REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 170 poz. 1791
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 20 lipca 2004 r.
w sprawie wymagań dla lądowisk
Na podstawie art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) dłuższy bok pasa startowego był zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów;
2) pas startowy zapewniał wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków;
3) starty i lądowania statków powietrznych powodowały jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska;
4) w jego otoczeniu nie występowały przeszkody lotnicze.
2. Pasy startowe, na lądowiskach dla samolotów i szybowców, powinny mieć rozporządzalną długość rozbiegu co najmniej o 50 % większą od długości wymaganej dla statku powietrznego korzystającego z danego lądowiska, odpowiednio skorygowaną ze względu na rodzaj i spadek nawierzchni.
2. W przypadku lądowisk przeznaczonych wyłącznie dla samolotów ultralekkich (mikrolotów) szerokość pasa startowego powinna zostać określona w oparciu o parametry techniczne samolotu i może być mniejsza niż 50 m.
1) w kierunku podłużnym – 3,0 %;
2) w kierunku poprzecznym – 2,0 %.
2. Nachylenia powierzchni wznoszenia (podejścia) lądowisk nie mogą być większe niż:
1) 1 : 20 (na długości 2000 m) – na lądowiskach dla samolotów i szybowców;
2) 1 : 6 (na długości 600 m) – na lądowiskach dla śmigłowców.
1) w przypadku startu – miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granice rozporządzalnego pasa;
2) w przypadku lądowania – kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granice rozporządzalnego pasa.
2. Plan ratowniczy lądowiska powinien zawierać:
1) przeznaczenie lądowiska;
2) określenie typów statków powietrznych mogących korzystać z danego lądowiska;
3) przebieg planowanych tras w rejonie operacyjnym lądowiska (obszar wokół lądowiska o promieniu nie mniejszym niż 9,3 km od punktu odniesienia lądowiska) naniesionych na mapie lądowiska w skali 1 : 50 000 lub mniejszej;
4) opis systemu zabezpieczenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego i porządkowo-ochronnego;
5) wykaz służb i wyposażenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego oraz porządkowo-ochronnego przewidzianego do akcji ratowniczej;
6) procedury alarmowania służb i wyposażenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego oraz porządkowo-ochronnego przewidzianego do akcji ratowniczej.
3. Plan ratowniczy lądowiska powinien być aktualizowany nie rzadziej niż raz w roku oraz każdorazowo w przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 2.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 20 lipca 2004 r. (poz. 1791)
Załącznik nr 1
SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW PASA STARTOWEGO
Załącznik nr 2
SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA ŚMIGŁOWCÓW, Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA
Załącznik nr 3
SCHEMAT ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU DLA ŚMIGŁOWCÓW
- Data ogłoszenia: 2004-08-02
- Data wejścia w życie: 2004-08-17
- Data obowiązywania: 2010-06-24
- Dokument traci ważność: 2011-09-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA