REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 258 poz. 2584
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 19 listopada 2004 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających2)
Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) zasadnicze wymagania dotyczące projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w tym skuterów wodnych, jednostek częściowo ukończonych oraz elementów rekreacyjnych jednostek pływających, gdy wprowadzane są do obrotu w Unii Europejskiej osobno lub gdy przeznaczone są do zamontowania;
2) warunki i tryb dokonywania oceny zgodności;
3) treść deklaracji zgodności;
4) metody przeprowadzania badań rekreacyjnych jednostek pływających, w tym rekreacyjnych jednostek pływających, których budowy nie ukończono, ich elementów wbudowanych lub niewbudowanych;
5) dodatkowe kryteria, jakie powinny być uwzględnione przy notyfikowaniu jednostek;
6) sposób oznakowania rekreacyjnych jednostek pływających, w tym jednostek i elementów wymienionych w pkt 4;
7) wzór znaku CE.
2. Rozporządzenie określa także zasadnicze wymagania dotyczące:
1) emisji spalin z:
a) silników napędowych, zamontowanych lub przeznaczonych do zamontowania na lub w rekreacyjnych jednostkach pływających,
b) silników napędowych poddanych znacznej modyfikacji, zamontowanych na lub w rekreacyjnych jednostkach pływających;
2) emisji hałasu z:
a) rekreacyjnych jednostek pływających z silnikami z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego i jednostek z wbudowanymi na stałe silnikami napędowymi,
b) rekreacyjnych jednostek pływających z silnikami z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego i jednostek z wbudowanymi na stałe silnikami napędowymi, poddanych znacznej przebudowie i następnie wprowadzonych do obrotu w Unii Europejskiej w okresie 5 lat od przebudowy jednostki,
c) skuterów wodnych,
d) silników zaburtowych oraz silników z przekładnią Z z integralnym układem wydechowym przeznaczonych do zamontowania na rekreacyjnych jednostkach pływających.
1) rekreacyjna jednostka pływająca – jednostkę pływającą każdego typu przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m mierzonej w sposób określony w, mających do niej zastosowanie, normach zharmonizowanych, niezależnie od rodzaju jej napędu;
2) skuter wodny – rekreacyjną jednostkę pływającą o długości mniejszej niż 4 m, wykorzystującą silnik spalinowy wewnętrznego spalania i posiadającą pędnik strugowodny jako podstawowe źródło napędu oraz zaprojektowaną tak, aby osoba lub osoby nią sterujące siedziały, stały lub klęczały na jej kadłubie, a nie znajdowały się wewnątrz kadłuba;
3) silnik napędowy – każdy silnik wewnętrznego spalania, z zapłonem iskrowym lub samoczynnym, używany do napędu rekreacyjnej jednostki pływającej, w tym silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, wbudowane na stałe, z przekładnią Z, bez lub z integralnym układem wydechowym, oraz przyczepne;
4) znaczna modyfikacja silnika – modyfikację silnika, w wyniku której:
a) mogłoby nastąpić przekroczenie przez silnik dopuszczalnych wielkości emisji spalin; modyfikacji silnika nie powoduje wymiana jego części składowych, które nie zmieniają charakterystyki emisji spalin, lub
b) mogłoby nastąpić zwiększenie znamionowej mocy silnika o ponad 15 %;
5) znaczna przebudowa rekreacyjnej jednostki pływającej – przebudowę rekreacyjnej jednostki pływającej, w wyniku której:
a) następuje zmiana formy napędu rekreacyjnej jednostki pływającej,
b) dokonana została znaczna modyfikacja silnika,
c) dokonano takich zmian rekreacyjnej jednostki pływającej, że można ją uznać za nową rekreacyjną jednostkę pływającą;
6) rodzaj pędnika – mechanizm napędzający rekreacyjną jednostkę pływającą, w szczególności śrubę napędową lub pędnik strugowodny;
7) rodzina silników – grupę silników producenta, które zgodnie z ich projektem cechują te same właściwości emisji spalin i które są zgodne z wymaganiami dotyczącymi emisji spalin określonymi w rozporządzeniu;
8) elementy rekreacyjnych jednostek pływających:
a) osprzęt silników wbudowanych na stałe z ochroną przeciwzapłonową,
b) urządzenie blokujące rozruch silników przyczepnych przy włączonym biegu,
c) koła sterowe, urządzenia sterowe i systemy sterociągów,
d) zbiorniki paliwa przeznaczone do stałych instalacji paliwowych oraz węże paliwowe,
e) prefabrykowane luki i świetliki.
1) projektowania i budowy:
a) rekreacyjnych jednostek pływających przeznaczonych wyłącznie do regat, w tym regatowych łodzi wiosłowych oraz treningowych łodzi wiosłowych, tak oznaczonych przez producenta,
b) kajaków i kanadyjek, gondoli i rowerów wodnych,
c) desek windsurfingowych,
d) desek surfingowych, w tym desek surfingowych z napędem mechanicznym,
e) oryginałów i pojedynczych replik rekreacyjnych jednostek pływających, zaprojektowanych przed 1950 r., zbudowanych głównie z oryginalnych materiałów i tak oznaczonych przez producenta,
f) rekreacyjnych jednostek doświadczalnych, jeżeli nie zostaną wprowadzone do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
g) rekreacyjnych jednostek pływających zbudowanych na własny użytek, jeżeli nie zostaną wprowadzone do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej przez okres pięciu lat,
h) statków pasażerskich,
i) jednostek zanurzalnych,
j) poduszkowców,
k) wodolotów,
l) rekreacyjnych jednostek pływających napędzanych maszynami parowymi, z kotłami opalanymi węglem, koksem, drewnem, olejem lub gazem;
2) emisji spalin i emisji hałasu z silników zamontowanych lub przeznaczonych do zamontowania w rekreacyjnych jednostkach pływających określonych w pkt 1 lit. a oraz lit. e–k.
2. Do obrotu i użytkowania mogą być także wprowadzone:
1) silniki wbudowane na stałe oraz silniki z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego,
2) silniki uznanych typów spełniające wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. Nr 220, poz. 2180) oraz
3) silniki uznanych typów spełniające wymagania przepisów wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.3))
– jeżeli ich producent albo upoważniony przedstawiciel prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Unii Europejskiej załączy pisemną deklarację zgodności, o której mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Do obrotu mogą być wprowadzone także częściowo ukończone rekreacyjne jednostki pływające, jeżeli ich producent, jego upoważniony przedstawiciel lub importer oświadczy, że zostaną one ukończone przez osoby trzecie.
4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) nazwę i adres producenta;
2) nazwę i adres jego upoważnionego przedstawiciela lub importera;
3) opis elementu rekreacyjnej jednostki pływającej;
4) deklarację, że element rekreacyjnej jednostki pływającej spełnia odpowiednie wymagania zasadnicze.
2. Jeżeli co najmniej jeden z przepisów, o których mowa w ust. 1, pozwala producentowi w okresie przejściowym określonym w tych przepisach na wybór innych przepisów, znak CE powinien wskazywać zgodność rekreacyjnej jednostki pływającej tylko z tymi przepisami, które zastosował producent.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, podaje się szczegółowe dane o zastosowanych przepisach, w dołączonych do rekreacyjnych jednostek pływających dokumentach, opisach i instrukcjach, wymaganych przez te przepisy.
Rozdział 2
Zasadnicze wymagania dotyczące projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających
§ 8. [Numer identyfikacyjny rekreacyjnej jednostki pływającej]
1) były łatwe w obsłudze i spełniały wymagania określone w niniejszym rozdziale;
2) zminimalizować ryzyko wypadnięcia za burtę osób przebywających na rekreacyjnej jednostce pływającej;
3) możliwe było łatwe wejście z wody na pokład rekreacyjnej jednostki pływającej.
2. Rekreacyjną jednostkę pływającą oznacza się numerem identyfikacyjnym, zgodnie z normą zharmonizowaną, zawierającym następujące informacje:
1) kod kraju;
2) identyfikację producenta;
3) unikalny numer seryjny;
4) miesiąc produkcji;
5) rok produkcji;
6) rok modelu.
2. Instrukcja obsługi, o której mowa w ust. 1, zawierająca informacje wymienione w § 44, powinna zwracać szczególną uwagę na ryzyko pożaru i zalania wodą, określać maksymalną moc znamionową silnika, a także określać masę pustej rekreacyjnej jednostki pływającej w kilogramach.
2. Okna, świetliki, drzwi i pokrywy luków rekreacyjnej jednostki pływającej powinny być wodoszczelne i odporne na ciśnienie wody występujące w miejscu ich zmontowania oraz powinny wytrzymać punktowe obciążenie powodowane przez osoby poruszające się po pokładzie tej jednostki.
3. Króćce dolotowe i odlotowe w kadłubie rekreacyjnej jednostki pływającej, zaprojektowane w celu umożliwienia przepływu wody, umieszczone poniżej linii wodnej przy maksymalnym obciążeniu zalecanym przez producenta, o którym mowa w § 17, powinny być wyposażone w łatwo dostępne zamknięcia.
1) kokpity i wnęki, które powinny być samoodpływowe lub posiadać inne środki zabezpieczające jej wnętrze przed zalaniem wodą;
2) urządzenia wentylacyjne;
3) usuwanie wody za pomocą pomp lub innych środków.
2. Tratwy ratunkowe, o których mowa w ust. 1, powinny pomieścić liczbę osób zalecaną przez producenta i określoną w projekcie rekreacyjnej jednostki pływającej.
2. Rekreacyjne jednostki pływające z kabinami mieszkalnymi powinny być wyposażone w wyjścia umożliwiające ewakuację w przypadku pożaru.
2. Maksymalna moc znamionowa morskich silników przeznaczonych do rekreacyjnych jednostek pływających powinna być określona w instrukcji obsługi, zgodnie z normą zharmonizowaną.
3. Skuter wodny powinien być tak zaprojektowany, aby miał automatyczny wyłącznik silnika lub automatyczne urządzenie wprawiające go w ruch okrężny do przodu, przy zredukowanej prędkości, w przypadku gdy osoba kierująca umyślnie zeskoczy z niego lub wypadnie do wody.
2. Części silnika i jego wyposażenie wymagające częstych przeglądów lub obsługi powinny być łatwo dostępne.
3. Odkryte ruchome lub gorące części silnika zainstalowanego w rekreacyjnej jednostce pływającej, mogące spowodować obrażenia, powinny być osłonięte.
4. Rekreacyjne jednostki pływające wyposażone w silniki przyczepne powinny posiadać urządzenie blokujące rozruch silnika przy włączonym biegu, chyba że silnik:
1) wytwarza napór statyczny mniejszy niż 500 N (niutonów);
2) ma urządzenie dławiące, ograniczające przy rozruchu silnika napór statyczny do 500 N.
2. Pomieszczenie silnika powinno być wentylowane.
3. Otwory wentylacyjne powinny być tak zaprojektowane i usytuowane, aby zapobiec niebezpieczeństwu przedostania się wody do pomieszczenia silnika.
2. Materiał i konstrukcja zbiorników powinny odpowiadać ich pojemności i rodzajowi paliwa.
3. Pomieszczenia, w których znajdują się zbiorniki z paliwem, powinny być wentylowane.
4. Benzyna powinna być przechowywana w zbiornikach niestanowiących integralnej części kadłuba rekreacyjnej jednostki pływającej oraz:
1) odizolowanych od pomieszczeń silnika i wszystkich innych źródeł zapłonu;
2) oddzielonych od pomieszczeń mieszkalnych.
5. Olej napędowy może być przechowywany w zbiornikach stanowiących integralną część kadłuba.
2. Rekreacyjna jednostka pływająca powinna posiadać zabezpieczenia wszystkich obwodów elektrycznych przed przeciążeniem i zwarciem, z wyjątkiem obwodu rozrusznika silnika zasilanego z akumulatora.
3. Wentylacja w rekreacyjnej jednostce pływającej powinna być tak zaprojektowana i zainstalowana, aby nie dopuścić do zbierania się gazów wydzielanych przez akumulatory.
4. Akumulatory powinny być solidnie zamocowane i zabezpieczone przed zalaniem wodą.
2. Materiały i części instalacji, o których mowa w ust. 1, powinny być odpowiednie do stosowanego gazu i odporne na działanie naprężeń i czynników środowiska morskiego.
3. Urządzenie gazowe, zainstalowane na rekreacyjnej jednostce pływającej, powinno być wyposażone na wszystkich palnikach w urządzenie samoczynnie odcinające dopływ gazu w przypadku zgaśnięcia płomienia.
4. Każde urządzenie gazowe powinno posiadać oddzielne doprowadzenie gazu i oddzielny zawór zamykający.
5. Instalacja wentylacyjna w rekreacyjnej jednostce pływającej powinna być tak zaprojektowana i zainstalowana, aby zapobiec zagrożeniom spowodowanym przez wycieki gazu i przez produkty spalania.
6. Rekreacyjne jednostki pływające z wbudowaną na stałe instalacją gazową powinny być wyposażone w schowek do przechowywania butli gazowych; schowek ten powinien być:
1) oddzielony od pomieszczeń mieszkalnych;
2) dostępny jedynie z zewnątrz;
3) wyposażony w wentylację odprowadzającą ulatniający się gaz za burtę.
7. Każdą instalację gazową wbudowaną na stałe w rekreacyjną jednostkę pływającą należy sprawdzić po jej zainstalowaniu zgodnie z PN-EN ISO 10239.
2. Należy unikać prowadzenia przewodów elektrycznych nad nagrzanymi powierzchniami maszyn.
2. Pomieszczenia silników benzynowych powinny być wyposażone w instalacje gaśnicze, które nie wymagają otwarcia tego pomieszczenia w przypadku pożaru.
3. Przenośne gaśnice powinny znajdować się w miejscach łatwo dostępnych, a przynajmniej jedna z nich powinna być umieszczona w zasięgu stanowiska sternika.
2. Rekreacyjna jednostka pływająca wyposażona w stałe zbiorniki na ścieki powinna posiadać standardowe podłączenia do wypompowywania tych ścieków, tak aby do rurociągów urządzeń odbierających ścieki mogły być podłączone rury odprowadzające ścieki z rekreacyjnej jednostki pływającej.
3. Króćce wylotowe rurociągów odprowadzających ścieki powinny być wyposażone w zawory odcinające, które można zaplombować w pozycji zamkniętej.
Rozdział 3
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie emisji spalin z silników napędowych
§ 35. [Silniki napędowe]
Typ | Tlenek węgla | Węglowodory | Tlenki azotu NOx | Pyły | ||||
A | B | n | A | B | n |
|
| |
Silniki dwusuwowe | 150,0 | 600,0 | 1,0 | 30,0 | 100,0 | 0,75 | 10,0 | nie dotyczy |
Silniki czterosuwowe | 150,0 | 600,0 | 1,0 | 6,0 | 50,0 | 0,75 | 15,0 | nie dotyczy |
Silniki z zapłonem samoczynnym | 5,0 | 0 | 0 | 1,5 | 2,0 | 0,5 | 9,8 | 1,0 |
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
A, B i n – stałe zgodnie z tabelą, | |
PN | – moc znamionową silnika w kW; |
emisje spalin są mierzone zgodnie z normami zharmonizowanymi.
2. W przypadku silników o mocy powyżej 130 kW można uwzględniać cykle badawcze E3 lub E5.
3. Do prób emisji spalin z silników napędzanych benzyną i olejem napędowym oraz silników napędzanych gazem LPG należy stosować paliwa referencyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 68 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
2. Informacje o okresie normalnego życia silnika producent uzyskuje na podstawie uprzednio przeprowadzonych prób silnika, przy normalnych cyklach pracy, oraz po obliczeniu zużycia części składowych, tak aby producent mógł przygotować niezbędne instrukcje konserwacji i wydać je z wszystkimi nowymi silnikami wprowadzanymi po raz pierwszy do obrotu.
3. Normalny cykl życia silnika oznacza:
1) silniki wbudowane na stałe lub silniki z przekładnią Z, z lub bez integralnego układu wydechowego: 480 godzin lub 10 lat, w zależności od tego, co nastąpi najpierw;
2) silniki skuterów wodnych: 350 godzin lub 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi najpierw;
3) silniki zaburtowe: 350 godzin lub 10 lat, w zależności od tego, co nastąpi najpierw.
2. Instrukcja obsługi silnika musi:
1) zawierać informacje dotyczące montażu i konserwacji silnika niezbędne do zapewnienia właściwego jego funkcjonowania tak, aby spełniał on wymagania określone w § 36 (trwałość silnika);
2) określać moc silnika mierzoną zgodnie z normą zharmonizowaną.
Rozdział 4
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie poziomu hałasu emitowanego przez te jednostki
§ 38. [Rekreacyjne jednostki pływające z silnikami wbudowanymi na stałe lub z silnikami z przekładnią Z]
Moc pojedynczego silnika w kW | Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego = LpASmax w dB |
PN £ 10 | 67 |
10 < PN £ 40 | 72 |
PN > 40 | 75 |
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
– PN – moc znamionową silnika w kW przy prędkości znamionowej,
– LpASmax – maksymalny poziom ciśnienia akustycznego w dB.
2. W przypadku jednostek wyposażonych w dwa silniki lub większą ilość silników dowolnego typu dopuszcza się odchylenie wynoszące 3 dB.
3. Dopuszcza się nieprzeprowadzanie pomiarów hałasu emitowanego przez rekreacyjne jednostki pływające; w takim przypadku rekreacyjne jednostki pływające posiadające silniki wbudowane na stałe lub silniki z przekładnią Z, bez integralnego układu wydechowego, uznaje się za spełniające wymagania określone w ust. 1, jeżeli ich liczba Froude'a wynosi £ 1.1, a współczynnik mocy silnika do wyporności jednostki £ 40, i jeżeli ich silnik oraz układ wydechowy są zamontowane zgodnie ze specyfikacjami producenta silnika.
4. Liczbę Froude'a oblicza się, dzieląc maksymalną prędkość rekreacyjnej jednostki pływającej V (m/s) przez pierwiastek kwadratowy z długości konstrukcyjnej linii wodnej Lwl (m) pomnożony przez przyśpieszenie ziemskie (g = 9,8 m/s2):
5. Współczynnik mocy silnika do wyporności jednostki P/D stanowi iloraz mocy silnika P(kW) i wyporności rekreacyjnej jednostki pływającej D(t):
D(t) = P/D
6. W przypadku gdy nie przeprowadza się pomiarów hałasu, rekreacyjne jednostki pływające wyposażone w silniki wbudowane na stałe lub silniki z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego uznaje się za spełniające wymagania dotyczące emisji hałasu, jeżeli ich podstawowe parametry projektowe są takie same jak parametry zatwierdzonej referencyjnej jednostki pływającej lub zbliżone do tych parametrów. Dopuszczalne odchylenia parametrów projektowych określa norma zharmonizowana.
7. Zatwierdzoną referencyjną jednostką pływającą jest określona kombinacja kadłub/silnik wbudowany na stałe lub silnik z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego, która spełnia wymagania dotyczące poziomu emisji hałasu zmierzonego zgodnie z ust. 1 oraz w przypadku której podstawowe parametry projektowe i pomiary poziomu hałasu zostały opublikowane w wykazie zatwierdzonych referencyjnych jednostek pływających.
1) z silnikiem wbudowanym na stałe lub z silnikami napędowymi wyposażonymi w przekładnię Z z integralnym układem wydechowym lub bez tego układu oraz
2) skuterów wodnych,
instrukcja obsługi, o której mowa w § 10, powinna zawierać także informacje konieczne do utrzymania rekreacyjnych jednostek pływających oraz układu wydechowego w takim stanie, który, w zakresie, w jakim jest to możliwe, zapewni zgodność tych jednostek z wymaganymi dopuszczalnymi wartościami poziomu hałasu przy normalnym ich użytkowaniu.
2. W przypadku silników zaburtowych instrukcja obsługi, o której mowa w § 37, powinna zawierać także informacje konieczne do utrzymania silnika zaburtowego w takim stanie, który w praktycznie możliwym stopniu zapewni ich zgodność z wymaganymi dopuszczalnymi wartościami poziomu hałasu przy normalnym użytkowaniu tych silników.
Rozdział 5
Warunki i tryb dokonywania oceny zgodności
§ 40. [Procedury oceny zgodności]
1) dla wyrobów zaliczanych do:
a) kategorii A i B, dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba:
– od 2,5 m do 12 m – wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa) lub badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+P, lub G, lub H,
– od 12 m do 24 m: badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+P, lub G, lub H,
b) kategorii C, dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba:
– od 2,5 m do 12 m, w przypadku ich zgodności z normami zharmonizowanymi dotyczącymi wymagań określonych w § 15 i 16: wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł A) lub wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa) lub badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H,
– od 2,5 m do 12 m, w przypadku gdy jednostki te nie są zgodne z normami zharmonizowanymi dotyczącymi wymagań określonych w § 15 i 16: wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa) lub badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H,
– od 12 m do 24 m: badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H,
c) kategorii D, dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m: wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł A) lub wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa), lub badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H;
2) dla skuterów wodnych: wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł A) lub wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa), lub badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H;
3) dla elementów rekreacyjnych jednostek pływających stosuje się dowolne następujące moduły: B+C lub B+D, lub B+F, lub G, lub H;
4) w odniesieniu do silników napędowych określonych w § 1 ust. 2 pkt 1 w zakresie emisji spalin: badanie typu WE (moduł B) uzupełnione zapewnieniem zgodności wyrobu z typem (moduł C) lub jednym z następujących modułów: B+D lub B+E, lub B+F, lub G, lub H;
5) w odniesieniu do rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie poziomu hałasu emitowanego przez te jednostki:
a) dla rekreacyjnych jednostek pływających z silnikami z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego i jednostek z wbudowanymi na stałe silnikami napędowymi oraz tych jednostek poddanych znacznej przebudowie i wprowadzanych do obrotu w okresie 5 lat od przebudowy:
– w przypadku prób z wykorzystaniem normy zharmonizowanej (PN-EN ISO 14509) dla pomiaru hałasu: wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa) lub weryfikację jednostkową (moduł G), lub pełne zapewnienie jakości (moduł H),
– w przypadku gdy do dokonywania oceny zgodności wykorzystuje się liczbę Froude'a i współczynnik mocy silnika do wyporności jednostki: wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł A) lub wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa), lub weryfikację jednostkową (moduł G), lub pełne zapewnienie jakości (moduł H),
– w przypadku gdy do dokonywania oceny zgodności wykorzystuje się dane dotyczące zatwierdzonej referencyjnej jednostki pływającej, ustalone zgodnie z: wewnętrzną kontrolą produkcji (moduł A) lub wewnętrzną kontrolą produkcji i próbami (moduł Aa), lub weryfikacją jednostkową (moduł G), lub pełnym zapewnieniem jakości (moduł H),
b) dla skuterów wodnych oraz silników zaburtowych i silników z napędem rufowym z integralnym układem wydechowym przeznaczonych do zamontowania w rekreacyjnych jednostkach pływających: wewnętrzną kontrolę produkcji oraz próby (moduł Aa) lub moduł G lub H.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, importer, który wprowadza ten wyrób do obrotu lub do użytkowania, składa wniosek o sporządzenie sprawozdania po wybudowaniu do notyfikowanej jednostki i dołącza wszelkie dostępne dokumenty oraz dane techniczne odnoszące się do pierwszego wprowadzenia do obrotu wyrobu w kraju pochodzenia.
3. Notyfikowana jednostka dokonuje kontroli danego wyrobu oraz dokonuje obliczeń oraz innego rodzaju ocen w celu zapewnienia jego równoważnej zgodności z wymaganiami rozporządzenia i wydaje „Certyfikat po wybudowaniu”.
4. Notyfikowana jednostka sporządza sprawozdanie o zgodności rekreacyjnej jednostki pływającej z wymaganiami rozporządzenia na podstawie przeprowadzonego przeglądu oraz informuje osobę, która wprowadza rekreacyjną jednostkę pływającą do obrotu lub do użytkowania, o jej obowiązkach.
5. Osoba wprowadzająca rekreacyjną jednostkę pływającą do obrotu lub użytkowania sporządza deklarację zgodności, o której mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, i umieszcza lub zleca umieszczenie na wyrobie znaku CE z towarzyszącym mu numerem identyfikacyjnym notyfikowanej jednostki.
6. Tabliczka znamionowa rekreacyjnej jednostki pływającej, o której mowa w ust. 1–5, zawiera dodatkowo wyrazy „Certyfikat po wybudowaniu”.
Rozdział 6
Dodatkowe kryteria, jakie powinny być uwzględnione przy notyfikowaniu jednostki
§ 42. [Notyfikowana jednostka]
2. Dyrektor i pracownicy notyfikowanej jednostki odpowiedzialni za przeprowadzanie prób sprawdzających nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami ani zajmować się montażem wyrobów, które nadzorują; nie mogą też być upoważnionymi przedstawicielami tych osób, bezpośrednio ani pośrednio uczestniczyć, jako upoważnieni przedstawiciele, w projektowaniu, budowie, sprzedaży, jak również konserwacji tych jednostek. Nie wyklucza to jednak możliwości wymiany informacji technicznej pomiędzy producentem a notyfikowaną jednostką.
3. Notyfikowana jednostka powinna przeprowadzać próby sprawdzające, stosując najwyższy poziom fachowości zawodowej i kompetencji technicznej.
4. Notyfikowana jednostka powinna dysponować odpowiednią kadrą i posiadać niezbędne urządzenia do należytego wykonywania administracyjnych i technicznych zadań związanych ze sprawdzaniem; powinna również mieć dostęp do sprzętu potrzebnego do wykonywania kontroli specjalistycznych.
5. Personel odpowiedzialny za kontrole powinien posiadać:
1) przeszkolenie techniczne i zawodowe;
2) wystarczającą wiedzę w zakresie przeprowadzanych prób oraz odpowiednie doświadczenie w ich przeprowadzaniu;
3) umiejętność sporządzania certyfikatów, zapisów i sprawozdań wymaganych dla udokumentowania przeprowadzanych prób.
6. Należy zagwarantować bezstronność personelu kontrolującego; wynagrodzenie personelu nie powinno być uzależnione od ilości przeprowadzonych prób ani od ich wyników.
Rozdział 7
Sposób oznakowania
§ 43. [Tabliczka znamionowa]
1) nazwę producenta;
2) znak CE;
3) kategorię projektową jednostki, określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
4) maksymalne obciążenie zalecane przez producenta, mierzone z wyłączeniem masy zawartości stałych zbiorników;
5) zalecaną przez producenta liczbę osób, dla przewożenia których jednostka została zaprojektowana.
1) nazwą lub znakiem handlowym producenta silnika;
2) oznaczeniem typu silnika, rodziny silnika, jeśli ma zastosowanie;
3) niepowtarzalnym numerem identyfikacyjnym silnika;
4) znakiem CE.
2. Informacje wymienione w ust. 1 muszą być, przez normalny okres żywotności silnika, czytelne i nieusuwalne.
3. Jeżeli informacje umieszcza się na tabliczce lub naklejce przytwierdzonej do silnika, należy przytwierdzić je w taki sposób, aby przez cały okres żywotności silnika nie można było ich usunąć bez ich zniszczenia lub zatarcia.
4. Oznaczenia muszą być przymocowane do części silnika niezbędnej do jego normalnej pracy i niewymagającej wymiany w okresie żywotności silnika.
5. Oznaczenia należy umieścić w taki sposób, aby były łatwo czytelne po zamontowaniu silnika i wszystkich części składowych niezbędnych do pracy silnika.
1) tabliczce znamionowej rekreacyjnych jednostek pływających spełniających wymagania określone w rozdziale 2;
2) elementach rekreacyjnych jednostek pływających, określonych w § 2 pkt 8, spełniających wymagania określone w rozdziale 2, i ich opakowaniach;
3) silnikach zaburtowych i silnikach z przekładnią Z z integralnym układem wydechowym, spełniających wymagania określone w rozdziałach 3 i 4.
2. Dopuszcza się umieszczenie innych oznakowań na wyrobach określonych w ust. 1 i ich opakowaniach, o ile nie zmniejszają one widoczności i czytelności znaku CE.
3. Obok znaku CE na rekreacyjnych jednostkach pływających oraz na ich elementach należy umieścić numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za zastosowanie procedur, o których mowa w pkt 5–9 załącznika nr 3 do rozporządzenia.
4. Na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, nie należy umieszczać oznakowań lub napisów, które mogłyby wprowadzić w błąd strony trzecie co do znaku CE pod względem znaczenia i formy.
5. Wzór znaku CE określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 46. [Silniki wprowadzane do obrotu]
2. Do dnia 31 grudnia 2006 r. mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania silniki dwusuwowe z zapłonem iskrowym, jeżeli są zgodne z wymaganiami obowiązującymi przed dniem 1 stycznia 2005 r.
Minister Gospodarki i Pracy: J. Hausner
|
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 94/25/WE z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie ujednolicenia ustaw, rozporządzeń i przepisów administracyjnych w państwach członkowskich dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. Urz. UE L 164/15 z dnia 30 czerwca 1994 r.), zmienionej dyrektywą 2003/44/WE z dnia 16 czerwca 2003 r. (Dz. Urz. UE L 214 z dnia 26 sierpnia 2003 r.). Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264 i Nr 173, poz. 1808.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 19 listopada 2004 r. (poz. 2584)
Załącznik nr 1
KATEGORIE PROJEKTOWE REKREACYJNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH
Załącznik nr 2
WZÓR ZNAKU CE
Załącznik nr 3
PROCEDURY I METODY OCENY ZGODNOŚCI
- Data ogłoszenia: 2004-12-06
- Data wejścia w życie: 2005-01-01
- Data obowiązywania: 2005-01-01
- Dokument traci ważność: 2016-06-09
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA