REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 219 poz. 1857
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY
z dnia 21 października 2005 r.
w sprawie udzielania pomocy na wspieranie inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii
Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
2. Pomoc może być udzielana na:
1) budowę i modernizację:
a) elektrowni wodnych, z wyjątkiem budowli piętrzących dla elektrowni wodnych o mocy powyżej 10 Mwe,
b) elektrowni wiatrowych,
c) instalacji wytwarzania energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem biomasy lub związanej ze współspalaniem,
d) instalacji wytwarzania energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem biogazu uzyskiwanego w procesie fermentacji metanowej osadów ściekowych oraz odpadów komunalnych na składowiskach,
e) infrastruktury przyłączeniowej, niezbędnej do odbioru i przesyłu energii elektrycznej oraz ciepła ze źródeł odnawialnych oraz urządzeń związanych z automatyką tych systemów,
f) instalacji pozyskiwania wód termalnych,
g) kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych;
2) budowę lub przystosowanie istniejących instalacji energetycznych do wykorzystywania metanu pochodzącego z odmetanowania kopalń węgla kamiennego i szybów wydobywczych ropy naftowej;
3) zastosowanie pomp ciepła wykorzystujących ciepło ziemi lub ciepło z otoczenia.
3. Pomocy nie udziela się na:
1) inwestycje realizowane w sektorze hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla, budownictwa okrętowego, włókien syntetycznych oraz w sektorze transportu;
2) inwestycje, w przypadku których całkowita wartość projektu przekracza równowartość w złotych kwoty 10 000 000 euro;
3) inwestycje realizowane w związku z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE C 325 z 24.12.2002).
1) w ramach działania 1.2:
a) podmiotom wykonującym usługi publiczne jednostek samorządu na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów posiada ta jednostka,
b) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego,
c) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,
d) spółkom prawa handlowego niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
2) w ramach działania 3.1:
a) podmiotom wykonującym usługi publiczne jednostek samorządu na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów posiada ta jednostka,
b) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego,
c) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,
d) spółkom prawa handlowego oraz innym jednostkom organizacyjnym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
e) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,
3) w ramach działania 3.2:
a) podmiotom wykonującym usługi publiczne jednostek samorządu na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów posiada ta jednostka,
b) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego,
c) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,
d) spółkom prawa handlowego oraz innym jednostkom organizacyjnym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
e) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,
zwanym dalej „beneficjentami”.
2. Pomoc jest udzielana w formie dotacji przeznaczonej na refinansowanie części poniesionych przez beneficjenta wydatków kwalifikowalnych.
2. Przez nową inwestycję rozumie się inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produktu lub procesu produkcyjnego i dystrybucji energii elektrycznej i ciepła.
3. Za nową inwestycję nie uznaje się inwestycji prowadzącej do odtworzenia zdolności produkcyjnych.
1) 30 % – w przypadku nowej inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42;
2) 40 % – w przypadku nowej inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30;
3) 50 % – w przypadku nowej inwestycji realizowanej w pozostałych podregionach.
2. Podregiony, o których mowa w ust. 1, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.2)).
3. Pomoc na nową inwestycję może zostać udzielona, jeżeli beneficjent:
1) zapewni pokrycie z wkładu własnego co najmniej 25 % kosztów projektu, przy czym wkład własny beneficjenta nie może zawierać żadnych środków uzyskanych w ramach pomocy publicznej, oraz
2) utrzyma inwestycję przez okres co najmniej 5 lat od dnia przekazania inwestycji do użytkowania.
4. Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może zostać odpowiednio podwyższona o 15 punktów procentowych brutto, jeżeli beneficjent spełnia:
1) kryteria małego lub średniego przedsiębiorstwa, określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 08, t. 2, str. 141, z późn. zm.3)) oraz
2) kryteria określone w załączniku nr I do zalecenia Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (Dz. Urz. WE L 124 z 20.05.2003, str. 36).
5. Podwyższenia intensywności pomocy, o którym mowa w ust. 4, nie stosuje się w odniesieniu do podmiotów spełniających kryteria opisane w art. 3 ust. 4 załącznika I do zalecenia Komisji, o którym mowa w ust. 4 pkt 2.
6. Pomoc podlega sumowaniu z:
1) pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych w ramach danej inwestycji, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, oraz
2) każdą pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.
7. Całkowita pomoc udzielana przedsiębiorcy w związku z tą samą inwestycją nie może przekroczyć intensywności pomocy określonej odpowiednio w ust. 1 i 4.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona, jeżeli stanowi uzupełnienie wkładu własnego, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 1.
1) prac przygotowawczych, polegających na:
a) przygotowaniu projektu, w szczególności prac studialnych, ekspertyz, badań geologicznych,
b) przygotowaniu dokumentacji technicznej,
c) przygotowaniu studium wykonalności, oceny wpływu nowej inwestycji na środowisko,
d) pracach projektowych
– jeżeli są rozliczane zgodnie z przepisami o rachunkowości;
2) nabycia niezabudowanych nieruchomości, bezpośrednio związanych z realizacją inwestycji, nie więcej jednak niż 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych;
3) prac związanych z procesem inwestycyjnym, obejmujące:
a) przygotowanie terenu pod budowę, w tym prace geodezyjne,
b) prace ziemne,
c) prace budowlano-montażowe,
d) prace instalacyjne,
e) prace wykończeniowe,
f) zakup sprzętu bezpośrednio związanego z użytkowaniem inwestycji,
g) nadzór sprawowany w imieniu inwestora w zakresie prawidłowości realizacji inwestycji,
h) prace związane z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej niezbędnej do realizacji i użytkowania inwestycji.
2. Wydatki kwalifikowalne w ramach pomocy, o której mowa w § 5:
1) są równe nadwyżce kosztów na inwestycje związane z wykorzystaniem energii odnawialnej w porównaniu do kosztów wybudowania źródła konwencjonalnego o porównywalnej mocy;
2) pomniejsza się o planowane w okresie pierwszych pięciu lat eksploatacji obiektu będącego przedmiotem inwestycji dochody wynikające ze zwiększenia mocy produkcyjnych, oszczędności w ponoszonych wydatkach oraz dochody z dodatkowej produkcji pomocniczej.
1) wielkości pomocy regionalnej wynoszącej maksymalnie:
a) 30 % netto – w przypadku inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42,
b) 40 % netto – w przypadku inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30,
c) 50 % netto – w przypadku inwestycji realizowanej w pozostałych podregionach
– która ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych brutto, lub
2) wielkości pomocy horyzontalnej na ochronę środowiska wynoszącej:
a) 40 % brutto dla każdego regionu, która ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych brutto,
b) 50 % brutto dla każdego regionu, która ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych brutto, jeżeli beneficjent będzie, w wyniku przeprowadzenia wspieranej inwestycji, jedynym zaopatrującym całą społeczność na wyodrębnionym obszarze w energię wytwarzaną ze źródeł odnawialnych.
2. Intensywność pomocy może zostać odpowiednio zwiększona o:
1) 15 punktów procentowych brutto, w przypadku pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
2) 10 punktów procentowych brutto w przypadku pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 2
– jeżeli beneficjent spełnia warunki małego lub średniego przedsiębiorstwa, określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji Eurpejskiej nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz kryteria określone w załączniku I do zalecenia Komisji 361/2003 z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich.
3. Podwyższenia intensywności pomocy, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się w odniesieniu do podmiotów spełniających kryteria określone w art. 3 ust. 4 załącznika I do zalecenia Komisji, o którym mowa w ust. 2.
4. Pomoc podlega sumowaniu z inną pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych w ramach danej inwestycji, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
2. Wniosek składa się przed rozpoczęciem prac nad danym projektem.
3. Wniosek podlega ocenie:
1) formalnej;
2) merytorycznej, przeprowadzanej przez niezależnych ekspertów specjalizujących się w dziedzinie będącej przedmiotem oceny;
3) regionalnego komitetu sterującego.
2. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.
Minister Gospodarki i Pracy: w z. M. Ostrowska
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2402 oraz z 2005 r. Nr 87, poz. 745, Nr 113, poz. 958 i Nr 198, poz. 1644.
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534 oraz z 2005 r. Nr 206, poz. 1705.
3) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004 r., str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 08, t. 3, str. 64.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 31 października 2005 r.
- Data ogłoszenia: 2005-10-31
- Data wejścia w życie: 2005-10-31
- Data obowiązywania: 2005-10-31
- Dokument traci ważność: 2006-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA