REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 6 poz. 43
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2004 r.
w sprawie polskiego rejestru jachtów
Na podstawie art. 26 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. Zgłoszenia jachtu do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek jego właściciela lub wszystkich współwłaścicieli.
1) proponowaną nazwę jachtu oraz nazwy poprzednie – jeżeli zostały nadane;
2) nazwę portu morskiego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącego port macierzysty jachtu;
3) sygnał wywoławczy – jeżeli został nadany;
4) nazwę stoczni lub sposób budowy, miejsce i rok zakończenia budowy;
5) typ i numer budowy, numer kadłuba lub numer identyfikacyjny kadłuba (HIN) – jeżeli został nadany;
6) określenie głównego materiału kadłuba;
7) długość i szerokość jachtu;
8) pojemność brutto, jeżeli jacht został pomierzony;
9) rodzaj napędu głównego, a dla jachtów żaglowych również typ i powierzchnię ożaglowania oraz liczbę masztów;
10) typ i moc silnika napędowego oraz oznaczenie jego producenta;
11) oznaczenie i adres właściciela lub wszystkich współwłaścicieli jachtu i jego armatora;
12) podstawę nabycia własności jachtu;
13) określenie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego – jeżeli jacht był zarejestrowany w innym rejestrze.
1) dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy jachtu – jeżeli zostały nadane;
2) dokument stwierdzający przydzielenie sygnału wywoławczego – jeżeli został nadany;
3) wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych – również powierzchnię ożaglowania, lub świadectwo pomiarowe – jeżeli jacht został pomierzony;
4) uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności jachtu, a dla jachtu budowanego systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego;
5) wypis z odpowiedniego rejestru sądowego, wskazujący imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej – jeżeli właścicielem jachtu jest ta osoba;
6) uwierzytelniony odpis dokumentu uprawniającego armatora jachtu do uprawiania żeglugi – jeżeli armator nie jest właścicielem jachtu;
7) dowód wykreślenia jachtu z rejestru – jeżeli jacht był wpisany do rejestru okrętowego, rejestru za granicą lub zarejestrowany w urzędzie morskim;
8) oryginał świadectwa bandery – jeżeli zostało wystawione.
2. Jeżeli jacht został sprowadzony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, warunkiem zarejestrowania jachtu jest dołączenie do wniosku zaświadczenia wydanego przez właściwy organ, potwierdzającego:
1) uiszczenie podatku od towarów i usług lub
2) brak obowiązku, o którym mowa w pkt 1.
1) rubryce 1: numer rejestracyjny jachtu;
2) rubryce 2: nazwę jachtu, nazwy poprzednie oraz jej zmiany;
3) rubryce 3: sygnał wywoławczy oraz jego zmiany;
4) rubryce 4: oznaczenie portu macierzystego jachtu oraz jego zmiany;
5) rubryce 5: oznaczenie właściciela, współwłaścicieli i ich adresy oraz zmiany w tym zakresie;
6) rubryce 6: oznaczenie armatora jachtu i jego adres oraz zmiany w tym zakresie;
7) rubryce 7: oznaczenie stoczni, miejsca i roku zakończenia budowy, typ i numer budowy;
8) rubryce 8: oznaczenie głównego materiału kadłuba;
9) rubryce 9: długość i szerokość jachtu;
10) rubryce 10: pojemność brutto, jeżeli jacht został pomierzony;
11) rubryce 11: rodzaj napędu, dla jachtów żaglowych typ i powierzchnię ożaglowania oraz liczbę masztów;
12) rubryce 12: typ i moc silnika napędowego oraz oznaczenie jego producenta, a także zmiany w tym zakresie;
13) rubryce 13: nazwę, numer rejestracyjny i datę wykreślenia z poprzedniego rejestru, jeżeli jacht był zarejestrowany;
14) rubryce 14: datę wpisania jachtu do rejestru oraz podpis osoby dokonującej wpisu;
15) rubryce 15: datę wykreślenia jachtu z rejestru, z podaniem przyczyny i podstawy wykreślenia, oraz podpis osoby dokonującej wykreślenia;
16) rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1–12, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz datę wpisania zmiany i podpis osoby dokonującej wpisu.
2. Numer rejestracyjny jachtu tworzy skrót POL i kolejny numer z rejestru.
3. Za długość jachtu przyjmuje się długość kadłuba mierzoną pomiędzy pionami przeprowadzonymi przez skrajne punkty kadłuba na rufie i dziobie, z pominięciem elementów należących do wyposażenia jachtu wystających poza obrys właściwego kadłuba, w szczególności takich jak: ster, bukszpryt, wystrzał, odbojnice i nadburcia.
4. Za szerokość jachtu przyjmuje się szerokość kadłuba mierzoną pomiędzy pionami stycznymi od zewnętrznych powierzchni poszycia w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny symetrii kadłuba w jego najszerszym miejscu.
5. Za powierzchnię ożaglowania jachtu przyjmuje się sumę powierzchni podstawowych żagli przymasztowych i powierzchni trójkąta pomiędzy masztem, najwyższym sztagiem i linią równoległą do wodnicy przechodzącą przez punkt przecięcia linii tego sztagu z pokładem lub bukszprytem.
6. Właściciela jachtu oraz armatora oznacza się przez podanie:
1) w odniesieniu do osoby prawnej – pełnej nazwy i siedziby osoby prawnej lub nazwy i siedziby jej zakładu głównego lub oddziału oraz numeru identyfikacji statystycznej REGON – jeśli został nadany;
2) w odniesieniu do osoby fizycznej – imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej, obywatelstwa oraz numeru PESEL, a w przypadku cudzoziemca – numeru i nazwy dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwy organu, który wydał ten dokument.
7. Jeżeli jacht stanowi przedmiot współwłasności, podaje się rodzaj współwłasności.
2. W przypadku gdy złożony wniosek nie spełnia wymogów formalnych lub w razie uzasadnionych wątpliwości co do zgodności z rzeczywistością danych zgłoszonych we wniosku, organ rejestrujący wzywa zgłaszającego do uzupełnienia danych, z zastrzeżeniem, że ich nieuzupełnienie w podanym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
3. Odmowę wpisania jachtu do rejestru wydaje się w drodze decyzji administracyjnej.
2. W razie niezgłoszenia przez właściciela lub armatora okoliczności podlegających wpisowi do rejestru organ rejestrujący może dokonać wpisu z urzędu, zaznaczając to przy wpisie.
3. Po wprowadzeniu zmian w księdze rejestrowej wystawia się nowy certyfikat.
1) zatonął lub uległ zniszczeniu;
2) zaginął;
3) utracił polską przynależność;
4) utracił charakter jachtu morskiego;
5) został wpisany do innego rejestru.
1) za wpis jachtu do rejestru w zależności od długości jachtu: |
|
a) do 5,75 m | 60 zł, |
b) od 5,76 m do 7,00 m | 75 zł |
c) od 7,01 m do 9,00 m | 90 zł, |
d) od 9,01 m do 12,00 m | 120 zł, |
e) od 12,01 m do 16,00 m | 150 zł, |
f) od 16,01 m do 20,00 m | 225 zł, |
g) od 20,01 m do 24,00 m | 375 zł; |
2) za wprowadzenie zmian do rejestru | 30 zł; |
3) za wystawienie duplikatu lub odpisu certyfikatu jachtowego | 15 zł. |
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, z 2003 r. Nr 229, poz. 2277 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 895 i Nr 173, poz. 1808.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 grudnia 2004 r. (poz. 43)
- Data ogłoszenia: 2005-01-12
- Data wejścia w życie: 2005-03-14
- Data obowiązywania: 2005-03-14
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA