REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 89 poz. 856
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie odbywania stażu adaptacyjnego i przeprowadzania testu umiejętności oraz sposobu ustalania ich kosztów
Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz. 655 oraz z 2003 r. Nr 190, poz. 1864) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) warunki, sposób i tryb odbywania stażu adaptacyjnego,
2) sposób i tryb wykonywania nadzoru nad odbywaniem stażu oraz oceny nabytych przez wnioskodawcę umiejętności,
3) warunki, sposób i tryb przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych przez wnioskodawcę umiejętności,
4) sposób ustalania kosztów odbywania stażu adaptacyjnego i przeprowadzania testu umiejętności oraz tryb ich ponoszenia
– w zawodach regulowanych określonych przez Ministra Infrastruktury w odrębnych przepisach.
1) ustawa – ustawę z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych;
2) organ prowadzący postępowanie – ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności, transportu albo organ lub samorząd zawodowy odpowiedni dla danego zawodu regulowanego upoważniony do prowadzenia postępowania o uznanie kwalifikacji na podstawie art. 4a ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, Nr 162, poz. 1568 i Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 69, poz. 624);
3) instytucja – jednostkę organizacyjną, w której wnioskodawca odbywa staż adaptacyjny;
4) opiekun stażu – osobę wyznaczoną przez kierownika instytucji w porozumieniu z organem prowadzącym postępowanie.
2. Postanowienie powinno określać program i czas trwania stażu adaptacyjnego oraz zakres wiedzy i umiejętności objętych testem umiejętności.
3. Wnioskodawca po otrzymaniu postanowienia, o którym mowa w ust. 1, występuje do organu prowadzącego postępowanie z wnioskiem o odbycie stażu adaptacyjnego albo przeprowadzenie testu umiejętności.
Rozdział 2
Staż adaptacyjny
§ 4.
2. Wnioskodawca do wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 3, dołącza dokument zawierający zobowiązanie instytucji do nawiązania z wnioskodawcą stosunku prawnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy.
3. W zobowiązaniu instytucja określa w szczególności:
1) rodzaj stosunku prawnego, który zostanie nawiązany z wnioskodawcą;
2) termin, w jakim zostanie nawiązany stosunek prawny;
3) okres, na jaki zostanie zawarty stosunek prawny z wnioskodawcą;
4) informacje o obowiązkach powierzonych wnioskodawcy;
5) informację o wyznaczonym opiekunie stażu adaptacyjnego.
4. Organ prowadzący postępowanie akceptuje wybór instytucji dokonany przez wnioskodawcę.
5. W przypadku niezaakceptowania przez organ prowadzący postępowanie instytucji wskazanej przez wnioskodawcę z powodu niemożności zrealizowania programu stażu adaptacyjnego albo braku możliwości kontynuowania go w danej instytucji, wnioskodawca odbywa go w innej instytucji. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio.
6. Wnioskodawca może odbywać staż adaptacyjny bez wynagrodzenia w przypadku odbywania go na podstawie umowy cywilnoprawnej.
2. Program i okres stażu adaptacyjnego dla poszczególnych wnioskodawców ustala się, biorąc pod uwagę:
1) świadectwa i dyplomy oraz inne dokumenty potwierdzające posiadane przez wnioskodawcę kwalifikacje;
2) okres praktyki zawodowej i nabyte przez wnioskodawcę umiejętności w zawodzie regulowanym w państwie wnioskodawcy;
3) okres niezbędny do nabycia umiejętności do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
4) różnice wynikające ze specyfiki zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej i w państwie wnioskodawcy;
5) niezbędną znajomość prawa polskiego oraz terminologii zawodowej w języku polskim, koniecznej do wykonywania danego zawodu regulowanego.
3. Wnioskodawca, przed rozpoczęciem stażu adaptacyjnego, może wnieść na piśmie do organu prowadzącego postępowanie uwagi do programu w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
4. Organ prowadzący postępowanie powiadamia pisemnie wnioskodawcę w terminie 7 dni o uwzględnieniu uwag zgłoszonych do programu stażu adaptacyjnego przez wnioskodawcę bądź o przyczynach ich nieuwzględnienia.
2. Opiekunem stażu może być osoba posiadającą wykształcenie wyższe i doświadczenie zawodowe w zawodzie, w którym wnioskodawca ubiega się o uznanie kwalifikacji.
1) przestrzegania porządku organizacyjno-prawnego instytucji;
2) przestrzegania realizacji programu stażu;
3) prowadzenia dziennika stażu w formie ustalonej przez organ prowadzący postępowanie.
1) kontrolę realizacji programu stażu;
2) kontrolę warunków odbywania stażu;
3) kontrolę obecności w czasie stażu;
4) obserwację pracy wykonywanej przez wnioskodawcę w czasie stażu;
5) gromadzenie informacji o przebiegu stażu.
2. W celu dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, organ prowadzący postępowanie powołuje zespół składający się co najmniej z 3 osób posiadających wykształcenie wyższe i 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu objętego stażem adaptacyjnym, zwany dalej „zespołem".
3. Zespół dokonuje oceny na podstawie:
1) dziennika stażu potwierdzającego realizację programu;
2) opinii opiekuna stażu o przebiegu stażu i osiągnięciach wnioskodawcy;
3) opinii kierownika instytucji lub wyznaczonego przez niego pracownika o przygotowaniu wnioskodawcy do wykonywania zawodu regulowanego;
4) rozmowy z wnioskodawcą o stażu adaptacyjnym.
4. Z dokonanej oceny zespół sporządza protokół, w którym przedstawia organowi prowadzącemu postępowanie wniosek o zaliczenie lub niezaliczenie stażu wraz z uzasadnieniem.
5. Na podstawie opinii zespołu organ prowadzący postępowanie zalicza lub nie zalicza stażu adaptacyjnego.
Rozdział 3
Test umiejętności
§ 11.
1) test pisemny składający się z nie więcej niż 80 pytań;
2) test ustny – odpowiedź ustna na co najmniej 5 i nie więcej niż 10 pytań wylosowanych przez wnioskodawcę;
3) test praktyczny – wykonanie pracy sprawdzającej wybrane umiejętności z zakresu zawodu regulowanego.
2. O formie testu umiejętności, ilości pytań, zadań oraz kryteriach oceny testu decyduje organ prowadzący postępowanie.
3. Organ prowadzący postępowanie może łączyć test praktyczny z testem pisemnym albo ustnym.
1) program kształcenia i szkolenia odbytego przez wnioskodawcę w państwie wnioskodawcy;
2) zakres wymagań egzaminacyjnych obejmujących wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
3) znajomość zawodowej terminologii polskiej niezbędnej do wykonywania zawodu;
4) okres praktyki zawodowej i nabyte przez wnioskodawcę umiejętności w zawodzie regulowanym w państwie wnioskodawcy;
5) okres stażu niezbędnego do wykonywania zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) różnice wynikające ze specyfiki zawodu regulowanego w Rzeczypospolitej Polskiej i w państwie wnioskodawcy, w tym dotyczące niezbędnej znajomości prawa polskiego.
2. Organ prowadzący postępowanie przedstawia wnioskodawcy ustalony w postanowieniu niezbędny zakres wiedzy i umiejętności, jaki zostanie objęty testem umiejętności, do którego wnioskodawca może zgłosić uwagi w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego zakresu.
3. Organ prowadzący postępowanie powiadamia pisemnie wnioskodawcę w terminie 7 dni o uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez wnioskodawcę do zakresu wiedzy i umiejętności, jaki zostanie objęty testem umiejętności, bądź o przyczynach ich nieuwzględnienia.
2. Do zadań komisji należy:
1) przygotowanie testu umiejętności;
2) przeprowadzenie testu umiejętności;
3) dokonanie oceny wyników testu umiejętności;
4) sporządzenie protokołu.
3. Miejsce, termin i formę przeprowadzenia testu umiejętności określa organ prowadzący postępowanie, nie później niż 30 dni po złożeniu wniosku o przeprowadzenie testu umiejętności.
4. Wnioskodawca jest powiadamiany o miejscu, terminie i formie testu umiejętności co najmniej 21 dni przed jego przeprowadzeniem.
5. Czas trwania testu umiejętności nie może przekroczyć 360 minut.
6. Test umiejętności jest oceniany w systemie punktowym.
7. Za pozytywny uznaje się wynik testu, w którym wnioskodawca uzyskał co najmniej 80% ogólnej sumy punktów.
2. Protokół zawiera w szczególności informację o składzie komisji, wyniku testu umiejętności oraz podpisy członków komisji.
3. Komisja niezwłocznie przekazuje organowi prowadzącemu postępowanie protokół wraz z dokumentacją.
4. Na podstawie wyniku przeprowadzonego testu umiejętności organ prowadzący postępowanie zalicza albo nie zalicza test umiejętności.
2. W przypadku nieprzystąpienia do testu umiejętności z uzasadnionej przyczyny organ prowadzący postępowanie wyznacza ponownie miejsce i termin przeprowadzenia tego testu, jeśli nieobecność została usprawiedliwiona w terminie 7 dni od wyznaczonej wcześniej daty testu.
3. Oceny przyczyny nieprzystąpienia do testu umiejętności w wyznaczonym terminie dokonuje organ prowadzący postępowanie, kierując się przepisami o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy.
4. Wnioskodawca, który uzyskał negatywny wynik testu umiejętności, może ponownie do niego przystąpić, jednak nie wcześniej niż po upływie co najmniej 30 dni i nie później niż 90 dni od dnia, w którym przeprowadzono test.
Rozdział 4
Sposób ustalania kosztów stażu adaptacyjnego i testu umiejętności i tryb ich ponoszenia
§ 16.
2. Wysokość kwoty opłaty ustala organ prowadzący postępowanie z uwzględnieniem kosztów:
1) wynagrodzenia opiekuna stażu adaptacyjnego;
2) nadzoru nad przebiegiem stażu adaptacyjnego;
3) zaliczenia stażu adaptacyjnego;
4) administracyjnych.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2, nie może być wyższa niż 100% przeciętnego wynagrodzenia, w kwartale kalendarzowym poprzedzającym kwartał, w którym wnoszona jest opłata, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 i Nr 64, poz. 593).
2. Wysokość kwoty opłaty ustala organ prowadzący postępowanie z uwzględnieniem kosztów:
1) przygotowania testu umiejętności;
2) przeprowadzenia i oceny testu umiejętności;
3) administracyjnych.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2, nie może być wyższa niż 60% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 16 ust. 3.
2. W przypadku nieodbycia stażu adaptacyjnego lub nieprzystąpienia do testu umiejętności, opłata, o której mowa w ust. 1, nie podlega zwrotowi.
2. W przypadku gdy organ prowadzący postępowanie jest jednostką budżetową, opłaty dokonywane przez wnioskodawców są gromadzone na rachunku bankowym dochodów budżetu państwa, a wydatki związane z odbywaniem stażu adaptacyjnego i testu umiejętności pokrywane są z budżetu organu prowadzącego postępowanie.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 20.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, gospodarka morska, łączność, transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie odbywania stażu adaptacyjnego oraz przeprowadzania testu umiejętności (Dz. U. Nr 51, poz. 447), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 2003 r. o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 190, poz. 1864).
- Data ogłoszenia: 2004-04-29
- Data wejścia w życie: 2004-05-01
- Data obowiązywania: 2004-05-01
- Dokument traci ważność: 2005-08-20
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA