REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 225 poz. 1934
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 października 2005 r.
w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez Państwową Straż Pożarną
Na podstawie art. 23 ust. 17 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) sposób planowania i warunki przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych, zwanych dalej „czynnościami”;
2) sposób sporządzania i zakres protokołów z czynności;
3) warunki, jakie powinni spełniać strażacy i inne osoby, które mogą być upoważnione do przeprowadzania czynności;
4) zakres właściwości komendantów Państwowej Straży Pożarnej odnośnie upoważniania strażaków do prowadzenia czynności;
5) sposób gromadzenia i przekazywania wyników czynności oraz wzory zestawień tych wyników.
1) analizy stanu bezpieczeństwa powiatu (miasta na prawach powiatu) w zakresie ochrony przeciwpożarowej, uwzględniając w szczególności następujące grupy obiektów budowlanych i terenów:
a) budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
b) terenów leśnych;
2) wykazu zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, zawierający zakres czynności oraz termin ich przeprowadzenia z dokładnością co najmniej do kwartału, powinien określać: obiekty, tereny i urządzenia, których dotyczy przeprowadzenie czynności.
3. Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien wskazywać także zamiar wykonania prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli próby te uważa się za niezbędny warunek właściwego przeprowadzenia czynności.
1) zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą zakresu czynności i prowadzonymi przez kontrolowanego ewidencjami;
2) zapoznanie się ze stanem obiektów, urządzeń i innych składników majątkowych, będących przedmiotem czynności.
2. Szczególnym warunkiem właściwego przeprowadzenia czynności jest:
1) wykonanie prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli wynika to z planu, o którym mowa w § 2 ust. 1, lub jest niezbędne do oceny stanu ochrony przeciwpożarowej obiektu;
2) udział w czynnościach osoby spoza strażaków Państwowej Straży Pożarnej posiadającej wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu, jeżeli wymaga tego zakres czynności.
2. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia i udokumentowania oświadczenia, jeżeli ma ono związek z zakresem prowadzonych czynności.
2. Kontrolujący może odmówić zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie mogłoby spowodować opóźnienie lub znaczne utrudnienie przeprowadzenia czynności.
3. Kontrolujący odmawia zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie naruszałoby przepisy o ochronie informacji niejawnych.
2. Do materiałów dowodowych, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności:
1) dokumenty;
2) informacje i wyjaśnienia kontrolowanego lub jego pracowników;
3) wyniki prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych.
2. Protokół z czynności powinien zawierać:
1) oznaczenie podstawy prawnej przeprowadzonych czynności;
2) stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko kontrolującego;
3) miejsce i termin przeprowadzenia czynności;
4) nazwę (nazwisko) oraz adres lub siedzibę kontrolowanego, a także imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego;
5) informacje, kto i w jakim charakterze był obecny przy czynnościach;
6) wykaz kontrolowanych obiektów, terenów i urządzeń;
7) określenie zakresu czynności oraz opis stanu faktycznego, będącego przedmiotem czynności, sporządzony tak, aby uwzględniał odpowiednio:
a) niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi,
b) niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
c) niezgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym – pod względem ochrony przeciwpożarowej,
d) warunki wpływające na spełnienie wymogów bezpieczeństwa w zakładzie stwarzającym zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
e) wyniki rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
f) wyniki rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń,
g) przyczyny powstania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożaru,
h) przyczyny powstania, okoliczności rozprzestrzenienia się oraz skutki poważnej awarii przemysłowej, z uwzględnieniem rodzaju i ilości substancji niebezpiecznych, które przedostały się do środowiska;
8) opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru;
9) opis nieprawidłowości usuniętych w toku czynności wraz ze wskazaniem skuteczności ich usunięcia.
1) strażaka Państwowej Straży Pożarnej, który ma co najmniej sześciomiesięczny okres służby stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania czynności oraz:
a) wyższe wykształcenie lub
b) stopień aspirancki bez wyższego wykształcenia;
2) inną osobę z wyższym wykształceniem, posiadającą wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu.
2. Strażak Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, oraz osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być upoważnieni do przeprowadzania czynności wyłącznie pod kierownictwem strażaka Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a.
1) Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej – strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Szkole Głównej Służby Pożarniczej i pozostałych szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach badawczo-rozwojowych Państwowej Straży Pożarnej;
2) komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej – strażaków pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz osoby, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2;
3) komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej – strażaków pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
2. Strażak Państwowej Straży Pożarnej może być upoważniony do przeprowadzania czynności poza terenem działania komendy Państwowej Straży Pożarnej, w której pełni służbę, przez:
1) Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – na terenie kraju;
2) komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej – na terenie województwa.
1) wyników kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
2) wyników kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
3) katalogu zagrożeń.
2. Wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1) nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych grupach obiektów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Wyniki kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1) nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych zakładach w zakresie wymaganych częstotliwości analiz, ocen i ćwiczeń oraz wprowadzania zmian w programach zapobiegania awariom, systemach bezpieczeństwa, raportach o bezpieczeństwie oraz wewnętrznych planach operacyjno-ratowniczych;
2) postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Katalog zagrożeń obejmuje informacje istotne dla analizy zagrożeń rozpatrywanego terenu, w szczególności:
1) wykaz zakładów, zawierających substancje niebezpieczne w ilościach mogących spowodować wystąpienie zagrożenia dla ludzi lub środowiska, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia, z podziałem na:
a) zakłady o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
b) zakłady o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
c) inne zakłady stwarzające zagrożenie poza swoim terenem;
2) wykaz budowli szczególnie zagrożonych katastrofami, zawierający:
a) nazwy budowli wraz z adresami,
b) określenie charakteru zagrożeń;
3) wykaz tras kolejowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a) przebieg tras,
b) rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
4) wykaz tras drogowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a) przebieg tras,
b) rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
5) wykaz parkingów dla transportu drogowego towarów niebezpiecznych, zawierający:
a) szczegółowe miejsca lokalizacji,
b) ilości miejsc parkingowych;
6) wykaz obiektów wyposażonych w system sygnalizacji pożarowej, w stałe urządzenia gaśnicze, dźwiękowy system ostrzegawczy oraz obiektów, w których są one wymagane, zawierający:
a) nazwy i przeznaczenie obiektów wraz z adresami,
b) informacje o urządzeniach przeciwpożarowych: rodzaj urządzenia (system sygnalizacji pożarowej, dźwiękowy system ostrzegawczy, stałe urządzenia gaśnicze – rodzaj), zakres ochrony, podstawy obowiązku wyposażenia – kryterium (lub wskazanie braku obowiązku),
c) informacje o stanie systemu sygnalizacji pożarowej – funkcjonujący (F), w trakcie realizacji (R), brak systemu (B), włączony do sieci monitoringu pożarowego (P), spełniający warunki umożliwiające dokonanie podłączenia (W);
7) charakterystykę zagrożenia powodziowego terenu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, uzupełnioną dodatkowo o:
a) ogólną charakterystykę terenu województwa, powiatu (miasta na prawach powiatu),
b) ocenę zaistniałych zdarzeń powodziowych,
c) ocenę miejscowych zagrożeń powodziowych,
d) mapę zagrożenia powodziowego w skali nie mniejszej niż 1:100 000.
1) za I półrocze – do dnia 20 lipca;
2) za II półrocze – do dnia 20 stycznia.
2. Zestawienia, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3, dla terenu województwa sporządza komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej i przekazuje Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej w następujących terminach:
1) za I półrocze – do dnia 10 sierpnia;
2) za II półrocze – do dnia 10 lutego.
3. Katalog zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, jest sporządzany i przekazywany odpowiednio przez komendantów powiatowych (miejskich) oraz komendantów wojewódzkich w terminach wskazanych w ust. 1 i 2.
4. Dopuszcza się przekazywanie wykazów i informacji zawartych w katalogu zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, w postaci informacji o zmianach w stosunku do stanu z poprzedniego półrocza.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: R. Kalisz
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 59, poz. 516 i Nr 166, poz. 1609, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 100, poz. 836 i Nr 164, poz. 1365.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 24 października 2005 r. (poz. 1934)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 1 grudnia 2005 r., z wyjątkiem § 11 ust. 2, który wchodzi w życie 17 maja 2006 r.
- Data ogłoszenia: 2005-11-16
- Data wejścia w życie: 2005-12-01
- Data obowiązywania: 2023-08-02
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA