REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 197 poz. 1642

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 22 września 2005 r.

w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 11 ust. 7a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział I

Przepisy ogólne

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) bagaż bez właściciela – bagaż przyjęty do przewozu w luku bagażowym statku powietrznego, na pokładzie którego nie znajduje się pasażer, który zgłosił go do odprawy;

2) bagaż kabinowy – bagaż przeznaczony do przewozu w kabinie pasażerskiej statku powietrznego;

3) bagaż rejestrowany – bagaż przeznaczony do przewożenia w luku bagażowym statku powietrznego;

4) członek załogi statku powietrznego – osobę wykonującą pracę na pokładzie statku powietrznego podczas odbywania przez niego lotu;

5) członek załogi statku morskiego – osobę wpisaną na listę załogi statku morskiego i wykonującą pracę na jego pokładzie;

6) ładunek – towar, pocztę lub przedmiot transportowany środkiem komunikacji międzynarodowej;

7) ładunek lotniczy – ładunek transportowany na pokładzie statku powietrznego;

8) poczta – wysyłkę korespondencji i innych przesyłek przewożonych lub przeznaczonych do dostarczenia przez operatorów świadczących usługi pocztowe;

9) poczta służbowa i materiały przewoźnika – przesyłki zawierające korespondencję i materiały, takie jak dokumentacja, zapasy żywności, części zapasowe, środki czyszczące oraz inne artykuły przeznaczone dla własnych lub współpracujących podmiotów;

10) strefa zastrzeżona – teren przejścia granicznego, do którego dostęp, ze względów bezpieczeństwa, mają wyłącznie osoby uprawnione;

11) zapasy statkowe – zaopatrzenie techniczne i żywność dostarczane na statek morski w czasie jego postoju w porcie.

Rozdział II

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej

§ 3. [Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej]

Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:

1) podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych;

2) bagażu kabinowego;

3) bagażu rejestrowanego;

4) bagażu bez właściciela;

5) ładunków lotniczych;

6) poczty służbowej i materiałów przewoźnika;

7) osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;

8) statków powietrznych.

§ 4.
Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są:

1) kontrola manualna;

2) kontrola przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu;

3) kontrola manualna z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu;

4) sprawdzenie za pomocą innego sprzętu specjalistycznego;

5) kontrola osobista.

§ 5.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są:

1) kontrola manualna zawartości bagażu;

2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;

3) prześwietlenie przy użyciu urządzenia rentgenowskiego wysokiej rozdzielczości, wyposażonego w oprogramowanie umożliwiające projekcję wirtualnych obrazów zagrożeń;

4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych.

§ 6.
1. Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego są:

1) kontrola manualna;

2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;

3) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;

4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.

2. W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.

3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.

§ 7.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są:

1) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych;

2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego, pod dwoma różnymi kątami;

3) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;

4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.

§ 8.
1. Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych są:

1) kontrola manualna;

2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;

3) badanie w komorze symulacyjnej;

4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;

5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych;

6) poddanie czasowemu składowaniu.

2. Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla, a w przypadku gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, poprzez umieszczenie nalepki.

3. Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania kontroli bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

§ 9.
Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika są:

1) kontrola manualna;

2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;

3) badanie w komorze symulacyjnej;

4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;

5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.

§ 10.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów są formy określone w § 4 i 5.
§ 11.
Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są:

1) kontrola manualna;

2) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;

3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;

4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.

§ 12.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.

Rozdział III

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej

§ 13. [Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej]

Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:

1) pasażerów oraz członków załóg statków morskich i ich bagażu;

2) osób zatrudnionych w przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren morskiego przejścia granicznego oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;

3) ładunków;

4) zapasów statkowych;

5) pojazdów;

6) statków morskich.

§ 14.
Formami kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także osób zatrudnionych w morskim przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 4 pkt 1, 2 i 4.
§ 15.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także przedmiotów wnoszonych przez osoby zatrudnione w morskim przejściu granicznym, i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 6 ust. 1.
§ 16.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków, zapasów statkowych, pojazdów i statków morskich są:

1) kontrola manualna;

2) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych;

3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;

4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.

§ 17.
1. W trakcie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej funkcjonariusze współdziałają z organami i służbami realizującymi zadania zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w morskim przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.

Rozdział IV

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej

§ 18. [Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji]

Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji drogowej, kolejowej i rzecznej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:

1) osób;

2) bagażu;

3) ładunków;

4) środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego.

§ 19.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu są formy określone w § 4 i 5.
§ 20.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków i środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego, są formy określone w § 8 ust. 1.
§ 21.
Organizowanie i realizację kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej koordynuje komendant właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej.
§ 22.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: R. Kalisz

 

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 25 października 2005 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2005-10-10
  • Data wejścia w życie: 2005-10-25
  • Data obowiązywania: 2005-10-25
  • Dokument traci ważność: 2012-08-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA