REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 212 poz. 1771
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 12 października 2005 r.
w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych2)
Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1) poziom utrzymania pojazdu kolejowego – zestawienie czynności utrzymaniowych wykonywanych dla danego pojazdu kolejowego określone zakresem tych prac;
2) modernizacja pojazdu kolejowego – prace modyfikacyjne w pojeździe kolejowym, które zmieniają przeznaczenie pojazdu lub poprawiają jego ogólne osiągi techniczne, a w szczególności: zmianę charakterystyki trakcyjnej, prędkości maksymalnej, mocy, zdolności do zasilania w różnych systemach.
1) w rozporządzeniu;
2) w zależności od przeznaczenia pojazdu odpowiednio:
a) w technicznych specyfikacjach interoperacyjności kolei przyjętych decyzjami Komisji Europejskiej,
b) we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
c) w Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami wagonów prywatnych (RIP), stanowiącym Aneks II do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225 i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177),
d) w Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącym Aneks I do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
2. Dopuszczalne jest stosowanie udowodnionych obliczeniowo zarysów zewnętrznych wyznaczonych na podstawie zarysu odniesienia skrajni statycznej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia, po uzgodnieniu z właściwym zarządcą infrastruktury.
3. Dopuszczalna jest eksploatacja pojazdu kolejowego przekraczającego wymiary poprzeczne, obliczone na podstawie zarysu odniesienia skrajni statycznej, po każdorazowym uzgodnieniu z właściwym zarządcą infrastruktury.
2. Dopuszczalna jest eksploatacja pojazdu kolejowego przekraczającego maksymalne dopuszczalne naciski, po każdorazowym uzgodnieniu z właściwym zarządcą infrastruktury.
1) opis organizacji utrzymania;
2) dane identyfikacyjne jednostek organizacyjnych własnych i innych wykonujących prace w zakresie utrzymania;
3) wykaz typów pojazdów kolejowych, do których utrzymania posiadają wykwalifikowanych pracowników oraz niezbędne zaplecze techniczne;
4) określenie poziomów utrzymania, do których realizacji posiadają wykwalifikowanych pracowników oraz niezbędne zaplecze techniczne;
5) opis zaplecza technicznego do utrzymania pojazdów kolejowych;
6) opis wykonywanych odbiorów technicznych.
2. Poziomy utrzymania pojazdów kolejowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, a wymagane elementy opisu zaplecza technicznego do utrzymania pojazdów kolejowych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
1) dokumentację projektowania systemu utrzymania pojazdów kolejowych;
2) dokumentację techniczną pojazdów kolejowych;
3) plan utrzymania;
4) dokumentację technologiczną systemu utrzymania;
5) dokumentację czynności związanych z utrzymaniem pojazdów kolejowych;
6) opis zarządzania dokumentacją technologiczną systemu utrzymania.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w formie elektronicznej.
1) strukturę organizacyjną jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie projektu utrzymania i jego zatwierdzenie;
2) metody stosowane przy projektowaniu utrzymania;
3) warunki użytkowania, a w szczególności: wartości graniczne dla normalnej eksploatacji pojazdu kolejowego, warunki klimatyczne, dopuszczalne rodzaje obciążeń, uwzględnione przy projektowaniu utrzymania;
4) wyniki testów, badań, wykonanych obliczeń, doświadczenia praktyczne i inne dane uwzględnione w czasie projektowania utrzymania.
1) dokumentację techniczno-ruchową pojazdu kolejowego, jego zespołów i podzespołów;
2) warunki techniczne odbioru pojazdu kolejowego, jego zespołów i podzespołów;
3) dokumentację konstrukcyjną wraz z warunkami technicznymi wykonania, w zakresie określonym umową o dostawie pojazdu kolejowego.
2. Dokumentacja techniczno-ruchowa pojazdu kolejowego, jego zespołów i podzespołów powinna zawierać:
1) określenie przeznaczenia pojazdu;
2) dane techniczne;
3) opis budowy i zasady działania;
4) instrukcję obsługi;
5) rysunki poglądowe;
6) wymagania dotyczące użytkowania i bezpieczeństwa obsługi;
7) wytyczne dotyczące utrzymania i konserwacji;
8) opis metod sprawdzania stanu technicznego i zestawienie parametrów;
9) opis charakterystycznych usterek i metod ich usuwania;
10) wykaz części zamiennych;
11) załączniki obejmujące w szczególności: schematy blokowe, ideowe, montażowe, wykresy, rysunki i algorytmy oprogramowania;
12) zasady recyklingu.
3. Warunki techniczne odbioru pojazdu kolejowego, jego zespołów i podzespołów powinny zawierać:
1) określenie przedmiotu warunków;
2) zakres stosowania;
3) wykaz stosowanych określeń, jeśli nie są one zawarte w odpowiednich normach krajowych;
4) wymagania techniczne, których dotrzymanie podlega sprawdzeniu pod kątem zapewnienia wymaganego poziomu jakości w procesie przygotowania produkcji, w produkcji i eksploatacji;
5) program, opis i ocenę wyników badań.
1) opis metod planowania utrzymania, zestawienie rodzajów przeglądów i napraw;
2) wykaz czynności utrzymania zapobiegawczego mającego na celu ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia uszkodzenia lub pogorszenia funkcjonowania pojazdu kolejowego;
3) wykaz czynności utrzymania naprawczego wykonywanych po stwierdzeniu niezdatności pojazdu kolejowego lub jego części składowych do korzystania z pojazdu zgodnie z przeznaczeniem;
4) wykaz i sposób wykonywania warunkowych czynności utrzymania zapobiegawczego i naprawczego;
5) wykaz czynności wynikających ze szczególnych warunków użytkowania.
1) opis funkcjonalny pojazdu z podziałem na jego elementy składowe w procesie utrzymania;
2) dokumentację zawierającą:
a) opisy czynności przeglądowych i naprawczych, instrukcje demontażu lub montażu,
b) zestawienie parametrów mierzonych w procesie przeglądu lub naprawy i opisy metod pomiarowych,
c) wzory kart pomiarowych z wykazem wartości konstrukcyjnych, ponaprawczych i kresowych parametrów dla zespołów, podzespołów i elementów pojazdu,
d) wykazy urządzeń i narzędzi specjalistycznych,
e) wykazy testów wykonywanych w trakcie utrzymania,
f) wymagania dotyczące kwalifikacji pracowników oraz wymagania szczególne w zakresie czynności spawania i badań nieniszczących,
g) instrukcje lokalizacji i usuwania typowych usterek;
3) wykaz części zamiennych z opisem technicznym i wskazaniem ich producenta;
4) ograniczenia związane z bezpieczeństwem i interoperacyjnością dla podzespołów lub części istotnych dla bezpieczeństwa i interoperacyjności, określające limity, których nie można przekroczyć w czasie eksploatacji, łącznie z eksploatacją w trybie awaryjnym;
5) wykaz podzespołów objętych dozorem technicznym.
2. Dokumentacja technologiczna systemu utrzymania pojazdów specjalnych i pojazdów pomocniczych powinna zawierać dokumenty techniczne odnoszące się przede wszystkim do zespołów i podzespołów mających wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy transportowej.
1) wykaz jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie dokumentacji;
2) sposób wprowadzania zmian do dokumentacji;
3) wykaz stanowisk, dla których dokumentacja jest przeznaczona.
1) rejestry czynności wykonanych przy utrzymaniu pojazdów kolejowych;
2) ewidencję usterek pojazdów;
3) dane o przebiegu eksploatacji pojazdów kolejowych i podzespołów, niezbędne do planowania ich utrzymania, według zasad określonych w planie utrzymania.
2. Opis systemu ewidencji informacji i bezpiecznego dostępu do informacji powinien zawierać:
1) procedury zarządzania do odbierania i przetwarzania konkretnych informacji odnoszących się do eksploatacji pojazdów kolejowych, łącznie ze zdarzeniami mającymi potencjalny wpływ na bezpieczeństwo pojazdów kolejowych;
2) procedury bezpieczeństwa dla ochrony danych i zatwierdzania takich systemów.
2. Eksploatacja próbna wymaga szczególnej uwagi ze strony eksploatującego pojazd kolejowy, a jej przebieg powinien być dokumentowany.
3. Przebieg eksploatacji próbnej nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu pociągów, obsługi pojazdów kolejowych, przewozu podróżnych oraz nie może zakłócać współpracy pojazdu z urządzeniami infrastruktury kolejowej i innymi pojazdami kolejowymi.
4. Eksploatacja próbna pojazdu kolejowego powinna się odbywać zgodnie z regulaminem opracowanym przez użytkownika pojazdu.
2. Dokumentacja technologiczna systemu utrzymania eksploatacyjnego pojazdów szynowych wniesiona do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i niezatwierdzona przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Dokumentacja ta zachowuje ważność przez okres określony w ust. 1, chyba że dokonano modernizacji pojazdu kolejowego lub wprowadzono zmianę organizacji procesu utrzymania.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 27 kwietnia 2005 r. pod numerem 2005/194/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 kwietnia 2000 r. w sprawie warunków technicznych eksploatacji pojazdów szynowych (Dz. U. Nr 36, poz. 415), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 76 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz.1420).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
dnia 12 października 2005 r. (poz. 1771)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
POZIOMY UTRZYMANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
Poziom utrzymania | Charakterystyka | Ramowy zakres prac |
Poziom 11) | Czynności sprawdzające lub monitoring dokonywane przed wyjazdem pojazdu kolejowego na linię, w czasie jazdy lub po zjeździe pojazdu. Niektóre z tych czynności mogą być dokonywane przez pracowników przewoźnika (maszynistę, rewidenta) lub przy użyciu automatycznych urządzeń pokładowych lub przytorowych. | 1. Ocena stanu zasadniczych zespołów, podzespołów i układów pojazdu kolejowego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu pojazdu. |
2. Zaopatrzenie pojazdu kolejowego w materiały eksploatacyjne. | ||
3. Ewentualna wymiana zużytych w trakcie eksploatacji elementów szybko zużywających się. | ||
Poziom 22) | Czynności, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia, wykonywane na specjalistycznych stanowiskach, w przerwach między kolejną planowaną eksploatacją pojazdu kolejowego. | 1. Szczegółowa ocena stanu technicznego pojazdu kolejowego przez sprawdzenie działania jego obwodów, oględziny dostępnych bez demontażu podzespołów, przewidziane w dokumentacji badania diagnostyczne. |
2. Naprawy dokonywane przez wymianę standardowych elementów. | ||
Poziom 33) | Czynności z zakresu utrzymania, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia wykonywane na specjalistycznych stanowiskach, z wyłączeniem pojazdu kolejowego z planowanej eksploatacji. | 1. Szczegółowa ocena stanu technicznego pojazdu kolejowego poprzez sprawdzenie działania jego obwodów, oględziny dostępnych także po demontażu określonych w dokumentacji podzespołów, a także przewidziane w dokumentacji badania diagnostyczne. |
2. Planowe wymiany podzespołów oraz niewielkie naprawy zespołów i podzespołów funkcjonalnych wykonywane na wyspecjalizowanych stanowiskach. | ||
Poziom 44) | Czynności wykonywane z zakresu utrzymania naprawczego wykonywane w zakładach posiadających zaplecze techniczne i stanowiska pomiarowe. | 1. Szczegółowe sprawdzenie stanu technicznego przewidzianych w dokumentacji podzespołów i zespołów połączone z ich demontażem z pojazdu kolejowego. |
2. Planowe wymiany podzespołów i zespołów. | ||
3. Naprawy zespołów i podzespołów wykonywane w wyspecjalizowanych warsztatach. | ||
Poziom 55) | Czynności mające na celu podniesienie standardu pojazdu kolejowego lub jego odnowienie wykonywane w wyspecjalizowanych zakładach lub u producenta. | 1. Demontaż zespołów i podzespołów z pojazdów kolejowych i ich wymiana na nowe lub zregenerowane. |
2. Modyfikacje nadwozi pojazdów kolejowych i układów biegowych. |
|
1) Zgodny z dotychczasowymi przeglądami kontrolnymi pojazdów kolejowych.
2) Zgodny z dotychczasowymi przeglądami okresowymi pojazdów kolejowych.
3) Zgodny z dotychczasowymi przeglądami okresowymi poszerzonymi pojazdów kolejowych.
4) Zgodny z dotychczasowymi naprawami okresowymi rewizyjnymi pojazdów kolejowych.
5) Zgodny z dotychczasowymi naprawami głównymi i modernizacją pojazdów kolejowych.
Załącznik nr 4
ELEMENTY OPISU ZAPLECZA TECHNICZNEGO DO UTRZYMANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
1. Długość torów zadaszonych, w tym długość i głębokość kanałów.
2. Długość torów niezadaszonych, w tym długość i głębokość kanałów.
3. Długość torów zakładowych.
4. Wykaz poszczególnych elementów zaplecza technicznego z opisem.
5. Rodzaj i pojemność połączeń telematycznych.
6. Powierzchnia całkowita terenu zakładu.
7. Powierzchnia zadaszona.
8. Powierzchnia warsztatu.
9. Powierzchnia magazynowa.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 12 listopada 2005 r., z tym, że § 14 i 15 wchodzą w życie 13 listopada 2007 r. albo z dniem wejścia w życie technicznych specyfikacji interoperacyjności dla pojazdów kolejowych eksploatowanych w systemie kolei konwencjonalnej, jeżeli ich ogłoszenie przez Komisję Europejską nastąpi przed tym terminem.
- Data ogłoszenia: 2005-10-28
- Data wejścia w życie: 2005-11-12
- Data obowiązywania: 2015-01-23
- Dokument traci ważność: 2016-02-23
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU z dnia 7 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 10 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA