REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 171 poz. 1430
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 sierpnia 2005 r.
w sprawie szczegółowego trybu przygotowania i prowadzenia przez służby ochrony państwa kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych
Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
2. Kontrola obejmuje badanie:
1) stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
2) przestrzegania przepisów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
3) prawidłowości prowadzenia postępowań sprawdzających, z wyłączeniem postępowań, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, zwanej dalej „ustawą”;
4) stanu zabezpieczenia sieci lub systemów teleinformatycznych, służących do wytwarzania, przetwarzania, przechowywania lub przekazywania informacji niejawnych.
1) opracowuje ogólne założenia prowadzenia kontroli i sprawuje ogólny nadzór nad jej realizacją;
2) reprezentuje służbę ochrony państwa wobec innych organów, instytucji i podmiotów w sprawach objętych działaniami kontrolnymi;
3) wykonuje czynności związane z rozpatrywaniem zastrzeżeń;
4) kieruje opracowaniem informacji o wynikach kontroli;
5) podejmuje działania zmierzające do wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych.
1) przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej, zgodnie z przepisami ustawy, trybem określonym w rozporządzeniu oraz programem kontroli;
2) dokonuje w sposób wnikliwy i obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
3) sporządza dokumenty określone w przepisach rozporządzenia;
4) bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń;
5) wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego, zlecone przez szefa właściwej służby ochrony państwa.
2. Szef właściwej służby ochrony państwa może zarządzić doraźną kontrolę, nieujętą w planie, jeżeli uzyska informacje wskazujące na występowanie istotnych zagrożeń dla systemu zabezpieczenia informacji niejawnych lub nieprawidłowości dotyczących postępowań sprawdzających.
1) wyniki wcześniejszych kontroli;
2) wyniki analiz określonych problemów z zakresu ochrony informacji niejawnych;
3) informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych, jednostek organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy;
4) opinie, wnioski oraz inne ustalenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, dokonane przez Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
1) nazwę kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz jej dokładny adres;
2) oznaczenie i temat kontroli;
3) określenie kierunku badań kontrolnych i problemów wymagających oceny;
4) szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego kontroli;
5) wskazówki metodyczne, w odniesieniu do określenia sposobu i technik przeprowadzania kontroli, zwłaszcza problemów, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach kontrolnych, dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania tematyki z aktami normatywnymi, wskazówek o charakterze techniczno-organizacyjnym, wzorów wykazów i zestawień;
6) ewentualne wskazanie potrzeby zasięgnięcia opinii biegłego lub powołania specjalisty;
7) szczegółowe założenia organizacyjne kontroli, w tym wskazanie kontrolera mającego ją przeprowadzić.
2. Program kontroli w stosunku do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej lub Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zatwierdza Prezes Rady Ministrów, po uprzednim uzgodnieniu, określonych w tym programie czynności, odpowiednio z Marszałkiem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej lub Marszałkiem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Upoważnienie sporządza się w jednym egzemplarzu, który załącza się do akt kontroli.
3. Upoważnienie podlega ścisłemu ewidencjonowaniu.
4. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Akta kontroli obejmują w szczególności materiały dowodowe oraz inne dokumenty wymienione w rozporządzeniu, które oznacza się klauzulą tajności, zgodnie z wymogami określonymi w ustawie.
3. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały dowodowe oraz protokół kontroli, wystąpienie pokontrolne, informację o wykorzystaniu uwag i wykonaniu wniosków zawartych w wystąpieniu. Strony akt powinny być ponumerowane, ponadto akta muszą być zszyte i umieszczone w teczce. Całość klasyfikuje się według dokumentu o najwyższej klauzuli tajności. Akta kontroli rejestruje się w ewidencji kontroli.
4. Na początku każdego tomu akt zamieszcza się wykaz dokumentacji zawartej w danym tomie, wymieniając nazwy dokumentów i wskazując odpowiednie strony akt.
5. Akta kontroli przechowuje służba ochrony państwa w swoim archiwum.
2. Wzór protokołu zabezpieczenia dokumentu lub rzeczy stanowiących materiał dowodowy stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wzór protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Wzór protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do rozporządzania.
2. Wzór postanowienia o powołaniu biegłego stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. Postanowienie o powołaniu specjalisty wydaje kontroler.
3. Przepis § 16 stosuje się odpowiednio do specjalisty.
4. Wzór postanowienia o powołaniu specjalisty stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Protokół kontroli oprócz danych zawartych w art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937, z późn. zm.2)) powinien zawierać:
1) oznaczenie jednostki kontrolowanej, jej adres, imię i nazwisko kierownika oraz oznaczenie i adres jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną, z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą;
2) stopień, imię i nazwisko kontrolera, nazwę służby ochrony państwa prowadzącej kontrolę oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
4) określenie zakresu i przedmiotu kontroli oraz okresu objętego kontrolą;
5) wzmiankę o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a także o prawie złożenia wyjaśnień, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli;
6) wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolera;
7) omówienie dokonanych w protokole poprawek, skreśleń i uzupełnień;
8) wzmiankę o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej;
9) adnotację o dokonaniu wpisu do księgi ewidencji kontroli, jeżeli taka księga jest prowadzona przez jednostkę kontrolowaną;
10) oznaczenie miejsca i daty podpisania protokołu;
11) parafy kontrolera i kierownika jednostki kontrolowanej na każdej stronie protokołu;
12) w razie odmowy podpisania protokołu wzmiankę o tym fakcie i przyczynach odmowy podpisanie protokołu.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, a drugi załącza się do akt kontroli.
2. Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności przez kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną, kontroler opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego zawierającego ocenę kontrolowanej działalności oraz uwagi i wnioski dla jednostki nadrzędnej.
3. Jeżeli stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości wskazują na konieczność podjęcia działań przez właściwe organy państwowe lub samorządowe, w szczególności w celu zmiany obowiązującego prawa, kontroler opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego do tych organów.
4. Ocenę wskazującą na niezasadność zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości w jednostce kontrolowanej, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, kontroler przedstawia w projekcie wystąpienia pokontrolnego właściwej jednostce organizacyjnej lub właściwemu organowi.
2. Wystąpienie pokontrolne załącza się do akt kontroli.
2. Informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli szef właściwej służby ochrony państwa przekazuje Przewodniczącemu Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, a w razie potrzeby innym właściwym organom.
1) określenie jednostki kontrolowanej, celu kontroli, jej zakresu, czasu przeprowadzenia i okresu objętego kontrolą;
2) istotne ustalenia kontroli ukazujące skalę stwierdzonych zjawisk, przyczyny ich powstania, skutki, jakie wywołują lub mogą wywołać, w odniesieniu do stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
3) ogólną ocenę oraz wynikające z niej uwagi i wnioski, zwłaszcza co do stosowania lub dokonania zmian obowiązującego prawa bądź podjęcia określonych działań organizacyjnych.
2. Zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli dotyczącym kontroli przeprowadzanej w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej lub Senacie Rzeczypospolitej Polskiej rozpatruje szef właściwej służby ochrony państwa.
Prezes Rady Ministrów: M. Belka
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, z 2004 r. Nr 29, poz. 257 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 14, poz. 114 i Nr 169, poz. 1417.
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 25 sierpnia 2005 r. (poz. 1430)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 23 września 2005 r.
- Data ogłoszenia: 2005-09-08
- Data wejścia w życie: 2005-09-23
- Data obowiązywania: 2005-09-23
- Dokument traci ważność: 2011-05-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA