REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 67 poz. 480
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 14 kwietnia 2006 r.
w sprawie określenia warunków technicznych i organizacyjnych dla firm inwestycyjnych i banków powierniczych
Na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
2) biurze maklerskim – rozumie się przez to wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę, w ramach której bank prowadzi działalność maklerską;
3) wyodrębnionej jednostce banku – rozumie się przez to niebędącą biurem maklerskim wydzieloną organizacyjnie jednostkę banku prowadzącego działalność maklerską;
4) punktach przyjmowania zleceń – rozumie się przez to punkty banku prowadzącego działalność maklerską, w których są wykonywane czynności przyjmowania zleceń nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych;
5) punkcie obsługi klienta – rozumie się przez to inną niż punkt przyjmowania zleceń jednostkę organizacyjną domu maklerskiego, w której jest dokonywana bieżąca obsługa klientów tego domu maklerskiego, obejmująca także przyjmowanie zleceń nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych;
6) dogrywce – rozumie się przez to dodatkową fazę notowań, podczas której są składane i zawierane, zgodnie z regulacjami danego rynku regulowanego, zlecenia kupna i sprzedaży;
7) prawach majątkowych – rozumie się przez to prawa majątkowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d i e ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538), dopuszczone do obrotu na giełdzie towarowej w rozumieniu tej ustawy;
8) rachunku transakcji giełdowych – rozumie się przez to rachunek, na którym są zapisywane prawa majątkowe;
9) systemach informatycznych firmy inwestycyjnej – rozumie się przez to również wykorzystywane przez firmę inwestycyjną w prowadzonej działalności maklerskiej podsystemy informatyczne;
10) konflikcie interesów – rozumie się przez to konflikt interesów, o którym mowa w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2005 r. w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 2, poz. 8);
11) zleceniu brokerskim – rozumie się przez to zlecenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia wymienionego w pkt 10;
12) usługach brokerskich – rozumie się przez to usługi świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich, o której mowa w art. 73 ust. 2 ustawy.
2. Pomieszczenia, w których jest prowadzona działalność maklerska, powinny być zabezpieczone przed niekontrolowanym dostępem osób nieuprawnionych.
3. Pomieszczenia, w których jest prowadzona obsługa klientów firmy inwestycyjnej, powinny być wydzielone w sposób uniemożliwiający klientom firmy inwestycyjnej oraz innym osobom nieuprawnionym niekontrolowany dostęp do pozostałych pomieszczeń firmy inwestycyjnej.
4. Firma inwestycyjna jest obowiązana zapewnić warunki techniczne i organizacyjne pozwalające, na żądanie klienta, na składanie zleceń z zachowaniem poufności.
5. Sposób organizacji firmy inwestycyjnej powinien gwarantować bezpieczeństwo obsługi klientów oraz przechowywanych dokumentów i danych.
6. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do punktów przyjmowania zleceń.
7. Przepisów ust. 1–5 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej.
2. Oddziały i punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające stały i bezpośredni kontakt z centralą firmy inwestycyjnej.
3. Oddziały i punkty obsługi klientów powinny być oznaczone w sposób umożliwiający ich identyfikację jako jednostki organizacyjne danej firmy inwestycyjnej.
4. W przypadku gdy oddział lub punkt obsługi klientów zostanie zlokalizowany na terenie banku lub innego podmiotu, powinien posiadać urządzenia i numery telekomunikacyjne identyfikowalne wyłącznie pod nazwą firmy inwestycyjnej lub biura maklerskiego w przypadku banku prowadzącego działalność maklerską.
5. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 4, oddział lub punkt obsługi klientów nie posiada systemów informatycznych wydzielonych z systemów banku lub innego podmiotu, na którego terenie został zlokalizowany, systemy wykorzystywane przez oddział lub punkt obsługi klientów powinny zostać zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem.
6. Bank, który prowadzi działalność maklerską w ramach wyodrębnionej jednostki banku, oraz biuro maklerskie, w zakresie, w jakim czynności przyjmowania zleceń maklerskich instrumentów finansowych są wykonywane przez pracowników banku niebędących pracownikami biura, są obowiązane do odpowiedniego oznaczenia punktów przyjmowania zleceń.
7. Przepisów ust. 1–5 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej.
2. Sposób organizacji działalności powierniczej powinien zapewniać ochronę informacji poufnych i stanowiących tajemnicę zawodową przed nieuprawnionym dostępem.
2. Firma inwestycyjna jest obowiązana wprowadzić zabezpieczenia urządzeń uniemożliwiające nieuprawniony dostęp do systemów informatycznych i przetwarzania danych. Firma inwestycyjna jest obowiązana opracować i wdrożyć wewnętrzne procedury regulujące dostęp do systemów informatycznych firmy inwestycyjnej oraz kontrolę tego dostępu, zapewniające możliwość jego odtworzenia wraz z historią modyfikacji i przetwarzania danych.
3. Urządzenia i systemy informatyczne firmy inwestycyjnej powinny być zabezpieczone przed utratą danych spowodowaną awarią zasilania, innymi awariami lub zakłóceniami oraz innymi zdarzeniami losowymi. W celu zapewnienia ciągłości obsługi i pracy systemów informatycznych firma inwestycyjna jest obowiązana, przynajmniej raz dziennie, tworzyć kopię bazy danych lub stosować inne środki techniczne umożliwiające odtworzenie danych oraz podjęcie pracy systemów informatycznych w sytuacji awarii i utraty części lub całości danych w podstawowych bazach danych.
4. W przypadku prowadzenia przez firmę inwestycyjną rachunków papierów wartościowych, rachunków pieniężnych, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 1 ustawy, lub rachunków transakcji giełdowych, systemy informatyczne firmy inwestycyjnej powinny gwarantować możliwość tworzenia za okresy nie krótsze niż okresy, w których firma inwestycyjna jest zobowiązana do przechowywania danych związanych z prowadzoną działalnością maklerską, odpowiednio historii rachunków papierów wartościowych, rachunków pieniężnych i rejestrów operacyjnych oraz rachunków transakcji giełdowych zawierającej chronologiczne zestawienie operacji dokonywanych na tych rachunkach i rejestrach, w szczególności dane dotyczące:
1) w odniesieniu do rachunku pieniężnego:
a) salda początkowego i końcowego środków pieniężnych za każdy dzień,
b) wpłat na rachunek, z uwzględnieniem wpłat dokonanych w formie przelewu, a w szczególności kwot poszczególnych wpłat, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego,
c) wypłat z rachunku, a w szczególności kwot poszczególnych wypłat, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego,
d) przelewów środków pieniężnych z rachunku, a w szczególności kwot poszczególnych przelewów, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego,
e) środków z rozliczonych w danym dniu transakcji, a w szczególności kwoty rozliczonych środków, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego,
f) blokady środków pieniężnych w związku ze złożeniem zlecenia kupna maklerskich instrumentów finansowych, a w szczególności kwoty środków objętych blokadą, daty i opisu operacji oraz numeru zlecenia,
g) blokady środków pieniężnych ustanowionej w przypadku innym niż wymieniony w lit. f, a w szczególności kwoty środków objętych blokadą,
h) zniesienia blokady środków pieniężnych w związku z anulowaniem zlecenia kupna maklerskich instrumentów finansowych, a w szczególności daty i numeru zlecenia,
i) naliczonych odsetek za opóźnienie, a w szczególności daty i opisu operacji;
2) w odniesieniu do rachunku papierów wartościowych:
a) salda początkowego i końcowego dla każdego rodzaju maklerskich instrumentów finansowych za każdy dzień,
b) blokady maklerskich instrumentów finansowych, a w szczególności liczby maklerskich instrumentów finansowych objętych blokadą, daty i opisu operacji,
c) nabycia maklerskich instrumentów finansowych w drodze wykonania zlecenia kupna w obrocie zorganizowanym, a w szczególności daty i numeru zlecenia oraz liczby maklerskich instrumentów finansowych,
d) nabycia maklerskich instrumentów finansowych poza obrotem zorganizowanym, a w szczególności liczby maklerskich instrumentów finansowych, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego,
e) zbycia maklerskich instrumentów finansowych w drodze wykonania zlecenia sprzedaży w obrocie zorganizowanym, a w szczególności daty i numeru zlecenia oraz liczby maklerskich instrumentów finansowych,
f) zbycia maklerskich instrumentów finansowych poza obrotem zorganizowanym, a w szczególności daty i numeru zlecenia oraz liczby maklerskich instrumentów finansowych,
g) przeniesienia maklerskich instrumentów finansowych na inny rachunek papierów wartościowych należący do tego samego podmiotu, a w szczególności liczby maklerskich instrumentów finansowych, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego;
3) w odniesieniu do rachunku transakcji giełdowych:
a) salda początkowego i końcowego dla każdego rodzaju prawa majątkowego za każdy dzień,
b) nabycia praw majątkowych, a w szczególności daty i numeru zlecenia oraz liczby praw majątkowych,
c) zbycia praw majątkowych, a w szczególności daty i numeru zlecenia oraz liczby praw majątkowych,
d) przeniesienia praw majątkowych na inny rachunek należący do tego samego podmiotu, a w szczególności liczby praw majątkowych, daty i opisu operacji oraz dokumentu źródłowego.
5. Przepis ust. 4 pkt 1 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia przez firmę inwestycyjną rachunków pieniężnych służących do obsługi ewidencji lub rachunków, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 2 ustawy. Przepisy ust. 4 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia przez firmę inwestycyjną ewidencji lub rachunków, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 2 ustawy, niebędących rachunkami transakcji giełdowych.
6. W przypadku przechowywania maklerskich instrumentów finansowych systemy informatyczne firmy inwestycyjnej powinny gwarantować możliwość rejestrowania danych umożliwiających identyfikację maklerskich instrumentów finansowych będących przedmiotem poszczególnych operacji.
7. Firma inwestycyjna przyjmująca zlecenia lub dyspozycje klientów przekazywane za pomocą telefonu, telefaksu, innych urządzeń technicznych lub elektronicznych nośników informacji jest obowiązana zapewnić:
1) poufność składanych zleceń lub dyspozycji, a w szczególności zabezpieczenie ich przed odsłuchaniem lub odczytaniem przez osoby nieupoważnione;
2) integralność składanych zleceń lub dyspozycji, a w szczególności zabezpieczenie ich przed modyfikacją lub usunięciem przez osoby nieupoważnione;
3) zabezpieczenie przed możliwością ich składania przez osoby nieuprawnione, w szczególności przez ustalenie odrębnego identyfikatora lub hasła dla każdego klienta;
4) rejestrację daty, godziny i minuty otrzymania dyspozycji przez firmę inwestycyjną;
5) możliwość potwierdzenia klientowi faktu otrzymania zlecenia lub dyspozycji przez firmę inwestycyjną – z wyłączeniem zleceń i dyspozycji składanych za pośrednictwem telefonu;
6) możliwość potwierdzenia klientowi faktu wykonania zlecenia lub zrealizowania dyspozycji – z wyłączeniem zleceń i dyspozycji składanych za pośrednictwem telefonu.
8. Firma inwestycyjna, o której mowa w ust. 7, jest obowiązana dołożyć należytej staranności w celu zapewnienia sprawnej obsługi klientów w zakresie przyjmowania dyspozycji i zleceń przekazywanych za pomocą telefonu, telefaksu, innych urządzeń technicznych lub elektronicznych nośników informacji.
9. Firma inwestycyjna może przyjmować zlecenia lub dyspozycje składane za pomocą telefonu, telefaksu lub innych urządzeń technicznych po uprzedniej, zgodnej z ustalonymi zasadami, identyfikacji osoby składającej zlecenie lub dyspozycję.
10. Przepisów ust. 1–9 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej.
11. Do banku powierniczego w zakresie:
1) systemów informatycznych służących do prowadzenia rachunków papierów wartościowych – stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1–3 oraz ust. 4 pkt 2;
2) przyjmowanych dyspozycji – stosuje się odpowiednio przepisy ust. 7 pkt 1–4 oraz ust. 8.
2. Bank prowadzący działalność maklerską w formie biura maklerskiego może umożliwić klientom będącym jednocześnie klientami banku z tytułu wykonywanych przez ten bank czynności bankowych dostęp do systemu informatycznego w sposób umożliwiający korzystanie z usług maklerskich i innych usług świadczonych przez ten bank przez uzyskanie połączenia z systemem banku.
3. W celu uzyskania bezpośredniego dostępu do zagranicznego rynku regulowanego firma inwestycyjna może instalować systemy informatyczne i urządzenia techniczne tego rynku.
1) z maklerem papierów wartościowych – w zakresie działalności, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1, 2, 5 i 6, ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 pkt 1–6, 8 i 9 ustawy;
2) z doradcą inwestycyjnym – w zakresie działalności, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt 4 ustawy;
3) z maklerem papierów wartościowych posiadającym uprawnienia do wykonywania czynności doradztwa inwestycyjnego albo z doradcą inwestycyjnym – w zakresie działalności, o której mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 7 ustawy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez otwierania oddziału.
2. Firma inwestycyjna określa sposób postępowania pracowników, o których mowa w ust. 1, przy wystawianiu zleceń brokerskich, biorąc pod uwagę w szczególności konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dostępu do systemu rynku regulowanego lub alternatywnego systemu obrotu, gdzie wykonywane są zlecenia.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską bez otwierania oddziału.
4. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się, gdy zlecenia brokerskie wystawiane są przy użyciu systemu informatycznego firmy inwestycyjnej.
2. Stanowiska obsługiwane przez maklerów papierów wartościowych lub doradców inwestycyjnych powinny posiadać wyraźne oznaczenie informujące o tym. Oznaczenie zamieszcza się wyłącznie w czasie obsługiwania stanowiska przez taką osobę.
3. W centrali, oddziałach, punktach obsługi klientów firmy inwestycyjnej oraz w punktach przyjmowania zleceń udostępnia się informację na temat możliwości, terminów i miejsca składania przez klientów skarg i wniosków dotyczących działalności maklerskiej danej firmy inwestycyjnej.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez otwierania oddziału.
2. W przypadku dogrywki lub notowań ciągłych organizowanych w oddziale lub punkcie obsługi klientów, w którym nie ma zatrudnionego maklera papierów wartościowych, zlecenia są przekazywane do centrali firmy inwestycyjnej. W takim przypadku dogrywkę i notowania ciągłe nadzoruje makler papierów wartościowych zatrudniony w tej centrali.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez otwierania oddziału.
2. Do obowiązków komórki nadzoru wewnętrznego należy:
1) nadzór nad przepływem informacji poufnych i informacji stanowiących tajemnicę zawodową oraz zabezpieczenie dostępu do nich;
2) przeciwdziałanie wykorzystywaniu przez członków zarządu, rady nadzorczej, wspólników w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariuszy w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej oraz pracowników firmy inwestycyjnej informacji poufnych i informacji stanowiących tajemnicę zawodową;
3) nadzór nad przestrzeganiem reguł postępowania w celu przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
4) badanie zgodności działalności firmy inwestycyjnej i czynności wykonywanych w ramach tej działalności przez członków zarządu, rady nadzorczej, wspólników w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariuszy w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej oraz pracowników firmy inwestycyjnej z przepisami prawa, regulaminami wewnętrznymi firmy inwestycyjnej, regulacjami rynków, na których działa firma inwestycyjna, regulacjami Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., regulacjami innych izb rozliczeniowych, których uczestnikiem jest firma inwestycyjna, oraz regulacjami izby gospodarczej, o której mowa w art. 92 ustawy, o ile firma inwestycyjna należy do takiej izby;
5) przeprowadzanie systematycznych kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 1–4;
6) rozpatrywanie skarg i wniosków klientów.
3. Pracami komórki nadzoru wewnętrznego kieruje inspektor nadzoru.
4. Inspektor nadzoru niebędący członkiem zarządu podlega, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, bezpośrednio prezesowi zarządu firmy inwestycyjnej, a w przypadku gdy prezes nie został powołany – zarządowi firmy inwestycyjnej.
5. W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską w formie biura maklerskiego inspektor nadzoru podlega bezpośrednio osobie kierującej biurem maklerskim.
6. W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską w formie wyodrębnionej jednostki funkcje inspektora nadzoru pełni, według wyboru tego banku, osoba kierująca wyodrębnioną jednostką, osoba bezpośrednio jej podległa albo osoba kierująca komórką kontroli wewnętrznej banku. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
7. W przypadku domu maklerskiego w formie spółki osobowej inspektor nadzoru podlega bezpośrednio komplementariuszom lub wspólnikom, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki.
8. W przypadku gdy uzasadnia to rozmiar prowadzonej przez firmę inwestycyjną działalności i nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu lub interesom uczestników obrotu, nadzór wewnętrzny może być wykonywany w ramach jednoosobowego, samodzielnego stanowiska inspektora nadzoru.
9. Inspektor nadzoru, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące, przekazuje zarządowi i radzie nadzorczej firmy inwestycyjnej raport z pełnienia funkcji nadzoru wewnętrznego. Raport powinien w szczególności zawierać zestawienie wyników przeprowadzonych kontroli wewnętrznych.
10. Inspektor nadzoru przekazuje raport, o którym mowa w ust. 9:
1) członkowi zarządu banku nadzorującemu prowadzenie działalności maklerskiej – w przypadku banku prowadzącego działalność maklerską;
2) komplementariuszom, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki, oraz radzie nadzorczej – w przypadku domu maklerskiego w formie spółki komandytowo-akcyjnej;
3) komplementariuszom albo wspólnikom, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki – w przypadku domu maklerskiego w formie spółki komandytowej, spółki partnerskiej albo spółki jawnej.
11. Przepisów ust. 1–10 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej oraz do banku prowadzącego działalność maklerską w formie wyodrębnionej jednostki.
2. W rejestrze skarg umieszcza się następujące dane:
1) imię i nazwisko lub firmę (nazwę) podmiotu składającego skargę;
2) numer rachunku papierów wartościowych, innego rachunku lub ewidencji podmiotu składającego skargę, o ile podmiot ten posiada rachunek lub ewidencję w firmie inwestycyjnej;
3) datę złożenia skargi;
4) przedmiot skargi;
5) datę ostatecznego załatwienia skargi;
6) sposób ostatecznego załatwienia skargi.
3. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1–4, podlegają wpisowi do rejestru skarg niezwłocznie po złożeniu skargi, a dane, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6, niezwłocznie po ostatecznym załatwieniu skargi.
4. Po ostatecznym załatwieniu skargi kopie dokumentów sporządzonych lub otrzymanych w związku ze skargą przez firmę inwestycyjną dołącza się do rejestru skarg w formie załącznika.
5. Rejestr skarg prowadzi inspektor nadzoru.
6. Przepisy ust. 1–4 stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej w zakresie skarg odnoszących się do działalności maklerskiej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisu ust. 5 nie stosuje się.
2. W dzienniku kontroli zewnętrznych umieszcza się następujące dane:
1) oznaczenie podmiotu kontrolującego;
2) zakres kontroli;
3) datę rozpoczęcia kontroli;
4) datę zakończenia kontroli.
3. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3, podlegają wpisowi do dziennika kontroli nie później niż w dniu rozpoczęcia kontroli, a dane, o których mowa w ust. 2 pkt 4 – niezwłocznie po uzyskaniu przez firmę inwestycyjną informacji o zakończeniu kontroli.
4. W przypadku kontroli działalności banku prowadzącego działalność maklerską obejmującej oprócz biura maklerskiego także inne jednostki organizacyjne banku, kontrolowany umieszcza w dzienniku kontroli zewnętrznych, w części dotyczącej zakresu kontroli, jedynie wzmiankę dotyczącą zakresu kontroli dokonywanej w biurze maklerskim.
5. Dziennik kontroli zewnętrznych dotyczących wykonywania działalności na rynku finansowym prowadzi inspektor nadzoru.
6. Przepisy ust. 1–4 stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej w zakresie kontroli, których przedmiotem jest badanie zgodności prowadzonej działalności maklerskiej z zasadami świadczenia usług maklerskich. Przepisu ust. 5 nie stosuje się.
2. Dziennik kontroli wewnętrznych prowadzi się zgodnie z zasadami określonymi w § 15 ust. 2–5.
3. Dopuszczalne jest prowadzenie jednego dziennika kontroli, zawierającego dane dotyczące kontroli przeprowadzanych przez podmioty, o których mowa w § 15 ust. 1, oraz przez komórkę nadzoru wewnętrznego.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej w zakresie kontroli, których przedmiotem jest badanie zgodności prowadzonej działalności maklerskiej z zasadami świadczenia usług maklerskich. Przepisu § 15 ust. 5 nie stosuje się.
2. W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską książka procedur zawiera procedury związane z tą działalnością.
3. Książka procedur może być prowadzona w formie zapisu elektronicznego.
2. Firma inwestycyjna jest zobowiązana do zapewnienia przechowywania i archiwizowania dokumentów lub innych nośników informacji przez podmiot, któremu powierza wykonywanie tych czynności, w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym do treści dokumentów lub innych nośników informacji.
3. Dokumenty lub inne nośniki informacji mogą być przechowywane i archiwizowane w pomieszczeniach banku poza biurem maklerskim, pod warunkiem wydzielenia archiwum biura maklerskiego z archiwum banku. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. W przypadku wyodrębnionej jednostki banku dokumenty lub inne nośniki informacji związane z działalnością maklerską są przechowywane i archiwizowane przez ten bank. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Obowiązki komórki nadzoru w banku powierniczym mogą być powierzone komórce kontroli wewnętrznej banku.
3. Inspektorem nadzoru w banku powierniczym jest, według wyboru tego banku, osoba kierująca działalnością powierniczą, osoba bezpośrednio jej podległa albo osoba kierująca komórką kontroli wewnętrznej banku. Raport z pełnienia funkcji nadzoru wewnętrznego, zawierający w szczególności zestawienie wyników przeprowadzonych kontroli wewnętrznych, jest przekazywany, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące, członkowi zarządu banku nadzorującemu prowadzenie działalności powierniczej.
Minister Finansów: Z. Gilowska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2005 r. w sprawie określenia warunków technicznych i organizacyjnych wymaganych do prowadzenia działalności maklerskiej przez niektóre podmioty oraz do prowadzenia rachunków papierów wartościowych przez bank (Dz. U. Nr 71, poz. 640), które utraciło moc zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).
- Data ogłoszenia: 2006-04-24
- Data wejścia w życie: 2006-04-25
- Data obowiązywania: 2006-04-25
- Dokument traci ważność: 2009-12-17
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA