REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 107 poz. 904
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 kwietnia 2005 r.
w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadnia szczególne ich traktowanie, w tym:
a) lotnie,
b) paralotnie,
c) motolotnie,
d) modele latające,
e) spadochrony, w tym spadochrony ratownicze;
2) inne statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych, rekreacyjnych i innych niezwiązanych z wykonywaniem przewozu lotniczego, o których mowa w lit. e, f oraz h Załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) (Dz. Urz. WE L 240 z 7.09.2002) zmienionego rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003).
2. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 123 ust. 2 spadochrony, w tym spadochrony ratownicze.
3. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy statki powietrzne, których charakterystyka techniczna uzasadniająca szczególne ich traktowanie oraz przeznaczenie nie pozwalają na zakwalifikowanie do żadnego rodzaju lotnictwa.
4. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz. U. Nr 110, poz. 1168) statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
5. Wyłącza się z obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej statki powietrzne o masie maksymalnej nieprzekraczającej 5 kg.
6. Wyłącza się z zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1793) w zakresie:
1) ograniczenia wykonywania lotów nad parkami narodowymi i rezerwatami przyrody – lotnie i para-lotnie bez napędu, z zastrzeżeniem przepisów załączników nr 1 i 2 do rozporządzenia;
2) obowiązków związanych z wykonywaniem lotów w strefie nadgranicznej – statki powietrzne, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
1) dotyczącym uzgodnienia miejsca egzaminu odpowiednio z użytkownikiem statku powietrznego, zespołu urządzeń statku powietrznego, innego urządzenia lub stanowiska pracy, o którym mowa w § 37,
2) § 38 ust. 1 pkt 2 i 3, § 40, 43 i 46
– do statków powietrznych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
2. Egzaminowany, wykonujący skok spadochronowy lub lot, powinien posiadać polisę potwierdzającą zawarcie ubezpieczenia OC właściwego dla osób eksploatujących statki powietrzne, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3. Nadzór instruktorski nad egzaminowanym podczas lotu lub skoku egzaminacyjnego, w zakresie posiadanych uprawnień instruktorskich, może wykonywać:
1) instruktor ośrodka posiadającego ważny certyfikat na szkolenie, w zakresie którego przeprowadzany jest egzamin, lub
2) instruktor posiadający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej związanej z wykonywaniem czynności instruktora odpowiedniej specjalności, na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż określona dla danego statku powietrznego w tabeli nr 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia
– po złożeniu egzaminatorowi pisemnego oświadczenia o podjęciu się tego nadzoru.
4. Nadzór instruktorski nad egzaminowanym podczas lotu lub skoku egzaminacyjnego, w zakresie posiadanych uprawnień instruktorskich, może wykonywać także egzaminator posiadający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej związanej z wykonywaniem czynności instruktora odpowiedniej specjalności, na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż określona dla danego statku powietrznego w tabeli nr 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia.
5. Egzamin oraz nadzór nad kandydatem podczas skoku lub lotu może być wykonywany z ziemi, a także z powietrza, w sposób umożliwiający obserwację przebiegu egzaminu.
6. Dopuszcza się wykorzystanie nagrania filmowego do oceny przebiegu egzaminu, po uprzednim uzgodnieniu z egzaminatorem zasad oraz przy przeprowadzeniu egzaminu w jego obecności.
1) nr 1 – lotnie;
2) nr 2 – paralotnie;
3) nr 3 – motolotnie;
4) nr 4 – spadochrony;
5) nr 5 – ultralekkie statki powietrzne;
6) nr 6 – ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej;
7) nr 7 – zasady prowadzenia ewidencji statków powietrznych.
2. Zdatność do lotu statków powietrznych kategorii specjalnej określają przepisy w sprawie statków powietrznych kategorii specjalnej.
3. Statki powietrzne o masie do 495 kg mogą być wykorzystane do szkolenia w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego oraz mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji w zakresie posiadanych uprawnień i wyposażenia statku powietrznego.
2. Statki powietrzne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2, podlegają obowiązkowi wpisu do ewidencji statków powietrznych, zwanej dalej „ewidencją”.
3. Statki powietrzne nieobjęte obowiązkiem ewidencji, o którym mowa w ust. 2, na wniosek właściciela mogą zostać do tej ewidencji wpisane.
4. Ewidencję prowadzi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5. Każda zmiana danych wpisanych do ewidencji podlega wpisowi do ewidencji.
6. Właściciel statku powietrznego, wpisanego do ewidencji, obowiązany jest zgłosić zmiany danych wpisanych do ewidencji, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.
7. Wykreślenie statku powietrznego z ewidencji następuje:
1) z urzędu, w przypadku zniszczenia statku powietrznego lub stałej utraty zdolności do wykonywania lotów;
2) na wniosek właściciela statku powietrznego.
2. Statki powietrzne, o których mowa w ust. 1, mogą startować i lądować również z innych miejsc, jeżeli:
1) pozwalają na to ich właściwości techniczne z uwzględnieniem wymagań dotyczących wymiarów terenów;
2) szczegółowe wymagania techniczno-eksploatacyjne, podane w ich instrukcjach użytkowania w locie, nie stanowią inaczej.
2. Statki powietrzne kategorii specjalnej, spełniające kryteria ultralekkiego statku powietrznego, mogą być użytkowane w okresie ważności tych dokumentów, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3. Paralotnie i lotnie wyprodukowane do dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia przez producentów będących w ewidencji prowadzonej przez Aeroklub Polski uważa się za wyprodukowane przez zatwierdzonych producentów w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
2. Podmioty, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadają ważne certyfikaty odpowiednio w zakresie projektowania, produkcji, napraw lub obsługi sprzętu spadochronowego, powinny w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia złożyć do Prezesa Urzędu wniosek o wpisanie do ewidencji, o której mowa w pkt 9.18 załącznika nr 4 do rozporządzenia, zawierający dane określone w pkt 9.4, oraz dokonać uzgodnień, o których mowa w pkt 9.19 ppkt 4 tego załącznika.
2. Instrukcje wykonywania lotów, instrukcje operacyjne oraz instrukcje i programy szkolenia powinny zostać dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 kwietnia 2005 r. (poz. 904)
Załącznik nr 1
LOTNIE
Warunki i wymagania dotyczące używania lotni oraz obowiązki użytkowników lotni
Załącznik nr 2
PARALOTNIE
Warunki i wymagania dotyczące używania paralotni oraz obowiązki użytkowników paralotni
Załącznik nr 3
MOTOLOTNIE
Warunki i wymagania dotyczące używania motolotni oraz zasady eksploatacji i obowiązki ich użytkowników
Załącznik nr 4
SPADOCHRONY
Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów, zasady eksploatacji i obowiązki użytkowników spadochronów oraz warunki dokonywania zrzutów związanych z użyciem spadochronów
Załącznik nr 5
ULTRALEKKIE STATKI POWIETRZNE
Warunki i wymagania dotyczące używania ultralekkich statków powietrznych
Załącznik nr 6
WYMAGANIA DOTYCZĄCE UBEZPIECZENIA OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ UŻYTKOWNIKÓW I OSÓB EKSPLOATUJĄCYCH STATKI POWIETRZNE, O KTÓRYCH MOWA W § 1 ROZPORZĄDZENIA, ORAZ MINIMALNE WYSOKOŚCI SUM TEGO UBEZPIECZENIA
- Data ogłoszenia: 2005-06-17
- Data wejścia w życie: 2005-07-02
- Data obowiązywania: 2007-11-09
- Dokument traci ważność: 2013-03-19
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA