przez gospodarstwo pomocnicze usługami związanymi z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze.
3. Wpływy z tytułu świadczonych usług, o których mowa w ust. 2, pomniejszone o koszty ich uzyskania stanowią odpowiednio dochody budżetu państwa lub dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do działalności polegającej na administrowaniu składnikami majątkowymi Skarbu Państwa, realizowanej jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 2
Sposób i terminy ustalania zaliczkowych wpłat oraz rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu
§ 59.
2. Do ustalenia wyniku finansowego gospodarstwa pomocniczego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne.
3. Decyzję o przeznaczeniu pozostałej w gospodarstwie pomocniczym części zysku podejmuje kierownik jednostki budżetowej.
4. Decyzje o sposobie wykorzystania części zysku gospodarstwa pomocniczego, przekazanego do jednostki budżetowej na dofinansowanie inwestycji tej jednostki budżetowej, w tym w zakresie inwestycji gospodarstwa pomocniczego, podejmuje kierownik jednostki budżetowej.
2. Zaliczkowych wpłat za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w terminie 20 dni od zakończenia każdego kwartału, a za IV kwartał – w terminie do dnia 20 grudnia roku budżetowego.
3. Ostatecznej rocznej wpłaty z zysku do budżetu, po spełnieniu wymogów określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonuje się w ciągu 15 dni od przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę budżetową lub odpowiednio zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
4. Nadpłacona kwota zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w przypadku złożenia przez kierownika gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej wniosku o ich zwrot.
2. Gospodarstwo pomocnicze posiada odrębny rachunek bankowy.
3. Z rachunku gospodarstwa pomocniczego można dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
4. Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 2, stanowią przychody gospodarstwa pomocniczego.
5. Decyzja o likwidacji gospodarstwa pomocniczego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku gospodarstwa oraz przekazania środków finansowych pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych na rachunek dochodów budżetu za pośrednictwem jednostki budżetowej.
DZIAŁ VI
Tryb postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną
§ 65.
2. Organ podejmujący decyzję, o której mowa w ust. 1, określa formę organizacyjno-prawną nowej jednostki.
2. Likwidacja rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej polega na spłaceniu zobowiązań zaciągniętych z tytułu dochodów własnych, przekazaniu pozostałych środków na rachunek dochodów budżetowych, zamknięciu rachunku bankowego.
3. Likwidacja gospodarstwa pomocniczego polega na zamknięciu rachunku bankowego oraz ustaleniu i przejęciu przez jednostkę budżetową należności, zobowiązań i środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym.
2. Organ podejmujący decyzję, o której mowa w ust. 1, określa formę organizacyjno-prawną nowej jednostki.
2. Organ podejmujący decyzję, o której mowa w ust. 1, określa formę organizacyjno-prawną nowej jednostki.
DZIAŁ VII
Przepis końcowy
§ 72.
Minister Finansów: P. Wojciechowski
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470 i Nr 104, poz. 708.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu (Dz. U. Nr 23, poz. 190).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 29 czerwca 2006 r. (poz. 783)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
- Data ogłoszenia: 2006-06-30
- Data wejścia w życie: 2006-07-01
- Data obowiązywania: 2008-02-28
- Dokument traci ważność: 2010-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA