REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 66 poz. 606
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 26 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z póżn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
1) w § 1:
a) w ust. 1 po pkt 5b dodaje się pkt 5c–5f w brzmieniu:
„5c) publicznego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, stanowiący załącznik nr 5c do rozporządzenia,
5d) publicznego technikum uzupełniającego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy, stanowiący załącznik nr 5d do rozporządzenia,
5e) publicznej szkoły policealnej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy, stanowiący załącznik nr 5e do rozporządzenia,
5f) publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. h) ustawy, stanowiący załącznik nr 5f do rozporządzenia,",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5e i 6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych."
2) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w § 16:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.",
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku."
3) w załączniku nr 2 do rozporządzenia w § 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Szkoła, w tym szkoła wchodząca w skład zespołu szkół oraz szkoła specjalna wchodząca w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 3,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Tablice i pieczęcie szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4a.",
d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Pieczęć urzędowa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół oraz szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
4) w załączniku nr 3 do rozporządzenia w § 19:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Gimnazjum, w tym gimnazjum wchodzące w skład zespołu szkół oraz gimnazjum specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 2,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tablice i pieczęcie gimnazjum wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego gimnazjum, z zastrzeżeniem ust. 4.",
d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pieczęć urzędowa gimnazjum wchodzącego w skład zespołu szkół oraz gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
5) w załączniku nr 4 do rozporządzenia w § 20:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Liceum, w tym liceum wchodzące w skład zespołu szkół oraz liceum specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 2,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tablice i pieczęcie liceum wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego liceum, z zastrzeżeniem ust. 4.",
d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pieczęć urzędowa liceum wchodzącego w skład zespołu szkół oraz liceum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
6) w załączniku nr 5 do rozporządzenia w § 20:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Liceum profilowane, w tym liceum profilowane wchodzące w skład zespołu szkół oraz liceum profilowane specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 2,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tablice i pieczęcie liceum profilowanego wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego liceum profilowanego, z zastrzeżeniem ust. 4.",
d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pieczęć urzędowa liceum profilowanego wchodzącego w skład zespołu szkół oraz liceum profilowanego specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
7) w załączniku nr 5a do rozporządzenia w § 21:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Technikum, w tym technikum wchodzące w skład zespołu szkół oraz technikum specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 2,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tablice i pieczęcie technikum wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego technikum, z zastrzeżeniem ust. 4.",
d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pieczęć urzędowa technikum wchodzącego w skład zespołu szkół oraz technikum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
8) w załączniku nr 5b do rozporządzenia:
a) uchyla się § 7,
b) w § 22:
– ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Szkoła zasadnicza, w tym szkoła zasadnicza wchodząca w skład zespołu szkół oraz szkoła zasadnicza specjalna wchodząca w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
– uchyla się ust. 2,
– ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tablice i pieczęcie szkoły zasadniczej wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły zasadniczej, z zastrzeżeniem ust. 4.",
– dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Pieczęć urzędowa szkoły zasadniczej wchodzącej w skład zespołu szkół oraz szkoły zasadniczej specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
9) w załączniku nr 6 do rozporządzenia w § 23:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Szkoła ponadpodstawowa, w tym szkoła ponadpodstawowa wchodząca w skład zespołu szkół oraz szkoła ponadpodstawowa specjalna wchodząca w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.",
b) uchyla się ust. 2,
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Pieczęć urzędowa szkoły ponadpodstawowej wchodzącej w skład zespołu szkół oraz szkoły ponadpodstawowej specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka."
10) dodaje się załączniki nr 5c–5f do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 1–4 do niniejszego rozporządzenia.
2. Funkcjonujące w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym zorganizowane w zasadniczych szkołach zawodowych specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim są prowadzone do czasu zakończenia cyklu kształcenia w tych oddziałach.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 26 marca 2004 r. (poz. 606)
Załącznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO UZUPEŁNIAJĄCEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
§ 1. 1. Statut publicznego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, zwanego dalej „liceum uzupełniającym", określa nazwę liceum uzupełniającego. Nazwa liceum uzupełniającego zawiera:
1) określenie „Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące", a w przypadku liceum uzupełniającego specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne", „Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Integracyjne" oraz „Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi",
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy liceum uzupełniającego, wyrażony cyfrą rzymską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno liceum uzupełniające,
3) imię liceum uzupełniającego, jeżeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby liceum uzupełniającego,
5) ewentualne wskazanie organu prowadzącego liceum uzupełniające,
6) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w liceach uzupełniających z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
7) w przypadku liceum uzupełniającego specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2. Nazwa liceum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół składa się z nazwy zespołu i nazwy tego liceum.
3. Liceum uzupełniającemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady liceum uzupełniającego lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
5. Nazwa liceum uzupełniającego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Licea uzupełniające z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych, oprócz nazwy w języku polskim, mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6. W nazwie liceum uzupełniającego specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalne" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 2. 1. Statut liceum uzupełniającego określa w szczególności:
1) cele i zadania liceum uzupełniającego wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy liceum uzupełniającego i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań liceum uzupełniającego, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
5) organizację oddziałów sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego, oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli liceum uzupełniające takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
6) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli liceum uzupełniające taką działalność prowadzi,
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
9) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania liceum uzupełniającego z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
10) organizację i formy współdziałania liceum uzupełniającego z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy liceum uzupełniającego i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach sportowych, oddziałach mistrzostwa sportowego, oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§ 3. Statut liceum uzupełniającego określa:
1) szczegółowe kompetencje organów liceum uzupełniającego, którymi są:
a) dyrektor liceum uzupełniającego,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada liceum uzupełniającego oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów liceum uzupełniającego oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut liceum uzupełniającego określa organizację liceum, z uwzględnieniem przepisów § 5–10.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną liceum uzupełniającego jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale liceum uzupełniającego integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w liceum uzupełniającym ogólnodostępnym wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
3. Liczba uczniów w oddziale liceum uzupełniającego specjalnego oraz w oddziale specjalnym w liceum uzupełniającym ogólnodostępnym wynosi:
1) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niesłyszących i stabosłyszących – od 6 do 8,
2) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabowidzących – od 8 do 10,
3) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,
5) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w liceum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.
4. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 3 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liceum uzupełniające, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.
§ 6. 1. Zajęcia edukacyjne w liceum uzupełniającym, stanowiące realizację podstawy programowej ustalonej dla uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, są organizowane w oddziałach, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Statut liceum uzupełniającego może przyjąć inną niż określona w ust. 1 organizację zajęć edukacyjnych.
3. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
4. Zajęcia edukacyjne z przedmiotów, o których mowa w § 7, mogą być organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum uzupełniające mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.
5. W liceum uzupełniającym integracyjnym i w oddziale integracyjnym w liceum uzupełniającym ogólnodostępnym oraz w liceum uzupełniającym specjalnym i w oddziale specjalnym w liceum uzupełniającym ogólnodostępnym liczba uczniów w zespole, o którym mowa w ust. 4, odpowiada liczbie uczniów określonej odpowiednio dla oddziału liceum uzupełniającego integracyjnego i dla oddziału liceum uzupełniającego specjalnego.
§ 7. Dyrektor liceum uzupełniającego, w porozumieniu z radą liceum uzupełniającego albo w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum uzupełniającego, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
§ 8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 11 ust. 3.
§ 9. 1. Statut liceum uzupełniającego określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danego liceum uzupełniającego, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
2. Statut liceum uzupełniającego określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
§ 10. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania liceum uzupełniające może zorganizować internat.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie przekracza 35, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej obejmującej wychowanków niepełnosprawnych odpowiada liczbie uczniów w oddziale specjalnym, o której mowa w § 5 ust. 3.
4. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
5. Za zgodą organu prowadzącego liceum uzupełniające, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
6. Statut liceum uzupełniającego określa szczegółowo organizację internatu, jeżeli internat został w liceum uzupełniającym zorganizowany.
§ 11. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji liceum uzupełniającego opracowany przez dyrektora liceum uzupełniającego, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji liceum uzupełniającego zatwierdza organ prowadzący liceum uzupełniające do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji liceum uzupełniającego zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników liceum uzupełniającego, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący liceum uzupełniające oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji liceum uzupełniającego dyrektor liceum uzupełniającego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 12. Statut liceum uzupełniającego określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 13–15.
§ 13. 1. W liceum uzupełniającym, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor liceum uzupełniającego, za zgodą organu prowadzącego liceum uzupełniające, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 14. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego także programy nauczania przedmiotów, o których mowa w § 7.
2. Dyrektor liceum uzupełniającego może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora liceum uzupełniającego, na wniosek zespołu.
§ 15. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych liceum uzupełniającego.
§ 16. Statut liceum uzupełniającego określa:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary,
2) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora liceum uzupełniającego do skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) warunki pobytu w liceum uzupełniającym zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
§ 17. Statut liceum uzupełniającego określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do liceum uzupełniającego, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 18. 1. Statut liceum uzupełniającego określa prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
2. Statut liceum uzupełniającego określa obowiązki ucznia.
§ 19. 1. Liceum uzupełniające, w tym liceum uzupełniające wchodzące w skład zespołu szkół, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie liceum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego liceum, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Pieczęć urzędowa liceum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół nie zawiera nazwy tego zespołu.
§ 20. Liceum uzupełniające może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 21. 1. Liceum uzupełniające prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej liceum uzupełniającego określają odrębne przepisy.
§ 22. Przepisy dotyczące liceum uzupełniającego dla młodzieży stosuje się odpowiednio do liceum uzupełniającego dla dorosłych, z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 1, w części dotyczącej programu wychowawczego liceum uzupełniającego i programu profilaktyki, pkt 10 i ust. 2 oraz § 10.
§ 23. Statut liceum uzupełniającego dla dorosłych, określając organizację nauczania w liceum uzupełniającym, ponadto uwzględnia przepisy § 24–26.
§ 24. Kształcenie w liceum uzupełniającym dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
§ 25. 1. Zajęcia ze słuchaczami w liceum uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W liceum uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2) dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 26. Statut liceum uzupełniającego dla dorosłych określa zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych.
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO TECHNIKUM UZUPEŁNIAJĄCEGO
§ 1. 1. Statut publicznego technikum uzupełniającego dla młodzieży, zwanego dalej „technikum uzupełniającym", określa nazwę technikum uzupełniającego. Nazwa technikum uzupełniającego zawiera:
1) określenie „Technikum Uzupełniające", a w przypadku technikum uzupełniającego specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Technikum Uzupełniające Specjalne", „Technikum Uzupełniające Integracyjne" oraz „Technikum Uzupełniające z Oddziałami Integracyjnymi",
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy technikum uzupełniającego, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno technikum uzupełniające,
3) imię technikum uzupełniającego, jeżeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby technikum uzupełniającego,
5) ewentualne wskazanie kierunku kształcenia zawodowego,
6) ewentualne wskazanie organu prowadzącego technikum uzupełniające,
7) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w technikum uzupełniającym z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
8) w przypadku technikum uzupełniającego specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2. Nazwa technikum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół składa się z nazwy zespołu i nazwy tego technikum.
3. Technikum uzupełniającemu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady technikum uzupełniającego lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
5. Nazwa technikum uzupełniającego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Technika uzupełniające z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych, oprócz nazwy w języku polskim, mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6. W nazwie technikum uzupełniającego specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalne" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 2. 1. Statut technikum uzupełniającego określa w szczególności:
1) cele i zadania technikum uzupełniającego wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy technikum uzupełniającego i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) nazwy zawodów, w których kształci technikum uzupełniające,
3) sposób wykonywania zadań technikum uzupełniającego, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
4) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 16,
5) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
6) organizację oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli technikum uzupełniające takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
7) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli technikum uzupełniające taką działalność prowadzi,
8) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
9) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
10) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz organizację współdziałania technikum uzupełniającego z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
11) organizację i formy współdziałania technikum uzupełniającego z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy technikum uzupełniającego i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§ 3. Statut technikum uzupełniającego określa:
1) szczegółowe kompetencje organów technikum uzupełniającego, którymi są:
a) dyrektor technikum uzupełniającego,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada technikum uzupełniającego oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów technikum uzupełniającego oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut technikum uzupełniającego określa organizację technikum, z uwzględnieniem przepisów § 5–12.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną technikum uzupełniającego jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale technikum uzupełniającego integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w technikum uzupełniającym ogólnodostępnym wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
3. Liczba uczniów w oddziale technikum uzupełniającego specjalnego oraz w oddziale specjalnym w technikum uzupełniającym ogólnodostępnym wynosi:
1) technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących – od 6 do 8,
2) w technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabowidzących – od 8 do 10,
3) w technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,
5) w technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w technikum uzupełniającym (oddziale) dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.
4. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 3 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego technikum uzupełniające, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.
§ 6. 1. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla technikum uzupełniającego, są organizowane w oddziałach, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Statut technikum uzupełniającego może przyjąć inną niż określona w ust. 1 i 2 organizację zajęć edukacyjnych.
4. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
5. W technikum uzupełniającym integracyjnym i w oddziale integracyjnym w technikum uzupełniającym ogólnodostępnym oraz w technikum uzupełniającym specjalnym i w oddziale specjalnym w technikum uzupełniającym ogólnodostępnym liczba uczniów w zespole, o którym mowa w ust. 4, odpowiada liczbie uczniów określonej odpowiednio dla oddziału technikum uzupełniającego integracyjnego i dla oddziału technikum uzupełniającego specjalnego.
6. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy technikum uzupełniającym a daną jednostką.
§ 7. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 13 ust. 3.
§ 8. Statut technikum uzupełniającego określa szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 9. Statut technikum uzupełniającego określa organizację dodatkowych zajęć w formach pozaszkolnych dla uczniów, zwiększających szansę ich zatrudnienia, organizowanych w porozumieniu z organem prowadzącym technikum uzupełniające oraz we współpracy z urzędami pracy, pracodawcami, placówkami kształcenia ustawicznego, placówkami kształcenia praktycznego oraz ośrodkami dokształcania i doskonalenia zawodowego, jeżeli technikum uzupełniające takie zajęcia prowadzi.
§ 10. Statut technikum uzupełniającego określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli technikum uzupełniające takie pracownie i warsztaty posiada.
§ 11. 1. Statut technikum uzupełniającego określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danego technikum uzupełniającego, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
2. Statut technikum uzupełniającego określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
§ 12. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania technikum uzupełniające może zorganizować internat.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie przekracza 35, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej obejmującej wychowanków niepełnosprawnych odpowiada liczbie uczniów w oddziale specjalnym, o której mowa w § 5 ust. 3.
4. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
5. Za zgodą organu prowadzącego technikum uzupełniające, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
6. Statut technikum uzupełniającego określa szczegółowo organizację internatu, jeżeli internat został w technikum uzupełniającym zorganizowany.
§ 13. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji technikum uzupełniającego opracowany przez dyrektora technikum uzupełniającego, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji technikum uzupełniającego zatwierdza organ prowadzący technikum uzupełniające do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji technikum uzupełniającego zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników technikum uzupełniającego, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący technikum uzupełniające oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji technikum uzupełniającego dyrektor technikum uzupełniającego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 14. Statut technikum uzupełniającego określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 15–17.
§ 15. 1. W technikum uzupełniającym, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor technikum uzupełniającego, za zgodą organu prowadzącego technikum uzupełniające, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 16. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
2. Dyrektor technikum uzupełniającego może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora technikum uzupełniającego, na wniosek zespołu.
§ 17. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych technikum uzupełniającego.
§ 18. Statut technikum uzupełniającego określa:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary,
2) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora technikum uzupełniającego do skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) warunki pobytu w technikum uzupełniającym zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
§ 19. Statut technikum uzupełniającego określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do technikum uzupełniającego, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 20. 1. Statut technikum uzupełniającego określa prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
2. Statut technikum uzupełniającego określa obowiązki ucznia.
§ 21. 1. Technikum uzupełniające, w tym technikum uzupełniające wchodzące w skład zespołu szkół, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie technikum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego technikum, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Pieczęć urzędowa technikum uzupełniającego wchodzącego w skład zespołu szkół nie zawiera nazwy tego zespołu.
§ 22. Technikum uzupełniające może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 23. 1. Technikum uzupełniające prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej technikum uzupełniającego określają odrębne przepisy.
§ 24. Przepisy dotyczące technikum uzupełniającego dla młodzieży stosuje się odpowiednio do technikum uzupełniającego dla dorosłych, z wyjątkiem przepisów § 2 ust. 1 pkt 1, w części dotyczącej programu wychowawczego technikum uzupełniającego i programu profilaktyki, pkt 11 i ust. 2 oraz § 12.
§ 25. Statut technikum uzupełniającego dla dorosłych, określając organizację nauczania w technikum uzupełniającym, ponadto uwzględnia przepisy § 26–28.
§ 26. Kształcenie w technikum uzupełniającym dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
§ 27. 1. Zajęcia ze słuchaczami w technikum uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W technikum uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2) dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze, i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 28. Statut technikum uzupełniającego dla dorosłych określa zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych.
Załącznik nr 3
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY POLICEALNEJ
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły policealnej dla młodzieży, zwanej dalej „szkołą policealną", określa nazwę szkoły policealnej. Nazwa szkoły policealnej zawiera:
1) określenie „Szkoła Policealna", a w przypadku szkoły policealnej specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Szkoła Policealna Specjalna", „Szkoła Policealna Integracyjna" oraz „Szkoła Policealna z Oddziałami Integracyjnymi",
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły policealnej, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła policealna,
3) imię szkoły policealnej, jeżeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby szkoły policealnej,
5) ewentualne wskazanie kierunku kształcenia zawodowego,
6) ewentualne wskazanie organu prowadzącego szkołę policealną,
7) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w szkole policealnej z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
8) w przypadku szkoły policealnej specjalnej – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
2. Nazwa szkoły policealnej wchodzącej w skład zespołu szkół składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
3. Szkole policealnej nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły policealnej lub wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
5. Nazwa szkoły policealnej jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Szkoły policealne z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych, oprócz nazwy w języku polskim, mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6. W nazwie szkoły policealnej specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 2. 1. Statut szkoły policealnej określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły policealnej wynikające z przepisów prawa,
2) nazwy zawodów, w których kształci szkoła policealna,
3) sposób wykonywania zadań szkoły policealnej, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
4) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 16,
5) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
6) organizację oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli szkoła policealna takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
7) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła policealna taką działalność prowadzi,
8) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
9) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
10) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz organizację współdziałania szkoły policealnej z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom.
2. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych oraz organizacji nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§ 3. Statut szkoły policealnej określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły policealnej, którymi są:
a) dyrektor szkoły policealnej,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły policealnej – jeżeli została utworzona,
2) zasady współdziałania organów szkoły policealnej oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły policealnej określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5–12.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły policealnej jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły policealnej integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole policealnej ogólnodostępnej wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
3. Liczba uczniów w oddziale szkoły policealnej specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole policealnej ogólnodostępnej wynosi:
1) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących – od 6 do 8,
2) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabowidzących – od 8 do 10,
3) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,
4) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,
5) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,
6) w szkole policealnej (oddziale) dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.
4. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 3 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę policealną, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.
§ 6. 1. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, oraz zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły policealnej, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Statut szkoły policealnej może przyjąć inną niż określona w ust. 1 organizację zajęć edukacyjnych.
3. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
4. W szkole policealnej integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole policealnej ogólnodostępnej oraz w szkole policealnej specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole policealnej ogólnodostępnej liczba uczniów w zespole, o którym mowa w ust. 3, odpowiada liczbie uczniów określonej odpowiednio dla oddziału szkoły policealnej integracyjnej i dla oddziału szkoły policealnej specjalnej.
5. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą policealną a daną jednostką.
§ 7. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 13 ust. 3.
§ 8. Statut szkoły policealnej określa szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 9. Statut szkoły policealnej określa organizację dodatkowych zajęć w formach pozaszkolnych dla uczniów, zwiększających szansę ich zatrudnienia, organizowanych w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę policealną oraz we współpracy z urzędami pracy, pracodawcami, placówkami kształcenia ustawicznego, placówkami kształcenia praktycznego oraz ośrodkami dokształcania i doskonalenia zawodowego, jeżeli szkoła policealna takie zajęcia prowadzi.
§ 10. Statut szkoły policealnej określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła policealna takie pracownie i warsztaty posiada.
§ 11. 1. Statut szkoły policealnej określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
2. Statut szkoły policealnej określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami i nauczycielami oraz innymi bibliotekami.
§ 12. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła policealna może zorganizować internat.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie przekracza 35, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej obejmującej wychowanków niepełnosprawnych odpowiada liczbie uczniów w oddziale specjalnym, o której mowa w § 5 ust. 3.
4. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
5. Za zgodą organu prowadzącego szkołę policealną, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
6. Statut szkoły policealnej określa szczegółowo organizację internatu, jeżeli internat został w szkole policealnej zorganizowany.
§ 13. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły policealnej opracowany przez dyrektora szkoły policealnej, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły policealnej zatwierdza organ prowadzący szkołę policealną do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły policealnej zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły policealnej, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę policealną oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły policealnej dyrektor szkoły policealnej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 14. Statut szkoły policealnej określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 15–17.
§ 15. 1. W szkole policealnej, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły policealnej, za zgodą organu prowadzącego szkołę policealną, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 16. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania, obejmującego program nauczania w danym zawodzie oraz programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego.
2. Dyrektor szkoły policealnej może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły policealnej, na wniosek zespołu.
§ 17. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły policealnej.
§ 18. Statut szkoły policealnej określa:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary,
2) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły policealnej do skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) warunki pobytu w szkole policealnej zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
§ 19. Statut szkoły policealnej określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły policealnej, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 20. 1. Statut szkoły policealnej określa prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
2. Statut szkoły policealnej określa obowiązki ucznia.
§ 21. 1. Szkoła policealna, w tym szkoła policealna wchodząca w skład zespołu szkół, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie szkoły policealnej wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Pieczęć urzędowa szkoły policealnej wchodzącej w skład zespołu szkół nie zawiera nazwy tego zespołu.
§ 22. Szkoła policealna może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 23. 1. Szkoła policealna prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły policealnej określają odrębne przepisy.
§ 24. Przepisy dotyczące szkoły policealnej dla młodzieży stosuje się odpowiednio do szkoły policealnej dla dorosłych, z wyjątkiem przepisu § 12.
§ 25. Statut szkoły policealnej dla dorosłych, określając organizację nauczania w szkole policealnej, ponadto uwzględnia przepisy § 26–28.
§ 26. Kształcenie w szkole policealnej dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
§ 27. 1. Zajęcia ze słuchaczami w szkole policealnej dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy lub cztery dni w tygodniu.
2. W szkole policealnej dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej:
1) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
2) dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze, i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 28. Statut szkoły policealnej dla dorosłych określa zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych.
Załącznik nr 4
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanej dalej „szkołą specjalną", określa nazwę szkoły specjalnej. Nazwa szkoły specjalnej zawiera:
1) określenie „Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy",
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły specjalnej, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła specjalna,
3) imię szkoły specjalnej, jeżeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby szkoły specjalnej,
5) ewentualne wskazanie organu prowadzącego szkołę specjalną.
2. Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład zespołu szkół składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
3. Szkole specjalnej nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
5. Nazwa szkoły specjalnej jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna".
§ 2. 1. Statut szkoły specjalnej określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły specjalnej wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły specjalnej i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły specjalnej, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 13,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
5) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła specjalna taką działalność prowadzi,
6) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
7) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
8) organizację współdziałania szkoły specjalnej z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
9) organizację i formy współdziałania szkoły specjalnej z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy szkoły specjalnej i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców.
§ 3. Statut szkoły specjalnej określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły specjalnej, którymi są:
a) dyrektor szkoły specjalnej,
b) rada pedagogiczna,
c) rada rodziców – jeżeli została utworzona,
2) zasady współdziałania organów szkoły specjalnej oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły specjalnej określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5–9.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły specjalnej jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej wynosi od 6 do 8.
3. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę specjalną, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2 i 3.
§ 6. 1. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły specjalnej, są organizowane w oddziałach, a zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy – także w zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Statut szkoły specjalnej może przyjąć inną niż określona w ust. 1 organizację zajęć edukacyjnych.
3. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą specjalną a daną jednostką.
§ 7. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 10 ust. 3.
§ 8. Statut szkoły specjalnej określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć w ramach przysposobienia do pracy, jeżeli szkoła specjalna takie pracownie i warsztaty posiada.
§ 9. 1. Statut szkoły specjalnej określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły specjalnej, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
2. Statut szkoły specjalnej określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
§ 10. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły specjalnej opracowany przez dyrektora szkoły specjalnej, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły specjalnej zatwierdza organ prowadzący szkołę specjalną do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły specjalnej zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły specjalnej, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych i zajęć rewalidacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę specjalną oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły specjalnej dyrektor szkoły specjalnej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 11. Statut szkoły specjalnej określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników, z uwzględnieniem § 12–14.
§ 12. 1. W szkole specjalnej, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły specjalnej, za zgodą organu prowadzącego szkołę specjalną, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 13. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący z uczniami tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjnego, z uwzględnieniem programu przysposobienia do pracy opracowanego dla danego oddziału.
2. Dyrektor szkoły specjalnej może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły specjalnej, na wniosek zespołu.
§ 14. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego uczniów, oraz ich potrzeb, a także warunków środowiskowych szkoły specjalnej.
§ 15. Statut szkoły specjalnej określa:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary,
2) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły specjalnej do skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) warunki pobytu w szkole specjalnej zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
§ 16. Statut szkoły specjalnej określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły specjalnej, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§ 17. 1. Statut szkoły specjalnej określa prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
2. Statut szkoły specjalnej określa obowiązki ucznia.
§ 18. 1. Szkoła specjalna, w tym szkoła specjalna wchodząca w skład zespołu szkół, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie szkoły specjalnej wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Pieczęć urzędowa szkoły specjalnej wchodzącej w skład zespołu szkół, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka.
§ 19. Szkoła specjalna może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 20. 1. Szkoła specjalna prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły specjalnej określają odrębne przepisy.
- Data ogłoszenia: 2004-04-19
- Data wejścia w życie: 2004-09-01
- Data obowiązywania: 2004-09-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA