REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 114 poz. 962
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 2005 r.
w sprawie okresowych sprawozdań oraz bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Papierów Wartościowych i Giełd
Na podstawie art. 225 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 83, poz. 719) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2) ustawie o publicznym obrocie – rozumie się przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 111, poz. 937);
3) ustawie o rachunkowości – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.1));
4) Kodeksie spółek handlowych – rozumie się przez to ustawę z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229,poz.2276);
5) rozporządzeniu o obowiązkach informacyjnych emitentów – rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 marca 2005 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych (Dz. U. Nr 49, poz. 463);
6) rozporządzeniu o rachunkowości funduszy – rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 października 2004 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 231, poz. 2318);
7) rozporządzeniu o prospekcie – rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinien odpowiadać prospekt emisyjny oraz skrót prospektu (Dz. U. Nr 186, poz. 1921 oraz z 2005 r. Nr 50, poz. 464);
8) rozporządzeniu o sprawozdaniach finansowych portfela – rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie sprawozdań finansowych zbiorczego portfela papierów wartościowych (Dz. U. Nr 114, poz. 961);
9) towarzystwie – rozumie się przez to towarzystwo funduszy inwestycyjnych spółka akcyjna;
10) funduszu – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy;
11) funduszu portfelowym – rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 179 ustawy;
12) funduszu sekurytyzacyjnym – rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 183 ustawy;
13) funduszu aktywów niepublicznych – rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 196 ustawy;
14) funduszu z wydzielonymi subfunduszami – rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 159 ustawy;
15) funduszu inwestycyjnym podstawowym i funduszu inwestycyjnym powiązanym – rozumie się przez to fundusze, o których mowa w art. 170 ustawy;
16) Komisji – rozumie się przez to Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
17) jednostce zależnej – rozumie się przez to spółkę, w której fundusz sprawuje kontrolę sam lub z innymi podmiotami, a w szczególności:
a) ma prawo wykonywania bezpośrednio lub pośrednio większości ogólnej liczby głosów w organie tej spółki, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi swe prawa głosu zgodnie z wolą funduszu, lub
b) jest uprawniony do kierowania polityką finansową i operacyjną tej spółki w sposób samodzielny lub przez wyznaczone przez siebie osoby lub podmioty na podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymi, na podstawie statutu lub umowy spółki, łącznie z funduszem, większość ogólnej liczby głosów w jej organie, lub
c) jest uprawniony, jako udziałowiec, do powoływania lub odwoływania większości członków organów zarządzających lub nadzorczych tej spółki, lub
d) jest udziałowcem podmiotu, którego członkowie zarządu w poprzednim roku obrotowym, w okresie bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za bieżący rok obrotowy, stanowią jednocześnie więcej niż połowę składu zarządu tej spółki;
18) podmiocie powiązanym – rozumie się przez to:
a) podmiot dominujący w stosunku do funduszu, jednostkę z grupy kapitałowej podmiotu dominującego albo współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, przysposobionego lub przysposabiającego oraz inne osoby, z którymi podmiot dominujący jest powiązany osobiście, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest podmiotem dominującym lub członkiem zarządu, osobą pełniącą obowiązki członka zarządu, prokurentem, kuratorem, członkiem zarządu komisarycznego lub likwidatorem,
b) jednostkę z grupy kapitałowej towarzystwa zarządzającego funduszem,
c) członka zarządu, osobę pełniącą obowiązki członka zarządu, członka rady nadzorczej, prokurenta towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem, kuratora, członka zarządu komisarycznego, likwidatora oraz inną osobę mającą istotny wpływ na działalność funduszu, w tym w szczególności na decyzje inwestycyjne funduszu w chwili przekazania informacji, jej współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, przysposobionego lub przysposabiającego oraz inne osoby, z którymi jest powiązany osobiście, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest podmiotem dominującym lub członkiem zarządu, osobą pełniącą obowiązki członka zarządu, prokurentem, kuratorem, członkiem zarządu komisarycznego lub likwidatorem;
19) zarządzającym funduszem – rozumie się przez to osobę fizyczną zarządzającą portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią;
20) nabyciu – rozumie się przez to przeniesienie na rzecz towarzystwa, funduszu lub jednostki zależnej prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania, a także objęcie akcji (udziałów);
21) zbyciu – rozumie się przez to przeniesienie przez towarzystwo, fundusz lub przez jednostkę zależną, na rzecz innego podmiotu, prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania;
22) znaczącej umowie – rozumie się przez to, z uwzględnieniem ust. 2, 3 i 4, umowę, której jedną ze stron jest fundusz lub jednostka od niego zależna, a wartość przedmiotu umowy wynosi co najmniej 20 %:
a) wartości aktywów netto funduszu albo
b) kapitałów własnych jednostki zależnej od funduszu, a w przypadku gdy wielkość kapitałów własnych nie jest kryterium pozwalającym na właściwą ocenę znaczenia zawartej umowy – wartości przychodów ze sprzedaży jednostki zależnej za okres ostatnich czterech kwartałów;
23) aktywach o znacznej wartości – rozumie się przez to, z uwzględnieniem ust. 5, 6 i 7, aktywa stanowiące co najmniej 20 %:
a) wartości aktywów netto funduszu,
b) kapitałów własnych jednostki zależnej od funduszu, a w przypadku gdy wielkość kapitałów własnych nie jest kryterium pozwalającym na właściwą ocenę znaczenia zawartej umowy – wartości przychodów ze sprzedaży jednostki zależnej za okres ostatnich czterech kwartałów;
24) ratingu – rozumie się przez to ocenę ryzyka inwestycyjnego związanego z określonymi papierami wartościowymi lub zdolnością funduszu do terminowej spłaty zaciągniętych zobowiązań, dokonywaną przez wyspecjalizowaną instytucję;
25) MSR – rozumie się przez to Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz związane z nimi interpretacje ogłoszone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o znaczącej umowie, rozumie się przez nią również dwie lub więcej umów zawieranych przez fundusz lub jednostkę od niego zależną z jednym podmiotem lub jednostkami od niego zależnymi, w okresie krótszym niż 12 miesięcy, jeżeli łączna wartość tych umów spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1 pkt 22. W przypadku umów wieloletnich przez wartość umowy rozumie się łączną wartość świadczeń wynikających z tych umów, określoną dla całego okresu ich obowiązywania. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony wartością tych umów jest łączna wartość świadczeń wynikających z zawartych umów na okres 5 lat. W przypadku braku możliwości określenia wartości świadczeń wynikających z zawartej umowy należy określić jej szacunkową wartość.
3. Za znaczącą umowę uważa się umowę, której przedmiotem są wierzytelności, papiery wartościowe, które nie są dopuszczone do publicznego obrotu, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, własność tub współwłasność nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynki i lokale stanowiące odrębne nieruchomości lub statki morskie, tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą, a także pożyczki środków pieniężnych lub papierów wartościowych.
4. W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami za znaczącą umowę uważa się również umowę, której wartość przedmiotu umowy wynosi co najmniej 20 % wartości aktywów netto subfunduszu, na którego rzecz została zawarta.
5. W przypadku aktywów finansowych za aktywa o znacznej wartości uważa się również aktywa stanowiące co najmniej 20 % kapitału zakładowego jednostki, której akcje (udziały) stanowią przedmiot aktywów finansowych funduszu lub jednostki od niego zależnej.
6. Za aktywa o znacznej wartości uważa się wierzytelności, papiery wartościowe, które nie są dopuszczone do publicznego obrotu, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, własność lub współwłasność nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości lub statków morskich, a także tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą.
7. W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami za aktywa o znacznej wartości uważa się również aktywa stanowiące co najmniej 20 % wartości aktywów netto subfunduszu.
2. Informację o zmianie przyjętego kryterium, o którym mowa w ust. 1, fundusz przekazuje wraz z uzasadnieniem w raporcie bieżącym zawierającym dane o znaczącej umowie lub aktywach o znacznej wartości.
2. W przypadku gdy specyfika opisanej sytuacji, której dotyczy dany raport bieżący lub sprawozdanie okresowe, wymaga podania dodatkowych informacji gwarantujących jej prawdziwe, rzetelne i kompletne odzwierciedlenie, towarzystwo lub fundusz są obowiązane do zamieszczenia tych informacji w raporcie bieżącym lub sprawozdaniu okresowym.
3. Przekazywane przez towarzystwo lub fundusz raporty bieżące i sprawozdania okresowe powinny być przedstawione w sposób umożliwiający ocenę wpływu przekazywanych informacji na sytuację gospodarczą, majątkową i finansową towarzystwa, funduszu albo zbiorczego portfela papierów wartościowych.
4. Raporty bieżące i sprawozdania okresowe powinny zawierać podstawę prawną ich przekazywania, a w przypadku raportów bieżących – także rodzaj sytuacji, której dotyczą.
5. Raporty bieżące przekazywane Komisji powinny być numerowane w sposób ciągły w danym roku kalendarzowym. Raporty bieżące towarzystwa i funduszu numeruje się osobno. Dodatkowo towarzystwo numeruje raporty zbiorczego portfela papierów wartościowych, dodając po numerze raportu towarzystwa odrębny numer odnoszący się do danego zbiorczego portfela papierów wartościowych.
6. Raporty funduszu z wydzielonymi subfunduszami dotyczące subfunduszy sporządza się i przekazuje odrębnie z dodatkowym wskazaniem oznaczenia subfunduszu, którego dotyczy raport.
7. W przypadku konieczności skorygowania treści przesłanego raportu, numerem raportu będącego korektą powinien być numer raportu korygowanego, przy czym w jego treści powinno znajdować się wskazanie, iż jest to korekta, wraz z informacją o jej zakresie w odniesieniu do pierwotnej treści raportu.
8. Towarzystwo jest obowiązane przekazać, w formie i trybie raportu bieżącego, informację wskazującą osobę odpowiedzialną za kontakty z Komisją w zakresie wykonywania obowiązków towarzystwa i funduszu, określonych w rozporządzeniu, i przekazywać w formie raportu bieżącego informacje o każdej zmianie w tym zakresie.
9. W przypadku gdy nie jest możliwe zawarcie w raporcie bieżącym wszystkich informacji wymaganych zgodnie z przepisami rozporządzenia, w raporcie zamieszcza się informacje, których przedstawienie jest możliwe. Pozostałe informacje przesyła się odpowiednio do zakresu informacji w terminach, o których mowa w § 17–19, liczonych od momentu powzięcia tych informacji.
Rozdział 2
Raporty bieżące i sprawozdania okresowe towarzystwa
§ 5.
1) zmniejszeniu wysokości kapitału własnego towarzystwa poniżej poziomu określonego w art. 50 ust. 1 ustawy;
2) uzupełnieniu kapitału własnego do poziomu określonego w art. 50 ust. 1 ustawy;
3) nabyciu, objęciu lub zbyciu przez towarzystwo akcji lub udziałów w innych podmiotach, z wyłączeniem akcji wchodzących w skład zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4) dokonaniu przez towarzystwo wpłat do zbiorczego portfela papierów wartościowych;
5) zawarciu przez towarzystwo we własnym imieniu i na własny rachunek umowy pożyczki lub kredytu albo o emisji obligacji, jeżeli łączna wartość pożyczek, kredytów i zobowiązań wynikających z emisji obligacji przekroczy 5 % wartości kapitałów własnych, a w przypadku umów, z których zobowiązanie może powstać w terminie późniejszym niż dzień zawarcia umowy – o każdorazowym powstaniu zobowiązania wynikającego z tych umów, przekraczającego 5 % wartości kapitałów własnych, oraz o każdym przekroczeniu wielokrotności tego progu;
6) nabyciu puli wierzytelności lub praw do świadczeń z tytułu puli wierzytelności w celu ich wniesienia do funduszu sekurytyzacyjnego lub o wniesieniu tej puli lub praw do funduszu sekurytyzacyjnego;
7) zawarciu umowy zobowiązującej do nabycia praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 ustawy, w celu wniesienia do funduszu zamkniętego lub o wniesieniu tych praw do funduszu zamkniętego;
8) nabyciu certyfikatów podporządkowanych;
9) udzieleniu poręczenia za zobowiązania funduszu sekurytyzacyjnego;
10) zatwierdzeniu albo niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego towarzystwa;
11) zamiarze połączenia z innym towarzystwem albo inną spółką akcyjną;
12) połączeniu z innym towarzystwem albo inną spółką akcyjną;
13) zamiarze podziału towarzystwa;
14) podziale towarzystwa;
15) akcjonariuszach towarzystwa;
16) aktualnej strukturze grupy kapitałowej, w skład której wchodzi towarzystwo;
17) otwarciu likwidacji lub ogłoszeniu upadłości;
18) zmianach w składzie zarządu dotyczących członków zarządu niezatwierdzonych przez Komisję oraz o zawieszeniu w czynnościach członków zarządu;
19) doradcach inwestycyjnych zatrudnionych w towarzystwie;
20) zleceniu zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego lub jego częścią podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1–3 ustawy, oraz o rozwiązaniu umowy o zarządzanie portfelem inwestycyjnym lub jego częścią;
21) wszczęciu przez towarzystwo postępowania sądowego przeciwko podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 1–3 ustawy, z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonywania umowy o zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią;
22) wszczęciu przez inwestorów postępowania sądowego przeciwko towarzystwu;
23) wysokości wpłat na jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne dokonanych przez towarzystwo w ramach zapisów na jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu, którym towarzystwo zarządza, oraz liczbie nabytych jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych;
24) niezebraniu wpłat na jednostki uczestnictwa albo na pierwszą emisję certyfikatów inwestycyjnych w wysokości określonej w statucie funduszu inwestycyjnego;
25) wpisie lub odmowie wpisu funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych;
26) wysokości wpłat na jednostki uczestnictwa, w przypadku, o którym mowa w art. 65 ust. 2 pkt 3 ustawy, oraz liczbie jednostek uczestnictwa nabytych przez towarzystwo;
27) zapisach na tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych;
28) zdarzeniach powodujących zmianę procentowego składu zbiorczego portfela papierów wartościowych;
29) likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych;
30) zmianie regulaminu zbiorczego portfela papierów wartościowych;
31) dacie rozpoczęcia lub zakończenia działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie;
32) dacie rozpoczęcia lub zakończenia działalności w zakresie doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi na zlecenie;
33) zmianach w regulaminie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie lub regulaminie usług doradztwa inwestycyjnego;
34) dacie rozpoczęcia i zakończenia pełnienia funkcji przedstawiciela dla funduszy z siedzibą za granicą, wraz z podaniem ich nazw;
35) rozpoczęciu, zmianie zakresu albo zakończeniu działalności przez oddział towarzystwa utworzony na terytorium państwa członkowskiego;
36) rozpoczęciu, zmianie zakresu albo zakończeniu wykonywania działalności towarzystwa na terytorium państwa członkowskiego bez tworzenia oddziału;
37) zgłoszonych towarzystwu przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego nieprawidłowościach w jego działalności;
38) odwołaniu inspektora nadzoru lub osoby zatrudnionej w komórce kontroli wewnętrznej z pełnionej funkcji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1) wysokość wymaganego kapitału własnego towarzystwa, ustalonego zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem art. 50 ust. 4 ustawy;
2) bieżącą wysokość kapitału własnego towarzystwa;
3) różnicę między wysokością wymaganego kapitału własnego a bieżącą wysokością kapitału własnego;
4) opis działań, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu dostosowania kapitału własnego do wymagań określonych w art. 50 ust. 1 ustawy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę uzupełnienia kapitału własnego do poziomu określonego w art. 50 ust. 1 ustawy;
2) sposób uzupełnienia kapitału własnego;
3) wysokość kapitału własnego towarzystwa po jego uzupełnieniu;
4) różnicę między bieżącą wysokością kapitału własnego a wymaganą wysokością kapitału własnego, zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę i sposób nabycia, objęcia albo zbycia akcji lub udziałów;
2) rodzaj nabytych, objętych lub zbytych aktywów;
3) firmę, siedzibę oraz adres:
a) emitenta nabytych, objętych albo zbytych akcji,
b) podmiotu, którego udziały nabywa, obejmuje albo zbywa towarzystwo;
4) wartość akcji lub udziałów będących przedmiotem transakcji, procentowy udział w kapitale zakładowym danego podmiotu po zawarciu transakcji oraz procentowy udział głosów w organach danego podmiotu na dzień zawarcia transakcji.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania wpłaty;
2) wysokość wpłaconej kwoty;
3) wartość aktywów zbiorczego portfela po dokonanej wpłacie.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia umowy pożyczki lub kredytu albo datę rozpoczęcia emisji obligacji;
2) firmę lub imię i nazwisko, siedzibę i adres podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
3) wysokość pożyczki lub kredytu;
4) obciążenie majątku związane z pożyczką lub kredytem;
5) termin zwrotu pożyczki lub kredytu;
6) przewidywaną łączną wartość wpływów z emisji oraz koszty emisji;
7) procentowy udział zaciągniętych pożyczek, kredytów i zobowiązań z tytułu emisji obligacji przez towarzystwo w stosunku do kapitału własnego towarzystwa, po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu albo emisji obligacji.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę nabycia puli wierzytelności albo praw do świadczeń z tytułu puli wierzytelności albo wniesienia tej puli albo praw do funduszu sekurytyzacyjnego;
2) wskazanie strony umowy albo funduszu sekurytyzacyjnego;
3) wartość puli wierzytelności lub praw do świadczeń z tytułu puli wierzytelności;
4) wskazanie uiszczonej przez towarzystwo ceny nabycia puli wierzytelności lub praw do świadczeń z określonej puli wierzytelności.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę nabycia praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 ustawy, albo wniesienia tych praw do funduszu zamkniętego;
2) przedmiot umowy;
3) wskazanie strony umowy albo funduszu zamkniętego;
4) wartość przedmiotu umowy;
5) wskazanie uiszczonej przez towarzystwo ceny nabycia przedmiotu umowy.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę i cenę nabycia certyfikatów podporządkowanych;
2) źródło pochodzenia środków na nabycie certyfikatów podporządkowanych.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę udzielenia poręczenia;
2) wartość poręczenia;
3) tytuł poręczenia.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać kopię uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy towarzystwa.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1) plan połączenia wraz z dokumentami, o których mowa w art. 499 § 2 Kodeksu spółek handlowych;
2) informację o spółce, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu, zawierającą:
a) opis organizacji spółki, wraz ze schematem organizacyjnym,
b) wskazanie przewidywanego składu zarządu i rady nadzorczej,
c) wskazanie doradców inwestycyjnych, których spółka będzie zatrudniać;
3) wskazanie akcjonariuszy, którzy będą posiadać ponad 5 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu;
4) projekt tekstu jednolitego statutu spółki, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu;
5) pisemne sprawozdania zarządów łączących się spółek, o których mowa w art. 501 Kodeksu spółek handlowych, w przypadku gdy sporządzenie sprawozdań jest wymagane;
6) sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie zarządu z działalności spółki (niebędącej innym towarzystwem) łączącej się z towarzystwem, za trzy ostatnie lata obrotowe, wraz z raportem i opinią biegłego rewidenta, a jeżeli spółka prowadziła działalność krócej – za cały okres działalności;
7) kopię opinii biegłego rewidenta o poprawności i rzetelności planu połączenia, w przypadku gdy sporządzenie takiej opinii jest wymagane.
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1) informację o dacie ogłoszenia planu połączenia;
2) kopię uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy każdej z łączących się spółek o łączeniu się spółek;
3) datę wpisania połączenia do właściwego rejestru oraz odpis z tego rejestru.
14. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać:
1) plan podziału wraz z dokumentami, o których mowa w art. 534 § 2 Kodeksu spółek handlowych;
2) informację o spółce, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu, zawierającą:
a) opis organizacji spółki, wraz ze schematem organizacyjnym,
b) wskazanie przewidywanego składu zarządu i rady nadzorczej,
c) wskazanie doradców inwestycyjnych, których spółka będzie zatrudniać;
3) wskazanie akcjonariuszy, którzy będą posiadać ponad 5 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu;
4) projekt tekstu jednolitego statutu spółki, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu;
5) pisemne sprawozdanie zarządu spółki dzielonej (towarzystwa) i zarządów każdej ze spółek przejmujących, o którym mowa w art. 536 § 1 Kodeksu spółek handlowych;
6) sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie zarządu spółki, na którą przejdą zezwolenia udzielone towarzystwu, za trzy ostatnie lata obrotowe, wraz z raportem i opinią biegłego rewidenta, a jeżeli spółka prowadziła działalność krócej – za cały okres działalności;
7) kopię opinii biegłego rewidenta o poprawności i rzetelności planu podziału.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1) informację o dacie ogłoszenia planu podziału;
2) kopię uchwał walnego zgromadzenia spółki dzielonej (towarzystwa) oraz każdej ze spółek przejmujących lub spółki nowo zawiązanej w organizacji o podziale, zawierających zgodę spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej na plan podziału, a także na proponowane zmiany statutu spółki przejmującej;
3) informację o wykreśleniu towarzystwa z rejestru przedsiębiorców oraz odpis z rejestru dotyczący spółki, na którą przeszły zezwolenia udzielone towarzystwu w związku z dokonanym podziałem.
16. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania wpisu w księdze akcyjnej;
2) firmę lub imię i nazwisko, siedzibę, adres oraz kraj siedziby akcjonariusza, którego dotyczy wpis w księdze akcyjnej;
3) liczbę akcji nabytych lub objętych przez akcjonariusza, którego dotyczy wpis w księdze akcyjnej;
4) skład akcjonariuszy towarzystwa po dokonaniu nowego wpisu w księdze akcyjnej według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
17. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać opis struktury grupy kapitałowej, w skład której wchodzi towarzystwo, według stanu obowiązującego na dzień 30 września każdego roku, ze wskazaniem firmy (nazwy), adresu i siedziby podmiotów wchodzących w skład grupy, procentowego udziału tych podmiotów w kapitale innych podmiotów należących do grupy oraz procentu ogólnej liczby posiadanych głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub zgromadzeniu wspólników tych podmiotów.
18. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać odpowiednio:
1) kopię uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy towarzystwa:
a) o rozwiązaniu towarzystwa albo
b) o przeniesieniu jego siedziby za granicę;
2) kopię orzeczenia sądu o rozwiązaniu towarzystwa;
3) kopię postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości towarzystwa;
4) wskazanie innej, przewidzianej prawem lub postanowieniami statutu, przyczyny, która powoduje rozwiązanie towarzystwa.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę i przyczynę odwołania, powołania albo zawieszenia członka zarządu;
2) imię i nazwisko członka zarządu, który został odwołany, powołany albo zawieszony;
3) aktualną listę członków zarządu.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia, rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z doradcą inwestycyjnym;
2) liczbę doradców inwestycyjnych zatrudnionych w towarzystwie;
3) imiona i nazwiska doradców inwestycyjnych.
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie firmy, siedziby, kraju siedziby i adresu podmiotu, któremu zlecono zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, oraz datę rozpoczęcia zarządzania przez ten podmiot portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią;
2) wskazanie funduszu, którego umowa dotyczy, oraz zakresu tej umowy (całość lub część portfela inwestycyjnego funduszu);
3) datę rozwiązania umowy oraz przyczynę jej rozwiązania.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać kopię pozwu wraz z informacją o dacie wniesienia pozwu.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać kopię pozwu wraz z informacją o dacie doręczenia pozwu.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie funduszu, na którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne towarzystwo złożyło zapis;
2) liczbę nabytych jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz procentowy udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w ogólnej liczbie jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu;
3) wysokość wpłat dokonanych na nabycie jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać informację o wielkości zebranych wpłat na jednostki uczestnictwa albo na pierwszą emisję certyfikatów inwestycyjnych oraz wielkość wpłat określoną w statucie funduszu.
26. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać kopię postanowienia o wpisie lub o odmowie wpisu funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
27. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1) wartość aktywów netto funduszu w dniu podjęcia przez towarzystwo decyzji o nabyciu jednostek uczestnictwa;
2) datę złożenia zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa i datę jego realizacji;
3) liczbę jednostek uczestnictwa nabytych przez towarzystwo w wyniku realizacji zlecenia;
4) wartość jednostek uczestnictwa nabytych przez towarzystwo w wyniku realizacji zlecenia;
5) wartość aktywów netto funduszu po ujęciu w księgach rachunkowych funduszu nabycia jednostek uczestnictwa przez towarzystwo;
6) informację o wartości zrealizowanych zleceń nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa przez pozostałych uczestników funduszu w dniu realizacji zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa przez towarzystwo;
7) łączną liczbę jednostek uczestnictwa funduszu posiadaną przez towarzystwo po realizacji zlecenia.
28. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia albo zakończenia przyjmowania zapisów na tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych;
2) liczbę tytułów uczestnictwa przydzielonych uczestnikom zbiorczego portfela papierów wartościowych;
3) liczbę uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4) liczbę tytułów uczestnictwa nieprzydzielonych uczestnikom zbiorczego portfela papierów wartościowych, które przysługują towarzystwu.
29. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zdarzenia powodującego zmianę procentowego składu zbiorczego portfela papierów wartościowych oraz szczegółowe omówienie tego zdarzenia;
2) datę oraz sposób zmiany składu procentowego zbiorczego portfela papierów wartościowych, procentowy skład zbiorczego portfela papierów wartościowych po dokonaniu zmiany;
3) wartość aktywów netto zbiorczego portfela papierów wartościowych i wartość aktywów netto na tytuł uczestnictwa według ostatniej wyceny przed dniem wystąpienia zdarzenia powodującego zmianę procentowego składu portfela papierów wartościowych oraz według wyceny aktywów po dokonaniu zmiany, o której mowa w pkt 2;
4) wskazanie zakresu niedostosowania struktury portfela do procentowego udziału poszczególnych kategorii lokat, określonego w regulaminie portfela.
30. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 29, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych;
2) liczbę tytułów uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych, istniejących w dniu rozpoczęcia likwidacji;
3) harmonogram likwidacji – jeżeli nie został opisany w regulaminie zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4) datę zakończenia likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych.
31. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 30, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania zmian w regulaminie;
2) wskazanie zmian w regulaminie wraz z uzasadnieniem każdej zmiany;
3) tekst jednolity regulaminu.
32. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania zmian w regulaminie;
2) wskazanie zmian w regulaminie wraz z uzasadnieniem każdej zmiany;
3) tekst jednolity regulaminu.
33. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 35, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia wykonywania działalności;
3) nowy zakres wykonywanej działalności.
34. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia wykonywania działalności;
3) nowy zakres wykonywanej działalności.
35. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 37, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nieprawidłowości;
2) szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
3) datę wystąpienia nieprawidłowości;
4) datę zgłoszenia towarzystwu nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa członkowskiego;
5) szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
36. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 38, raport bieżący powinien zawierać odpowiednio:
1) imię i nazwisko inspektora nadzoru, kopię uchwały zarządu towarzystwa oraz uzasadnienie odwołania inspektora nadzoru z pełnionej funkcji;
2) imię i nazwisko osoby zatrudnionej w komórce kontroli wewnętrznej oraz uzasadnienie odwołania tej osoby z pełnionej funkcji.
2. Towarzystwo dostarcza Komisji roczne sprawozdanie finansowe towarzystwa, sporządzone zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, wraz z raportem z badania oraz opinią biegłego rewidenta wskazującą, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe, rzetelne i jasno przedstawia sytuację majątkową, finansową oraz wynik finansowy towarzystwa.
2. Towarzystwo dostarcza Komisji roczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela papierów wartościowych, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia o sprawozdaniach finansowych portfela, wraz z opinią biegłego rewidenta, oraz raport z badania tego sprawozdania.
Rozdział 3
Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych
§ 8.
1) każdorazowym zmniejszeniu wartości aktywów netto funduszu poniżej: 2 500 000 zł, 2 400 000 zł, 2 300 000 zł, 2 200 000 zł i 2 100 000 zł oraz o osiągnięciu lub przekroczeniu powyższych wartości;
2) zawieszeniu lub wznowieniu zbywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
3) zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
4) błędnej wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
5) utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o wartości przekraczającej 10 % wartości aktywów funduszu;
6) przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu lub o zwiększeniu tego przekroczenia, spowodowanych przez zdarzenia inne niż zmiana kursów papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości aktywów funduszu związany ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszu, oraz o dostosowaniu stanu swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie;
7) zawarciu umowy, której przedmiotem jest sprzedaż papierów wartościowych lub praw majątkowych, z innym funduszem inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo oraz o istotnych warunkach zawartej umowy;
8) zawarciu umowy, której przedmiotem są papiery wartościowe lub prawa majątkowe, z towarzystwem działającym we własnym imieniu na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych lub z klientem, dla którego towarzystwo wykonuje usługi zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, oraz o istotnych warunkach zawartej umowy;
9) nabyciu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo;
10) zawarciu umowy, o której mowa w art. 107 ust. 2 ustawy;
11) zaciągnięciu pożyczki lub kredytu w wysokości powodującej przekroczenie, łącznie z już zaciągniętymi pożyczkami i kredytami:
a) 5 % wartości aktywów netto funduszu, z zastrzeżeniem lit. b,
b) 35 % wartości aktywów netto specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
c) o każdym przekroczeniu wielokrotności progu, o którym mowa w lit. a,
d) o każdym przekroczeniu o kolejne 20 % wartości aktywów progu, o którym mowa w lit. b;
12) podjęciu przez radę inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
13) dokonaniu ogłoszeń o zamiarze dokonania podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa oraz o dokonaniu podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa;
14) zawarciu lub rozwiązaniu umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu;
15) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego przez depozytariusza lub fundusz;
16) połączeniu funduszy inwestycyjnych;
17) zarządzającym funduszem oraz zmianie zarządzającego funduszem;
18) zatwierdzeniu lub niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu;
19) zamiarze połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
20) sporządzeniu prospektu informacyjnego lub skrótu prospektu informacyjnego oraz aktualizacji prospektu i skrótu tego prospektu;
21) przyznaniu, zmianie lub cofnięciu ratingu dokonanego na zlecenie funduszu;
22) utworzeniu subfunduszu;
23) zamiarze połączenia subfunduszy;
24) połączeniu subfunduszy;
25) zamiarze likwidacji subfunduszu;
26) likwidacji subfunduszu;
27) rozpoczęciu albo zakończeniu zbywania jednostek uczestnictwa na terytorium państwa członkowskiego;
28) zgłoszonych funduszowi przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego nieprawidłowościach w jego działalności.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę oraz przyczynę zmniejszenia wartości aktywów netto poniżej każdego poziomu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) rodzaj działań, jakie fundusz podjął lub podejmie w celu zwiększenia wartości aktywów netto funduszu;
3) aktualną liczbę uczestników funduszu;
4) datę oraz sposób osiągnięcia lub przekroczenia każdego poziomu wartości aktywów netto, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawieszenia lub wznowienia zbywania jednostek uczestnictwa;
2) wartość aktywów netto funduszu, po której przekroczeniu nastąpiło zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa;
3) termin, do którego obowiązuje zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa;
2) wskazanie przyczyny zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa;
3) informację o sumie wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa;
4) informację o sumie wartości jednostek uczestnictwa, których odkupienia zażądano w okresie dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa;
5) wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa;
6) termin, do którego obowiązuje zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
2) wartość błędnie wycenionej jednostki uczestnictwa oraz wartość prawidłowo wycenionej jednostki uczestnictwa;
3) wskazanie przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa, a w przypadku, gdy:
a) błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących procedur – do raportu należy dołączyć kopie części procedury, z której niezastosowaniem związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się pracownika do tej procedury,
b) błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego – do raportu należy dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku, gdy z okoliczności wynika, iż błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c) błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych – w raporcie należy wskazać charakter pomyłki;
4) wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
5) wskazanie sposobu rozliczenia skutków błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa z uczestnikami funduszu, którym zbyto lub od których odkupiono jednostki uczestnictwa po niewłaściwie wyliczonej cenie;
6) informację o decyzjach podjętych w celu zapobieżenia powstaniu podobnych błędów w dalszej działalności funduszu;
7) liczbę jednostek uczestnictwa zbytych i odkupionych przez fundusz w oparciu o błędną wycenę aktywów.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wystąpienia zdarzenia losowego powodującego utratę aktywów o znacznej wartości, charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów;
2) aktualną wartość rynkową utraconych aktywów oraz aktualną wartość aktywów funduszu po uwzględnieniu utraty aktywów;
3) przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi:
1) dla informacji o przekroczeniu limitów inwestycyjnych – załącznik nr 3 do rozporządzenia część A;
2) dla informacji o dostosowaniu stanu aktywów do wymogów określonych w ustawie lub statucie – załącznik nr 3 do rozporządzenia część B.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazwy funduszu nabywającego papiery wartościowe lub prawa majątkowe oraz daty zawarcia umowy;
2) liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji zawartej w ramach umowy oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw;
3) cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji oraz wartość transakcji;
4) przyczynę zawarcia transakcji i jej uzasadnienie.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie stron umowy i daty jej zawarcia;
2) liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji zawartej w ramach umowy oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw;
3) cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji oraz wartość transakcji;
4) przyczynę zawarcia transakcji i jej uzasadnienie.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych;
2) nazwę funduszu, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne zostały nabyte;
3) liczbę i cenę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz procentowy udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w stosunku do ogólnej liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać zestawienie wszystkich transakcji, na dokonywanie których fundusz uzyskał zgodę, zawartych w danym miesiącu, wykazanych w porządku chronologicznym na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie stron umowy pożyczki lub kredytu oraz daty jej zawarcia;
2) firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
3) wysokość pożyczki lub kredytu;
4) termin zwrotu pożyczki lub kredytu;
5) obciążenie majątku związane z pożyczką lub kredytem;
6) procentowy udział łącznej wysokości zaciągniętych przez fundusz pożyczek lub kredytów w stosunku do wartości aktywów netto funduszu po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu.
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podjęcia uchwały o rozwiązaniu funduszu;
2) kopię uchwały i jej uzasadnienie.
14. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać:
1) planowaną datę podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa oraz datę dokonania podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa;
2) wartość jednostki uczestnictwa przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo połączeniu oraz proporcje podziału albo połączenia.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia lub rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu;
2) firmę, siedzibę i adres podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o prowadzenie rejestru uczestników.
16. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
2) termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3) wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
4) uzasadnienie wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu.
17. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego;
2) wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa funduszu przejmującego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego;
3) wartość aktywów i zobowiązań funduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego;
4) datę złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wykreślenie funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych;
5) datę wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
18. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1) imię i nazwisko zarządzającego funduszem;
2) datę rozpoczęcia albo zakończenia zarządzania funduszem;
3) wskazanie, jaką częścią portfela funduszu zarządza.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1) prospekt informacyjny lub skrót prospektu;
2) przytoczenie treści zmian w prospekcie informacyjnym lub skrócie prospektu;
3) datę udostępnienia uczestnikom prospektu informacyjnego wraz ze zmianami;
4) datę publikacji skrótu prospektu oraz zmian w skrócie prospektu.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała, zmieniła lub cofnęła rating dla funduszu;
2) ocenę, jaka została przyznana, oraz skalę ocen wyspecjalizowanej instytucji dokonującej ratingu;
3) poprzednią ocenę oraz skalę ocen wyspecjalizowanej instytucji dokonującej ratingu, w przypadku gdy jest to inna instytucja niż wskazana w pkt 2;
4) datę przyznania, zmiany lub cofnięcia ratingu.
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę oraz datę utworzenia subfunduszu;
2) datę przydziału jednostek uczestnictwa związanych z subfunduszem;
3) datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać wskazanie nazw łączonych subfunduszy oraz planowanej daty połączenia.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
2) wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa subfunduszu przejmującego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
3) wartość aktywów i zobowiązań subfunduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu przejmowanego;
4) datę wykreślenia subfunduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3) planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3) datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4) datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
26. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia zbywania jednostek uczestnictwa;
3) określenie zmian w zakresie zbywania jednostek uczestnictwa.
27. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nieprawidłowości;
2) szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
3) datę wystąpienia nieprawidłowości;
4) datę zgłoszenia towarzystwu nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa członkowskiego;
5) szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
Rozdział 4
Raporty bieżące funduszy inwestycyjnych zamkniętych
§ 10.
1) wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny w dniu wyceny;
2) błędnej wycenie wartości aktywów netto funduszu przypadającej na certyfikat inwestycyjny;
3) jednostkach zależnych od funduszu;
4) utracie przez fundusz lub jednostkę od niego zależną, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów o wartości przekraczającej 10 % wartości aktywów funduszu;
5) przekroczeniu ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu lub o zwiększeniu tego przekroczenia, spowodowanych przez zdarzenia inne niż zmiana kursów papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości aktywów funduszu związany ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszu oraz o dostosowaniu stanu swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie;
6) zawarciu umowy, której przedmiotem jest sprzedaż papierów wartościowych lub praw majątkowych, z innym funduszem inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo oraz o istotnych warunkach zawartej umowy;
7) zawarciu umowy, której przedmiotem są papiery wartościowe lub prawa majątkowe, z towarzystwem działającym we własnym imieniu na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych lub z klientem, dla którego towarzystwo wykonuje usługi zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, oraz o istotnych warunkach zawartej umowy;
8) zawarciu umowy, o której mowa w art. 107 ust. 2 ustawy;
9) nabyciu lub zbyciu przez fundusz aktywów o znacznej wartości, a także ustanowieniu hipoteki, zastawu lub innego ograniczonego prawa rzeczowego na aktywach o znacznej wartości;
10) zawarciu, zmianie, wypowiedzeniu lub rozwiązaniu przez fundusz znaczącej umowy;
11) udzieleniu przez fundusz poręczenia kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania albo udzieleniu gwarancji, jeżeli wartość poręczenia lub gwarancji stanowi równowartość co najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
12) wszczęciu przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej postępowania dotyczącego zobowiązań lub wierzytelności funduszu, których wartość stanowi co najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
13) zamiarze podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
14) dokonaniu podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
15) wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych;
16) wypłacie dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
17) niedokonaniu w terminie wpłaty do funduszu przez uczestnika, któremu certyfikaty inwestycyjne zostały wydane bez opłacenia całości ceny emisyjnej;
18) wpisie do rejestru przekształcenia funduszu mieszanego w fundusz zamknięty lub funduszu specjalistycznego zamkniętego w fundusz zamknięty;
19) wyznaczeniu daty zgromadzenia inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, wraz z przytoczeniem treści uchwały towarzystwa funduszy inwestycyjnych w tej sprawie;
20) podjęciu przez radę inwestorów albo zgromadzenie inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
21) zatwierdzeniu albo niezatwierdzeniu przez zgromadzenie inwestorów funduszu albo walne zgromadzenie akcjonariuszy towarzystwa rocznego sprawozdania finansowego;
22) utworzeniu nowego subfunduszu;
23) zamiarze likwidacji subfunduszu;
24) likwidacji subfunduszu;
25) wypowiedzeniu umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza lub fundusz;
26) zmianie składu portfela funduszu portfelowego;
27) zawarciu umowy, o której mowa w art. 185 ust. 6 ustawy, albo jej wypowiedzeniu, albo rozwiązaniu;
28) zawarciu umowy, o której mowa w art. 191 pkt 3 ustawy, albo jej wypowiedzeniu, albo rozwiązaniu;
29) przyznaniu, zmianie lub cofnięciu ratingu, dokonanego na zlecenie funduszu;
30) zarządzającym funduszem oraz zmianie zarządzającego funduszem;
31) zakończeniu zapisów na certyfikaty inwestycyjne i przydziale certyfikatów;
32) niedojściu emisji do skutku;
33) odstąpieniu od przeprowadzenia emisji;
34) wniesieniu do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością;
35) zamiarze połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
36) sporządzeniu warunków emisji;
37) emisji obligacji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wyceny aktywów funduszu;
2) wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę błędnej wyceny wartości aktywów netto funduszu przypadających na certyfikat inwestycyjny;
2) wartość błędnie wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny;
3) wartość prawidłowo wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny;
4) przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny, a w przypadku, gdy:
a) błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących procedur – do raportu należy dołączyć kopie części procedury, z której niezastosowaniem związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się pracownika do tej procedury,
b) błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego – należy do raportu dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku gdy z okoliczności wynika, iż błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c) błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych – w raporcie należy wskazać charakter pomyłki;
5) wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas działań;
6) sposób rozliczenia skutków błędu z uczestnikami funduszu zamkniętego, od których fundusz wykupił certyfikaty inwestycyjne po niewłaściwie wyliczonej wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1) listę jednostek zależnych ze wskazaniem firmy, siedziby i kraju siedziby oraz adresu jednostki zależnej;
2) wskazanie charakteru zależności.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę podmiotu, którego zdarzenie dotyczy;
2) datę wystąpienia zdarzenia;
3) charakter zdarzenia;
4) charakterystykę utraconych aktywów;
5) wartość ewidencyjną i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów;
6) opis przewidywanych skutków utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu lub jednostki od niego zależnej.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi:
1) dla przekroczenia limitów inwestycyjnych – załącznik nr 5 do rozporządzenia część A;
2) dla dostosowania aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie – załącznik nr 5 do rozporządzenia część B.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazwy funduszu nabywającego papiery wartościowe lub prawa majątkowe oraz daty zawarcia umowy;
2) liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji zawartej w ramach umowy oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw;
3) cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji oraz wartość transakcji;
4) przyczynę zawarcia transakcji i jej uzasadnienie.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie stron umowy oraz daty jej zawarcia;
2) liczbę, rodzaj papierów wartościowych lub praw majątkowych będących przedmiotem transakcji zawartej w ramach umowy, o której mowa w pkt 1, oraz nazwę emitenta tych papierów lub praw;
3) cenę papieru wartościowego lub prawa majątkowego będącego przedmiotem transakcji oraz wartość transakcji;
4) przyczynę zawarcia transakcji i jej uzasadnienie.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać zestawienie wszystkich transakcji, na dokonywanie których fundusz uzyskał zgodę, zawartych w danym miesiącu, wykazanych w porządku chronologicznym na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu nabywającego lub zbywającego aktywa albo podmiotu, na którego aktywach ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
2) podstawowe dane o nabywającym – podmiocie, na rzecz którego dokonano zbycia, lub o zbywającym – podmiocie, od którego nabyto aktywa, albo podmiocie, na rzecz którego ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
3) datę i sposób nabycia lub zbycia aktywów albo datę i sposób ustanowienia hipoteki, zastawu lub innego ograniczonego prawa rzeczowego;
4) podstawową charakterystykę nabytych lub zbytych aktywów albo aktywów, na których ustanowiono hipotekę, zastaw lub inne ograniczone prawo rzeczowe;
5) cenę, po jakiej zostały nabyte lub zbyte aktywa, albo wartość zobowiązania zabezpieczonego ograniczonym prawem rzeczowym na aktywach oraz wartość ewidencyjną tych aktywów w księgach rachunkowych funduszu;
6) charakter powiązań pomiędzy funduszem i osobami zarządzającymi lub nadzorującymi ten fundusz a nabywającym lub zbywającym aktywa lub podmiotem, na rzecz którego ustanowiono hipotekę, zastawnikiem oraz podmiotem, na rzecz którego ustanowiono inne ograniczone prawo rzeczowe, i osobami nimi zarządzającymi;
7) w przypadku nabycia aktywów – źródło finansowania nabytych aktywów;
8) w przypadku gdy umowa nabycia, zbycia lub obciążenia ograniczonym prawem rzeczowym aktywów o znacznej wartości jest umową z podmiotem powiązanym – dodatkowo opis powiązań funduszu z podmiotem zbywającym, nabywającym lub podmiotem, na rzecz którego ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe, oraz szczegółowy opis warunków tej umowy.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia lub zmiany znaczącej umowy;
2) oznaczenie stron znaczącej umowy;
3) oznaczenie przedmiotu znaczącej umowy;
4) istotne warunki znaczącej umowy, ze szczególnym uwzględnieniem warunków finansowych, oraz wskazanie określonych przez strony specyficznych warunków, charakterystycznych dla tej umowy, w szczególności tych, które odbiegają od warunków powszechnie stosowanych dla danego typu umów;
5) w przypadku zawarcia w znaczącej umowie postanowień dotyczących kar umownych, których maksymalna wysokość może przekroczyć równowartość co najmniej 10 % wartości tej umowy lub co najmniej wyrażoną w złotych równowartość kwoty 200 000 euro według średniego kursu ustalonego dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na dzień zawarcia tej umowy – określenie tej maksymalnej wysokości, a w przypadku gdy nie jest to możliwe, wskazanie podstawy przekroczenia określonego limitu, jak również wskazanie, czy zapłata kar umownych wyłącza uprawnienia do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przekraczających wysokość tych kar;
6) w przypadku zawarcia znaczącej umowy z zastrzeżeniem warunku lub terminu – zastrzeżony w tej umowie warunek lub termin, ze wskazaniem, czy jest on rozwiązujący czy zawieszający;
7) w przypadku zawarcia przez fundusz z jednym podmiotem lub jednostką zależną od tego podmiotu, w okresie ostatnich 12 miesięcy, dwu lub więcej umów, które łącznie spełniają kryterium znaczącej umowy – informacje o łącznej wartości wszystkich tych umów oraz informacje określone w pkt 1–6 w odniesieniu do ostatniej umowy;
8) w przypadku zmiany znaczącej umowy albo ostatniej umowy, o której mowa w pkt 7 – określenie istotnych zmian dokonanych w treści znaczącej umowy albo w treści ostatniej umowy, o której mowa w pkt 7;
9) datę wypowiedzenia lub datę rozwiązania znaczącej umowy.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, któremu zostało udzielone poręczenie lub gwarancja;
2) łączną kwotę kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania, które w całości lub w części zostało odpowiednio poręczone lub zabezpieczone gwarancją, wraz ze wskazaniem wysokości poręczenia lub gwarancji udzielonej przez fundusz;
3) okres, na jaki zostały udzielone poręczenie lub gwarancja;
4) warunki finansowe, na jakich poręczenie lub gwarancja zostały udzielone, z określeniem wynagrodzenia funduszu za udzielenie poręczenia lub gwarancji;
5) charakter powiązań pomiędzy funduszem a podmiotem, który zaciągnął kredyt lub pożyczkę.
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1) przedmiot postępowania;
2) wartość przedmiotu sporu;
3) datę wszczęcia postępowania;
4) oznaczenie stron wszczętego postępowania;
5) stanowisko funduszu.
14. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien określać planowaną datę oraz sposób dokonania podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
2) liczbę certyfikatów inwestycyjnych przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo połączeniu;
3) wartość aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny przed i po podziale albo połączeniu.
16. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zakończenia wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;
2) liczbę certyfikatów inwestycyjnych przedstawionych do wykupienia w okresie wykupywania;
3) liczbę certyfikatów inwestycyjnych funduszu pozostałą po zakończeniu wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;
4) wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny w dniu następnym po dniu zakończenia wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
17. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania wypłaty dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
2) określenie kwoty podlegającej wypłacie;
3) określenie procentowego udziału wypłaconej kwoty w wartości aktywów funduszu;
4) opis wpływu dokonania wypłaty na wartość aktywów, wartość aktywów netto oraz wartość aktywów netto na certyfikat inwestycyjny;
5) wskazanie składników lokat, z których zbyciem związana była wypłata przychodów.
18. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę, w której upłynął termin do dokonania wpłaty na certyfikaty;
2) wskazanie uczestnika, który nie dokonał wpłaty na certyfikaty w terminie;
3) liczbę certyfikatów nieopłaconych, które są w posiadaniu tego uczestnika;
4) wysokość wpłaty, która powinna być dokonana.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać wskazanie daty wpisu przekształcenia do rejestru funduszy inwestycyjnych.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać datę podjęcia uchwały, wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać datę podjęcia uchwały, wraz z przytoczeniem jej treści oraz uzasadnienia.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podjęcia uchwały;
2) wskazanie podmiotu, który podjął uchwałę, wraz z uzasadnieniem;
3) przytoczenie treści uchwały oraz uzasadnienia.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie subfunduszu oraz datę jego utworzenia;
2) datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3) planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3) datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4) datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
26. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
2) przewidywany termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3) wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
4) przyczyny wypowiedzenia umowy.
27. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zmiany składu portfela;
2) przyczyny zmiany składu portfela;
3) wskazanie składników portfela, których dotyczyły zmiany, oraz zakresu zmian.
28. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę;
2) datę zawarcia, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
3) przyczyny wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
4) przedmiot umowy;
5) charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę.
29. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1) firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę;
2) datę zawarcia, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
3) przyczyny wypowiedzenia albo rozwiązania umowy;
4) przedmiot umowy;
5) charakter powiązań istniejących pomiędzy funduszem a podmiotem, z którym zawarto, wypowiedziano albo rozwiązano umowę.
30. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 29, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała, zmieniła lub cofnęła rating dla funduszu;
2) ocenę, jaka została przyznana, oraz skalę ocen wyspecjalizowanej instytucji dokonującej ratingu;
3) poprzednią ocenę oraz skalę ocen wyspecjalizowanej instytucji dokonującej ratingu, w przypadku gdy jest to inna instytucja niż wskazana w pkt 2;
4) datę przyznania, zmiany lub cofnięcia ratingu.
31. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 30, raport bieżący powinien zawierać:
1) imię i nazwisko zarządzającego funduszem;
2) datę rozpoczęcia oraz datę zakończenia zarządzania funduszem;
3) wskazanie, jaką częścią portfela funduszu zarządza.
32. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 31, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne;
2) datę przydziału certyfikatów inwestycyjnych;
3) liczbę certyfikatów inwestycyjnych będących przedmiotem zapisów;
4) stopy redukcji w poszczególnych transzach, w przypadku gdy liczba certyfikatów inwestycyjnych, na które zostały złożone zapisy, jest większa niż liczba certyfikatów inwestycyjnych, będących przedmiotem zapisów;
5) liczbę certyfikatów inwestycyjnych, na które złożono zapisy;
6) liczbę certyfikatów inwestycyjnych, które zostały przydzielone;
7) ceny, po jakiej certyfikaty inwestycyjne były obejmowane;
8) liczbę osób, które złożyły zapisy na certyfikaty inwestycyjne w poszczególnych transzach;
9) liczbę osób, którym przydzielono certyfikaty inwestycyjne w poszczególnych transzach;
10) nazwy subemitentów albo podmiotów, które zobowiązały się w umowie z towarzystwem lub funduszem do objęcia na własny rachunek całości lub części certyfikatów będących przedmiotem emisji, wraz z określeniem liczby certyfikatów inwestycyjnych, które objęli w wykonaniu umowy, oraz określeniem faktycznej ceny jednostki certyfikatu inwestycyjnego (cena emisyjna po odliczeniu wynagrodzenia za objęcie jednostki certyfikatu w wykonaniu umowy);
11) wartość zebranych wpłat do funduszu;
12) łączne określenie wysokości kosztów, które zostały zaliczone do kosztów emisji, ze wskazaniem wysokości kosztów według ich tytułów, w podziale co najmniej na:
a) koszty przygotowania i przeprowadzenia zapisów na certyfikaty inwestycyjne,
b) koszty wynagrodzenia subemitentów albo podmiotów, o których mowa w pkt 10, oddzielnie dla każdego subemitenta albo podmiotu,
c) koszty sporządzenia prospektu emisyjnego albo warunków emisji, z uwzględnieniem kosztów doradztwa, oraz metody rozliczenia tych kosztów w księgach rachunkowych i sposób ich ujęcia w sprawozdaniu finansowym funduszu;
13) średni koszt przeprowadzenia zapisów na jednostkę certyfikatu inwestycyjnego objętego zapisami.
33. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 32, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie emisji;
2) łączną wartość wpłat do funduszu na certyfikaty danej emisji;
3) przyczynę niedojścia emisji do skutku;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia zwrotu wpłat.
34. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, raport bieżący powinien zawierać:
1) oznaczenie emisji;
2) informację o przyczynach odstąpienia od przeprowadzenia emisji.
35. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, raport bieżący powinien zawierać:
1) łączną wartość wniesionych do funduszu papierów wartościowych (z wyszczególnieniem papierów wartościowych dopuszczonych i niedopuszczonych do publicznego obrotu);
2) łączną wartość wniesionych do funduszu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością;
3) określenie skutków wpłat do funduszu w papierach wartościowych i udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością na politykę inwestycyjną funduszu.
36. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, raport bieżący powinien zawierać:
1) warunki emisji;
2) przytoczenie treści zmian w warunkach emisji;
3) datę dokonania zmian w warunkach emisji.
37. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 37, raport bieżący powinien zawierać:
1) cel emisji obligacji, jeżeli został określony;
2) określenie rodzaju emitowanych obligacji;
3) wielkość emisji;
4) wartość nominalną i cenę emisyjną obligacji lub sposób jej ustalenia;
5) warunki wykupu i warunki wypłaty oprocentowania obligacji;
6) formę i wysokość zabezpieczenia obligacji z oznaczeniem podmiotu udzielającego zabezpieczenia;
7) informację o niedojściu emisji do skutku z powodu nieosiągnięcia progu emisji;
8) informację o zmianie banku-reprezentanta;
9) informację o znaczącej zmianie przedmiotu zabezpieczenia ustanowionego w związku z emisją, z określeniem przyczyn tej zmiany;
10) informację o nabyciu przez fundusz obligacji w celu ich umorzenia;
11) informację o zastosowaniu przez bank-reprezentanta środków mających na celu ochronę praw obligatariuszy, wraz z ich wskazaniem.
2. Fundusz zamknięty, który podlega obowiązkom informacyjnym wynikającym z regulaminów, o których mowa w art. 105 ust. 1 i art. 115 ust. 1 ustawy o publicznym obrocie, przesyła, w formie raportu bieżącego, informacje, o których mowa w:
1) § 10 ust. 1 pkt 3, 5, 7, 8, 18, 22, 30 i 35;
2) § 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6, 9–17, 19–21, 23–29, 31–34 i 37 – o ile z regulaminów tych nie wynika obowiązek dostarczenia ich Komisji.
Rozdział 5
Zbiorcze raporty bieżące towarzystwa
§ 13.
1) zawarciu przez fundusz lub towarzystwo, z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, umowy o dokonanie badania, przeglądu lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych funduszu;
2) rozwiązaniu albo wypowiedzeniu przez fundusz, towarzystwo lub przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych umowy o badanie, przegląd lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych funduszu, zawartej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, dokonującym badania lub przeglądu sprawozdań finansowych funduszu;
3) zawarciu lub rozwiązaniu umowy z podmiotem pośredniczącym w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa poszczególnych funduszy inwestycyjnych otwartych oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych zarządzanych przez towarzystwo;
4) zawarciu lub rozwiązaniu umowy o pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy zarządzanych przez inne towarzystwa lub tytułów uczestnictwa funduszy z siedzibą za granicą;
5) wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych w dniu wyceny;
6) udziale w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki publicznej lub spółki notowanej na rynku regulowanym w kraju członkowskim lub rynku zorganizowanym w innym kraju.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazw funduszy, których raport dotyczy;
2) dane o podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, z którym zawarta została umowa o badanie, przegląd lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych funduszu, ze wskazaniem:
a) firmy, siedziby i adresu,
b) imienia i nazwiska biegłego rewidenta, który w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonuje badania, przeglądu lub innej usługi dotyczącej sprawozdań finansowych funduszu, o ile w umowie imiennie wskazano biegłego rewidenta,
c) podstawy uprawnień podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych oraz biegłego rewidenta, który w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonuje badania, przeglądu lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych, o ile w umowie imiennie wskazano biegłego rewidenta;
3) datę zawarcia oraz wskazanie okresu, na jaki została zawarta umowa z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazw funduszy, których raport dotyczy;
2) wskazanie, czy wypowiedzenie umowy wynika z decyzji podmiotu uprawnionego do badania, czy z decyzji funduszu lub towarzystwa;
3) datę i przyczyny wypowiedzenia umowy.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazw funduszy, których raport dotyczy;
2) datę zawarcia oraz datę rozwiązania umowy o pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu;
3) datę faktycznego rozpoczęcia działalności w zakresie pośredniczenia w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa;
4) firmę (nazwę) podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nazw funduszy, których raport dotyczy;
2) datę zawarcia oraz datę rozwiązania umowy;
3) datę faktycznego rozpoczęcia zbywania jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać zestawienie kwartalne, w podziale na poszczególne fundusze, obejmujące datę wyceny oraz wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa w dniu wyceny. W przypadku korekty wartości aktywów netto, przypadających na jednostkę uczestnictwa, należy przekazać ponownie skorygowane zestawienie.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, zbiorczy raport bieżący powinien zawierać informację o udziale w walnym zgromadzeniu, sporządzoną na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
Rozdział 6
Sprawozdania okresowe funduszy
§ 14.
1) sprawozdań kwartalnych;
2) półrocznych sprawozdań finansowych;
3) rocznych sprawozdań finansowych.
2. Fundusz zamknięty, którego certyfikaty są dopuszczone do publicznego obrotu, jest zwolniony z obowiązku określonego w ust. 1, o ile publikuje (dostarcza Komisji) raporty kwartalne, półroczne lub roczne na podstawie rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych emitentów albo na podstawie regulaminów, o których mowa w art. 105 ust. 1 i art. 115 ust. 1 ustawy o publicznym obrocie.
3. Fundusz zamknięty prowadzący rachunkowość zgodnie z MSR dostarcza Komisji, łącznie ze sprawozdaniami, o których mowa w ust. 1, w tym także oddzielnie dla każdego subfunduszu, dane finansowe na formularzu stanowiącym załącznik nr 7 do rozporządzenia.
4. W przypadku rozpoczęcia likwidacji funduszu inwestycyjnego jest on zwolniony z obowiązku określonego w ust. 1 pkt 1.
2. Sprawozdanie kwartalne funduszu oraz sprawozdanie kwartalne subfunduszu powinno zawierać co najmniej podstawowe dane identyfikujące podmiot, zestawienie lokat, bilans oraz rachunek wyniku z operacji.
3. Sprawozdanie kwartalne funduszu z wydzielonymi subfuduszami powinno zawierać co najmniej podstawowe dane identyfikujące podmiot, połączone zestawienie lokat, połączony bilans oraz połączony rachunek wyniku z operacji.
4. Przy wszystkich danych zawartych w sprawozdaniu kwartalnym prezentuje się dane porównywalne:
1) w przypadku bilansu oraz połączonego bilansu – przedstawiające stan na koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego bieżący kwartał;
2) w przypadku rachunku wyniku z operacji oraz połączonego rachunku wyniku z operacji – dane narastająco za wszystkie pełne kwartały danego roku obrotowego;
3) w przypadku zestawienia lokat w zakresie pozycji zagregowanych wymienionych w tabeli głównej oraz połączonego zestawienia lokat – przedstawiające stan na koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego kwartał bieżącego roku obrotowego.
5. W przypadku zmiany w danym roku obrotowym zasad ustalania wartości aktywów i ustalania zobowiązań oraz pomiaru wyniku z operacji należy dodatkowo w sprawozdaniu zamieścić wyjaśnienie, na czym polegała zmiana, uzasadnić jej dokonanie i podać jej wpływ na wynik z operacji i wartość aktywów netto.
6. Sprawozdanie kwartalne funduszu zamkniętego, sporządzającego sprawozdania finansowe zgodnie z MSR, jest dostarczane Komisji w zakresie zgodnym z MSR, z zastrzeżeniem § 14 ust. 3.
7. Ostatnim dniem okresu sprawozdawczego jest ostatni dzień roboczy kwartału.
Rozdział 7
Terminy dostarczania Komisji raportów bieżących i sprawozdań okresowych towarzystwa i funduszy
§ 17.
2. W przypadkach, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, 2 i 17, raport bieżący dostarcza się następnego dnia roboczego po dniu wystąpienia zdarzenia lub powzięcia przez towarzystwo wiadomości o nim.
3. W przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 16, raport bieżący dostarcza się w terminie miesiąca od zakończenia trzeciego kwartału roku.
4. Sprawozdanie miesięczne towarzystwa dostarcza się nie później niż do 20 dnia następnego miesiąca. Sprawozdanie za ostatni miesiąc roku obrotowego dostarcza się nie później niż do 30 dnia od zakończenia roku obrotowego.
5. Półroczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela papierów wartościowych wraz z dokumentami, o których mowa w § 7 ust. 1, dostarcza się po dokonaniu przeglądu przez biegłego rewidenta, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez towarzystwo raportu z przeglądu.
6. Roczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela papierów wartościowych wraz z dokumentami, o których mowa w § 7 ust. 2, dostarcza się po zbadaniu przez biegłego rewidenta, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez towarzystwo opinii biegłego rewidenta i raportu z badania.
7. Roczne sprawozdanie finansowe towarzystwa wraz z dokumentami, o których mowa w § 6 ust. 2, dostarcza się po zbadaniu przez biegłego rewidenta, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez towarzystwo opinii biegłego rewidenta i raportu z badania, a także nie później niż na 15 dni przed terminem zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy towarzystwa, dokonującego zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
2. W przypadkach, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 9, 18–21, 27 i 28 oraz w § 10 ust. 1 pkt 3, 12, 18, 20, 21, 27–29, 35 i 36, raport bieżący dostarcza się w terminie 4 dni roboczych od wystąpienia zdarzenia lub powzięcia przez fundusz informacji o nim.
3. W przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 19, raport bieżący przekazuje się co najmniej na 22 dni przed terminem zgromadzenia inwestorów, zaś w sytuacji gdy zgromadzenie inwestorów jest zwoływane na żądanie uczestników funduszu, raport bieżący przekazuje się co najmniej na 8 dni przed terminem zgromadzenia inwestorów.
4. W przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 31 i 32, raport bieżący przekazuje się w terminie dwóch tygodni od dnia zakończenia przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne.
5. Sprawozdanie kwartalne funduszu oraz kwartalne połączone sprawozdanie finansowe funduszu z wydzielonymi subfunduszami, z dołączonymi kwartalnymi jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi subfunduszy, powinno zostać przekazane w terminie 35 dni od dnia zakończenia kwartału roku obrotowego, którego dotyczy, przy czym sprawozdanie kwartalne za ostatni kwartał roku obrotowego przekazuje się w terminie 45 dni od dnia zakończenia kwartału roku obrotowego.
6. Półroczne sprawozdanie finansowe funduszu oraz półroczne połączone sprawozdanie finansowe funduszu z wydzielonymi subfunduszami, z dołączonymi półrocznymi jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi subfunduszy oraz z oświadczeniami depozytariusza i raportami z przeglądu sporządzonymi przez biegłego rewidenta, powinny zostać dostarczone niezwłocznie po sporządzeniu raportu przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od daty zakończenia pierwszego półrocza roku obrotowego.
7. Roczne sprawozdanie finansowe funduszu oraz roczne połączone sprawozdanie finansowe funduszu z wydzielonymi subfunduszami, z dołączonymi rocznymi jednostkowymi sprawozdaniami finansowymi subfunduszy oraz z oświadczeniami depozytariusza, opiniami biegłego rewidenta i raportami z badania, powinny zostać przekazane niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później jednak niż w terminie 4 miesięcy od zakończenia roku obrotowego.
8. Terminy wskazane w ust. 5–7 stosuje się również do funduszy zamkniętych, prowadzących rachunkowość zgodnie z MSR.
2. W przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5, zbiorczy raport bieżący dostarcza się w terminie 4 dni roboczych od zakończenia kwartału.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 22.
2. Sprawozdanie miesięczne towarzystwa za czerwiec 2005 r. jest sporządzane i przekazywane w sposób i w terminach określonych w przepisach dotychczasowych.
1) dwóch raportów bieżących, za okresy od pierwszego do czternastego dnia danego miesiąca oraz od piętnastego dnia do ostatniego dnia danego miesiąca, obejmujących informacje o przekroczeniu limitów inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu, spowodowanym przez zmianę kursów papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości aktywów funduszu, związany ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszu,
2) dwóch raportów obejmujących informacje o dostosowaniach stanu swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie w analogicznych okresach
– sporządzone na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.
2. Raporty bieżące, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w terminie 3 dni od zakończenia okresu, którego dotyczą.
2. Raport bieżący przekazuje się w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego dotyczy.
Prezes Rady Ministrów: M. Belka
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2002 r. w sprawie zakresu oraz terminów dostarczania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd okresowych sprawozdań i bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 46, poz. 426).
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 21 czerwca 2005 r. (poz. 962)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
- Data ogłoszenia: 2005-06-28
- Data wejścia w życie: 2005-07-01
- Data obowiązywania: 2006-07-25
- Dokument traci ważność: 2009-10-08
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA