REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 107 poz. 730
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 23 maja 2006 r.
Regulamin wewnętrznego urzędowania izb morskich
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) przewodniczącego izby morskiej;
2) wiceprzewodniczącego izby morskiej;
3) sekretariat izby morskiej;
4) inspektorów dochodzeniowych;
5) stanowisko głównego księgowego.
2. W skład sekretariatu, którym kieruje kierownik sekretariatu, wchodzą:
1) zastępca kierownika sekretariatu;
2) sekretarze;
3) referenci;
4) biblioteka;
5) archiwum.
3. W skład Odwoławczej Izby Morskiej wchodzi również dział ewidencji wypadków morskich.
4. Odwoławcza Izba Morska prowadzi zbiór orzeczeń (postanowień) zarówno własnych, jak i izb morskich pierwszej instancji; zbiór ten prowadzi się według dat ich wydania.
5. W izbach morskich prowadzi się rejestr okrętowy.
2. Wewnątrz budynku umieszcza się tablicę informacyjną zawierającą pełne nazwy komórek organizacyjnych izby morskiej oraz oznaczenie numerów pomieszczeń, w których mieszczą się poszczególne komórki organizacyjne, oraz godziny przyjęć i załatwiania interesantów.
Rozdział 2
Organizacja pracy izby morskiej oraz czynności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego izby morskiej
§ 8.
1) zapewnienie odpowiedniej obsady kadrowej, w tym opracowywanie propozycji co do stanu zatrudnienia w izbie morskiej – w zakresie niezastrzeżonym do wyłącznej kompetencji ministra – oraz sprawy kadrowe w odniesieniu do sędziów i pracowników izby morskiej;
2) organizacja pracy izby morskiej poprzez podział czynności oraz przez ustalenie zakresu czynności własnych, wiceprzewodniczącego (wiceprzewodniczących), referentów, inspektorów dochodzeniowych oraz pozostałych pracowników;
3) rozpatrywanie skarg, wniosków i listów obywateli dotyczących pracy izby morskiej;
4) dbałość o kulturę pracy w izbie morskiej;
5) organizacja szkoleń pracowników izby morskiej;
6) nadzorowanie wykonania budżetu;
7) dbałość o odpowiednie wyposażenie materiałowe izby morskiej oraz odpowiednie warunki pracy pracowników izby morskiej;
8) czuwanie nad terminową sprawozdawczością;
9) przedstawianie Rzecznikowi Praw Obywatelskich i innym uprawnionym organom, na ich żądanie, informacji o stanie spraw prowadzonych w izbie morskiej;
10) zapewnienie obsady ławników i przygotowanie listy kandydatów na ławników przedkładanej ministrowi;
11) wyznaczenie zastępcy przewodniczącego izby morskiej spośród wiceprzewodniczących;
12) ustalanie godzin przyjęć interesantów;
13) kontrola celowości i zasadności odraczania rozpraw i posiedzeń oraz czuwanie nad biegiem spraw, w których postępowanie trwa zbyt długo;
14) zapewnienie zainteresowanym odpowiednich warunków przeglądania akt i sporządzenia z nich odpisów;
15) decydowanie o udostępnieniu akt osobom niebędącym zainteresowanymi i o zakresie korzystania z tych akt.
1) zaznajamianie się z orzecznictwem kierowanej izby morskiej i jego oceną na tle stanu bezpieczeństwa żeglugi;
2) czuwanie nad terminowością sporządzania uzasadnień;
3) czuwanie nad sprawnością, prawidłowością i terminowością pracy sekretariatu izby morskiej oraz dokładnością sporządzanych sprawozdań, sprawdzanie ksiąg i pracy sekretariatu co do prawidłowego prowadzenia biurowości i należytego biegu spraw oraz wydawanie w tym zakresie odpowiednich zarządzeń;
4) analizowanie materiałów statystycznych dotyczących pracy izby morskiej;
5) wydawanie stosownych zarządzeń, a także podejmowanie odpowiednich środków w przypadku stwierdzenia uchybień w czynnościach wiceprzewodniczących i innych pracowników izb morskich.
1) przedstawianie przewodniczącemu Odwoławczej Izby Morskiej kwartalnych sprawozdań dotyczących wpływu spraw i sposobu ich załatwiania;
2) przedstawianie akt Odwoławczej Izbie Morskiej wraz z wniesionym środkiem odwoławczym, zaznajomienie z orzeczeniami Odwoławczej Izby Morskiej sędziów, którzy wydali zaskarżone orzeczenie, a w razie gdy orzeczenie dotyczy istotnego zagadnienia lub zagadnienia, w którym orzecznictwo było niejednolite – wszystkich sędziów izby morskiej.
1) czuwanie nad sprawnym kierowaniem do rozpatrzenia zaskarżonych orzeczeń, a także nad sprawnym wykonaniem czynności z zakresu postępowania odwoławczego;
2) zgłaszanie ministrowi propozycji zmiany lub uzupełnienia przepisów w zakresie bezpieczeństwa morskiego;
3) analiza sprawozdań dotyczących pracy izb morskich.
Rozdział 3
Inspektorzy dochodzeniowi
§ 14.
1) prowadzenie dochodzeń i innych czynności w sprawach wypadków morskich;
2) wykonywanie innych zadań w ramach ustalonego podziału czynności.
2. Inspektorzy dochodzeniowi podlegają przewodniczącemu izby morskiej, a w zakresie prowadzonych dochodzeń wiceprzewodniczącemu izby morskiej.
Rozdział 4
Sekretariat, archiwum, biblioteka
§ 15.
2. Do organizacji i działalności sekretariatu izby morskiej stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.2)).
3. Pracą sekretariatu kieruje kierownik podległy przewodniczącemu izby morskiej i odpowiedzialny za prawidłowe i terminowe wykonywanie czynności należących do zakresu działania sekretariatu oraz za przestrzeganie przez wszystkich pracowników sekretariatu dyscypliny i kultury pracy.
1) planowanie i organizowanie pracy sekretariatu, w tym ustalanie projektu podziału czynności pracowników sekretariatu;
2) bieżące sprawdzanie prawidłowości prowadzenia akt i urządzeń ewidencyjnych w sprawach rozpoznawanych przez izbę morską;
3) informowanie przewodniczącego izby morskiej o stanie i biegu spraw rozpoznawanych przez izbę morską;
4) sprawy kadrowe pracowników sekretariatu;
5) przechowywanie i udostępnianie pieczęci urzędowej izby morskiej i nadzór nad jej wykorzystaniem;
6) zapewnienie zaopatrzenia izby morskiej w materiały piśmienne i urządzenia biurowe oraz dbałość o racjonalne ich wykorzystanie;
7) nadzór nad biblioteką izby morskiej;
8) opracowywanie sprawozdań z działalności izby morskiej;
9) nadzór nad archiwum zakładowym;
10) nadzór nad sprawami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej izby morskiej.
1) przyjmowanie nadchodzących pism oraz przedstawianie ich przewodniczącemu izby morskiej;
2) przyjmowanie interesantów i udzielanie im informacji oraz udostępnianie, pod odpowiednią kontrolą, akt do przejrzenia osobom do tego uprawnionym;
3) wydawanie odpisów, zaświadczeń, a na zarządzenie przewodniczącego izby morskiej, także innych dokumentów, w tym przekazanych do archiwum zakładowego oraz ich uwierzytelnionych odpisów;
4) sporządzanie pism o nadesłanie akt, dokumentów lub przedmiotów przez organy administracji morskiej, sądy, prokuratury, zainteresowanych lub przez inne osoby;
5) zwracanie, na zarządzenie przewodniczącego izby morskiej, pism w sprawach rozpoznawanych przez izbę morską.
2. Kierownik sekretariatu, podpisując pisma wychodzące z izby morskiej, zaznacza obok podpisu swoje stanowisko służbowe.
3. Kierownik sekretariatu upoważniony przez przewodniczącego izby morskiej do podpisywania określonej kategorii pism w treści tych pism powołuje się na to upoważnienie.
2. Kierownik sekretariatu może, za zgodą przewodniczącego izby morskiej, upoważnić sekretarza do wykonywania czynności wymienionych w § 16 i 17.
1) przyjmowanie od kierownika sekretariatu zgłoszeń wypadków morskich oraz pism z tym związanych i przedstawianie ich prowadzącemu sprawę przewodniczącemu lub wiceprzewodniczącemu;
2) zakładanie akt sprawy i bieżące wypełnianie kart przeglądowych oraz terminowe przedstawianie akt prowadzącemu sprawę przewodniczącemu lub wiceprzewodniczącemu izby morskiej;
3) niezwłoczne wykonywanie zarządzeń przewodniczącego i wiceprzewodniczącego izby morskiej oraz poleceń służbowych kierownika sekretariatu łącznie z przygotowaniem treści pism;
4) sporządzanie wezwań i zawiadomień;
5) protokołowanie przebiegu rozprawy lub posiedzenia;
6) sprawdzanie, odpowiednio wcześnie przed terminem rozprawy lub posiedzenia, czy zostały doręczone wezwania i zawiadomienia;
7) wypełnianie kart informacyjnych o członkach załogi statku lub pilota, o których winie lub zaniedbaniach orzekła izba morska lub w stosunku do których orzeczono pozbawienie prawa wykonywania zawodu lub pełnienia funkcji, i przekazywanie ich do zbioru w Odwoławczej Izbie Morskiej;
8) wykonywanie innych czynności na polecenie kierownika sekretariatu.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do stałego uzupełniania księgozbioru bieżącą literaturą fachową, krajową i zagraniczną oraz do utrzymania w stanie aktualnym zbioru map, wydawnictw nawigacyjnych oraz katalogów.
3. Osoby niezatrudnione w izbie morskiej mogą korzystać z biblioteki za zezwoleniem przewodniczącego izby morskiej lub pracownika, o którym mowa w ust. 1.
2. Do organizacji i prowadzenia archiwum stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące w tym zakresie w sądach powszechnych.
Rozdział 5
Rejestracja spraw
§ 25.
1) repertoria;
2) dzienniki;
3) skorowidze;
4) terminarze.
2. Sprawy z zakresu administracji izby morskiej rejestruje się w dzienniku ogólnym.
1) repertorium „WM” – dla wypadków morskich;
2) repertorium „Zg” – dla zdarzeń, w których zachodzi potrzeba przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, czy zdarzenie nosi cechy wypadku morskiego;
3) repertorium „PM” – dla zgłoszeń protestów morskich;
4) repertorium „RO/S” – dla spraw rejestru okrętowego stałego, dla statków stanowiących polską własność lub uważanych za stanowiące polską własność, bądź będących własnością obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub osoby prawnej mającej siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
5) repertorium „RO/T” – dla spraw rejestru okrętowego tymczasowego dla statków, które uzyskały czasową polską przynależność;
6) repertorium „RO/B” – dla spraw rejestru okrętowego statków w budowie dla statków będących w budowie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) dziennik „RO” – dla wniosków dotyczących spraw z zakresu rejestru okrętowego;
8) skorowidz wypadków morskich – w którym wpisuje się nazwy statków, które uległy wypadkowi morskiemu lub na których doszło do takiego wypadku;
9) skorowidz alfabetyczny statków – w którym odnotowuje się statki zarejestrowane w rejestrze okrętowym;
10) terminarz posiedzeń – w którym odnotowuje się terminy wyznaczonych rozpraw lub posiedzeń.
2. Oznaczenie ksiąg biurowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1–6, tworzą litery RO, pierwsza litera siedziby izby morskiej, w której księga jest prowadzona, oraz umieszczona w nawiasie litera S, T lub B, oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
1) repertorium „OIM” – dla spraw, w których wniesiono odwołania od orzeczeń izb morskich pierwszej instancji w sprawach wypadków morskich;
2) repertorium „OIMa” – dla spraw, w których wniesiono apelację od postanowień izb morskich pierwszej instancji w sprawach rejestru okrętowego;
3) repertorium „OIMz” – dla spraw, w których wniesiono zażalenia na postanowienia izb morskich pierwszej instancji lub na zarządzenia przewodniczących izb morskich w sprawach wypadków morskich lub rejestru okrętowego;
4) repertorium „Og” – dla spraw innych niż wymienione w pkt 1–3;
5) skorowidz wypadków morskich – spis nazw statków, które uległy wypadkowi morskiemu lub na których doszło do takiego wypadku, w którym od orzeczenia izby morskiej pierwszej instancji wniesiono odwołanie;
6) skorowidz alfabetyczny osób, wobec których orzeczono sankcję;
7) terminarz posiedzeń – w którym odnotowuje się terminy wyznaczonych rozpraw lub posiedzeń.
Rozdział 6
Czynności izb morskich oraz przebieg i porządek rozprawy.
Orzeczenia
§ 28.
2. W razie wyznaczenia ławników dodatkowych zajmują oni miejsca także za stołem składu orzekającego.
3. Delegat ministra i państwowy inspektor pracy zajmują miejsca przed stołem składu orzekającego – po prawej stronie, a zainteresowani – po lewej stronie przewodniczącego rozprawy.
2. Wszyscy obecni na sali rozpraw powstają z miejsc w czasie wchodzenia składu orzekającego na salę, odbierania przyrzeczenia, ogłaszania sentencji orzeczenia oraz wychodzenia składu orzekającego z sali rozpraw.
3. W czasie rozprawy każda osoba, która przemawia do składu orzekającego i do której zwraca się skład orzekający, powstaje z miejsca. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący rozprawy może zezwolić na pozostanie tej osoby w pozycji siedzącej.
4. W czasie odbierania przyrzeczenia powstaje z miejsc także skład orzekający.
2. Jeżeli przewodniczący rozprawy uzna, że złożenie do akt sprawy okazanego mu przedmiotu lub dokumentu albo odpisu lub wypisu z dokumentu jest zbędne, należy ten przedmiot lub dokument opisać wyczerpująco w protokole lub notatce urzędowej, wskazując osobę, która go przedstawiła.
2. Jeśli orzeczenie zapadło wbrew stanowisku przewodniczącego, powinien on oprzeć ustne uzasadnienie orzeczenia na motywach wyrażonych przez ławników.
2. Przewodniczący rozprawy może wyznaczyć sprawozdawcę, do którego obowiązku będzie należało sporządzenie orzeczenia.
2. W wyciągu, o którym mowa w ust. 1, nie umieszcza się danych osobowych i informacji o środkach orzeczonych w trybie art. 35 ust. 1–3 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich.
2. Pisemne uzasadnienie orzeczenia w sprawach wypadków morskich sporządza i podpisuje przewodniczący rozprawy. Uzasadnienie orzeczenia, w którym złożono zdanie odrębne, podpisuje przewodniczący rozprawy wraz z ławnikami.
3. Przewodniczący rozprawy nie ma obowiązku sporządzenia uzasadnienia orzeczenia, co do którego zgłosił zdanie odrębne. Jeżeli jednak żaden z ławników nie podjął się sporządzenia uzasadnienia, sporządza je przewodniczący rozprawy na podstawie motywów ustalonych w czasie narady.
4. Zgłoszenie zdania odrębnego zaznacza się przy podpisie złożonym na orzeczeniu przez zamieszczenie odpowiedniej wzmianki; zdania odrębnego nie ogłasza się.
5. Zgłaszający zdanie odrębne sporządza uzasadnienie zdania odrębnego w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia orzeczenia.
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1, sporządzenie uzasadnienia należy do ławnika, przewodniczący izby morskiej, w razie potrzeby, wyznaczy innego członka składu orzekającego do udzielania pomocy ławnikowi przy sporządzaniu uzasadnienia.
2. O sprostowaniu orzeczenia zawiadamia się zainteresowanych przez doręczenie im odpisu postanowienia o sprostowaniu, a na żądanie zainteresowanych – sprostowania dokonuje się również na doręczonych poprzednio odpisach.
Rozdział 7
Doręczenia pism, protokół rozprawy
§ 46.
2. Sporządzenie protokołu przesłuchania przeprowadzonego przez inspektora dochodzeniowego należy do tego inspektora.
3. Protokół rozprawy powinien odzwierciedlać jej przebieg we wszystkich istotnych kwestiach. Przy jego sporządzaniu może być wykorzystany zapis urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk.
2. W protokole rozprawy zamieszcza się wzmiankę o terminie ogłoszenia orzeczenia.
Rozdział 8
Akta
§ 52.
2. Jeżeli od orzeczenia lub postanowienia wniesiono skuteczny formalnie środek odwoławczy, do akt sprawy załącza się kartę, na której sekretarz odnotowuje liczbę kart akt sprawy oraz datę przekazania akt do Odwoławczej Izby Morskiej lub do Sądu Apelacyjnego w Gdańsku.
Rozdział 9
Czynności w sprawach rejestrowych
§ 56.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wzywa się także do uiszczenia opłat ani nie rozpoznaje wniosku o przyznanie zwolnienia od opłat, chyba że składający pismo wniósł środek odwoławczy od postanowienia o odrzuceniu pisma lub o przekazaniu sprawy innej izbie morskiej.
2. W pozostałych przypadkach pismo zwraca się, wraz z doręczeniem stronie odpisu zarządzenia o jego zwrocie, chyba że zarządzenie o zwrocie pisma podlega zaskarżeniu. W takim przypadku zwrotu pisma dokonuje się po doręczeniu i uprawomocnieniu się tego zarządzenia.
Rozdział 10
Czynności w sprawach wypadków morskich
§ 63.
2. Jeżeli przedmioty złożone w związku z postępowaniem nie mogą być dołączone do akt sprawy ze względu na ich rozmiar, wartość lub znaczenie, przechowuje się je w sekretariacie, kasie lub innym pomieszczeniu odpowiednio zabezpieczonym.
2. Przechowywane przedmioty, złożone w związku z postępowaniem, przedstawia się izbie morskiej tylko w przypadku, gdy są niezbędne przy czynności procesowej i tylko na czas niezbędny do dokonania tej czynności.
3. Przechowywane przedmioty wydaje się kierownikowi sekretariatu tylko na pisemne polecenie przewodniczącego izby morskiej.
2. Jeżeli sprawę przekazano Odwoławczej Izbie Morskiej lub Sądowi Apelacyjnemu w Gdańsku, przedmioty przechowywane w związku z tą sprawą pozostawia się w dotychczasowym miejscu przechowywania, chyba że przewodniczący izby morskiej pierwszej instancji lub Odwoławczej Izby Morskiej albo przewodniczący właściwego wydziału Sądu Apelacyjnego w Gdańsku zarządzi inaczej.
2. Po doręczeniu zawiadomień o przyjęciu odwołania izba morska pierwszej instancji przedstawia niezwłocznie odwołanie wraz z aktami sprawy Odwoławczej Izbie Morskiej.
Rozdział 11
Pomoc prawna
§ 69.
2. Do pisma o udzielenie pomocy prawnej należy dołączyć, w miarę potrzeby, zwięzły opis stanu sprawy i odpisy z akt sprawy; same akta w całości lub w części dołącza się tylko w razie konieczności i jeżeli nie wstrzyma to biegu postępowania.
3. Pismo o udzielenie pomocy prawnej podpisuje przewodniczący izby morskiej.
Rozdział 12
Komunikowanie się izby morskiej z sądami, organami administracji publicznej oraz z zagranicą
§ 71.
2. W razie konieczności uzyskania pomocy prawnej za granicą, w wystąpieniach o udzielenie pomocy prawnej, przepisy § 69 stosuje się odpowiednio.
3. Z organami żeglugowymi państw obcych izba morska może komunikować się bezpośrednio lub za pośrednictwem polskich urzędów konsularnych, przedstawicielstw dyplomatycznych albo polskich przedstawicielstw żeglugowych.
Rozdział 13
Przepis końcowy
§ 75.
Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1989 r. Nr 33, poz. 175 i Nr 35, poz. 192, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2004 r. Nr 62, poz. 575.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703 oraz z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580, Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 48, poz. 461, Nr 77, poz. 680, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz. 1181, Nr 143, poz. 1203, Nr 163, poz. 1363, Nr 169, poz. 1416 i Nr 178, poz. 1479 oraz z 2006 r. Nr 15, poz. 118, Nr 66, poz. 467, Nr 95, poz. 659 i Nr 104, poz. 708 i 711.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, z 2003 r. Nr 229, poz. 2277, z 2004 r. Nr 93, poz. 895 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 155, poz. 1298.
- Data ogłoszenia: 2006-06-27
- Data wejścia w życie: 2006-07-12
- Data obowiązywania: 2006-07-12
- Dokument traci ważność: 2009-07-02
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA