REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 36 poz. 245

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 21 lutego 2006 r.

w sprawie kontroli legalności zatrudnienia

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 117 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa organizację i tryb przeprowadzania przez wojewodów i organy celne kontroli, o której mowa w art. 116 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej „ustawą”, oraz sposób ich współdziałania z innymi organami.

2. Jeżeli kontrola dotyczy przedsiębiorcy, czynności kontrolne są wykonywane zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.2)).

§ 2.
1. Kontrola jest wykonywana jednoosobowo lub przez zespół osób, po okazaniu legitymacji służbowych i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

2. Legitymacje służbowe oraz upoważnienia do przeprowadzania kontroli dla pracowników przeprowadzających kontrolę wydaje wojewoda. Legitymacja służbowa zawiera dane osobowe pracownika: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz zdjęcie.

3. Legitymacje służbowe oraz upoważnienia dla funkcjonariuszy celnych przeprowadzających kontrolę wydaje organ celny.

4. Upoważnienie do przeprowadzania kontroli zawiera wskazanie podstawy prawnej, oznaczenie organu kontroli, datę i miejsce wystawienia, imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej, nazwę i adres jednostki kontrolowanej, określenie zakresu przedmiotowego kontroli, wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli, podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji oraz pouczenie o prawach i obowiązkach jednostki kontrolowanej.

5. Jeżeli w celu przeprowadzenia kontroli wystawiono upoważnienie w formie uproszczonej, przeprowadzający kontrolę po zakończeniu czynności wstępnych, o których mowa w art. 116 ust. 3a ustawy, uzupełnia upoważnienie w formie uproszczonej o ustaloną nazwę jednostki kontrolowanej, okres kontroli i przystępuje do kontroli.

§ 3.
1. Przeprowadzający kontrolę przeprowadza kontrolę w siedzibie jednostki kontrolowanej i w innych miejscach wykonywania pracy przez pracowników lub przez inne osoby świadczące pracę na rzecz tej jednostki.

2. Jeżeli zakończenie czynności kontrolnych tego wymaga, czynności te mogą być prowadzone w urzędzie obsługującym wojewodę lub organ celny.

§ 4.
1. Jeżeli podczas wykonywania czynności wstępnych stwierdzono nieobecność przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej do reprezentowania go podczas przeprowadzanych kontroli, przeprowadzający czynności wstępne ustala tożsamość osób świadczących pracę oraz żąda od tych osób oświadczeń o legalności ich zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, a następnie odstępuje od kontroli.

2. Kontrola u przedsiębiorcy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, może być przeprowadzona w terminie ustalonym z tym przedsiębiorcą.

3. Kontrola może być przeprowadzana bez uprzedzenia w dniach i w godzinach pracy jednostki kontrolowanej, a także w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy, jeżeli na terenie jednostki kontrolowanej przebywa osoba lub osoby wykonujące pracę.

4. Przeprowadzający kontrolę jest uprawniony do wstępu i poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej oraz nie podlega rewizji osobistej.

5. Przeprowadzający kontrolę stosuje się do przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych obowiązujących w jednostce kontrolowanej.

6. Przy wykonywaniu czynności kontrolnych przeprowadzający kontrolę może korzystać z pomieszczeń do pracy jednostki kontrolowanej.

§ 5.
1. Przeprowadzający kontrolę może sporządzać odpisy, wyciągi lub kserokopie z dokumentów oraz dokumentować czynności kontrolne z wykorzystaniem środków audiowizualnych.

2. Zgodność odpisów i wyciągów oraz kserokopii z dokumentów poświadcza kierujący jednostką kontrolowaną lub osoba przez niego upoważniona.

3. Kierujący jednostką kontrolowaną lub osoba przez niego upoważniona może zgłaszać uwagi lub zastrzeżenia do ustaleń dokonanych podczas kontroli do dnia zakończenia kontroli. Kontrolujący jest obowiązany rozpatrzyć zgłoszone uwagi lub zastrzeżenia przed sporządzeniem protokołu kontroli.

§ 6.
1. Ustalenia z kontroli opisuje się w protokole kontroli, który zawiera w szczególności:

1) klauzulę tajności wynikającą z treści informacji zawartych w protokole, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych;

2) imię i nazwisko kierującego jednostką kontrolowaną, nazwę i adres tej jednostki;

3) imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;

4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

5) zakres kontroli i okres objęty kontrolą;

6) fakty ustalone w toku kontroli, a w szczególności dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości;

7) wskazanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości;

8) adnotację o sporządzeniu odpisów, wyciągów, kserokopii z dokumentów oraz fakcie dokumentowania czynności kontrolnych z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

9) wyszczególnienie załączników do protokołu;

10) datę i miejsce podpisania protokołu.

2. Protokół kontroli podpisuje przeprowadzający kontrolę i kierujący jednostką kontrolowaną, a w razie jego nieobecności osoba przez niego upoważniona.

3. Jeżeli przed podpisaniem protokołu kierujący jednostką kontrolowaną lub osoba przez niego upoważniona zgłosi na piśmie, w terminie nieprzekraczającym 7 dni od dnia jego otrzymania, umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole, przeprowadzający kontrolę dokonuje ich analizy, bada przedstawione dowody oraz ustosunkowuje się do zastrzeżeń i w uzasadnionych przypadkach uzupełnia protokół.

4. Jeżeli kierujący jednostką kontrolowaną lub osoba przez niego upoważniona odmówi podpisania protokołu, przeprowadzający kontrolę zamieszcza w protokole odpowiednią adnotację o przyczynach odmowy podpisania lub braku podania przyczyn.

5. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach – po jednym dla kierującego jednostką kontrolowaną i dla przeprowadzającego kontrolę.

6. Jeżeli stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte przed zakończeniem kontroli, przeprowadzający kontrolę zamieszcza w protokole odpowiednią adnotację.

7. W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje przeprowadzający kontrolę, oznaczając parafy datą ich dokonania.

§ 7.
W razie przeprowadzenia kontroli, w wyniku której nie stwierdzono nieprawidłowości, przeprowadzający kontrolę sporządza notatkę z kontroli zawierającą odpowiednio dane zawarte w § 6 ust. 1 pkt 1–5 oraz pkt 8–10. Przepisy § 6 ust. 2–5 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 8.
1. W razie stwierdzenia w toku kontroli naruszenia przepisów ustawy, wojewoda lub organ celny występuje z wnioskiem do właściwego sądu rejonowego o ukaranie osób, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 7.

2. Niezależnie od działań, o których mowa w ust. 1, wojewoda lub organ celny zawiadamia o podejrzeniu naruszenia przepisów prawa właściwe organy, w szczególności:

1) Zakład Ubezpieczeń Społecznych – gdy chodzi o naruszenie przepisów w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz składek na Fundusz Pracy;

2) Państwową Inspekcję Pracy – gdy chodzi o naruszenie przepisów prawa pracy;

3) urząd kontroli skarbowej – gdy chodzi o naruszenie przepisów prawa podatkowego;

4) Policję lub Straż Graniczną – gdy chodzi o naruszenie przepisów o cudzoziemcach;

5) Policję lub Prokuraturę – gdy chodzi o podejrzenie popełnienia czynu zabronionego.

§ 9.
Wojewodowie oraz organy celne mogą występować do jednostek, o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy, z wnioskami o przeprowadzenie kontroli lub o delegowanie przez te jednostki swoich przedstawicieli do udziału w inicjowanych przez siebie kontrolach oraz mogą z tymi jednostkami organizować wspólne szkolenia i narady w sprawie zadań, form i metod kontroli lub dokonywania ocen wyników przeprowadzonych kontroli.
§ 10.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania kontroli przez wojewodów i organy celne oraz sposobu ich współdziałania z innymi organami (Dz. U. Nr 198, poz. 2037).
§ 11.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: K. Marcinkiewicz

 

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462 i Nr 267, poz. 2257.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2777, z 2005 r. Nr 33, poz. 289, Nr 94, poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1468, Nr 178, poz. 1480, Nr 179, poz. 1485, Nr 180, poz. 1494 i Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 127.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 17 marca 2006 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2006-03-02
  • Data wejścia w życie: 2006-03-17
  • Data obowiązywania: 2006-03-17
  • Dokument traci ważność: 2007-07-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA