REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 279 poz. 2757
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 2004 r.
w sprawie postępowania przy stosowaniu środków obrony powietrznej w stosunku do obcych statków powietrznych niestosujących się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym
Na podstawie art. 18b ust. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. Nr 78, poz. 461, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
1) tryb postępowania przy stosowaniu środków obrony powietrznej, o których mowa w art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej, w stosunku do obcych wojskowych i cywilnych statków powietrznych niestosujących się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym;
2) zakres i sposób współdziałania organu dowodzenia obroną powietrzną z państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym w sprawach, o których mowa w pkt 1.
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej;
2) obiekcie typu RENEGADE – należy przez to rozumieć obcy cywilny statek powietrzny, który nie zastosował się do wezwań, o których mowa w art. 18b ust. 1 ustawy, i może być użyty jako środek ataku terrorystycznego z powietrza;
3) Dyżurnym Dowódcy Obrony Powietrznej – należy przez to rozumieć Dowódcę Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub innego oficera w stopniu co najmniej generała brygady wyznaczonego przez Dowódcę Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do pełnienia służby Dyżurnego Dowódcy Obrony Powietrznej.
1) „Podejrzanego” – w przypadku wykrycia obcego cywilnego statku powietrznego o nieokreślonych intencjach albo obcego cywilnego statku powietrznego, który spełnia dwa lub więcej z poniżej wymienionych warunków:
a) narusza zatwierdzony plan lotu,
b) odmawia wykonania lub nie reaguje na polecenia państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, cywilnych i wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego oraz dowódcy statku przechwytującego,
c) niespodziewanie zmienia parametry lotu,
d) nastąpiła przerwa w korespondencji radiowej, szczególnie w połączeniu ze zmianą parametrów lotu,
e) nastąpiła zmiana kodów transpondera radaru wtórnego lub nadmierne wykorzystywanie sygnału identyfikacji, bez uprzedniej zgody państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym,
f) załoga używa niestandardowej frazeologii lub odnotowano inne zmiany w korespondencji radiowej,
g) nastąpił wybór w modzie A kodu 7600 (utrata łączności) lub 7700 (sytuacja awaryjna),
h) nastąpił przekaz radiowy niedotyczący procedur lotniczych,
i) nastąpiło przerywanie lub zaprzestanie emitowania sygnałów z transpondera radaru wtórnego.
j) otrzymano zawiadomienie od innych organów władzy publicznej, państw sąsiednich lub organizacji międzynarodowych albo instytucji pozarządowych o zamiarach statku powietrznego,
k) otrzymano nieokreśloną groźbę użycia przemocy za pośrednictwem strony trzeciej;
2) „Prawdopodobnego” – w przypadku gdy:
a) wykryto również inne statki powietrzne, które nie wykonują poleceń państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym,
b) obcy cywilny statek powietrzny zakwalifikowany jako „Podejrzany” w dalszym ciągu nie wykonuje poleceń państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym,
c) obcy cywilny statek powietrzny zakwalifikowany jako „Podejrzany” nie wykonuje ponawianych poleceń dowódcy statku przechwytujące-go;
3) „Potwierdzonego” – w przypadku gdy posiadane informacje potwierdzają bez żadnych wątpliwości, że obcy cywilny statek powietrzny ma być użyty jako środek ataku terrorystycznego z powietrza.
2. Dyżurny Dowódca Obrony Powietrznej otrzymuje informacje o sytuacji powietrznej od państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, cywilnych i wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego, dowódcy statku przechwytującego oraz właściwych organów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. W analizie sytuacji powietrznej Dyżurny Dowódca Obrony Powietrznej uwzględnia również informacje otrzymywane od właściwych organów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i innych organów międzynarodowych lub innych państw.
2. Jeżeli przechwycenie, ostrzeżenie lub zniszczenie obcego cywilnego statku powietrznego ma nastąpić przy użyciu środków wydzielanych do pełnienia dyżurów w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, decyzję, o której mowa w art. 18b ust. 3 ustawy, przekazuje się również właściwemu organowi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, a zastosowanie ustalonego środka następuje po uprzednim przejęciu uprawnień od odpowiedniego szczebla dowodzenia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
1) informacji o sytuacji powietrznej oraz o planowanych i wykonywanych lotach obcych statków powietrznych;
2) przestrzegania ustalonych procedur koordynacji i identyfikacji oraz przekazywania odpowiedzialności nad lotem obcych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zapewnienia bezpieczeństwa lotów obcych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej;
4) wykorzystania przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej przez dyżurne siły i środki systemu obrony powietrznej w celu:
a) przeciwdziałania naruszeniom powietrznej granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej,
b) stosowania Sił i środków systemu obrony powietrznej wobec obcych statków powietrznych, które:
– wykonują lot w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami tego zezwolenia,
– nie stosują się do poleceń państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
Prezes Rady Ministrów: M. Belka
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 6, poz. 31 i Nr 43, poz. 271, z 2000 r Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 45, poz. 498, z 2003 r. Nr 223, poz. 2220 oraz z 2004 r. Nr 172, poz. 1804.
- Data ogłoszenia: 2004-12-29
- Data wejścia w życie: 2005-01-13
- Data obowiązywania: 2005-01-13
- Dokument traci ważność: 2011-03-23
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA