REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 42 poz. 290
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1)
z dnia 1 marca 2006 r.
w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych
Na podstawie art. 73 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) przez abonenta:
a) publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru,
b) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru:
– w ramach istniejącej sieci tego samego operatora,
– do istniejącej sieci innego operatora,
c) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach.
d) będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach, w przypadku gdy Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Prezesem UKE”, na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne nałoży obowiązek realizacji uprawnienia na wyznaczonego operatora o znaczącej pozycji na tym rynku;
2) przez użytkownika końcowego usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
Rozdział 2
Zmiana przydzielonego numeru
§ 2.
2. We wniosku abonent wykazuje, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, w szczególności opisuje i wyjaśnia, na czym polega uciążliwość. Jeżeli uciążliwość polega na występowaniu uciążliwych połączeń, to wówczas abonent podaje ich przybliżone daty i godziny.
3. Wniosek abonenta spełniający wymogi, o których mowa w ust. 2, podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, z zastrzeżeniem § 3.
4. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przydzieleniu, zamiast dotychczasowego, nowego numeru i jego uruchomieniu.
5. Przed uruchomieniem nowego numeru dostawca usług, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przydzieleniu i o terminie uruchomienia nowego numeru.
6. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5, powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Odmowa zmiany przydzielonego numeru z powodu braku możliwości technicznych może być udzielona abonentowi w przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, zwanej dalej „decyzją Prezesa UKE”, w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy.
3. Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do zmiany przydzielonego numeru.
5. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy usług lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.
Rozdział 3
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie lokalizacji
§ 4.
2. Wniosek abonenta podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, z zastrzeżeniem § 5.
3. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i jego uruchomieniu.
4. Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia.
5. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 4, powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej wyłącznie w przypadku:
1) braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy;
2) gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się:
a) poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora obsługującego zakończenie sieci abonenta,
b) w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
3. Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru.
5. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.
Rozdział 4
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora
§ 6.
2. Wniosek abonenta podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, a abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony w formie pisemnej o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług, z zastrzeżeniem § 7.
2. Odmowa zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku:
1) braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE, w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy;
2) gdy lokalizacja abonenta znajduje się:
a) poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,
b) w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
3. Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, nowy dostawca zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru.
5. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 7 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług.
2. W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku abonent zostaje zawiadomiony w formie pisemnej o terminie i warunkach rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Termin i warunki rozwiązania umowy powinny być określone zgodnie z warunkami umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawartej z abonentem, przy czym nie może on przypadać wcześniej niż przewidywany termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę.
4. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, abonent zawiera z nowym dostawcą umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna określać w szczególności termin rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych, zgodny z terminem rozwiązania umowy z abonentem przez dotychczasowego dostawcę usług, chyba że abonent wnioskował o zawarcie umowy w późniejszym terminie.
5. Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, liczonej od określonego w umowie, o której mowa w ust. 4, dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług, chyba że abonent wyraził w tej umowie zgodę na dłuższą przerwę.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 2 dni od dnia jego złożenia, a użytkownik zostaje niezwłocznie zawiadomiony, w uzgodnionej z nim formie, o możliwości przeniesienia przydzielonego numeru oraz o terminie rozpoczęcia świadczenia usług, nie dłuższym niż 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Nowy dostawca, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, realizuje wszelkie czynności związane z przeniesieniem przydzielonego temu użytkownikowi numeru.
4. Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, chyba że użytkownik wyraził we wniosku zgodę na dłuższą przerwę.
5. W przypadku braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca zawiadamia niezwłocznie użytkownika, w formie pisemnej, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
6. Jeżeli w dniu złożenia wniosku użytkownika toczy się albo w okresie 2 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej użytkownika o powyższej okoliczności.
7. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 6, nowy dostawca zawiadamia w formie pisemnej użytkownika, w terminie 2 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia użytkownika do przeniesienia przydzielonego numeru.
8. Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 6, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, wniosek użytkownika zostaje zrealizowany w terminie 2 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia użytkownika, w formie pisemnej, w tym terminie o przewidywanym terminie przeniesienia przydzielonego numeru.
Rozdział 5
Wybór dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych
§ 10.
2. Abonent, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu, przez wybranie podczas inicjowania połączenia ciągu cyfr zawierającego numer dostępu dostawcy usług, zwany dalej „NDS”, zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej.
3. Abonent, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez preselekcję, przez złożenie zlecenia w formie pisemnej kierowania wskazanych rodzajów połączeń do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych bez konieczności wybierania NDS, zwanego dalej „zleceniem preselekcji”.
4. W przypadku gdy abonent, o którym mowa w ust. 1, w celu realizacji danego połączenia nie wybierze ciągu cyfr zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego połączenia, wraz z podaniem prawidłowego schematu wybierania.
5. Przez NDS i zlecenie preselekcji mogą być realizowane następujące rodzaje połączeń telefonicznych:
1) krajowe obejmujące:
a) połączenia miejscowe i strefowe,
b) połączenia międzystrefowe,
c) połączenia z sieci stacjonarnej do sieci ruchomej,
d) inne połączenia lub usługi wykorzystujące techniki komutacji, z wyjątkiem połączeń do numerów alarmowych;
2) międzynarodowe.
6. W przypadku gdy abonent, o którym mowa w ust. 1, w celu realizacji danego połączenia nie wybierze dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez NDS albo zlecenie preselekcji, połączenie jest realizowane przez dostawcę usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
7. Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji nie może ograniczać możliwości wyboru dowolnego dostawcy tych usług przez NDS.
8. Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji może być w każdym czasie przez abonenta zmieniony lub wycofany.
1) nie jest jeszcze uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, operator ten przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego;
2) jest uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, ale wybrany dostawca nie realizuje tego rodzaju połączeń w danej strefie numeracyjnej, operator o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego.
2. Zlecenie preselekcji dotyczące krajowych połączeń telefonicznych obejmuje wszystkie połączenia telefoniczne oferowane przez wybranego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych w danej strefie numeracyjnej.
3. Abonent, o którym mowa w § 10 ust. 1, składa w formie pisemnej zlecenie preselekcji do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Zlecenie preselekcji może być doręczone przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, na rzecz którego ma być ustanowiona preselekcja.
4. Zlecenie preselekcji podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, z zastrzeżeniem § 13.
5. Przed zrealizowaniem zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta oraz wybranego dostawcę usług o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
1) abonenta o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia;
2) wybranego przez abonenta dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia.
2. Odmowa realizacji zlecenia preselekcji może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku:
1) braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy;
2) braku punktu styku sieci operatora, o którym mowa w § 10 ust. 1, z siecią, w której realizowane są usługi dostawcy wybranego przez abonenta w drodze zlecenia preselekcji.
3. Jeżeli w dniu złożenia zlecenia preselekcji toczy się albo w okresie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 10 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 10 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do wyboru dowolnego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
5. Jeżeli Prezes UKE, w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, zlecenie preselekcji złożone przez abonenta zostaje zrealizowane w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta oraz wybranego przez niego dostawcę usług, w formie pisemnej, w tym terminie o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do tego wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
2. Przed zrealizowaniem wniosku, o którym mowa w ust. 1, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta o terminie realizacji wniosku.
2. Preselekcja dla połączeń telefonicznych nowo oferowanych przez wybranego przez zlecenie preselekcji dostawcę usług jest realizowana w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, chyba że abonent złoży w tym terminie wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji do dostawcy usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
Rozdział 6
Wniosek o interwencję
§ 17.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do abonenta publicznej sieci telefonicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora i przy zmianie operatora, do użytkownika końcowego usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, o którym mowa w § 9 ust. 1, w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora oraz do abonenta, o którym mowa w § 10 ust. 1, w zakresie wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 18.
Minister Transportu i Budownictwa: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu i Budownictwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1900).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 66.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 29 marca 2006 r.
- Data ogłoszenia: 2006-03-14
- Data wejścia w życie: 2006-03-29
- Data obowiązywania: 2006-03-29
- Dokument traci ważność: 2009-07-06
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA