REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 152 poz. 1599
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 2004 r.
w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
1) warunki i tryb planowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;
2) warunki i tryb finansowania zadań obronnych;
3) sposób nakładania zadań obronnych oraz właściwość organów w tych sprawach.
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Siłach Zbrojnych – należy przez to rozumieć Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
3) celach Sił Zbrojnych – należy przez to rozumieć Cele Sił Zbrojnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Wymagania Długoterminowe dla Rzeczypospolitej Polskiej, okresowo przyjmowane przez Radę Północnoatlantycką Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
4) zadaniach operacyjnych – należy przez to rozumieć tę część zadań obronnych, które są realizowane w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
5) zestawie zadań operacyjnych – należy przez to rozumieć usystematyzowane zadania operacyjne przewidziane do realizacji przez określonego ministra kierującego działem administracji rządowej, centralny organ administracji rządowej, wojewodę, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, albo też określoną grupę tych podmiotów, przy pomocy podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, a w przypadku wojewodów również przy pomocy marszałków województw, starostów, prezydentów miast, wójtów i burmistrzów oraz jednostek organizacyjnych utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
6) planowaniu obronnym – należy przez to rozumieć ustalanie sposobów wykonywania zadań obronnych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz wykorzystania w tym celu niezbędnych sił i środków, obejmujące planowanie operacyjne i programowanie obronne;
7) planowaniu operacyjnym – należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
8) programowaniu obronnym – należy przez to rozumieć ustalanie zadań obronnych realizowanych w czasie pokoju, na sześcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, ujętych w formie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych, w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz przygotowania Sił Zbrojnych, organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel;
9) planach operacyjnych – należy przez to rozumieć dokumenty planistyczne wykonywane w ramach planowania operacyjnego;
10) karcie realizacji zadania operacyjnego – należy przez to rozumieć część składową planu operacyjnego, określającą szczegółową procedurę postępowania osoby lub komórki organizacyjnej bezpośrednio realizującej zadanie operacyjne oraz podmioty współuczestniczące w realizacji tego zadania i niezbędne do tego dokumenty;
11) programach obronnych – należy przez to rozumieć dokumenty planistyczne wykonywane w ramach programowania obronnego;
12) przeglądach obronnych – należy przez to rozumieć analizy, ankiety, raporty, sprawozdania i inne dokumenty wykonywane okresowo przez właściwe organy administracji rządowej, zawierające ocenę stanu przygotowań obronnych oraz kierunki doskonalenia systemu obronnego państwa i poszczególnych jego elementów;
13) zadaniach wynikających z obowiązków państwa-gospodarza – należy przez to rozumieć cywilną i wojskową pomoc udzielaną przez Rzeczpospolitą Polską w czasie pokoju, kryzysu i wojny sojuszniczym siłom zbrojnym i organizacjom międzynarodowym, które są rozmieszczone, wykonują zadania lub przemieszczają się przez jej terytorium, realizowaną na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
14) organie sporządzającym – należy przez to rozumieć organ administracji rządowej, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, marszałka województwa, starostę, prezydenta miasta, wójta i burmistrza wykonującego, uzgadniającego i aktualizującego plan operacyjny, program obronny lub dokument sporządzany w ramach przeglądu obronnego.
2. W planowaniu obronnym uwzględnia się wszystkie podmioty działające w sferach należących do właściwości organu sporządzającego.
1) strategii bezpieczeństwa narodowego, o której mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy;
2) Polityczno-Strategicznej Dyrektywie Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy.
2. W planowaniu operacyjnym uwzględnia się infrastrukturę państwa, możliwości organizacyjno-finansowe wykonawców zadań operacyjnych, regulacje prawne oraz zadania określone w programie mobilizacji gospodarki, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571), według stanu na pierwszy dzień miesiąca, w którym plan operacyjny zostaje przedłożony do zatwierdzenia.
1) Plan Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, który sporządza Minister Obrony Narodowej w uzgodnieniu z:
a) ministrami kierującymi działami administracji rządowej,
b) Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego,
c) Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
d) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
e) Szefem Agencji Wywiadu
– stosownie do ich właściwości;
2) plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej, które sporządzają ministrowie kierujący działami administracji rządowej w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej;
3) plany operacyjne funkcjonowania centralnych organów administracji rządowej i jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, które sporządzają te organy i kierownicy tych jednostek w uzgodnieniu z:
a) Ministrem Obrony Narodowej – w przypadku planów sporządzanych przez centralne organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów,
b) właściwym ministrem kierującym działem administracji rządowej – w przypadku planów sporządzanych przez centralne organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez tego ministra;
4) plany operacyjne funkcjonowania województw, które sporządzają wojewodowie w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrami właściwymi do spraw administracji publicznej i spraw wewnętrznych;
5) plany operacyjne funkcjonowania urzędów marszałkowskich, które sporządzają marszałkowie województw w uzgodnieniu z właściwymi wojewodami;
6) plany operacyjne funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatów, które sporządzają starostowie i prezydenci miast w uzgodnieniu z właściwymi wojewodami;
7) Plan Operacyjny Funkcjonowania Miasta Stołecznego Warszawy, który sporządza Prezydent miasta stołecznego Warszawy w uzgodnieniu z Wojewodą Mazowieckim;
8) plany operacyjne funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta, które sporządzają wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast w uzgodnieniu z właściwymi wojewodami.
2. W ramach planowania operacyjnego sporządza się również plany operacyjne Sił Zbrojnych oraz plany szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, których zasady i tryb sporządzania określają odrębne przepisy.
3. Plany operacyjne sporządza się zgodnie z:
1) Planem Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku planów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pkt 3 lit. a i pkt 4;
2) odpowiednim planem operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej – w przypadku planów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b;
3) odpowiednim planem operacyjnym funkcjonowania województwa – w przypadku planów, o których mowa w ust. 1 pkt 5–8, a w przypadku planów operacyjnych funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta – również z odpowiednim planem operacyjnym funkcjonowania powiatu.
1) w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, pkt 3 lit. a i pkt 4:
a) przekazane przez Ministra Obrony Narodowej wypisy z planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zawierające:
– ocenę zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa,
– zamiar reagowania obronnego państwa,
– zestaw lub zestawy zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez organ sporządzający, terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz podmioty wiodące i podmioty współuczestniczące w ich realizacji,
– przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej państwa,
– przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, określone w odrębnych przepisach,
b) ocenę zagrożeń w sferze właściwości organu sporządzającego,
c) zamiar realizacji zadań operacyjnych organu sporządzającego, przeznaczonych do wykonania przez ten organ, a także zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez podległe i nadzorowane przez niego organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, a w przypadku gdy organem sporządzającym jest wojewoda – również przez marszałków województw, starostów, prezydentów miast, wójtów i burmistrzów,
d) przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej:
– działu administracji rządowej – w przypadku planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2,
– centralnego organu administracji rządowej lub jednostki organizacyjnej, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów – w przypadku planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a,
– województwa – w przypadku planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 4,
e) zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi,
f) inne zagadnienia wynikające z właściwości organu sporządzającego, które organ ten uzna za niezbędne dla właściwej realizacji zadań operacyjnych;
2) w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b:
a) przekazane przez właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej wypisy z planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, zawierające:
– ocenę zagrożeń w dziale administracji rządowej,
– zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej,
– zadania operacyjne przeznaczone do wykonania przez organ sporządzający, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu,
– przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej oraz kierowania działem administracji rządowej,
– zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi,
b) ocenę zagrożeń w sferze właściwości organu sporządzającego,
c) zamiar realizacji zadań operacyjnych organu sporządzającego, przeznaczonych do wykonania przez ten organ,
d) karty realizacji zadań operacyjnych,
e) inne zagadnienia wynikające z właściwości organu sporządzającego, które organ ten uzna za niezbędne dla właściwej realizacji zadań operacyjnych;
3) w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5–8:
a) przekazane przez właściwego wojewodę wypisy z planu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 4, zawierające:
– ocenę zagrożeń województwa,
– zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego wojewody,
– zadania operacyjne przeznaczone do wykonania przez organ sporządzający, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu,
– przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej oraz kierowania województwem,
– zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi,
b) ocenę zagrożeń na terenie objętym właściwością organu sporządzającego,
c) zamiar realizacji zadań operacyjnych organu sporządzającego, przeznaczonych do wykonania przez ten organ,
d) karty realizacji zadań operacyjnych,
e) inne zagadnienia wynikające z właściwości organu sporządzającego, które organ ten uzna za niezbędne dla właściwej realizacji zadań operacyjnych.
2. W planach, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2–4 i 6–8, uwzględnia się zadania urzędu obsługującego organ sporządzający, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku gdy minister kieruje kilkoma działami administracji rządowej, zadania obsługującego go urzędu ujmuje się w jednym z planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, sporządzanych przez tego ministra.
4. W przypadku gdy wykonanie zadania operacyjnego wymaga współdziałania:
1) co najmniej dwóch ministrów, centralnych organów administracji rządowej, wojewodów, kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra,
2) ministrów, centralnych organów administracji rządowej, kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, z wojewodami,
3) ministrów, centralnych organów administracji rządowej, wojewodów, kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, z Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi lub organizacjami międzynarodowymi
– podmiot wiodący i podmioty współuczestniczące w realizacji tego zadania określa plan, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
5. Podmiot wiodący uzgadnia procedury współdziałania z podmiotami współuczestniczącymi w realizacji określonego zadania operacyjnego.
6. Wzór karty realizacji zadania operacyjnego określa załącznik do rozporządzenia.
1) Prezes Rady Ministrów – w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, pkt 3 lit. a oraz pkt 4;
2) właściwy minister kierujący działem administracji rządowej – w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b;
3) wojewoda – w przypadku planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5–8.
1) w strategii bezpieczeństwa narodowego, o której mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy;
2) przez Radę Ministrów w zakresie programowania przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na sześcioletni okres planistyczny, których projekt sporządza raz na dwa lata Minister Obrony Narodowej we współdziałaniu z innymi organami administracji rządowej na sześcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, z dwuletnim wyprzedzeniem w stosunku do początkowego roku ich obowiązywania, oraz przedkłada Radzie Ministrów do dnia 31 sierpnia w roku nieparzystym.
1) Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, który sporządza Minister Obrony Narodowej w uzgodnieniu z właściwymi ministrami, centralnymi organami administracji rządowej i kierownikami jednostek organizacyjnych, podległymi lub nadzorowanymi przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, będącymi dysponentami części budżetowych, oraz z wojewodami;
2) Program Doskonalenia Obrony Cywilnej, który sporządza Szef Obrony Cywilnej Kraju w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz z wojewodami;
3) programy pozamilitarnych przygotowań obronnych:
a) działów administracji rządowej, które sporządzają właściwi ministrowie kierujący działami administracji rządowej w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej,
b) urzędów obsługujących centralne organy administracji rządowej i jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, które sporządzają te organy i kierownicy tych jednostek, będący dysponentami części budżetowych, w uzgodnieniu z:
– Ministrem Obrony Narodowej – w przypadku programów sporządzanych przez centralne organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów,
– właściwym ministrem kierującym działem administracji rządowej – w przypadku programów sporządzanych przez centralne organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez tego ministra,
c) województw, które sporządzają wojewodowie w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej;
4) programy doskonalenia obrony cywilnej województw, które sporządzają szefowie obrony cywilnej województw w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zaopiniowaniu przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
2. W ramach programowania obronnego sporządza się również:
1) program rozwoju Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 804, z późn. zm.2)),
2) program mobilizacji gospodarki, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców
– których zasady i tryb opracowania określają odrębne przepisy.
3. Uzgodnienia programów obronnych przeprowadza się w terminie:
1) określonym przez organ sporządzający – w przypadku programów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2;
2) do dnia 28 lutego w roku nieparzystym – w przypadku programów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, lit. b tiret pierwsze i lit. c;
3) określonym przez organ, z którym program jest uzgadniany – w przypadku programów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b tiret drugie i pkt 4.
4. Programy obronne są sporządzane zgodnie z:
1) Programem Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku programów, o których mowa w ust. 1 pkt 3;
2) Programem Doskonalenia Obrony Cywilnej – w przypadku programów, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
1) wymagania wobec pozamilitarnych przygotowań obronnych na sześcioletni okres obowiązywania programu;
2) przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe w zakresie utrzymywania i doskonalenia struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa, dotyczące:
a) przygotowania stanowisk kierowania, określonych w odrębnych przepisach,
b) realizacji celów Sił Zbrojnych przez ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów i kierowników jednostek organizacyjnych, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministrów,
c) realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,
d) przygotowania do objęcia militaryzacją jednostek organizacyjnych wykonujących zadania szczególnie ważne dla obronności lub bezpieczeństwa państwa,
e) gromadzenia i utrzymania sprzętu przeznaczonego na potrzeby jednostek zmilitaryzowanych,
f) budowy i utrzymania infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym,
g) przygotowania środków transportu na potrzeby Sił Zbrojnych oraz jednostek zmilitaryzowanych,
h) przygotowania systemów łączności na potrzeby obronne,
i) rozbudowy i utrzymania systemów alarmowania i powiadamiania,
j) budowy i utrzymania ośrodków wykrywania i analizy skażeń oraz zakażeń,
k) budowy i utrzymania awaryjnych ujęć wody pitnej,
l) szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa,
m) ochrony zabytków szczególnie cennych dla dziedzictwa narodowego,
n) szkolenia obronnego,
o) kontroli wykonywania zadań obronnych;
3) projektowane nakłady na pozamilitarne przygotowania obronne w ciągu sześcioletniego okresu obowiązywania programu, według planowanych przedsięwzięć oraz według części, działów i rozdziałów budżetu państwa.
2. W programach obronnych uwzględnia się również rezerwy państwowe mobilizacyjne i stany zastrzeżone rezerw państwowych gospodarczych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 197 oraz z 2004 r. Nr 42, poz. 386).
3. Zakres przedmiotowy programów obronnych, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2 i 4, określają odrębne przepisy.
1) Prezes Rady Ministrów – w przypadku programów, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 – w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku parzystego;
2) organ sporządzający – w przypadku programów, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 i 4 – w terminie ustalonym przez te organy.
1) ocenę sytuacji międzynarodowej i jej wpływu na bezpieczeństwo państwa, którą sporządza minister właściwy do spraw zagranicznych we współpracy z Szefem Agencji Wywiadu, zawierającą analizę wpływu sytuacji międzynarodowej na bezpieczeństwo państwa oraz kierunków i rodzajów zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa, a także propozycje przedsięwzięć zapobiegawczych zmierzających do ich neutralizacji;
2) ocenę Sił Zbrojnych, którą sporządza Minister Obrony Narodowej, zawierającą analizę stanu Sił Zbrojnych oraz możliwości realizacji przez nie zadań;
3) Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, które sporządzają dysponenci części budżetowych, zawierające dane liczbowe oraz oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych działu administracji rządowej, centralnego organu administracji rządowej i jednostki organizacyjnej, podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, województwa, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku;
4) ocenę pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku, którą sporządza Minister Obrony Narodowej, stanowiącą syntezę informacji zawartych w kwestionariuszach, o których mowa w pkt 3;
5) ocenę stanu rezerw państwowych mobilizacyjnych i stanów zastrzeżonych rezerw państwowych gospodarczych, którą sporządzają właściwi ministrowie, centralne organy administracji rządowej i kierownicy jednostek organizacyjnych, podlegli lub nadzorowani przez Prezesa Rady Ministrów albo ministrów, oraz wojewodowie, zawierającą analizę wpływu stanu rzeczowego i ilościowego oraz rozmieszczenia tych rezerw na obronność i bezpieczeństwo państwa, a także propozycje kierunków ich rozwoju;
6) raport o stanie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, który sporządza Minister Obrony Narodowej na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1, 2, 4 i 5, zawierający kompleksową analizę i ocenę stanu przygotowań obronnych państwa oraz propozycje kierunków dalszych działań na okres dwóch lat.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, organy sporządzające przedkładają:
1) Radzie Ministrów:
a) do dnia 30 kwietnia każdego roku – w przypadku dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5, z zastrzeżeniem ust. 3,
b) do dnia 30 czerwca każdego roku – w przypadku dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;
2) Ministrowi Obrony Narodowej do dnia 28 lutego każdego roku – w przypadku dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 5, przedkłada się Radzie Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 6, sporządza się w latach nieparzystych. W latach parzystych sporządza się dokumenty uzupełniające do dokumentów sporządzanych w roku poprzednim.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, sporządza się z wykorzystaniem danych pochodzących z systemów informacyjnych o rezerwach państwowych oraz badań statystycznych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, o których mowa w art. 5 ust. 2 i przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.
6. Raport o stanie obronności Rzeczypospolitej Polskiej i uzupełniający go dokument, o którym mowa w ust. 4 zdanie drugie, po ich zaakceptowaniu przez Radę Ministrów, Prezes Rady Ministrów przedkłada Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w formie aneksu do istniejącego planu operacyjnego lub programu obronnego, jeżeli wprowadzone korekty nie spowodują zmiany struktury tego dokumentu lub trudności w korzystaniu z niego.
3. W razie braku możliwości aktualizacji w sposób określony w ust. 2, opracowuje się nowy dokument.
4. Aktualizację przeprowadza się w trybie i na zasadach określonych dla opracowywania planów operacyjnych i programów obronnych, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku gdy aktualizacja planów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, pkt 3 lit. a oraz pkt 4, wynika tylko ze zmiany stanu prawnego polegającej na zmianie właściwości organów sporządzających i jest przeprowadzana w trybie określonym w ust. 2, aneks wymaga uzgodnienia z Ministrem Obrony Narodowej, a przepisu § 7 pkt 1 nie stosuje się.
2. Finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, realizowanych przez organy niebędące dysponentami części budżetowych, jest planowane w części budżetowej organu sprawującego nadzór nad organem sporządzającym.
3. Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 2, mające charakter administracyjno-biurowy, są finansowane ze środków własnych organów sporządzających.
2. Sposób nakładania zadań, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
Prezes Rady Ministrów: M. Belka
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. 2 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1203.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 925 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1731, z 2003 r. Nr 180, poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 107, poz. 1136.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 15 czerwca 2004 r. (poz. 1599)
- Data ogłoszenia: 2004-07-02
- Data wejścia w życie: 2004-07-17
- Data obowiązywania: 2019-09-03
- Dokument traci ważność: 2020-10-29
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 3 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 11 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA