REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 202 poz. 1681
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 19 sierpnia 2005 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki2)
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowe wymagania dla silników spalinowych, które będą zamontowane w niedrogowych maszynach ruchomych, i pomocniczych silników przeznaczonych do zamontowania w pojazdach stosowanych do przewozu osób lub ładunków po drogach, w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki;
2) warunki i tryb przeprowadzania badań silników, o których mowa w pkt 1;
3) sposoby identyfikacji i oznakowania silników, o których mowa w pkt 1.
1) statków, z wyjątkiem jednostek pływających po wodach śródlądowych;
2) statków powietrznych;
3) pojazdów rekreacyjnych, w szczególności pojazdów: śnieżnych, wieloterenowych oraz motocykli terenowych;
4) ciągników rolniczych.
1) niedrogowa maszyna ruchoma – transportowe urządzenie przemysłowe lub pojazd z nadwoziem albo pojazd bez nadwozia nieprzeznaczony do przewozu osób lub ładunków po drogach oraz dowolną maszynę ruchomą przeznaczoną i przystosowaną do poruszania się lub do przemieszczania się po drogach lub po szynach i wyposażoną w silnik:
a) o zapłonie samoczynnym o mocy netto równej lub większej niż 19 kW, lecz nie większej niż 560 kW, który pracuje raczej przy zmiennej prędkości obrotowej niż przy jednej stałej prędkości obrotowej, działający na zasadzie samozapłonu, lub
b) o zapłonie samoczynnym o mocy netto równej lub większej niż 19 kW, lecz nie większej niż 560 kW, który pracuje przy stałej prędkości obrotowej, działający na zasadzie samozapłonu, lub
c) o zapłonie iskrowym o mocy netto nie większej niż 19 kW, działający na zasadzie zapłonu iskrowego, zasilany benzyną, lub
d) skonstruowany do napędu wagonów silnikowych, które są samojezdnymi pojazdami szynowymi przeznaczonymi do przewozu ładunków lub pasażerów, lub
e) skonstruowany do napędu lokomotyw, które są samojezdnymi pojazdami szynowymi przeznaczonymi do poruszania lub napędu wagonów zaprojektowanych do przewozu ładunków oraz pasażerów, z wyjątkiem osób obsługujących lokomotywę, i innych urządzeń;
2) silnik – silnik o zapłonie samoczynnym oraz o zapłonie iskrowym;
3) silnik zamienny – silnik nowo zbudowany, przeznaczony jako część zamienna do zastąpienia silnika zamontowanego w niedrogowej maszynie ruchomej;
4) silnik pomocniczy – silnik zamontowany w pojeździe lub na pojeździe, niedostarczający mocy służącej do napędu pojazdu;
5) silnik do maszyn „trzymanych w ręku” – silnik spełniający co najmniej jeden z poniższych warunków:
a) musi być użytkowany w elemencie wyposażenia, który jest niesiony przez operatora, w całym zakresie możliwości jego przewidzianego działania,
b) musi być użytkowany w elemencie wyposażenia, który pracuje wielopozycyjnie, w pozycji odwróconej lub bocznej przy spełnieniu jego przewidzianych funkcji,
c) musi być użytkowany w elemencie wyposażenia, którego ciężar netto wraz z silnikiem wynosi mniej niż 20 kg i jest spełniony co najmniej jeden z warunków:
– operator musi zapewniać albo podparcie elementu wyposażenia albo nieść ten element, w zakresie możliwości jego przewidzianego działania,
– operator musi zapewniać podparcie elementu wyposażenia lub sterować jego położeniem, w zakresie możliwości jego przewidzianego działania,
– musi być użytkowany w generatorze lub pompie;
6) zanieczyszczenia gazowe – tlenek węgla (CO), węglowodory (HC) wyrażone jako C1:H1.85 i tlenki azotu (NOX) wyrażone jako ekwiwalent dwutlenku azotu (NO2);
7) cząstki stałe – materiał osadzony na odpowiednim filtrze po przepływie rozrzedzonych gazów spalinowych silnika o zapłonie samoczynnym, rozcieńczonych czystym przefiltrowanym powietrzem, tak aby ich temperatura nie przekraczała 325 K (52 °C);
8) moc netto – moc silnika w kW uzyskiwaną na stanowisku badawczym na końcówce wału korbowego lub jej odpowiedniku, mierzoną zgodnie z metodą pomiaru mocy silnika spalinowego, przeznaczonego dla pojazdów poruszających się po drogach, z tym że mocy wentylatora silnika nie uwzględnia się;
9) znamionowa prędkość obrotowa – maksymalną prędkość obrotową przy pełnym obciążeniu, ograniczoną przez regulator, zgodnie z danymi producenta;
10) obciążenia częściowe – część maksymalnego momentu obrotowego przy danej prędkości obrotowej;
11) prędkość obrotowa momentu maksymalnego – prędkość obrotową silnika, przy której osiąga on maksymalny moment obrotowy, zgodnie z danymi producenta;
12) prędkość obrotowa pośrednia – prędkość obrotową silnika, przy zachowaniu następujących warunków:
a) dla silników przeznaczonych do pracy w zakresie prędkości obrotowej na krzywej momentu przy pełnym obciążeniu, jako prędkość obrotowa pośrednia powinna być przyjęta deklarowana prędkość obrotowa momentu maksymalnego, jeżeli występuje on między 60% a 75% prędkości obrotowej znamionowej,
b) jeżeli deklarowana prędkość obrotowa momentu maksymalnego jest mniejsza niż 60 % prędkości obrotowej znamionowej, prędkość obrotowa pośrednia powinna wynosić 60 % prędkości obrotowej znamionowej,
c) jeżeli deklarowana prędkość obrotowa momentu maksymalnego jest większa niż 75% prędkości obrotowej znamionowej, wówczas prędkość obrotowa pośrednia powinna wynosić 75% prędkości obrotowej znamionowej,
d) dla silników przeznaczonych do badania według cyklu G1, prędkość obrotowa powinna wynosić 85 % znamionowej prędkości obrotowej;
13) typ silnika – kategorię silników, które różnią się między sobą pod względem podstawowych cech charakterystycznych, wyspecyfikowanych w dokumencie informacyjnym określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
14) rodzina silników – grupę silników wydzieloną przez producenta o podobnych charakterystykach emisji spalin;
15) rodzina silników małoseryjnych – rodzinę silników o zapłonie iskrowym o całkowitej rocznej produkcji mniejszej niż 5 000 sztuk;
16) silnik macierzysty – silnik wybrany z rodziny silników;
17) parametr nastawny – urządzenie nastawne, układ lub element o konstrukcji, która może mieć wpływ na emisję zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych lub osiągi silnika podczas badania tej emisji lub w czasie normalnej pracy silnika;
18) dodatkowe oczyszczanie – przejście spalin przez urządzenie lub układ, którego przeznaczeniem jest dokonanie chemicznej lub fizycznej zmiany w spalinach przed ich ujściem do atmosfery;
19) dodatkowe urządzenie sterujące emisją – dowolne urządzenie, które mierzy parametry pracy silnika w celu regulacji każdej części układu sterowania emisją zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych;
20) układ sterowania emisją zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych – urządzenie, układ lub element o konstrukcji, która umożliwia sterowanie tą emisją lub jej zmniejszanie;
21) okres trwałości emisji – liczbę godzin określoną w procedurze testu dla silników o zapłonie iskrowym, zgodnie z normami emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych, stosowaną do określenia współczynników pogorszenia emisji;
22) układ paliwowy silnika – części składowe związane z dozowaniem i przygotowaniem mieszanki paliwa;
23) długość fazy – czas między zmianą prędkości obrotowej i/lub momentu obrotowego poprzedniej fazy lub fazy przygotowawczej a rozpoczęciem następnej fazy; zawiera ona czas, podczas którego prędkość obrotowa i/lub moment obrotowy są zmieniane, oraz stabilizację na początku każdej fazy;
24) cykl testu – sekwencję punktów testu o zdefiniowanej prędkości obrotowej i momencie obrotowym, w których ma pracować silnik w warunkach stacjonarnych (test NRSC) lub niestacjonarnych (test NRTC);
25) urządzenie unieruchamiające – urządzenie, które mierzy, wyczuwa lub reaguje na parametry eksploatacyjne w celu uaktywnienia, modulowania, opóźnienia lub odłączenia pracy jakiegokolwiek elementu lub funkcji układu ograniczenia emisji, tak aby efektywność tego układu została ograniczona w warunkach występujących podczas normalnej eksploatacji niedrogowej maszyny ruchomej, chyba że stosowanie takiego urządzenia jest włączone do procedury dotyczącej homologacji testu emisji;
26) nieracjonalna strategia kontroli – strategię, która podczas pracy niedrogowej maszyny ruchomej w normalnych warunkach eksploatacji ogranicza efektywność układu ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych do poziomu niższego niż oczekiwany w stosowanej procedurze testu emisji;
27) ważne świadectwo żeglugi lub bezpieczeństwa – świadectwo potwierdzające zgodność z:
a) Międzynarodową Konwencją o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS) z 1974 r., lub
b) Międzynarodową Konwencją o Liniach Ładunkowych z 1966 r. i świadectwo IOPP potwierdzające zgodność z Międzynarodową Konwencją o Zapobieganiu Zanieczyszczeniu przez Statki (MARPOL);
28) jednostka pływająca po wodach śródlądowych – jednostkę przeznaczoną do używania na wodach śródlądowych, mającą długość równą 20 m lub większą i objętość 100 m3 lub większą, obliczoną w sposób określony w pkt 29, lub holownik albo pchacz zbudowany do holowania lub pchania lub prowadzenia przy burcie jednostek mających długość równą 20 m lub większą, z wyjątkiem:
a) jednostek pływających po wodach śródlądowych przeznaczonych do transportu pasażerów, przewożących nie więcej niż 12 osób bez wliczenia ich załogi,
b) rekreacyjnych jednostek pływających, mających długość mniejszą niż 24 m, w rozumieniu przepisów o systemie oceny zgodności,
c) jednostek obsługi należących do organów kontrolujących,
d) statków przeciwpożarowych,
e) statków pełnomorskich, w tym holowników pełnomorskich i pchaczy pływających lub stojących w akwenach wód pływowych lub czasowo na drogach wodnych śródlądowych, pod warunkiem że mają one ważne świadectwo żeglugi lub bezpieczeństwa;
29) objętość 100 m3 lub większa – objętość jednostki pływającej po wodach śródlądowych, obliczoną według wzoru:
L x B x T, w którym „L” jest maksymalną długością kadłuba, bez steru i bukszprytu, „B” jest maksymalną szerokością kadłuba, mierzoną od zewnętrznej krawędzi jego poszycia, w szczególności bez kół łopatkowych oraz belek odbojowych, zaś „T” jest odległością pionową między najniższym punktem konstrukcyjnym kadłuba lub stępką a maksymalną linią zanurzenia;
30) formuła elastyczna – procedurę umożliwiającą producentowi silnika wprowadzenie do obrotu, niezależnie od obowiązywania etapów określających wartości graniczne, o których mowa w § 14, ograniczonej liczby silników przeznaczonych do zamontowania w niedrogowych maszynach ruchomych i spełniających wartości graniczne jedynie dla wcześniejszego z tych etapów.
2. Do niedrogowych maszyn ruchomych, w których zamontowane są silniki:
1) o zapłonie samoczynnym, zalicza się między innymi:
a) przemysłowe urządzenia wiertnicze, sprężarki,
b) urządzenia budowlane, w tym ładowarki kołowe, spycharki, ciągniki gąsienicowe, ładowarki gąsienicowe, ładowarki typu samochodowego, pozadrogowe samochody ciężarowe oraz koparki hydrauliczne,
c) urządzenia rolnicze, rotacyjne maszyny do uprawy roli, samojezdne pojazdy rolnicze, z wyjątkiem ciągników,
d) urządzenia stosowane w gospodarce leśnej,
e) urządzenia do podawania materiałów, wózki podnośnikowe,
f) urządzenia do naprawy dróg, w tym równiarki silnikowe, walce drogowe, równiarki do asfaltu,
g) urządzenia do odśnieżania,
h) urządzenia do wspomagania naziemnego na lotniskach,
i) podnośniki bramowe,
j) dźwigi ruchome,
k) sprężarki gazowe,
I) generatory prądotwórcze ze zmiennym obciążeniem, zawierające zespoły chłodzące i zestawy spawalnicze,
m) pompy irygacyjne,
n) maszyny do pielęgnacji murawy, dłuta pneumatyczne, wyposażenie do usuwania śniegu,
o) zamiatarki;
2) o zapłonie iskrowym, zalicza się między innymi:
a) kosiarki trawnikowe, piły łańcuchowe,
b) generatory,
c) pompy wodne,
d) przycinarki żywopłotów.
1) jeżeli spełniają wymagania określone w rozporządzeniu;
2) dla których wydano certyfikat homologacji typu.
2. Przez certyfikat homologacji typu rozumie się:
1) świadectwo homologacji typu pojazdu wydawane dla pojazdów i części znajdujących się w typie pojazdu, na zasadach i w trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym;
2) świadectwo homologacji „E” wydawane dla wyposażenia pojazdu i części motoryzacyjnych, na podstawie Regulaminu EKG ONZ, którego Rzeczpospolita Polska jest stroną.
1) podciśnienie w układzie dolotowym;
2) nadciśnienie w układzie wylotowym.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, nie powinny przekraczać wartości określonej w informacji zamieszczonej odpowiednio w załączniku nr 1.1 do rozporządzenia albo w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia.
2. Łącznik powinien mieć znormalizowany wewnętrzny gwint rurowy nie większy niż pół cala i gdy nie jest używany, powinien być zamknięty za pomocą zaślepki; dopuszczalne są łączniki ekwiwalentne.
Rozdział 2
Szczegółowe wymagania dla silników o zapłonie samoczynnym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych
§ 10. [Części składowe silnika o zapłonie samoczynnym, ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych]
2. Producent silnika o zapłonie samoczynnym powinien zastosować takie środki techniczne, aby zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zapewniały skuteczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych podczas eksploatacji silnika w warunkach prawidłowego użytkowania.
3. Jeżeli w silniku o zapłonie samoczynnym zamontowany został reaktor katalityczny lub wychwytywacz cząstek stałych, jako urządzenie do dodatkowego oczyszczania spalin, producent powinien wykazać, przeprowadzając samodzielnie badanie trwałości zgodnie z dobrą praktyką inżynierską i dokonując rejestracji tych badań, że urządzenia te będą prawidłowo działać przez okres użytkowania silnika.
4. Dopuszcza się systematyczną wymianę urządzeń do dodatkowego oczyszczania spalin po okresie pracy silnika określonym przez producenta.
5. Regulacja, naprawa, demontaż, czyszczenie lub wymiana elementów lub podzespołów silnika o zapłonie samoczynnym wykonywane okresowo, w celu zabezpieczenia silnika przed nieprawidłowym działaniem, w stosunku do urządzenia do dodatkowego oczyszczania spalin, może być wykonywana tylko w takim zakresie, jaki jest technicznie konieczny dla zapewnienia prawidłowego działania układu ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych.
6. Sposób wykonywania czynności, o których mowa w ust. 5, powinien być określony w instrukcji obsługi i zatwierdzony przed wydaniem certyfikatu homologacji typu.
2. Silniki o zapłonie samoczynnym wprowadzone do obrotu na podstawie formuły elastycznej powinny być oznakowane w sposób określony w § 38.
2. Emisja zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silnika o zapłonie samoczynnym może być mierzona za pomocą innych niż określone w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia metod pomiarów lub analizatorów, pod warunkiem że zapewnią one uzyskanie wyników emisji:
1) zanieczyszczeń gazowych mierzonych w spalinach nierozcieńczonych – układ przedstawiony na rys. 2 w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia;
2) zanieczyszczeń gazowych mierzonych w spalinach rozcieńczonych w układzie przepływu całkowitego rozcieńczonej mieszaniny – układ przedstawiony na rys. 3 w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia;
3) cząstek stałych mierzonej w układzie przepływu całkowitego spalin rozcieńczonych działającym z odrębnym filtrem dla każdej fazy lub przy użyciu metody jednego filtra – układ przedstawiony na rys. 13 w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia.
3. Określenie równoważności układu pomiarowego powinno być oparte na zbadaniu, na podstawie cyklu siedmiu testów lub ich większej liczby, zależności pomiędzy rozpatrywanym układem a jednym lub kilkoma układami odniesienia wymienionymi w ust. 2.
4. Kryterium równoważności układu pomiarowego definiuje się jako +5 % zgodności ważonych wartości emisji cyklu, przy zastosowaniu cyklu testu określonego w pkt 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia.
2. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu po dniu 30 czerwca 1998 r. dla silników o mocy netto:
1) 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczonych do kategorii „A”,
2) 75 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczonych do kategorii „B”,
3) 37 kW ≤ P ≤ 75 kW – zaliczonych do kategorii „C”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 2.
3. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu po dniu:
1) 31 grudnia 1999 r. dla silników o mocy netto 18 kW ≤ P ≤ 37 kW – zaliczonych do kategorii „D”,
2) 31 grudnia 2000 r. dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczonych do kategorii „E”,
3) 31 grudnia 2001 r. dla silników o mocy netto 75 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczonych do kategorii „F”,
4) 31 grudnia 2002 r. dla silników o mocy netto 37 kW ≤ P ≤ 75 kW – zaliczonych do kategorii „G”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 4.
4. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, po dniu:
1) 30 czerwca 2005 r. dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczanych do kategorii „H,
2) 31 grudnia 2005 r. dla silników o mocy netto 75 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczanych do kategorii „I”,
3) 31 grudnia 2006 r. dla silników o mocy netto 37 kW ≤ P ≤ 75 kW – zaliczonych do kategorii „J”,
4) 31 grudnia 2005 r. dla silników o mocy netto 19 kW ≤ P ≤ 37 kW – zaliczanych do kategorii „K”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 5.
5. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, po dniu:
1) 31 grudnia 2009 r. dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczanych do kategorii „H”,
2) 31 grudnia 2009 r. dla silników o mocy netto 75 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczanych do kategorii „I”,
3) 31 grudnia 2010 r. dla silników o mocy netto 37 kW ≤ P ≤ 75 kW – zaliczonych do kategorii „J”,
4) 31 grudnia 2009 r. dla silników o mocy netto 19 kW ≤ P ≤ 37 kW – zaliczanych do kategorii „K”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 5.
6. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, po dniu:
1) 31 grudnia 2009 r. dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczanych do kategorii „L”,
2) 31 grudnia 2010 r. dla silników o mocy netto 75 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczanych do kategorii „M”,
3) 31 grudnia 2010 r. dla silników o mocy netto 56 kW ≤ P ≤ 75 kW – zaliczanych do kategorii „N”,
4) 31 grudnia 2011 r. dla silników o mocy netto 37 kW ≤ P ≤ 56 kW – zaliczanych do kategorii „P”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 6.
7. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, po dniu:
1) 31 grudnia 2012 r. dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczanych do kategorii „Q”,
2) 31 grudnia 2013 r. dla silników o mocy netto 56 kW ≤ P ≤ 130 kW – zaliczanych do kategorii „R”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 7.
8. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silnika do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, po dniu:
1) 31 grudnia 2005 r. dla silników o mocy równej lub większej niż 37 kW i objętości skokowej cylindra mniejszej niż 0,9 l – zaliczanych do kategorii „V1: 1”,
2) 30 czerwca 2005 r. dla silników o objętości skokowej cylindra równej lub większej niż 0,9 l, lecz mniejszej niż 1,2 l – zaliczanych do kategorii „V1: 2”,
3) 30 czerwca 2005 r. dla silników o objętości skokowej cylindra równej lub większej niż 1, 2 I, lecz mniejszej niż 2,5 I i mocy netto silnika 37 kW ≤; P ≤ 75 kW – zaliczanych do kategorii „V1: 3”,
4) 31 grudnia 2006 r. dla silników o objętości skokowej cylindra równej lub większej niż 2,5 I, lecz mniejszej niż 5 I – zaliczanych do kategorii „V1: 4”,
5) 31 grudnia 2007 r. dla silników o objętości skokowej cylindra większej niż 5 l – zaliczanych do kategorii „V2”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone w § 14 ust. 5.
9. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników do napędu wagonów silnikowych po dniu:
1) 30 czerwca 2005 r., dla silników o mocy netto większej niż 130 kW – zaliczanych do kategorii „RC A”,
2) 31 grudnia 2010 r., dla silników o mocy netto większej niż 130 kW – zaliczanych do kategorii „RC B”
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone odpowiednio w § 14 ust. 5 lub 6.
10. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla silników do napędu lokomotyw po dniu:
1) 31 grudnia 2005 r., dla silników o mocy netto 130 kW ≤ P ≤ 560 kW – zaliczanych do kategorii „RL A”,
2) 31 grudnia 2007 r., dla silników o mocy netto większej niż 560 kW – zaliczanych do kategorii „RH A”,
3) 31 grudnia 2010 r., dla silników o mocy netto większej niż 130 kW – zaliczanych do kategorii „R B „
– jeżeli silniki te nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tych silników przekraczają wartości graniczne określone odpowiednio w § 14 ust. 5 lub 6.
11. Przepisów ust. 2–7 nie stosuje się do silników do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, lokomotyw i wagonów silnikowych.
1) I – dla silników zaliczanych do kategorii A–C, o których mowa w § 13 ust. 2;
2) II – dla silników zaliczanych do kategorii D–G, o których mowa w § 13 ust. 3;
3) III A – dla silników, z wyjątkiem pracujących przy stałej prędkości obrotowej, zaliczanych do kategorii H–K, o których mowa w § 13 ust. 4;
4) III A – dla silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, zaliczanych do kategorii H–K, o których mowa w § 13 ust. 5;
5) III A – dla silników do napędu w jednostkach pływających po wodach śródlądowych zaliczanych do kategorii V1–V2, o których mowa w § 13 ust. 8;
6) III A – dla silników do napędu wagonów spalinowych zaliczanych do kategorii RC A, RL A i RH A, o których mowa w § 13 ust. 9 pkt 1 i ust. 10 pkt 1 i 2;
7) III B – dla:
a) silników zaliczanych do kategorii L–P, o których mowa w § 13 ust. 6, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej,
b) silników do napędu wagonów silnikowych zaliczanych do kategorii RC B, o których mowa w § 13 ust. 9 pkt 2,
c) silników do napędu lokomotyw zaliczanych do kategorii RB, o których mowa w § 13 ust. 10 pkt 3;
8) IV – dla silników zaliczanych do kategorii Q–R, o których mowa w § 13 ust. 7, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej.
2. W etapie I zmierzona emisja zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych nie może przekroczyć wartości określonych w poniższej tabeli:
Moc netto (P) | Tlenek węgla | Węglowodory | Tlenki azotu | Cząstki stałe |
130 ≤ P ≤ 560 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,54 |
75 ≤ P < 130 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,70 |
37 ≤ P < 75 | 6,5 | 1,3 | 9,2 | 0,85 |
3. Wartości graniczne emisji, o których mowa w ust. 2, dotyczą emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych wydalanych bezpośrednio z silnika o zapłonie samoczynnym. Wartości te powinny być osiągane przed dowolnym urządzeniem do dodatkowego oczyszczania spalin.
4. W II etapie zmierzona emisja zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych nie powinna przekraczać wartości określonych w poniższej tabeli:
Moc netto (P) | Tlenek węgla | Węglowodory | Tlenki azotu | Cząstki stałe |
130 ≤ P ≤ 560 | 3,5 | 1,0 | 6,0 | 0,2 |
75 ≤ P< 130 | 5,0 | 1,0 | 6,0 | 0,3 |
37 ≤ P < 75 | 5,0 | 1,3 | 7,0 | 0,4 |
18 ≤ P < 37 | 5,5 | 1,5 | 8,0 | 0,8 |
5. W etapie IIIA emisja tlenku węgla, suma emisji węglowodorów i tlenków azotu oraz emisja cząstek stałych określona z uwzględnieniem współczynników pogorszenia emisji, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia, nie może przekroczyć wartości podanych w poniższych tabelach dla:
1) silników stosowanych do innych celów niż do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, lokomotyw i wagonów silnikowych
Kategoria: | Tlenek węgla (CO)(g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (HC+NOX) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) |
H: 130 kW ≤ P ≤ 560 kW | 3,5 | 4,0 | 0,2 |
l: 75 kW ≤ P < 130 kW | 5,0 | 4,0 | 0,3 |
J: 37 kW ≤ P < 75 kW | 5,0 | 4,7 | 0,4 |
K: 19 kW ≤ P < 37 kW | 5,5 | 7,5 | 0,6 |
2) silników do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych
Kategoria: Pojemność skokowa/Moc netto (SV/P) (dm3 na cylinder/kW) | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (HC+NOX) (g/kWh) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) |
V1:1 SV < 0,9 i P ≥ 37 kW | 5,0 | 7,5 | 0,40 |
V1:2 0,9 ≤ SV < 1,2 | 5,0 | 7,2 | 0,30 |
V1:3 1,2 ≤ SV < 2,5 | 5,0 | 7,2 | 0,20 |
V1:4 2,5 ≤ SV < 5 | 5,0 | 7,2 | 0,20 |
V2:1 5 ≤ SV < 15 | 5,0 | 7,8 | 0,27 |
V2:2 15 ≤ SV < 20 | 5,0 | 8,7 | 0,50 |
V2:3 15 ≤ SV < 20 | 5,0 | 9,8 | 0,50 |
V2:4 20 ≤ SV < 25 | 5,0 | 9,8 | 0,50 |
V2:5 25 ≤ SV < 30 | 5,0 | 11,0 | 0,50 |
3) silników do napędu lokomotyw
Kategoria: Moc netto (P) (kW) | Tlenek węgla (CO) | Suma węglowodorów | Cząstki stałe (PT) | |
RL A: 130 kW ≤ P ≤ 560 kW | 3,5 | 4,0 | 0,2 | |
| Tlenek węgla | Węglowodory | Tlenki azotu | Cząstki stałe (PT) |
RH A: P > 560 kW | 3,5 | 0,5 | 6,0 | 0,2 |
RH A: silniki o mocy P > 2000 kW i SV > 5 dm3 na cylinder | 3,5 | 0,4 | 7,4 | 0,2 |
4) silników do napędu wagonów silnikowych
Kategoria: Moc netto | Tlenek węgla (CO) | Suma | Cząstki stałe |
RC A: 130 kW < P | 3,5 | 4,0 | 0,20 |
6. W etapie III B emisja tlenku węgla, emisja węglowodorów i tlenków azotu lub suma emisji węglowodorów i tlenków azotu, jeżeli dotyczy, oraz cząstek stałych, określona z uwzględnieniem współczynników pogorszenia emisji, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia, nie może przekroczyć wartości podanych w poniższej tabeli dla:
1) silników stosowanych do innych celów niż do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, lokomotyw i wagonów silnikowych
Kategoria: Moc netto | Tlenek węgla (CO) | Węglowodory (HC) | Tlenki azotu | Cząstki stałe (PT) | |
L: | 130 kW ≤ P ≤ 560 kW | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
M: | 75 kW ≤ P < 130 kW | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 |
N: | 56 kW ≤ P < 75 kW | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 |
| Suma węglowodorów |
| |||
P: | 37 kW ≤ P < 56 kW | 5,0 | 4,7 | 0,025 |
2) silników do napędu wagonów silnikowych
Kategoria: Moc netto | Tlenek | Węglowodory (HC) | Tlenki azotu (NOX) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) | |
RC B: | 130 kW < P | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
|
|
|
|
|
|
3) silników do napędu lokomotyw
Kategoria: Moc netto | Tlenek węgla (CO) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (HC+NOX) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) | |
R B: | 130 kW < P | 3,5 | 4,0 | 0,025 |
|
|
|
|
|
7. W etapie IV emisja tlenku węgla, emisja węglowodorów i tlenków azotu oraz cząstek stałych z silników stosowanych do innych celów niż do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, lokomotyw i wagonów silnikowych, określona z uwzględnieniem współczynników pogorszenia emisji, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia, nie może przekroczyć wartości podanych w poniższej tabeli:
Kategoria: Moc netto | Tlenek węgla (CO) | Węglowodory (HC) | Tlenki azotu (NOX) | Cząstki stałe (PT) | |
Q: | 130 kW ≤ P ≤ 560 kW | 3,5 | 0,19 | 0,4 | 0,025 |
R: | 56 kW ≤ P < 130 kW | 5,0 | 0,19 | 0,4 | 0,025 |
1) etapie I – silniki zaliczane do kategorii:
a) A i B – po dniu 31 grudnia 1998 r.,
b) C – po dniu 31 marca 1999 r.;
2) etapie II – silniki zaliczane do kategorii:
a) D – po dniu 31 grudnia 2000 r.,
b) E – po dniu 31 grudnia 2001 r.,
c) F – po dniu 31 grudnia 2002 r.,
d) G – po dniu 31 grudnia 2003 r.;
3) etapie III A – silniki, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, zaliczane do kategorii:
a) H – po dniu 31 grudnia 2005 r.,
b) I i K – po dniu 31 grudnia 2006 r.,
c) J – po dniu 31 grudnia 2007 r.;
4) etapie III A – silniki do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych, zaliczane do kategorii:
a) V1:1, V1: 2 oraz V1:3 – po dniu 31 grudnia 2006 r.,
b) V1:4 i V2 – po dniu 31 grudnia 2008 r.;
5) etapie III A – silniki pracujące przy stałej prędkości obrotowej, zaliczane do kategorii:
a) H, I oraz K – po dniu 31 grudnia 2010 r.,
b) J – po dniu 31 grudnia 2011 r.;
6) etapie III A – silniki do napędu wagonów silnikowych, zaliczane do kategorii RC A – po dniu 31 grudnia 2005 r.;
7) etapie III A – silniki do napędu lokomotyw, zaliczane do kategorii:
a) RL A – po dniu 31 grudnia 2006 r.,
b) RH A – po dniu 31 grudnia 2008 r.;
8) etapie III B – silniki, z wyjątkiem pracujących przy stałej prędkości obrotowej, zaliczane do kategorii:
a) L – po dniu 31 grudnia 2010 r.,
b) M i N – po dniu 31 grudnia 2011 r.,
c) P – po dniu 31 grudnia 2012 r.;
9) etapie III B – silniki do napędu wagonów silnikowych, zaliczane do kategorii RC B – po dniu 31 grudnia 2011 r.;
10) etapie III B – silniki do napędu lokomotyw, zaliczane do kategorii R B – po dniu 31 grudnia 2011 r.;
11) etapie IV – silniki, z wyjątkiem silników pracujących przy stałej prędkości obrotowej, zaliczane do kategorii:
a) Q – po dniu 31 grudnia 2013 r.,
b) R – po dniu 30 września 2014 r.
2. Dla każdej kategorii silników daty, o których mowa w ust. 1 pkt 3–11, odracza się o dwa lata w przypadku silników, których data produkcji jest datą wcześniejszą niż wymieniona w ust. 1 pkt 3–11.
3. Certyfikaty homologacji typu wydane dla silników zaliczanych do danej kategorii w danym etapie wartości granicznych emisji tracą ważność po wejściu w życie następnego etapu wartości granicznych emisji.
4. Przepisów ust. 1 oraz § 4 ust. 1 nie stosuje się do silników:
1) przeznaczonych do użytkowania przez siły zbrojne;
2) stanowiących końcową partię zwolnioną z limitów czasowych wprowadzania ich do obrotu, o których mowa w § 17, zwanych dalej „limitami czasowymi”;
3) przeznaczonych do stosowania w maszynach przeznaczonych do:
a) wodowania i wydobywania łodzi ratunkowych,
b) wodowania i ściągania statków wyrzuconych na brzeg.
1) producent powinien wystąpić do jednostki, która przeprowadziła badania zgodności typu silnika lub rodziny silników, przed dniem obowiązywania dla tych silników limitów czasowych;
2) wystąpienie, o którym mowa w pkt 1, powinno zawierać:
a) wykaz zawierający numery identyfikacyjne nowych silników danego typu, niewprowadzonych do obrotu w określonych limitach czasowych, zwany dalej „wykazem”,
b) techniczne i ekonomiczne uzasadnienie zwolnienia z limitów czasowych;
3) silniki te powinny być zgodne z typem lub rodziną silników, dla których certyfikat homologacji typu nie jest dłużej ważny, albo z typem lub rodziną silników, dla których certyfikat ten nie był wymagany, ale które były produkowane zgodnie z limitami czasowymi;
4) znajdują się w magazynach przed upływem limitów czasowych;
5) maksymalna liczba silników jednego lub większej liczby typów wprowadzanych do obrotu i zgłoszonych do zwolnienia z limitów czasowych nie może przekroczyć 10 % nowych silników wszystkich typów wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku.
2. Jednostka, która przeprowadziła badania zgodności typu silnika lub rodziny silników, powinna wydać dla każdego silnika o zapłonie samoczynnym lub rodziny silników, o których mowa w ust. 1, certyfikat zgodności; w certyfikacie tym należy zamieścić adnotacje o silnikach lub ich rodzinie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach jednostka udzielająca homologacji typu może wydać wspólny dokument zawierający numery identyfikacyjne silników, o których mowa w ust. 1.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się w okresie 12 miesięcy od dnia, w którym silniki po raz pierwszy podlegały limitom czasowym.
4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do silników do napędu jednostek pływających po wodach śródlądowych.
2. Producent urządzenia oryginalnego, który chce skorzystać z formuły elastycznej, powinien mieć możliwość zakupienia od producentów silników, po wejściu w życie danego etapu wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych, o których mowa w § 14 ust. 2 i 4, silników, które nie spełniają obowiązujących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych i wydano dla tych silników certyfikat homologacji typu na podstawie ostatniego, wcześniejszego etapu tych wartości granicznych.
2. Jeżeli producent urządzenia oryginalnego wprowadzał do obrotu, na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej przez okres krótszy niż 5 lat, urządzenia, w których zamontowane były silniki danej kategorii, średnia, o której mowa w ust. 1, jest obliczana dla okresu, w którym producent urządzenia oryginalnego wprowadzał je do obrotu.
Kategoria silnika | Liczba silników |
19–37 kW | 200 |
37–75 kW | 150 |
75–130 kW | 100 |
130–560 kW | 50 |
2. Producent urządzenia oryginalnego dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz w § 18 ust. 1, próbkę etykiety, która będzie zamocowana na egzemplarzu silnika zamontowanego w niedrogowej maszynie ruchomej, na podstawie formuły elastycznej, oraz próbkę dodatkowych etykiet.
Rozdział 3
Szczegółowe wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
§ 21. [Sposób projektowania, wykonania i montowania części składowych silnika]
2. Producent silnika o zapłonie iskrowym powinien zastosować takie środki techniczne, aby zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zapewniały skuteczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych podczas całego okresu eksploatacji silnika, w warunkach prawidłowego jego użytkowania.
2. Emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika o zapłonie iskrowym może być mierzona za pomocą innych niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia metod pomiarów lub analizatorów, pod warunkiem że zapewnią one uzyskanie wyników równoważnych otrzymanych za pomocą następujących układów pomiarowych dla emisji zanieczyszczeń gazowych mierzonych w:
1) spalinach nierozcieńczonych – układ przedstawiony na rys. 2 w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia;
2) rozcieńczonych spalinach w układzie przepływu całkowitego rozcieńczonej mieszaniny – układ przedstawiony na rys. 3 w załączniku nr 1.3 do rozporządzenia.
1) H – silniki przeznaczone do maszyn „trzymanych w ręku”;
2) N – silniki przeznaczone do maszyn „nietrzymanych w ręku”.
Klasa/kategoria | Pojemność skokowa (cm3) |
Silniki „trzymane w ręku” Klasa SH:1 | < 20 |
Klasa SH:2 | ≥ 20 < 50 |
Klasa SH:3 | ≥ 50 |
Silniki „nietrzymane w ręku” Klasa SN:1 | < 66 |
Klasa SN:2 | ≥ 66 < 100 |
Klasa SN:3 | ≥ 100 < 225 |
Klasa SN:4 | ≥ 225 |
2. Nie wydaje się certyfikatu homologacji typu dla typu silnika o zapłonie iskrowym lub rodziny tych silników dla niedrogowej maszyny ruchomej, w:
1) etapie I – jeżeli silnik nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika przekracza wartości graniczne określone w § 26 pkt 1;
2) etapie II – po dniu 1 sierpnia:
a) 2004 r. dla silników klasy SN:1 i SN:2,
b) 2006 r. dla silników klasy SN:4,
c) 2007 r. dla silników klas SH:1, SH:2 i SN:3,
d) 2008 r. dla silników klasy SH:3
– jeżeli silnik o zapłonie iskrowym nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika przekracza wartości graniczne, o których mowa w § 26 pkt 2.
3. Przepisów ust. 2 pkt 2 oraz § 4 ust. 1 nie stosuje się do silników przeznaczonych do użytkowania przez siły zbrojne.
1) rodziny silników, których produkcja jest nie większa niż 25 000 sztuk, pod warunkiem że rodziny tych silników mają różne pojemności skokowe;
2) silników, których produkcja roczna nie przekracza 25 000 sztuk;
3) silników, które będą zamontowane w następujących maszynach:
a) pile łańcuchowej trzymanej w ręku – urządzeniu trzymanym w ręku, zaprojektowanym do cięcia drewna za pomocą łańcucha piły, zaprojektowanym do trzymania w dwóch rękach, z silnikiem o pojemności skokowej przekraczającej 45 cm3, zgodnie z normą EN ISO 11681-1,
b) maszynie z uchwytem w górnej części: wiertarki i piły łańcuchowe do cięcia drewna, trzymanej w ręku – urządzeniu trzymanym w ręku, z uchwytem w górnej części, zaprojektowanym do wiercenia otworów lub cięcia drewna za pomocą łańcucha piły, zgodnie z normą EN ISO 11681-2,
c) pile do cięcia krzewów, trzymanej w ręku, wyposażonej w silnik spalinowy – urządzeniu trzymanym w ręku, z wirującym ostrzem wykonanym z metalu lub tworzywa sztucznego, przeznaczonym do cięcia trawy, krzaków, małych drzew i podobnych roślin; urządzenie to musi być zaprojektowane zgodnie z normą EN ISO 11806 do pracy w wielu pozycjach, w szczególności poziomej, odwróconej, i mieć silnik o pojemności skokowej przekraczającej 40 cm3.
d) przycinarce do żywopłotów trzymanej w ręku – urządzeniu zaprojektowanym do przycinania żywopłotów i krzewów za pomocą jednego lub wielu ostrz o ruchu postępowo 0-zwrotnym, zgodnie z normą EN 774,
e) przycinarce wyposażonej w silnik spalinowy, trzymanej w ręku – urządzeniu przeznaczonym do cięcia materiałów twardych, takich jak kamień, asfalt, beton oraz stal, za pomocą wirującego metalowego ostrza, wyposażonym w silnik o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, zgodnie z normą EN 1454,
f) nietrzymanych w ręku klasy SN:3 z poziomym wałem korbowym, które wytwarzają moc równą lub większą niż 2,5 kW i są stosowane przede wszystkim do specjalnych celów, w tym do uprawy roli, oraz piłach rotacyjnych, urządzeniach do napowietrzania trawników i generatorach.
2. Do rodziny silników i silników, o których mowa w ust. 1, w okresie 36 miesięcy od dat wymienionych w § 24 ust. 2 pkt 2, stosuje się wartości graniczne emisji zanieczyszczeń gazowych, o których mowa w § 26 pkt 1.
1) etapie I – zmierzona emisja tlenku węgla, emisja węglowodorów, emisja tlenków azotu oraz suma węglowodorów i tlenków azotu nie może przekroczyć wartości podanych w tabeli poniżej:
Klasa | Tlenek | Węglowodory | Tlenki azotu | Suma węglowodorów i tlenków azotu |
SH:1 | 805 | 295 | 5,36 |
|
SH:2 | 805 | 241 | 5,36 |
|
SH:3 | 603 | 161 | 5,36 |
|
SN:1 | 519 |
|
| 50 |
SN:2 | 519 |
|
| 40 |
SN:3 | 519 |
|
| 16,1 |
SN:4 | 519 |
|
| 13.4 |
2) etapie II – zmierzona emisja tlenku węgla oraz emisja sumy węglowodorów i tlenków azotu, określona z uwzględnieniem współczynników pogorszenia emisji, o których mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, nie może przekroczyć wartości podanych w poniższej tabeli:
Klasa | Tlenek węgla (CO) | Suma węglowodorów i tlenków |
SH:1 | 805 | 50 |
SH:2 | 805 | 50 |
SH:3 | 603 | 72 |
SN:1 | 610 | 50,0 |
SN:2 | 610 | 40,0 |
SN:3 | 610 | 16,1 |
SN:4 | 610 | 12,1 |
Rozdział 4
Warunki i tryb przeprowadzania badań silników
§ 27. [Wniosek o wydanie certyfikatu homologacji typu]
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) nazwę i adres producenta lub imię i nazwisko oraz adres jego upoważnionego przedstawiciela;
2) podstawowe cechy silnika;
3) wykaz rodziny silników.
3. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy rodziny silników, powinien być do niego dołączony opis:
1) silnika macierzystego;
2) ogólny rodziny silników;
3) każdego z typów silników w rodzinie silników – oddzielnie dla każdego typu silnika.
4. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, należy przedstawić do badań:
1) silnik danego typu lub
2) silnik macierzysty w przypadku wystąpienia o wydanie certyfikatu homologacji typu dla rodziny silników.
5. Podstawowe cechy charakterystyczne silnika macierzystego oraz rodziny silników określają załączniki nr 1.2. i 1.3. do rozporządzenia.
1) sprawdza, czy silnik:
a) przedstawiony do badań jest zgodny z typem silnika, dla którego ma być wydany certyfikat homologacji typu,
b) macierzysty jest reprezentatywny dla rodziny silników,
c) jest zgodny z opisem technicznym silnika;
2) przeprowadza badania w celu określenia wielkości:
a) emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych dla silników o zapłonie samoczynnym, w sposób określony w procedurze testu, o której mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
b) emisji zanieczyszczeń gazowych dla silników o zapłonie iskrowym, w sposób określony w procedurze testu, o której mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3) sprawdza, czy producent wprowadził system i procedury zapewniające skuteczne sterowanie zgodnością produkcji z certyfikowanym typem silnika.
2. Jeżeli dokonane sprawdzenia i przeprowadzone badania potwierdzą, że silnik spełnia wymagania określone w rozporządzeniu i producent wprowadził system i procedury, o których mowa w ust. 1 pkt 3, jednostka, która przeprowadzała badania zgodności typu silnika lub rodziny silników, wydaje certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników.
3. Certyfikat homologacji typu zawiera:
1) nazwę i adres producenta silników;
2) oznaczenie fabryczne silnika macierzystego oraz typu rodziny silników, o ile ich dotyczy;
3) fabryczny kod typu, jakim został oznaczony silnik, jego usytuowanie i sposób przymocowania;
4) wykaz niedrogowych maszyn ruchomych, które mają być napędzane przez silnik;
5) nazwę i adres upoważnionego przedstawiciela producenta;
6) usytuowanie, kodowanie i sposoby przymocowania oznaczeń silnika;
7) adres zakładu montującego silnik.
4. Jeżeli na podstawie dokonanego sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wybrany silnik nie w pełni reprezentuje typ lub rodzinę silników, producent powinien dostarczyć inny silnik lub, jeżeli jest to niezbędne, dodatkowy silnik macierzysty wytypowany przez jednostkę, która przeprowadzała badania zgodności typu silnika lub rodziny silników.
5. Jednostka przeprowadzająca badania zgodności typu silnika lub rodziny silników prowadzi wykaz:
1) wystawionych certyfikatów homologacji typu produkowanych silników;
2) udzielanych homologacji typu.
6. Wzór certyfikatu homologacji typu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
7. Wzór wykazu udzielanych homologacji typu silników lub rodziny silników określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. W przypadku określonym w ust. 1 certyfikat homologacji typu powinien zawierać także informacje dotyczące ograniczenia stosowania silnika lub rodziny silników oraz warunki dla ich instalowania.
3. Informacje oraz warunki, o których mowa w ust. 2, powinny być dołączone do wyprodukowanego egzemplarza silnika.
1) A–C, po dniu 30 czerwca 1998 r.;
2) D, po dniu 31 grudnia 1999 r.;
3) E, po dniu 31 grudnia 2000 r.;
4) F, po dniu 31 grudnia 2001 r.;
5) G, po dniu 31 grudnia 2002 r.;
6) H, po dniu 30 czerwca 2005 r. albo po dniu 31 grudnia 2009 r.;
7) I, po dniu 31 grudnia 2005 r. albo po dniu 31 grudnia 2009 r.;
8) J, po dniu 31 grudnia 2006 r. albo po dniu 31 grudnia 2010 r.;
9) K, po dniu 31 grudnia 2005 r. albo po dniu 31 grudnia 2009 r.;
10) VI, po dniu:
a) 31 grudnia 2005 r. dla silników, o których mowa w § 13 ust. 8 pkt 1,
b) 30 czerwca 2005 r. dla silników, o których mowa w § 13 ust. 8 pkt 2 lub pkt 3,
c) 31 grudnia 2006 r. dla silników, o których mowa w § 13 ust. 8 pkt 4;
11) V2, po dniu 31 grudnia 2007 r.;
12) RCA, po dniu 30 czerwca 2005 r.;
13) RCB, po dniu 31 grudnia 2010 r.;
14) RLA, po dniu 31 grudnia 2005 r.;
15) RHA, po dniu 31 grudnia 2007 r.;
16) RB, po dniu 31 grudnia 2010 r.;
17) L, po dniu 31 grudnia 2009 r.;
18) M, po dniu 31 grudnia 2010 r.;
19) N, po dniu 31 grudnia 2010 r.;
20) P, po dniu 31 grudnia 2011 r.;
21) Q, po dniu 31 grudnia 2012 r.;
22) R, po dniu 31 grudnia 2013 r.
1) w okresie 6 miesięcy od dnia stwierdzenia wprowadzenia zmian w dokumentacji silnika przeprowadzić weryfikację silników produkowanych, w zakresie ich zgodności z certyfikatem homologacji typu;
2) wycofać certyfikat homologacji typu, jeżeli producent nie postąpi zgodnie z zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej weryfikacji;
3) w okresie miesiąca od dnia wycofania certyfikatu homologacji typu poinformować ministra właściwego do spraw gospodarki o przyczynach wycofania certyfikatu homologacji typu.
2. Wykaz powinien określać współzależność pomiędzy numerami identyfikacyjnymi odpowiednich typów silników lub rodzin silników a numerami wystawionych certyfikatów homologacji typu oraz zawierać szczegółowe informacje dotyczące planowanego zaprzestania produkcji certyfikowanego typu silnika lub rodziny silników.
3. W wykazie producent zamieszcza informacje o typach silników lub rodzinie silników wraz z numerami identyfikacyjnymi tych silników, które zamierza produkować po przedłożeniu wykazu jednostce, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników.
4. Producent powinien przechowywać wykaz co najmniej przez okres 20 lat od dnia zaprzestania produkcji homologowanego typu silnika lub rodziny silników.
2. Jeżeli jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników, stwierdzi, że zmiany, o których mowa w ust. 1, uzasadniają przeprowadzenie powtórnych badań lub dokonanie sprawdzeń, powinna poinformować o tym producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela i wydać uzupełnienie do certyfikatu homologacji typu, o ile powtórne badania lub sprawdzenia uzyskają wynik pozytywny.
3. Jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników, w uzupełnieniu do certyfikatu homologacji typu zamieszcza szczegółowe uzasadnienie i datę jego wydania.
1) wykaz wyprodukowanych silników, dla których wydano certyfikat homologacji typu, według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2) arkusz danych silników posiadających homologacje typu, według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
2. Jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników, sprawdza, o ile jest to konieczne, prawidłowość oznaczenia numerami identyfikacyjnymi silników produkowanych zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu; dodatkowe sprawdzenia jednostka udzielająca homologacji typu powinna przeprowadzać także w zakresie zgodności produkcji silników z wymaganiami określonymi we właściwych normach.
1) dysponuje niezbędnymi przyrządami dla sprawdzenia zgodności każdego egzemplarza silnika z certyfikowanym typem;
2) zapewnia właściwą rejestrację wyników badań sprawdzających oraz posiada dokumentację tych badań;
3) analizuje wyniki badań sprawdzających każdego silnika, w celu zweryfikowania i zapewnienia stabilności charakterystyk silnika, biorąc pod uwagę rozrzut produkcji;
4) zapewnia, aby pobrana do badań sprawdzających próbka silnika lub jego części, wykazująca niezgodność z certyfikowanym typem silnika, została zastąpiona inną próbką, w celu przeprowadzenia badania powtórnego.
2. Producent powinien podjąć niezbędne działania w celu zapewnienia zgodności produkcji silników lub rodziny silników z wymaganiami określonymi we właściwych normach, w przypadku naruszenia tych wymagań.
3. Jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników, może, w dowolnym czasie, dokonać kontroli u producenta zgodności produkcji silników lub rodziny silników z wymaganiami określonymi w ust. 1.
4. Producent udostępnia jednostce dokonującej kontroli, o której mowa w ust. 3, dokumenty badań sprawdzających i zapisy dotyczące przeglądów produkcji silników lub rodziny silników.
5. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych kontroli, o których mowa w ust. 3, jednostka udzielająca homologacji typu stwierdzi, że poziom produkcji jest niezadowalający lub konieczna jest weryfikacja informacji zawartych we wniosku, o którym mowa w § 27 ust. 1, powinna zastosować następującą procedurę:
1) jeden silnik z danej serii poddać badaniom, zgodnie z procedurą testu, o której mowa w załącznikach nr 2 lub 3 do rozporządzenia; emisja tlenków węgla, węglowodorów, tlenków azotu i cząstek stałych nie powinna przekraczać wartości granicznych określonych w § 14 ust. 3 i 4;
2) w przypadku gdy silnik z danej serii nie spełnia wymagań, o których mowa w pkt 1, wykonać pomiary zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych na próbce silników z ich produkcji seryjnej i podlegających tym samym wymaganiom; liczbę silników przeznaczonych do pomiarów określa producent w uzgodnieniu z jednostką udzielającą homologacji typu;
3) dla każdego z silników, który został dodatkowo wybrany do badań, i silnika badanego wyznacza się średnią arytmetyczną (grafika) z uzyskanych wartości wielkości zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych.
6. Uznaje się, że produkcja silników jest zgodna z wymaganiami określonymi we właściwej normie, jeżeli spełniony jest warunek:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L – wartość graniczną w stosunku do każdego rozpatrywanego zanieczyszczenia ustaloną w sposób określony w § 14 ust. 2 i 4;
St – odchylenie standardowe uzyskanych wartości emisji zanieczyszczeń;
k – współczynnik statystyczny zależny od liczby silników w próbce n, określony w poniższej tabeli:
N | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
K | 0,973 | 0,613 | 0,489 | 0,421 | 0,376 | 0,342 | 0,317 | 0,296 | 0,279 |
N | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
K | 0,265 | 0,253 | 0,242 | 0,233 | 0,224 | 0,216 | 0,210 | 0,203 | 0,198 |
7. Jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników podczas kontroli zgodności produkcji silników z wymaganiami określonymi we właściwej normie, przeprowadza badania silników częściowo lub całkowicie dotartych zgodnie z wymaganiami producenta.
8. Jednostka, która wydała certyfikat homologacji typu silnika lub rodziny silników, przeprowadza raz w roku kontrolę w zakresie zgodności produkcji silników z wymaganiami określonymi we właściwej normie, a w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, w terminie umożliwiającym dokonanie sprawdzenia, czy zostały podjęte niezbędne działania mające na celu uzyskanie tej zgodności.
2. W przypadku gdy producent silników lub jego upoważniony przedstawiciel nie dostarczy informacji, o których mowa w ust. 1, certyfikat homologacji typu dotyczący odpowiedniego typu silnika lub rodziny silników może zostać cofnięty.
Rozdział 5
Sposób oznakowania silników
§ 38. [Oznakowanie silników]
1) nazwę i adres producenta lub znak towarowy;
2) oznaczenie typu silnika oraz numeru identyfikacyjnego egzemplarza silnika;
3) numer certyfikatu homologacji typu.
2. Oznakowanie musi być trwałe, czytelne i niedające się usunąć przez okres eksploatacji silnika.
3. Nalepki lub tabliczki, na których umieszczone jest oznakowanie, powinny być przymocowane do silnika w taki sposób, aby były trwałe przez okres jego eksploatacji i nie mogły być usunięte bez ich zniszczenia lub uszkodzenia.
4. Oznakowanie umieszcza się:
1) na tej części silnika, która jest niezbędna do jego normalnego działania i nie podlega wymianie w okresie jego eksploatacji;
2) w taki sposób, aby było łatwo widoczne po skompletowaniu na silniku urządzeń pomocniczych, niezbędnych do jego działania.
5. Silnik wyposaża się w dodatkową, dającą się przemieszczać tabliczkę wykonaną z trwałego materiału, na której powinny być umieszczone informacje, o których mowa w ust. 1, w taki sposób, aby były widoczne i łatwo dostępne, gdy silnik jest zamontowany w niedrogowej maszynie ruchomej.
6. Na etykiecie, o której mowa w § 20 ust. 2, powinien być umieszczony następujący tekst: „Maszyna nr ... z ... maszyn (całkowita liczba maszyn w danym przedziale mocy) z silnikiem nr.... posiadającym certyfikat homologacji typu”.
7. Silnik zamienny należy oznakować następującym tekstem: „Silnik zamienny”.
8. Na dodatkowych etykietach, o których mowa w § 20 ust. 2, należy zamieścić następujący tekst: „Silnik wprowadzony do obrotu według formuły elastycznej”.
2. Oznakowania silników w zestawieniu z ich numerami identyfikacyjnymi powinny być takie, aby umożliwiały jednoznaczne określenie kolejności produkcji silników.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 40. [Przepis przejściowy]
Pn | CO | HC | NOX | PT |
37 ≤ PN < 75 | 6,5 | 1,3 | 9,2 | 0,85 |
75 ≤ PN< 130 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,70 |
PN ≥ 130 | 5,0 | 1,3 | n ≥ 2800 obr/min = 9,2 | 0,54 |
2. Od dnia 1 lipca 2007 r. mogą być wprowadzane do obrotu silniki przeznaczone do montażu w statkach żeglugi śródlądowej, które spełniają wymagania ustalone przez Centralną Komisję Żeglugi na Renie z dnia 31 maja 2001 r. – etap II, dla których wartości graniczne emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych wynoszą:
Pn | CO | HC | NOX | PT |
18 ≤ PN< 37 | 5,5 | 1,5 | 8,0 | 0,8 |
37 ≤ PN <75 | 5,0 | 1,3 | 7,0 | 0,4 |
75 ≤ PN < 130 | 5,0 | 1,0 | 6,0 | 0,3 |
130 ≤ PN< 560 | 3,5 | 1,0 | 6,0 | 0,2 |
Pn ≥ 560 | 3,5 | 1,0 | n ≥ 3150 obr/min = 6,0 | 0,2 |
Minister Gospodarki i Pracy: J. Piechota
|
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia:
– dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. WE L 059 z 27.02.1998, str. 1–86);
– dyrektywy Komisji 2001/63/WE z dnia 17 sierpnia 2001 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. WE L 227 z 23.08.2001, str. 41–43);
– dyrektywy 2002/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 grudnia 2002 r. zmieniającej dyrektywę 97/68/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. WE L 035 z 11.02.2003, str. 28–81);
– dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. zmieniającej dyrektywę 97/68/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych montowanych w niedrogowych maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. UE L 225 z 25.06.2004).
Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszone przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłaszania tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 19 sierpnia 2005 r. (poz. 1681)
Załącznik nr 1
DOKUMENT INFORMACYJNY nr
Dotyczący certyfikatu homologacji typu i odnoszący się do działań zaradczych mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych przeznaczonych do zabudowy w niedrogowych maszynach ruchomych
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 17 listopada 2005 r.
- Data ogłoszenia: 2005-10-17
- Data wejścia w życie: 2005-11-17
- Data obowiązywania: 2012-11-24
- Dokument traci ważność: 2014-05-24
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 29 marca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 18 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA