REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 162 poz. 1696
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 czerwca 2004 r.
w sprawie prowadzenia dzienników statku o polskiej przynależności
Na podstawie art. 52 ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, z 2003 r. Nr 229, poz. 2277 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 895) zarządza się, co następuje:
1) GMDSS – Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa;
2) dyrektor urzędu morskiego – należy przez to rozumieć także konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dzienniki są poświadczane za granicą;
3) statek rybacki – jednostkę pływającą o długości do 45 metrów, przeznaczoną do połowów, skupu, przetwórstwa, transportu, chowu lub hodowli ryb i innych organizmów morskich oraz do celów szkoleniowych i naukowo-badawczych w dziedzinie rybołówstwa.
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Policji i Straży Granicznej;
2) statków zarejestrowanych w rejestrach statków żeglugi śródlądowej, poruszających się po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;
3) bezzałogowych statków bez napędu mechanicznego;
4) statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji;
5) statków bezpokładowych.
1) pokładowy, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) maszynowy, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) GMDSS, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. W żegludze krajowej:
1) na statkach rybackich,
2) na innych statkach o pojemności brutto poniżej 50 i mocy silników poniżej 400 kW
– prowadzi się dziennik pokładowo-maszynowy, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy statku, którego przynależność została zawieszona na wniosek właściciela statku, w trakcie trwania zawieszenia.
2. Dziennik powinien być zarejestrowany i opatrzony numerem nadanym przez dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku.
3. Numer dziennika oraz miejsce i datę dokonania rejestracji dziennika wpisuje się w oznaczonych miejscach i opatruje pieczęcią rejestrującego urzędu oraz podpisem dyrektora urzędu morskiego lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Dyrektor urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku poświadcza dziennik w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
5. W przypadku gdy dzienniki są poświadczane za granicą, informacje dotyczące dokonanych poświadczeń dzienników konsul Rzeczypospolitej Polskiej przekazuje w terminie 30 dni Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni.
2. Dziennik maszynowy prowadzi osoba posiadająca dyplom oficera mechanika wachtowego.
3. Dziennik GMDSS prowadzi osoba posiadająca uprawnienia operatora GMDSS.
4. Jeżeli na statku nie ma osoby uprawnionej do prowadzenia dzienników, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz w ust. 2, prowadzi je kapitan statku, a dziennik maszynowy – kierownik maszyn.
5. Kapitan statku ponosi odpowiedzialność za należyte prowadzenie i przechowywanie dzienników.
6. Jeżeli na statku prowadzi się brudnopisy dzienników, należy je przechowywać razem z dziennikami.
2. Dokonywanie wpisów przez osoby lub organy inne niż określone w ust. 1 jest zabronione.
3. Wpisów, o których mowa w ust. 2, można dokonywać tylko na zapasowych stronach dziennika zatytułowanych „Uwagi”.
2. Pomyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób pozwalający na jego odczytanie i wpisanie obok tekstu prawidłowego, poświadczonego podpisem uprawnionej osoby. W rubryce „uwagi” należy umieścić wzmiankę „poprawione (wpisać treść poprawki) uważać za prawdziwe”.
3. W przypadku skreślenia wpisu należy umieścić wzmiankę „skreślone (podać skreślone wyrazy) uważać za prawdziwe”. Wzmiankę powinien potwierdzić podpisem kapitan albo inna uprawniona osoba, w zależności od rodzaju dziennika, w którym jest umieszczona.
2. Poszczególne rodzaje dzienników wpisuje się do ewidencji oddzielnie, nadając im odrębną numerację porządkową.
2. Zakończone dzienniki powinny być przekazane armatorowi w terminie 90 dni od daty ostatniego wpisu. Armator przechowuje zakończone dzienniki przez okres 10 lat od daty przekazania.
3. W przypadku zatrzymania dziennika z powodu awarii statku lub innych przyczyn przez organy administracji morskiej lub przez izbę morską należy zatrzymany dziennik uznać za wycofany i zakończony z datą ostatniego dokonania wpisu i z tą samą datą należy rozpocząć prowadzenie nowego egzemplarza dziennika.
4. Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkimi uszkodzeniami i zaginięciem.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1968 r. Nr 39, poz. 280, z 1973 r. Nr 13, poz. 98, z 1976 r. Nr 35, poz. 210 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 29.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 18 kwietnia 1963 r. w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 19, poz. 104, z 1968 r. Nr 39, poz. 280, z 1973 r. Nr 13, poz. 98, z 1976 r. Nr 35, poz. 210 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 29), które na podstawie art. 3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1546) utraciło moc z dniem 5 czerwca 2004 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 18 czerwca 2004 r. (poz. 1696)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
- Data ogłoszenia: 2004-07-19
- Data wejścia w życie: 2004-07-19
- Data obowiązywania: 2005-06-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA