REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 201 poz. 1676
ROZPORZĄDZENIE KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 20 września 2005 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez nadawcę ewidencji czasu nadawania audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, audycji europejskich i audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych oraz czasu jej przechowywania
Na podstawie art. 15a ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141 i Nr 85, poz. 728) zarządza się, co następuje:
1) sposób prowadzenia przez nadawcę ewidencji czasu nadawania;
2) czas przechowywania ewidencji, nie krótszy niż 1 rok;
3) zakres informacji zawartych w ewidencji, w tym dane o terminie rozpowszechniania audycji, rzeczywisty czas trwania audycji, tytuł i producenta audycji.
1) audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, o których mowa w art. 4 pkt 5a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji – zwanej dalej „ustawą”;
2) audycji europejskich, o których mowa w art. 15b ustawy;
3) audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych, o których mowa w art. 4 pkt 13 ustawy, z wyodrębnieniem audycji wytworzonych w okresie 5 lat przed rozpowszechnieniem w programie.
2. Ewidencja czasu nadawania, o której mowa w ust. 1, prowadzona jest odrębnie dla każdego z programów rozpowszechnianych przez nadawcę.
2. Audycji wytworzonych w języku polskim, lecz na podstawie zagranicznych licencji dotyczących audycji, których pierwotna rejestracja została dokonana w języku innym niż polski lub powstałych na podstawie scenariusza wytworzonego pierwotnie w języku innym niż polski, nie uwzględnia się w ewidencji czasu nadawania audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim.
3. Kwartalny czas nadawania programu ustalany w celu obliczenia udziału audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, audycji europejskich i audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych, o których mowa w § 2 ust. 1, jest całkowitym czasem nadawania programu nadawcy z wyłączeniem czasu przeznaczonego na nadawanie serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych i teleturniejów oraz czasu emisji obrazu kontrolnego.
4. Rzeczywistym czasem trwania audycji jest czas jej trwania od napisów (plansz) tytułowych do końcowych łącznie z tymi napisami (planszami), z wyłączeniem czasu nadanych w trakcie audycji reklam, autopromocji, zapowiedzi programowych i innych przekazów niebędących częścią tej audycji.
5. W przypadku audycji, o których mowa w art. 15b ust. 5 ustawy, w ewidencji uwzględnia się jedynie część rzeczywistego czasu trwania audycji w proporcji odpowiadającej proporcji udziału współproducentów mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej w łącznych kosztach produkcji audycji.
6. Przez audycje wytworzone w okresie 5 lat przed rozpowszechnieniem w programie rozumie się audycje wytworzone w okresie 5 lat kalendarzowych poprzedzających ich rozpowszechnienie w programie nadawcy, licząc łącznie z rokiem rozpowszechnienia.
1) nazwę programu, w którym rozpowszechniono audycję;
2) nazwę nadawcy;
3) tytuł audycji;
4) datę rozpowszechnienia audycji w programie: dzień, miesiąc, rok, i dokładną godzinę jej emisji: od – do;
5) rzeczywisty czas trwania audycji wyrażony w minutach, z uwzględnieniem § 3 ust. 5;
6) rok produkcji audycji;
7) nazwę państwa albo państw, na terytorium których stale zamieszkuje większość członków zespołu twórczego audycji, w tym w szczególności: reżyser, autor scenariusza, scenograf, operator, odtwórcy głównych ról, kompozytor;
8) nazwę producenta albo współproducentów audycji;
9) informacje wskazujące, czy producent albo współproducenci audycji są producentami niezależnymi wobec danego nadawcy zgodnie z art. 4 pkt 13 ustawy;
10) nazwę państwa albo państw, w których producent albo współproducenci audycji mają siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania;
11) w przypadku gdy producent albo współproducenci audycji nie mają siedziby lub stałego miejsca zamieszkania w państwach, o których mowa w art. 15b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy – nazwę państwa, w którym ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania osoba fizyczna albo prawna albo podmiot nieposiadający osobowości prawnej nadzorujący i kontrolujący produkcję audycji;
12) w odniesieniu do audycji wytworzonych przez współproducentów również:
a) udział współproducentów mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwach, o których mowa w art. 15b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w łącznych kosztach produkcji audycji, określony jako proporcja tych kosztów,
b) nazwę państwa albo państw, w których mają siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania współproducenci, których kontroli podlega współprodukcja audycji;
13) w odniesieniu do audycji zarejestrowanych i nadanych w języku polskim, nietłumaczonych z języka obcego i niedubbingowanych:
a) język pierwotnej rejestracji audycji,
b) język, w którym został wytworzony pierwotny scenariusz audycji,
c) jeśli audycja została wytworzona na podstawie licencji – opis stanu faktycznego w zakresie pochodzenia licencji i ewentualnej adaptacji audycji dla polskiego odbiorcy;
14) rodzaj audycji:
a) audycja informacyjna, z wyłączeniem serwisów informacyjnych,
b) magazyn informacyjno-publicystyczny, z wyłączeniem lit. c,
c) magazyn sportowy,
d) dyskusja lub debata w studio bez udziału publiczności,
e) dyskusja lub debata w studio z udziałem publiczności i talk-show publicystyczny,
f) reportaż, z wyłączeniem audycji określonych w lit. g,
g) audycja interwencyjna, w tym reportaż interwencyjny,
h) audycja edukacyjna, popularnonaukowa, oświatowa,
i) audycja poradnicza lub edukacyjno-poradnicza,
j) audycja religijna, w tym transmisje mszy, nabożeństw i uroczystości religijnych, katechezy, informacja, edukacja i publicystyka na tematy religijne,
k) audycja rozrywkowa: widowisko, gry, konkursy, z wyłączeniem teleturniejów,
I) audycja satyryczna, kabaret, talk-show rozrywkowy,
m) inna audycja rozrywkowa, z wyłączeniem teleturniejów,
n) film fabularny kinowy,
o) film i serial fabularny telewizyjny, z wyłączeniem sitcomu,
p) sitcom, serial komediowy,
r) film lub serial rysunkowy dla dzieci,
s) film lub serial rysunkowy inny,
t) film lub serial dokumentalny,
u) spektakl teatralny, widowisko poetyckie, poetycko-muzyczne,
w) spektakl operowy,
y) musical, wodewil, operetka,
z) spektakl baletowy, spektakl tańca nowoczesnego, pantomima,
za) muzyka poważna: koncerty w studio, transmisje koncertów, audycje muzyczne,
zb) muzyka rozrywkowa: koncerty w studio, transmisje koncertów, wideoklipy, audycje muzyczne, listy przebojów,
zc) inny rodzaj audycji – określić, jaki;
15) kwalifikacja audycji europejskich według następujących kryteriów:
a) większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje na terytorium państw, o których mowa w art. 15b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy (tj. na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw będących stroną Europejskiej konwencji o Telewizji Ponadgranicznej, sporządzonej w Strasburgu dnia 5 maja 1989 r., niestosujących środków dyskryminacyjnych w stosunku do audycji pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej), a audycja została wyprodukowana przez producenta mającego siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w tych państwach, albo
b) większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje na terytorium państw, o których mowa w art. 15b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, a produkcja audycji jest nadzorowana i kontrolowana przez osobę fizyczną mającą stałe miejsce zamieszkania w tych państwach, lub przez osobę prawną albo podmiot nieposiadający osobowości prawnej, których siedziba znajduje się w tych państwach, albo
c) większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje na terytorium państw, o których mowa w art. 15b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, a udział współproducentów mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w tych państwach w łącznych kosztach produkcji audycji jest większościowy i współprodukcja nie podlega kontroli współproducentów niemających siedziby lub stałego miejsca zamieszkania w tych państwach, albo
d) większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje na terytorium państwa europejskiego, a audycja została wyprodukowana samodzielnie przez producenta mającego siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwie, o którym mowa w art. 15b ust. 1 pkt 3 ustawy i które zawarło ze Wspólnotą Europejską umowę w sprawach audiowizualnych, albo
e) większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje na terytorium państwa europejskiego, a audycja została wyprodukowana – w koprodukcji z producentem mającym siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej – przez producenta mającego siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwie, o którym mowa w art. 15b ust. 1 pkt 3 ustawy, które zawarło ze Wspólnotą Europejską umowę w sprawach audiowizualnych, albo
f) audycja została wyprodukowana w ramach dwustronnych umów o koprodukcji zawartych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej i państwami trzecimi, a udział współproducentów mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej w łącznych kosztach produkcji audycji jest większościowy oraz współprodukcja nie podlega kontroli współproducentów niemających siedziby lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, albo
g) audycja, o której mowa w art. 15b ust. 5 ustawy – tj. audycja niespełniająca wymagań określonych w art. 15b ust. 1–4 ustawy, ale której większość członków zespołu twórczego stale zamieszkuje w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a audycja powstała w koprodukcji z współproducentami mającymi siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
16) w odniesieniu do audycji, o których mowa w pkt 15 lit. g – proporcja udziału współproducentów mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej w łącznych kosztach produkcji audycji.
2. Nadawca obowiązany jest na żądanie Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dostarczyć dokumenty potwierdzające, że audycje umieszczone w ewidencji czasu nadawania, o której mowa w § 2 ust. 1, spełniają wymagania określone w art. 4 pkt 5a, pkt 12 i 13 oraz art. 15b ustawy.
3. Nadawca w terminie 14 dni od zakończenia każdego kwartału obowiązany jest przekazać Przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyciąg z ewidencji, o której mowa w § 2, w formie pisemnej i elektronicznej, zawierający informacje o ewidencjonowanych audycjach nadanych w programie nadawcy w ciągu danego kwartału.
4. Wyciąg z ewidencji, o którym mowa w ust. 3, sporządzany jest przez nadawcę według wzorów określonych w załącznikach nr 1, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B, 3C i 4 do rozporządzenia i według wytycznych zawartych w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: D. Waniek
Załączniki do rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
z dnia 20 września 2005 r. (poz. 1676)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2A
Załącznik nr 2B
Załącznik nr 2C
Załącznik nr 3A
Załącznik nr 3B
Załącznik nr 3C
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
WYTYCZNE
DO SPORZĄDZANIA KWARTALNYCH WYCIĄGÓW Z EWIDENCJI CZASU NADAWANIA AUDYCJI, O KTÓREJ MOWA W § 2 ROZPORZĄDZENIA
Pisemne i elektroniczne wyciągi z ewidencji, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia, należy sporządzać w tabelach zgodnie z wzorami w załącznikach nr 1, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B, 3C, 4 do rozporządzenia. Całość wyciągu z ewidencji za dany kwartał obejmuje komplet wypełnionych tabel przedstawionych w ww. załącznikach.
Tabela 1 zawiera informacje służące do zakwalifikowania z punktu widzenia ustawy nadane w kwartale audycje do kategorii objętych ewidencją, tj. do audycji europejskich, audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, audycji wytworzonych przez producentów niezależnych i audycji wytworzonych przez producentów niezależnych w okresie 5 lat przed ich rozpowszechnieniem w programie nadawcy. Tabela 1 nie zawiera danych o dacie i czasie emisji danej audycji w kwartale. Dane o emisji poszczególnych opisywanych w tabeli 1 audycji należy umieścić w tabelach 2A–3C.
Każda audycja (tytuł) powinna zostać opisana w tabeli 1 w wyciągu dla danego kwartału tylko raz. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy dane o audycji, na podstawie których została ona zakwalifikowana, uległy zmianie w ciągu kwartału sprawozdawczego (np. zmienił się producent audycji lub zespół twórczy). Wówczas należy podać dane sprzed tej zmiany i po zmianie, zaznaczając przy tytule audycji, od kiedy nastąpiła zmiana.
W tabeli 1 każda audycja (tytuł) powinna zostać opisana w jednym wierszu tabeli. Dane do opisu audycji zawarte są w kol. 1–17 tabeli 1, zajmujących dwie strony (w poziomie). Poszczególne audycje (tytuły) należy opisywać w tabeli 1 w następującym porządku: najpierw należy podać informacje o audycjach zakwalifikowanych przez Nadawcę do audycji europejskich wytworzonych pierwotnie w języku polskim, następnie o pozostałych audycjach europejskich. W ramach każdej z tych kategorii audycji należy opisać najpierw audycje cykliczne, następnie audycje niecykliczne (np. nadane filmy fabularne kinowe). Przy każdej opisywanej audycji należy zaznaczyć (w kol. 7), czy audycja została wytworzona przez producenta (lub przez współproducentów) niezależnego w rozumieniu ustawy, czy też nie. Takie uporządkowanie zbioru tytułów w tabeli 1 ułatwi posługiwanie się nimi i kontrolę poprawności podanych danych, zarówno przez samego Nadawcę, jak i ze strony KRRiT.
Dane o emisji poszczególnych audycji (tytułów) opisanych w tabeli 1, tj. daty i godziny emisji i rzeczywisty czas trwania kolejnych wydań danej audycji w kwartale sprawozdawczym należy wpisać w tabelach 2A–3C.
Tabele te zostały zaprojektowane tak, aby podzielić ewidencjonowane audycje na zbiory rozłączne i dzięki temu nie powtarzać kilkakrotnie, w kolejnych tabelach, tych samych danych o emisji audycji. Jedynie w odniesieniu do jednej kategorii: audycji wytworzonych przez producentów niezależnych w okresie 5 lat przed rozpowszechnianiem w programie, dane trzeba będzie wpisać dwukrotnie: tzn. zarówno w tabelach dotyczących audycji wytworzonych przez producentów niezależnych (tab. 2A, 3A), jak i w tabelach dotyczących podzbioru audycji producentów niezależnych wytworzonych w okresie ostatnich 5 lat przed rozpowszechnieniem w programie (tab. 2B, 3B). Uniknięcie tego powtórzenia nie było możliwe bez nadmiernego skomplikowania budowy tabel.
W tabelach 2A–3C należy grupować dane o kolejnych wydaniach danej audycji, tzn. najpierw podać dane o wydaniach jednej audycji (tytułu), potem następnej itd. Należy też zachować zasadę, że w każdym przypadku wpisujemy do tabel najpierw dane o kolejnych wydaniach audycji cyklicznych, następnie – niecyklicznych (pojedynczych).
W ramach cykli dane o konkretnych emisjach należy podać (dla danego cyklu) chronologicznie. Powtórki audycji należy uwzględniać na równi z ich pierwszym nadaniem na antenie nadawcy.
W tabeli 4 należy podać sumaryczne, dla danego kwartału, obliczenia czasu emisji poszczególnych kategorii audycji objętych ewidencją i ich udział procentowy w kwartalnym czasie nadawania programu, zdefiniowanym jak w rozporządzeniu.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 grudnia 2005 r.
- Data ogłoszenia: 2005-10-14
- Data wejścia w życie: 2005-12-15
- Data obowiązywania: 2009-04-25
- Dokument traci ważność: 2011-08-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA