REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 181 poz. 1507
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY1)
z dnia 31 sierpnia 2005 r.
w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) publicznej placówki artystycznej – ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Minister Kultury: W. Dąbrowski
|
1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 134, poz. 1430).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091 i Nr 167, poz. 1400.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 stycznia 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły i placówki artystycznej (Dz. U. Nr 13, poz. 117).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury
z dnia 31 sierpnia 2005 r. (poz. 1507)
Załącznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1) określenie typu szkoły, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury – określenie kierunku kształcenia;
3) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła o tym samym kierunku kształcenia;
4) imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby szkoły.
2. Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: „Policealne Studium” albo „Pomaturalne Studium”.
3. Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
4. Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w .............................”.
5. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7. Nazwa zespołu szkół zawiera:
1) określenie „Zespół Szkół”, z zastrzeżeniem ust. 8;
2) określenie kierunku kształcenia;
3) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy zespołu, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden zespół o tym samym kierunku kształcenia;
4) imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby zespołu.
8. Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej l stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej l stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: „Szkoła Muzyczna l i II stopnia” albo „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna l i II stopnia”.
9. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
10. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
§ 2. W statucie szkoły wymienia się:
1) organ prowadzący szkołę;
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 3. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;
2) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów, zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;
4) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5) sposób współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6) zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;
7) sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
2. Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust.1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. W szkole policealnej i szkole pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury przepisów ust. 1 pkt 1, w części dotyczącej programu wychowawczego szkoły, pkt 5 oraz ust. 2 nie stosuje się.
§ 4. Statut szkoły może określać:
1) organizację zajęć nadobowiązkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;
2) organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§ 5. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone;
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 6. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7–10.
§ 7. W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: kierunki kształcenia, wydziały, specjalności, specjalizacje oraz cykle kształcenia, z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego i w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
§ 8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym czasie, z zachowaniem ogólnego czasu zajęć ustalonego na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 9. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, szkoła może zorganizować świetlicę. Organizację świetlicy określa statut szkoły.
§ 10. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.
§ 11. 1. Szkoła organizuje bibliotekę.
2. Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.
§ 12. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – specjalistyczna jednostka nadzoru, utworzona na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 13. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14–16.
§ 14. 1. Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4. Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
5. Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – po zasięgnięciu opinii jednostki nadzoru, o której mowa w § 12 ust. 2.
§ 15. 1. Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2. Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji.
3. Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.
4. Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
§ 16. 1. Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczycielowi wychowawcy, którym może być nauczyciel uczący w danej klasie.
2. Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.
§ 17. Statut szkoły określa:
1) sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2) sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
3) zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące
– odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiska.
§ 18. 1. Statut szkoły określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły, a w szczególności formy, zakres tematyczny egzaminów wstępnych oraz sposoby i terminy informowania kandydatów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2. Dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły szkoła może organizować edukacyjne zajęcia wyrównawcze.
§ 19. Statut szkoły określa:
1) prawa i obowiązki ucznia;
2) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, z wyłączeniem przypadku skreślenia z listy uczniów z powodu nieuzyskania promocji, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
§ 20. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.
2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.
§ 21. Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ – OGNISKA ARTYSTYCZNEGO
§ 1. 1. Statut publicznej placówki artystycznej – ogniska artystycznego, zwanej dalej „placówką”, określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:
1) określenie „Ognisko”;
2) określenie kierunku kształcenia;
3) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy placówki, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna placówka o tym samym kierunku kształcenia;
4) imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;
5) oznaczenie siedziby placówki.
2. Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
3. Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4. Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w ..........................”.
5. Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 2. W statucie placówki wymienia się:
1) organ prowadzący placówkę;
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 3. Statut placówki określa w szczególności:
1) cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;
2) szczegółowe zasady systemu oceniania uczniów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;
4) formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5) sposób współdziałania placówki z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6) sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§ 4. Statut placówki określa:
1) szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:
a) dyrektor placówki,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada placówki oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone;
2) zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 5. W statucie placówki wymienia się odpowiednio: kierunki kształcenia, specjalności oraz cykle kształcenia, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
§ 6. 1. Placówka może zorganizować bibliotekę.
2. Statut placówki określa szczegółowo organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.
§ 7. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący placówkę.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 8. Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
§ 9. 1. Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.
§ 10. Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiska.
§ 11. Statut placówki określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
§ 12. Statut placówki określa:
1) prawa i obowiązki ucznia;
2) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
3) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 6 października 2005 r.
- Data ogłoszenia: 2005-09-21
- Data wejścia w życie: 2005-10-06
- Data obowiązywania: 2011-05-14
- Dokument traci ważność: 2014-12-11
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA