REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 112 poz. 768
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 27 czerwca 2006 r.
w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów
Na podstawie art. 67g ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe warunki i sposób powoływania i odwoływania koordynatora i organizatora rozkładów lotów oraz sprawowania nadzoru nad ich działalnością;
2) szczegółowe zasady opracowywania i zatwierdzania budżetu koordynatora i organizatora rozkładów lotów;
3) szczegółowy sposób obliczania wysokości i wnoszenia opłat za koordynację i organizację rozkładów lotów;
4) szczegółowy sposób postępowania w razie zniesienia organizacji i koordynacji rozkładów lotów.
1) rozporządzenie nr 95/93 – rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 14 z 22.01.1993, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, s. 3, z późn. zm.);
2) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
3) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Do zgłoszenia kandydata ubiegającego się o powołanie na koordynatora załącza się następujące dokumenty:
1) dokument poświadczający wyższe wykształcenie;
2) referencje, świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające posiadanie wiedzy lub doświadczenia w zakresie planowania rozkładów lotów lub siatki połączeń;
3) zaświadczenie z właściwego rejestru lub inny odpowiedni dokument potwierdzający spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 pkt 3 ustawy;
4) w przypadku obywatela polskiego – dokument potwierdzający biegłą znajomość języka angielskiego, zaś w przypadku obywatela państwa obcego – dokumenty potwierdzające biegłą znajomość języka polskiego oraz angielskiego;
5) plan gospodarczy obejmujący co najmniej pierwszy rok działalności.
3. Jeżeli o powołanie na koordynatora ubiega się osoba prawna, przepisy ust. 2 pkt 1–4 stosuje się odpowiednio do osób działających w jej imieniu w zakresie koordynacji rozkładów lotów oraz osób faktycznie pełniących działalność koordynacyjną.
4. Prezes Urzędu może żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów i informacji potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 ustawy.
5. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu ogłasza, w drodze komunikatu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę kandydatów na koordynatora, spełniających warunki określone w art. 67b ust. 2 ustawy, i przedstawia tę listę podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 95/93.
6. Każdy zainteresowany podmiot ma prawo zgłoszenia Prezesowi Urzędu opinii do zgłoszonych kandydatur, w terminie 14 dni od dnia odpowiednio ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5, lub przedstawienia listy kandydatów podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 95/93.
2. Informację o powołaniu koordynatora ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
1) osobowe i rzeczowe koszty zorganizowania i utrzymania biura koordynatora, w szczególności związane z zatrudnieniem pracowników, zapewnieniem lokalu i wyposażeniem w niezbędny sprzęt biurowy oraz oprogramowanie;
2) koszty ubezpieczenia związane z prowadzoną działalnością;
3) koszty utrzymywania i podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań z zakresu koordynacji rozkładów lotów w porcie lotniczym przez koordynatora oraz inne osoby pełniące faktycznie działalność koordynacyjną;
4) koszty współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wykonywania koordynacji, w tym koszty udziału w konferencjach rozkładowych przewoźników lotniczych;
5) inne koszty niezbędne do wykonywania działalności.
2. Przedstawienie do zaopiniowania projektu budżetu wraz z uzasadnieniem oraz wstępnym wyliczeniem wysokości opłaty za koordynację w porcie lotniczym następuje nie później niż na 60 dni, a w przypadku nowo powołanego koordynatora – nie później niż na 35 dni, przed przedłożeniem projektu Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić koordynatorowi opinie do projektu budżetu nie później niż w terminie 10 dni od dnia otrzymania przez nie projektu. Nieotrzymanie przez koordynatora opinii w tym terminie uważane jest za ich brak.
4. W terminie 12 dni od dnia otrzymania wszystkich opinii albo od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, koordynator organizuje spotkanie mające na celu ich konsultację.
5. Do projektu budżetu przedstawianego Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, zgodnie z art. 67d ust. 3 ustawy, koordynator dołącza zgłoszone do projektu opinie, o których mowa w ust. 3, a w przypadku nieusunięcia rozbieżności – protokół rozbieżności.
6. Korespondencja między koordynatorem a podmiotami, o których mowa w ust. 1, odbywa się w języku polskim lub angielskim.
1) nie przewiduje on nadmiernych obciążeń podmiotów finansujących działalność koordynatora;
2) daje gwarancję zachowania ciągłości wykonywania działalności przez koordynatora.
2. W przypadku odmowy zatwierdzenia budżetu koordynator przedkłada nowy projekt budżetu:
1) do zaopiniowania podmiotom, o których mowa w § 5 ust. 1 – w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji;
2) do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu – w terminie 21 dni od dnia doręczenia decyzji.
Do nowego projektu budżetu przepisów § 5 ust. 2 i 4 nie stosuje się.
3. W razie niezatwierdzenia budżetu przed rozpoczęciem roku obrotowego, do czasu zatwierdzenia budżetu, koszty koordynacji ponoszone są na podstawie budżetu zatwierdzonego dla poprzedniego roku obrotowego, a w przypadku koordynatora nowo powołanego – na podstawie projektu budżetu.
2. Zarządzający lotniskiem dokonuje wpłaty zaliczki do budżetu koordynatora w wysokości równowartości opłat za koordynację 30 % operacji lotniczych stanowiących podstawę ustalenia opłaty.
3. Wysokość opłaty za koordynację publikowana jest wraz z początkiem każdego sezonu rozkładowego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się również do projektu budżetu, o którym mowa w § 6 ust. 3.
2. Opłatę za koordynację wnosi się łącznie za każdą wykonaną operację lotniczą startu i lądowania.
3. Opłaty za koordynację gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym koordynatora.
gdzie:
a – oznacza wysokość opłaty za koordynację;
m – oznacza łączną kwotę kosztów zaplanowanych w budżecie koordynatora;
y – oznacza łączną liczbę wszystkich operacji lotniczych (startów i lądowań) wykonanych w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych przez przewoźników lotniczych do i z portu lotniczego lub portów lotniczych objętych wspólną koordynacją.
1) spełniania warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
2) zgodności działań z prawem;
3) niedyskryminacji, niezależności, neutralności i przejrzystości działania;
4) zgodności wydatkowania środków zgodnie z celami wynikającymi z budżetu.
2. W zakresie nadzoru, o którym mowa w art. 67b ust. 4 ustawy. Prezes Urzędu jest uprawniony do:
1) żądania udzielenia przez koordynatora wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących jego działalności;
2) dostępu do wszelkich pomieszczeń, materiałów, dokumentów oraz innych danych związanych z działalnością koordynatora, a także wykonywania ich kopii lub odpisów.
1) koordynator pełni swoje obowiązki w sposób niezgodny z warunkami, o których mowa w § 10 ust. 1;
2) koordynator przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
3) nastąpiła trwała utrata zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na stanowisku koordynatora stwierdzona orzeczeniem lekarskim – w przypadku osoby fizycznej;
4) koordynator zrezygnował z pełnienia swoich obowiązków;
5) została zniesiona koordynacja zgodnie z § 13.
2. W przypadku odwołania dotychczasowy koordynator przekazuje niezwłocznie dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności koordynacyjnych kolejnemu koordynatorowi. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez dotychczasowego koordynatora i nowo powołanego.
2. Koordynatorem zastępującym może być koordynator lub organizator rozkładów lotów powołany dla innego portu lotniczego.
3. Do koordynatora zastępującego nie stosuje się przepisów § 3–7.
2. Zniesienie koordynacji albo organizacji rozkładów lotów następuje w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu, wydawanej po zasięgnięciu opinii zarządzającego danym lotniskiem oraz zainteresowanych: przewoźników lotniczych operujących regularnie, reprezentujących ich organizacji, reprezentantów lotnictwa ogólnego i państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
2. Organizator tymczasowy działa na podstawie budżetu ustanowionego przez Prezesa Urzędu.
3. Osoba pełniąca czynności organizacyjne, wyznaczona przez Prezesa Urzędu zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 180, poz. 1490), przekazuje niezwłocznie organizatorowi tymczasowemu dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności organizacyjnych. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez organizatora tymczasowego oraz osobę pełniącą dotychczas czynności organizacyjne.
4. Do organizatora tymczasowego nie stosuje się przepisów § 3–6.
Minister Transportu: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 76, poz. 541).
- Data ogłoszenia: 2006-06-29
- Data wejścia w życie: 2006-07-01
- Data obowiązywania: 2006-07-01
- Dokument traci ważność: 2020-09-23
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA