REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 170 poz. 1791

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 20 lipca 2004 r.

w sprawie wymagań dla lądowisk

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakie powinny spełniać lądowiska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ochronę środowiska, i wyłącza w tym zakresie stosowanie przepisów dotyczących lotnisk.
§ 2.
Lądowiska powinny być utrzymywane w sposób zapewniający ich bezpieczne użytkowanie.
§ 3.
Lądowiska powinny być usytuowane na odpowiednio zagęszczonym i przygotowanym podłożu gruntowym, odwodnionym stosownie do lokalnych warunków hydrogeologicznych i ukształtowanym powierzchniowo w przedziale dopuszczalnych nachyleń.
§ 4.
Usytuowanie lądowisk powinno być takie, aby:

1) dłuższy bok pasa startowego był zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów;

2) pas startowy zapewniał wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków;

3) starty i lądowania statków powietrznych powodowały jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska;

4) w jego otoczeniu nie występowały przeszkody lotnicze.

§ 5.
1. Długość pasa startowego na lądowiskach powinna być taka, aby statek powietrzny (lub zespół statków powietrznych w przypadku lotów holowanych) przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa mógł przejść na wysokości co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska.

2. Pasy startowe, na lądowiskach dla samolotów i szybowców, powinny mieć rozporządzalną długość rozbiegu co najmniej o 50 % większą od długości wymaganej dla statku powietrznego korzystającego z danego lądowiska, odpowiednio skorygowaną ze względu na rodzaj i spadek nawierzchni.

§ 6.
1. W przypadku lądowisk dla samolotów i szybowców szerokość pasa startowego nie powinna być mniejsza niż 50 m, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku lądowisk przeznaczonych wyłącznie dla samolotów ultralekkich (mikrolotów) szerokość pasa startowego powinna zostać określona w oparciu o parametry techniczne samolotu i może być mniejsza niż 50 m.

§ 7.
W przypadku lądowisk dla śmigłowców długość i szerokość pola wzlotów nie powinna być mniejsza niż dwukrotna długość największego wymiaru śmigłowca używanego na danym lądowisku.
§ 8.
Tereny znajdujące się poza czołowymi granicami pasa startowego, na lądowiskach dla samolotów i szybowców, powinny mieć powierzchnię uporządkowaną i wyrównaną, na szerokości i długości tego pasa nie mniejszej niż 50 m.
§ 9.
Nachylenie powierzchni pasa startowego na lądowiskach nie powinno przekraczać:

1) w kierunku podłużnym – 3,0 %;

2) w kierunku poprzecznym – 2,0 %.

§ 10.
1. Schemat powierzchni określający dopuszczalną wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowisk dla samolotów i szybowców z obydwu kierunków pasa startowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a w otoczeniu lądowisk dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia – załącznik nr 2 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Nachylenia powierzchni wznoszenia (podejścia) lądowisk nie mogą być większe niż:

1) 1 : 20 (na długości 2000 m) – na lądowiskach dla samolotów i szybowców;

2) 1 : 6 (na długości 600 m) – na lądowiskach dla śmigłowców.

§ 11.
Lądowiska dla śmigłowców używane w nocy powinny być oznakowane światłami w sposób umożliwiający ich identyfikację, bezpieczny start i lądowanie. Schemat rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku dla śmigłowców określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 12.
Na lądowiskach dla samolotów, używanych w nocy, pas startowy powinien być oznakowany światłami, tak aby wskazywały one:

1) w przypadku startu – miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granice rozporządzalnego pasa;

2) w przypadku lądowania – kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granice rozporządzalnego pasa.

§ 13.
Lądowiska powinny być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru.
§ 14.
Każde lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych, gwarantującą przez okres użytkowania lądowiska przejezdność dla pojazdów ze sprzętem przeciwpożarowym i pojazdów ratownictwa medycznego zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
§ 15.
1. Każde lądowisko powinno posiadać plan ratowniczy lądowiska, uzgodniony z właściwym terenowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej.

2. Plan ratowniczy lądowiska powinien zawierać:

1) przeznaczenie lądowiska;

2) określenie typów statków powietrznych mogących korzystać z danego lądowiska;

3) przebieg planowanych tras w rejonie operacyjnym lądowiska (obszar wokół lądowiska o promieniu nie mniejszym niż 9,3 km od punktu odniesienia lądowiska) naniesionych na mapie lądowiska w skali 1 : 50 000 lub mniejszej;

4) opis systemu zabezpieczenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego i porządkowo-ochronnego;

5) wykaz służb i wyposażenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego oraz porządkowo-ochronnego przewidzianego do akcji ratowniczej;

6) procedury alarmowania służb i wyposażenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego oraz porządkowo-ochronnego przewidzianego do akcji ratowniczej.

3. Plan ratowniczy lądowiska powinien być aktualizowany nie rzadziej niż raz w roku oraz każdorazowo w przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 2.

§ 16.
Zarządzający lądowiskami stałymi dostosują te lądowiska do wymagań określonych w rozporządzeniu do dnia 31 grudnia 2005 r.
§ 17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: K. Opawski

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.


Załącznik 1. [SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW PASA STARTOWEGO]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 20 lipca 2004 r. (poz. 1791)

Załącznik nr 1

SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW PASA STARTOWEGO

infoRgrafika

Załącznik 2. [SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA ŚMIGŁOWCÓW, Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA]

Załącznik nr 2

SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA ŚMIGŁOWCÓW, Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA

infoRgrafika

Załącznik 3. [SCHEMAT ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 3

SCHEMAT ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU DLA ŚMIGŁOWCÓW

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2004-08-02
  • Data wejścia w życie: 2004-08-17
  • Data obowiązywania: 2010-06-24
  • Dokument traci ważność: 2011-09-18

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA